Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
#563743
Oke, heb je mij weer met die teken.

Ik geef mijn honden Frontline, maar zoals de meesten wel weten, heeft dat dus niet kunnen voorkomen dat Saiko de tekenziekte kreeg (is een andere ziekte dan in NL hoor). Hier heb je andere teken.
De teken hier zijn niet gevaarlijk voor mensen, maar vaak dodelijk voor dieren. Je hoeft ze hier er ook niet uit te draaien, je kan ze er gewoon uit trekken.
Maargoed, ik kan nu via iemand hier aan Scalibor komen (via een DA uit NL, Kappen, opgestuurd). De DA uit NL adviseerde deze band ivm karpatten (soort teken dus).
Maar ik geef ook Heartguard erbij tegen hartworm (12 maanden per jaar). Hier dus geen seizoen, maar alle maanden van het jaar risico.
Niets geven aan mijn honden, vind ik voor mezelf niet te verantwoorden en staat voor mij gelijk aan je hond de dood injagen (hier dus he, ik heb het niet over NL).
Nu lees ik dat de een zegt: werkt ook tegen hartworm, ander zegt van niet.
Wat zouden jullie doen? En Scalibor en heartguard? alleen Scalibor of doorgaan met Frontline en heartguard.
Het gaat mij niet om vlooien ,die hebben ze nog nooit gehad... (of komt dat weer door de Frontline? ??? )

ik weet het niet , en hoor graag jullie advies (en ja ik weet dat er veel al over is geschreven, maar dit is persoonlijk, omdat ik in een ander gebied woon) ;)
Door Lil
#563756
Ik dacht dat scalibor niet tegen alle hartworm hielp, alleen tegen twee soorten van die beestjes die het overdragen. Daarbij moet je opletten wat voor een spul je tegen vlooien/hartworm e.d. op de verpakking van de scaliborband staat dat je bepaalde stoffen niet in combinatie met de band mag gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#564416
Ik las laatst ergens dat Scalicor nu ook claimt de hartwormmug op afstand te houden.
Dat is wat anders dan heartguard, dat zorgt ervoor dat eventuele hartwormen dood gaan.
Ik denk dat ik in een hartwormland niet 100% op Scalocor zou vertrouwen. Wel als je alleen maar even op vakantie gaat maar niet als je voortdurend in zo'n land bent. Dan is het risico toch wel wat groter.
Door Helen
#564425
Hitam schreef: Ik las laatst ergens dat Scalicor nu ook claimt de hartwormmug op afstand te houden.
Dat is wat anders dan heartguard, dat zorgt ervoor dat eventuele hartwormen dood gaan.
Ik denk dat ik in een hartwormland niet 100% op Scalocor zou vertrouwen. Wel als je alleen maar even op vakantie gaat maar niet als je voortdurend in zo'n land bent. Dan is het risico toch wel wat groter.
Mm, ik zou daar ook zeer aan twijfelen. Deltamethrine werkt nl zover bekend alleen bij ectoparasieten. Dus waarschijnlijk claimen dat ze kunnen voorkomen dat de betreffende muggen de hond steken....Maar daar krijg je nooit garanties op.

Hier een link, waar zover ik snel kon zien niet op stond dat het ook preventief tegen hartworm gebruikt kan worden.http://www.scalibor.co.uk/
Door conleeuw
#564613
text van de website van intervet...

"Problemen voorkomen? Scalibor Protectorband!

Scalibor Protectorband is werkzaam tegen:

* Teken:
Scalibor Protectorband is zowel tekenwerend als tekendodend en geeft een goede en langdurige bescherming (5 tot 6 maanden lang).
* Zandvliegen:
Scalibor Protectorband is het enige geregistreerde middel in Nederland dat bescherming biedt tegen Canine Leishmaniose. Scalibor Protectorband voorkomt beten van zandvliegen bij uw hond (5 tot 6 maanden lang).
* Hartwormmuggen:
Scalibor Protectorband voorkomt dat uw hond gebeten wordt door muggen, en zo met hartwormziekte besmet wordt (6 maanden lang).

Conclusie:
Scalibor Protectorband voorkomt niet alleen dat uw hond gebeten wordt door muggen, maar voorkomt ook het aanhechten van teken en het bloedzuigen door zandvliegen. Scalibor Protectorband heeft een werkingsduur van 5 tot 6 maanden.
"
op de site van intervet kan je meer lezen.... ik ga niet naar gebieden waar deze ziekten spelen, dus durf ook niet te zeggen of ik het bij alleen de scalibor band zou laten, maar als ik het zo lees kan het best, ik zou zeker toch met een dierenarts hier over babbelen.

http://www.intervet.nl/nieuws/hond/para ... eiding.asp
#565265
Wij gaan zelf naar zuid-Frankrijk en ik gebruik de scalibor band en stronghold tegen hartworm. Volgens mijn da heb je dan een behoorlijk goede bescherming tegen alle ellende. Maarja 100% zekerheid krijg je nooit.
Door tt-tjes
#565410
Er is ook Advocate, helpt niet tegen teken maar wel tegen hartworm, diverse mijten en diverse wormen.
Men zegt dat je je hond dan ook geen wormtabletten meer hoeft te geven.

Geloof dat je het ook in combi mag geven met de scaliborband.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#565435
herder_lover schreef: Oke, heb je mij weer met die teken.

Ik geef mijn honden Frontline, maar zoals de meesten wel weten, heeft dat dus niet kunnen voorkomen dat Saiko de tekenziekte kreeg (is een andere ziekte dan in NL hoor). Hier heb je andere teken.
De teken hier zijn niet gevaarlijk voor mensen, maar vaak dodelijk voor dieren. Je hoeft ze hier er ook niet uit te draaien, je kan ze er gewoon uit trekken.
Maargoed, ik kan nu via iemand hier aan Scalibor komen (via een DA uit NL, Kappen, opgestuurd). De DA uit NL adviseerde deze band ivm karpatten (soort teken dus).
Maar ik geef ook Heartguard erbij tegen hartworm (12 maanden per jaar). Hier dus geen seizoen, maar alle maanden van het jaar risico.
Niets geven aan mijn honden, vind ik voor mezelf niet te verantwoorden en staat voor mij gelijk aan je hond de dood injagen (hier dus he, ik heb het niet over NL).
Nu lees ik dat de een zegt: werkt ook tegen hartworm, ander zegt van niet.
Wat zouden jullie doen? En Scalibor en heartguard? alleen Scalibor of doorgaan met Frontline en heartguard.
Het gaat mij niet om vlooien ,die hebben ze nog nooit gehad... (of komt dat weer door de Frontline? ??? )

ik weet het niet , en hoor graag jullie advies (en ja ik weet dat er veel al over is geschreven, maar dit is persoonlijk, omdat ik in een ander gebied woon) ;)
En hoe voorkom je dan de besmetting van hond tot hond, zoals je in een ander topic hebt omschreven?
Door Helen
#565479
Sonja schreef: En hoe voorkom je dan de besmetting van hond tot hond, zoals je in een ander topic hebt omschreven?
O ja, dat heb ik trouwens aan een hoogleraar immunologie gevraagd. Of hond-hond besmetting mogelijk was met het verhaal van Elaine erbij. Hij heeft heel hard gelachen en stopte het onder de noemer paniekzaaien tgv ontwetendheid. Dat is niet mogelijk zei hij.
Laatst gewijzigd door Helen op wo 07 jun 2006, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#565487
Helen schreef: O ja, dat heb ik trouwens aan een hoogleraar immunologie gevraagd. Of hond-hond besmetting mogelijk was met het verhaal van Elaine erbij. Hij heeft heel hard gelachen en stopte het onder de noemer paniekzaaien tgv ontwetendheid. Dat is niet mogelijk zei hij.
Ja, ik ben natuurlijk geen da, maar omdat wij in Kroatië ook met hartworm te maken hebben, heb ik me er toch wel behoorlijk in verdiept en het verhaal van Elaine was ook nieuw voor mij. Ze was er echter behoorlijk stellig in en daarom verbaasde het mij dat ze er nu in dit topic met geen woord meer over rept.
Door conleeuw
#565525
Useless/usefull information:

je kan hartworm (Dirofilaria immitis) vergelijken met malaria, beide worden door muskieten gedragen (vector) , en op een gastheer(host) overgebracht Voor hartworm is onder andere gastheren : vossen, jaguar, tijger, muskusrat, fret, otter, paard, beer, leeuw en nog een aantal andere dieren.... natuurlijk niet te vergeten de voorkeur gastheer de hond.
De ontwikkeling van een hartworm heeft 4 stadia, de eerste twee gebeuren in een muskiet, de volgende twee in de finale gastheer (de hond).
Eenmaal in de hond komt de hartwormlarve binnen 15 dagen in de volgende stadium, nu gaat hij nog een ontwikkeling doormaken binnen 2 maanden. Deze jong volwassen hartwormen volgen nu een weg door de weefsel van de drager tot in de hart, de meeste van de jonge wormen arriveren binnen 90 dagen in de hart en blijven en groeien daar. De wormen blijven in de hart tot ze sterven, dit kan 5 - 7 jaar duren.
Hartwormen worden volwassen ongeveer 3 maanden nadat ze in het hart zijn aangekomen, de vrouwelijke wormen scheiden "microfilaria"(ken het nederlandse woord er niet voor zeg maar een soort worm larve) in de bloedbaan uit, de hond is nu de potentiele bron van infectie verspreiding geworden , als er nu een muskiet bij deze hond bloed zuigt en microfilaria opzuigt begint het hele cyclus opnieuw.
Dus, besmetting gebeurt alleen door een vector... de mug, hond tot hond besmetting niet mogelijk.

foto van een bloed uitstrijkje met microfilaria
Afbeelding

Dit zoekt men onder de micoroscoop om een positieve diagnose te stellen voor hartworm
Bronnen: Onder andere: Diana Beam, DVM en University of Florida: Mosquito-borne Dog Heartworm Disease 1 door
J. K. Nayar and C. Roxanne Rutledge. Ohio state education website.

Ik weet niet of dit helpt om het duidelijker te maken? Ik hoop van wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door