Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MollyBella
#562966
Hallo allemaal,

afgelopen maandag ben ik er bij de da achter gekomen dat Bella blaasgruis (struviet) en een infectie aan de urinewegen heeft...

Dus dieetbrokken....

eerst voor 6 weken en dan testen maar da vertelde dat Bella dit heel haar leven moet gaan eten (Royal Canin urinary) NEEEEEE

Dat zie ik dus echt niet zitten, ik zie Bella kijken naar MOlly's versvoer en zuchten...

Bella kreeg eerst 'sochends een handje brok en 'savonds 2 plakken duck..

tussendoor boerenbond kauwstaafjes en carnibest spullen (pensbotten etc)

Wat kan ik doen om te voorkomen dat Bella deze blaasgruis houd en dat ik geen dieetbrok hoef te voeren??

IK heb het stuk gelezen wat in halverwege mei en eind mei is gegaan over blaasgruis maar dit is een andere vorm, is dat dan anders? Of kan ik die tips opvolgen??

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door MollyBella op vr 02 jun 2006, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MollyBella
#562973
ja die heb ik gelezen maar Bella heeft een andere vorm, ik neem aan dan ook een andere behandeling??

ze heeft trouwens wel een hoge ph waarde in haar urine. (dat is wel weer vergelijkbaar)

Ik durf de dieetbrokken niet te laten staan aangezien ik nog geen alternatief tegen ben gekomen.... :-\
Door Truus
#562975
DIt is een advies van Lizzy en beter kan ik het niet verwoorden dus>>>


Ja. Dit komt vaker voor. Meestal begint het met een blaasontsteking. Door de bacterieen in de blaas gaat de pH waarde van de urine omhoog. Deze wordt alkalisch. In deze alkalische urine vormt zich dan struviet.

Wat je dus vooral NIET moet doen is afstappen van BARF. Helaas helaas heeft je dierenarts waarschijnlijk niet op zitten te letten tijdens het de "blaasgruis" college.

Vlees verzuurt de urine. En dat is precies wat er moet gebeuren. Er moeten 2 dingen gebeuren: de bacterieen moeten bestreden worden en de pH waarde van de urine moet omlaag (verzuurt worden). Vlees is om 2 redenen helemaal geschikt bij struviet/blaasontsteking:

1)Al eerder geschreven maar vlees/orgaanvlees verzuurt dus de urine en dat is precies wat er moet gebeuren. In een zure urine kunnen de bacterieen niet leven en in een zure urine vormt zich geen struviet.
2)Vlees bevat veel vleesvocht en dat is precies wat je hond nodig heeft om goed door te kunnen blijven spoelen. Brokken zijn ten alle tijden te droog en de pest voor de nieren van de hond (en kat en iedere carnivoor!).

Mogelijk is alleen BARF even niet voldoende om de pH waarde naar beneden te krijgen. Ik zou je dus aan willen raden om vitamine C (wel de ascorbineZURE vitamine C) en cranberry erbij te gaan geven. Daarbij krijgt hij dus AB en dit doodt de bacterieen ook.

Dit heeft dus echt ruk te maken met voedselallergieen. Ik denk dat jouw DA erg graag dieetbrokjes aan je wil verkopen.... Trap er NIET in!

Blijf lekker doorgaan met BARFen. Geef je hond vitamine C + cranberry. Geef hem ook de AB-kuur en maak deze helemaal af. Geef je hond probiotica om de schade van de AB-kuur zoveel mogelijk te beperken. En laat over een paar weken de pH waarde van de urine meten (of doe het zelf! Bij de apotheek kun je stripjes bestellen waarmee je de pH waarde kunt meten).

Brokken zijn echt absoluut "killing" in geval van blaasontsteking en blaasgruis! Ook die dieetbrokken. Dat is echt je reinste troep!
Door MollyBella
#562977
oke maar ik kan en wil niet barfen is kvv ook goed??

waar vind ik deze speciale vitamine c en cranberrysap??

verdwijnen de struvietstenen ook door kvv geven of blijven deze wel zitten?? (zijn klein dus kunnen mogelijk ook door de urine weggevoerd worden?)

wat is AB en probiotica hoe lang moet ik dat geven en waar kan ik het vinden?
Laatst gewijzigd door MollyBella op vr 02 jun 2006, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#562987
[quote="MollyBella"]
oke maar ik kan en wil niet barfen is kvv ook goed??

waar vind ik deze speciale vitamine c en cranberrysap??

verdwijnen de struvietstenen ook door kvv geven of blijven deze wel zitten?? (zijn klein dus kunnen mogelijk ook door de urine weggevoerd worden?)

wat is AB en probiotica hoe lang moet ik dat geven en waar kan ik het vinden?
[/quote]

Ja, versvlees is ook goed. Maar ik raad je wel aan om helemaal over te stappen. En bijvoorkeur op een merk waar veel vlees en weinig rijst/graan in zit.

Vitamine C en cranberry capsules (ik zou geen sap geven want dat drinkt je hond nooit! Het is ontzettend zuur en bitter en goor...) kun je vrijwel bij iedere drogist kopen.

Let er wel op dat je zure vitamine C neemt. Oftwel 'ascorbine-zuur'. En hoeveel weegt Bella? (voor de dosering vitamine C). Ik zou in ieder geval tabletten kopen waar 1000 mg in zit. En liefst, NIET time-released.

AB = Antibiotica. Probiotica zijn goede bacterieen (die ook in Yakult zitten) en die capsules kun je nu al gaan geven. Ze zorgen ervoor dat de bijwerkingen van de AB kuur verminderen. Je kunt tot ongeveer 1 maand na de laatste AB-pil probiotica blijven geven. Want, AB vernietigt bacterieen. Ook de goede. Dat verstoort de darmflora. En die bouw je weer op met probiotica.

Probiotica is te koop bij drogisten en reformwinkels. Het meest maak je kans bij drogisten ala De Tuinen.
Door MollyBella
#563030
is duck een soort met weinig rijst/graan of welke soort kan ik dan beter pakken??

Bella weegt zo een 12 kilo

wat bedoel je met niet time-released?

sorry voor al mijn vragen maar wil zeker weten dat ik de info goed begrijp zodat ik goed voor Bella kan zorgen...
Laatst gewijzigd door MollyBella op vr 02 jun 2006, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MollyBella
#563041
Nog een vraag:

mocht ik nu iets bij willen voeren, bv pensstaafjes, vis, schapenvet, lams of runderoren etc...of wat dan ook, wat kan wel en wat kan niet??
Door Lizzy
#563043
[quote="MollyBella"]
is duck een soort met weinig rijst/graan of welke soort kan ik dan beter pakken??

Bella weegt zo een 12 kilo

wat bedoel je met niet time-released?

sorry voor al mijn vragen maar wil zeker weten dat ik de info goed begrijp zodat ik goed voor Bella kan zorgen...
[/quote]

Op zich zou Duck goed moeten zijn.

Met "niet time released" bedoel ik: er is vitamine C die zodanig gefabriceerd is dat de pil iedere keer een klein beetje vitamine C afgeeft. Dit is time-released. Die moet je dus niet hebben. Je moet de vitamine hebben die gewoon gelijk oplost. Het is heel simpel, je moet gewoon zoeken naar de vitamine C waar NIET op staat dat het time released is!

Het allergoedkoopst (en gemakkelijk te doseren) is ascorbinezuur poeder.

Als je dat niet kunt krijgen, moet je gewone ascorbinezuur pillen nemen waar 500 mg a 1000 mg per tablet in zit. En als er "time released" op staat; niet nemen.

Het beste kun je beginnen met 500 mg. En dan nog cranberry. Mogelijk krijgt je hond wat dunne ontlasting. Als het niet te erg is, gewoon blijven geven. Bouw het langzaam op totdat je zeker 1000 a 1500 mg vitamine C per dag geeft. En geef ongeveer de helft van de volwassen mensen dosering van de cranberry.

Het mooiste ga je zelf de pH waarde van de urine meten..... Maar dan moet je pH waarde stripjes bij de apotheek bestellen en ik weet niet of je dat een optie vindt.... Als je het wel een optie vindt, bestel strips die van pH 0 tot 10 of van 4,5 tot 10 meten.
Door MollyBella
#563414
weet iemand ook wat ik bij zou kunnen voeren? zoals pensstaven, kip, vis, schapenvet, lamsoren en ruderoren etc?

Kan ik dat gewoon voeren of moet ik daar bij uitkijken?

Wat is de precieze oorzaak van struviet? Is dat zout? Of is dat iets anders? Ik heb dat van iemand gehoord en als dat zo is dan heb ik meteen de oorzaak te pakken van Bella haar problemen..
Laatst gewijzigd door MollyBella op zo 04 jun 2006, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#563424
[quote="MollyBella"]
weet iemand ook wat ik bij zou kunnen voeren? zoals pensstaven, kip, vis etc?

Kan ik dat gewoon voeren of moet ik daar bij uitkijken?

Wat is de precieze oorzaak van struviet? Is dat zout? Of is dat iets anders? Ik heb dat van iemand gehoord en als dat zo is dan heb ik meteen de oorzaak te pakken van Bella haar problemen..
[/quote]

Nee, op zich heeft het met zout niet veel te maken, maar ik ben wel benieuwd naar de oorzaak die jij dacht dat het had!! Magnesium is overigens eerder een "mogelijke oorzaak" voor de vorming van struviet.

Struviet wordt in mijn ogen heel vaak veroorzaakt door een blaasontsteking. Er is vaak eerst een blaasontsteking, door de bacterieen wordt de urine meer alkalisch en in deze alkalische urine vormt zicht makkelijk struviet.

Daarnaast: Brokken. Die zijn EN te droog en TE mineraal-rijk zijn EN te onnatuurlijk voor een carnivoor werkt bepaald niet in het voordeel. Bovendien verzuurt de brok niet op natuurlijke wijze (zoals vlees dat wel doet) de urine van de carnivoor.
Door MollyBella
#563524
als eerste had ik het idee dat door de struviet, de blaasontsteking was begonnen... Maar als het andersom is is het alleen maar goed want dan hoef ik ook geen struviet remmende maatregelen te nemen..

Hoe ontstaat blaasgruis/ stenen?

omdat de urine oververzadigd raakt met zouten
Wanneer teveel zouten in de urine aanwezig zijn, kunnen zich zoutkristallen gaan vormen, die geleidelijk groter worden. Vaak hechten de zoutkristallen zich vast aan organisch materiaal in de urine, waardoor structuren ontstaan, die op den duur doorgroeien tot gruis. Hetgeen uiteindelijk kan uitgroeien tot een steen(en).


http://www.blaasgruis.nl/

dus dan hoef ik ook niet op te letten wat ik verder nog bij voer... mooi!!
Door Mevroi Kruim
#563679
Met zouten wordt dus geen keukenzout (NaCl) bedoeld maar zouten van mineralen in het algemeen. Alle mineralen kunnen verbindingen aangaan en dan kristallen vormen, die scheikundig zouten worden genoemd. Je ehbt dus ook magnesiumzouten, kaliumzouten, calciumzouten etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door