Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tine84
#563353
Mijn kat Fro, een kater van net 2 jaar heeft al sinds een half jaar huidproblemen.
En deze lijken niet zomaar op te lossen...

Fro is een kitten waarvan de moeder "verdwenen" is toen de kittens 2 weken oud waren. Ze zijn daarna verder met de hand opgevoed. Toen Fro 6 weken was wilde hij niet alleen eten, terwijl zijn broertjes en zusjes dit zonder problemen deden. Hij is toen op een moment ook heel mager geworden.

Fro is hier uiteindelijk helemaal doorgekomen en groeide op tot een gezonde kat. Hij heeft alleen de kittenentingen gehad (bewust). Hij kreeg voornamelijk brokjes te eten (van "goede" merken).

Toen kreeg hij de niesziekte, hiervoor is hij enkele keren behandeld met antibiotica. Op dit moment krijgt hij nog vaak even een verkoudheid, maar ik ga hier niet direct meer voor langs de DA, ik wacht even af.

Fro is dus niet echt een gezonde kat, maar het ging nog tot er huidproblemen kwamen.

Hij kreeg kale plekken op buik en achterpoten. De dierenarts onderzocht hem, heeft huidafkrabels genomen en daar was totaal niets op te zien. Ze vertelde toen dat het bij katten vaak een eenmalige allergische reactie is en gaf hem langwerkende cortisonen.
Het beterde, maar na 6 weken (toen de cortisonen uitgewerkt waren) was het net hetzelfde. Kale plekken, likken, rode verdikkingen op de huid.
Terug naar de DA en haar collega oordeelde toen dat het waarschijnlijk psychosomatisch was. Hij kreeg hiervoor Selgian. Dit had totaal geen effect.

Ondertussen deed ik stage bij een andere dierenarts en nam ik Fro eens mee naar daar voor een andere mening.
Ook zij nam preparaatjes van de huid en bekeek die onder de microscoop en ook hier weer geen afwijkende dingen te zien.
Zij vertelde hetzelfde als de eerste andere Da: allergie.

Ook hier heeft Fro nog eens een keer cortisonen gekregen, waar het opnieuw mee beterde, maar na 6 weken uitgewerkt en alles terug.

Die DA vertelde toen dat het bij katten in 95% van de gevallen vlooien- of voedselallergie is.
Fro was al goed behandeld tegen vlooien en dus werd besloten hem op Hills z/d (hypoallergeen) te zetten. De eerste weken ging dit heel goed, de rode plekken gingen weg, het haar groeide terug...
Maar Fro at deze brokken absoluut niet graag en ging ook constant op zoek naar ander eten. Het is een buitenkat, dus eigenlijk kan hij overal vanalles opeten.

Omdat het goed bleef gaan, besloten we om hem na enkele weken terug af en toe iets anders te geven om te kijken of hij hier allergisch op reageerde (dit mocht van de DA).

Toen hij een keer tonijn kreeg, stond zijn hoofd een week later vol pukkels. Deze staan er nu 3 weken later nog steeds... (wel minder). De dierenarts vermoedde dat dit kattenacné was en zei me dat dit niets te maken had met de allergie.

Na nog een paar keer iets anders , bv. Duck, gegeven te hebben aan hem (als hij zelf niets pikte van de kast of ergens anders) kwamen de vieze rode plekken op de billen en buik terug.

Op dit moment staat Fro dus terug al 2 weken op enkel Hills z/d. En op dit moment zie ik nog geen beterschap.

Ik ben zelf geen voorstander van altijd maar medicatie en zelfs ook niet van de hypo-allergene brokken, daarom dat ik nu even wegblijf van de dierenarts.

Maar ik kan Fro zo niet laten rondlopen. Ik heb al gedacht om hem volledig op versvlees te zetten, maar ik heb geen idee of ik hem daar mee kan helpen. Misschien maak ik het zo alleen maar erger?

Wat denken jullie van dit verhaal?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563358
Ik zou hem zeker overzetten op vers voer het liefste barf maar anders een kvv zonder graan dus geen duck maar iets als een kvv voor diabeten (dat is 100% granen vrij)
Granen zijn vak de nummer 1 veroorzaker van huidproblemen. Is je kater soms ook gecastreerd want dan kan het ook nog om een hormonaal probleem gaan.
Door Tine84
#563360
Fro is inderdaad gecastreerd. Volgens mij heeft hij ook een keer extra hormonen toegedient gekregen.

Het probleem is dat het in België nogal moeilijk is om een ander versvoer dan Duck te vinden. Echt barfen zie ik persoonlijk niet zitten...

Zou ik de enkelvoudige Duck (vermoed dat daar geen granen inzitten?) niet kunnen aanvullen met iets?
Laatst gewijzigd door Tine84 op zo 04 jun 2006, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563362
Tine84 schreef: Fro is inderdaad gecastreerd. Volgens mij heeft hij ook een keer extra hormonen toegedient gekregen.

Het probleem is dat het in België nogal moeilijk is om een ander versvoer dan Duck te vinden. Echt barfen zie ik persoonlijk niet zitten...

Zou ik de enkelvoudige Duck (vermoed dat daar geen granen inzitten?) niet kunnen aanvullen met iets?
Waarom zie je het barfen niet zitten het is helemaal niet moeilijk het moeilijkste is of je kat dit zomaar wil gaan eten er staan hier op het forum genoeg katten menuus waar je vanuit kunt gaan om mee te beginnen en dan kun je aldoende inlezen. Je kunt ook een aan de hand van de menuus die je hier ziet een menu maken en dat even voorleggen dan geven verschillende mensen hun mening over dat menu zodat je weet dat je goed bezig bent of niet en wordt je bijgestuurd. Ik denk dat dit zo'n beetje de enige optie is die je hebt. De duck enkelvoudig kun je verder prima geven bij de rest van de barf.
Door Tine84
#563368
Barfen zie ik niet zitten omdat het me toch wel wat werk lijkt. Ook als je op zoek moet naar alle ingrediënten.

Heeft het dan echt geen nut m eerst met gewoon versvlees te beginnen. Ook al zitten er wel granen in?
Of als hoofdvoer enkelvoudige Duck geven en hier af en toe nog iets aan toevoegen (ik heb wel geen flauw idee wat)?

Maar het belangrijkste. Is er een kans dat door de voeding zijn huidproblemen minderen? Ik wil echt niet dat het nog erger wordt :-\.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563466
Tine84 schreef: Barfen zie ik niet zitten omdat het me toch wel wat werk lijkt. Ook als je op zoek moet naar alle ingrediënten.

Heeft het dan echt geen nut m eerst met gewoon versvlees te beginnen. Ook al zitten er wel granen in?
Of als hoofdvoer enkelvoudige Duck geven en hier af en toe nog iets aan toevoegen (ik heb wel geen flauw idee wat)?

Maar het belangrijkste. Is er een kans dat door de voeding zijn huidproblemen minderen? Ik wil echt niet dat het nog erger wordt :-\.
Er is zelfs een hele grote kans dat zijn klachten weg gaan op vers eten maar dan wel in de eerste plaats vers zonder graan omdat dit toch vaak de eerste boosdoener is.
Als je als hoofdvoer enkelvoudige duck gaat geven dan is dat wel een beetje eenzijdig je kunt het wel geven als je er anderen dingen bij gaat geven.
Je kunt simpel beginnen het is geen studie om je kat zelf bereide maaltijden te geven, je moet wel een richtlijn weten maar het is geen studie die je eerst moet doen.
Door Tine84
#563488
Maar welke andere dingen zou ik er dan nog bij moeten geven?

Ik vertrek van enkelvoudige Duck, bv. kip eet hij heel graag. Welke dingen kan ik hem er dan nog bijgeven. Dingen waar ik vrij gemakkelijk kan aankomen.
Kan ik dit bv. ook niet enkele weken geven om te zien hoe hij er op reageert. En het menu dan verder gaan uitbouwen als ik zie dat het beter gaat met verse voeding.
Kan het zijn dat de klachten in het begin nog erger worden?

Ik wil er echt zo snel mogelijk mee beginnen, ik vind het vreselijk om te zien rondlopen zoals hij er nu uitziet. Gezwollen kop (diie de puisten) kale, rode plekken, bruinige vacht.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563492
Tine84 schreef: Maar welke andere dingen zou ik er dan nog bij moeten geven?

graag. Welke dingen kan ik hem er dan nog bijgeven. Dingen waar ik vrij gemakkelijk kan aankomen.
Kan ik dit bv. ook niet enkele weken geven om te zien hoe hij er op reageert. En het menu dan verder gaan uitbouwen als ik zie dat het beter gaat met verse voeding.
Kan het zijn dat de klachten in het begin nog erger worden?

Ik wil er echt zo snel mogelijk mee beginnen, ik vind het vreselijk om te zien rondlopen zoals hij er nu uitziet. Gezwollen kop (diie de puisten) kale, rode plekken, bruinige vacht.
Wat je erbij kunt geven zijn :

Kip:
orgaan:hartjes,levertjes, niertjes,maagjes
vleesbot: vleugels, nekken,karbonades, dijen (met een vleesbijltje voorbewerken , de dijen en karbo's in stukjes maken nekken kunnen heel worden gegeven mits het geen soepkipnekken zijn)


Kwartel
Konijn
Vis (rauw met graat) zoals sardientjes ed (vette vis)
Lams hart
runderhart
rundvlees
ééndagskuikens
geit
lam
eend
muizen
tamme rat

Waar je erg in moet houden is dat je niet teveel orgaan voert en dat je voldoende calcium voert als je niet voldoende bot kan geven doe dan wat gemalen eierschaal bij geven.
Door Tine84
#563504
Aan orgaanvlees van kippen kan ik nog vrij gemakkelijk komen. Van runderen vind ik ook nog wel iets in de supermakt.
Kippenvleugels kan ik ook kopen, ik weet alleen niet of hij dat wil eten. Meneer knabbelt namelijk niet zo graag :-\.

Maar in welke hoeveelheden moet ik dit dan geven?
Zit er in Duck kip ook bot? Is het orgaanvlees en spiervlees?
Stel dat ik hem elke dag een sneetje Duck kip of rund geef (100 gram), wat moet hij er dan nog bij krijgen?

Moet hij ook gepureerde groenten krijgen?

Zou hij direct goed moeten reageren op de voeding?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563511
Tine84 schreef: Aan orgaanvlees van kippen kan ik nog vrij gemakkelijk komen. Van runderen vind ik ook nog wel iets in de supermakt.
Kippenvleugels kan ik ook kopen, ik weet alleen niet of hij dat wil eten. Meneer knabbelt namelijk niet zo graag :-\.
De vleugels kun je bv malen of de botten met een vleesbijltje of een hamer verbrijzelen
Maar in welke hoeveelheden moet ik dit dan geven?
de hoeveelheid duck die je gaf kun je aanhouden en dan gewoon kijken of hij niet dik wordt of afvalt en daar aan gaan aanpassen.
Zit er in Duck kip ook bot? Is het orgaanvlees en spiervlees?
Stel dat ik hem elke dag een sneetje Duck kip of rund geef (100 gram), wat moet hij er dan nog bij krijgen?
Ik heb geen idee dan zou je even op de verpakking moeten kijken er staat mij bij dat er in de enkelvoudige versie wel calcium bijzit . Ik weet niet wat voor vlees erin zit en of dit dan orgaan is of spiervlees of beide
Moet hij ook gepureerde groenten krijgen?

Zou hij direct goed moeten reageren op de voeding?
Katten hoeven inprincipe geen groenten te hebben die van mij eten nooit groenten.

Je hebt zelfs kans dat hij eerst gaat ontgiften en dat het zelfs erger wordt dan zul je even moeten doorzetten. Als hij niet reageerd moet je toch minstens 3 maanden doorzetten en dan pas kijken wat de effecten zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door