Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ekoj
#545263
hallo allemaal,
heb 5 katten op kvv staan, wat heel goed gaat!
maar mijn probleemgevalletje (duveltje) wil dit dus
absoluut niet eten.
in het kort: blaasontsteking/gruis/penisamputatie
daarna allerlei toestanden met ontstekingen etc., maar nu weer redelijk het mannetje.
het enige is dat er bij het plassen bloed blijft meekomen,
ben een tijdje geleden met vit. c gestart, maar aangezien dit een hele lastige eter is, lukt dat niet of nauwelijks.
iemand nog een andere optie?

alsvast bedankt,
joke
Door ekoj
#546909
bedankt voor de vele adviezen!
nee, dan nageltjes knippen (lekker belangrijk)
daar doet iedereen zo'n beetje aan mee!
fijn medisch forum.
Door *Robin*
#546916
ik zou je wel advies willen geven joke, maar ik weet hier niet zoveel vanaf.
heb je al geprobeert om kvv te mengen met blikvoer?
of er een beetje kokend water over te gieten?
misschien mengen met een beetje hutekase of een rauw eitje?

verder heb ik niet zoveel tips :-[
iig succes met je duveltje (leuke naam trouwens ;D)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#546928
ook ik ben in het bezit van een kater die door blaasgruisproblemen een penisamputatie heeft gehad.
Maar ondanks dat is het nog niet 100% opgelost helaas. Bij tijd en wijle keert het toch nog terug.

Ik heb me er maar bij neergelegd.... ook mijn kater is een moeilijke eter en ik heb al van alles geprobeerd.

Dus helaas; wel dezelfde ervaring maar geen tips van mij!

Succes.
Door Rosita
#546941
Hoi Joke, ik ga ervan uit dat het hier om struviet gruis gaat. Ten eerste wat eet de kat nu. Als dit gewone brokken zijn (dus geen speciaal gruis dieet van de DA) zou ik gelijk blikvoer gaan geven. Dan stroomt alles al beter door (katten drinken uit zichzelf vaak te weinig). Tegenwoordig heb je blikvoer dat voor 99% uit echt vlees bestaat (Almo Nature, enz.). Dat vlees brengt de zuurgraad naar beneden, graan (zoals dat in brokken zit) werkt juist alkalisch. Struviet stenen ontstaan juist in alkalische urine, en ook bacterien vinden het prettiger wanneer de urine minder zuur is (iets wat je natuurlijk niet wil hebben). Ook als de kat op speciale brokken van de DA staat zou ik blikvoer gaan geven en daarbij d.m.v. cranberry poeder of appelazijn de urine extra verzuren. Het zou mooi zijn als je de PH-waarde van de urine zelf kan meten, dan weet je ook of je goed bezig bent. Wat is eigelijk de PH waarde van de urine van jouw kat?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#547013
ekoj schreef: bedankt voor de vele adviezen!
nee, dan nageltjes knippen (lekker belangrijk)
daar doet iedereen zo'n beetje aan mee!
fijn medisch forum.

Hoi Joke, als beheerder van het kattenforum wil ik even reageren op je berichtje .
Zo te lezen heb je je nogal geergerd aan het feit dat er geen reactie kwam of in iedergeval dat er geen reactie kwam binnen een door jou verwacht tijdsbestek.
Je vraag is een stuk zwaarder dan de door jouw aangehaalde nageltjes en daarom zul je er ook minder snel zomaar reactie opkrijgen want niemand wil jou van advies dienen op een natte vinger manier. De meeste mensen weten wel een reactie te geven over het wel of niet knippen van nageltjes maar een antwoord op jouw vraag lijkt me dat iemand dan wel moet weten waar hij/zij het over heeft.
ondertussen hebben er wat mensen met ervaring in deze gereageerd ik hoop dat je er iets aan hebt, maar ik betreur de reactie van jou, op dit forum probeerd men elkaar altijd zo snel mogelijk te helpen maar dan liever niet van de wal in de sloot.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 10 mei 2006, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#547162
Ik had je eerste bericht gemist, en nadat ik je tweede bericht gelezen had was mij de lust tot antwoorden eerlijk gezegd vergaan.
Door Lisa
#554249
Wat heb je al geprobeerd om je kat op kvv over te krijgen? Wellicht heb ik nog een truuk uit de trukendoos voor je ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#554441
Als de urine verder in orde is kwa pH en geen gruis dan kan het bloed ook veroorzaakt worden door stress. Wordt deze kat gepest door een van de andere?
Door Loeka
#555702
Hitam schreef: Als de urine verder in orde is kwa pH en geen gruis dan kan het bloed ook veroorzaakt worden door stress. Wordt deze kat gepest door een van de andere?
Ik antwoord even voor Joke: "Ja deze kat wordt gepest door de andere"

Joke als je dit leest, ik ben je telefoonnummer kwijt. Kun je mij bellen?
Door ekoj
#561543
heb even niet meer gelezen, en zag nu dat er toch nog
een paar vragen waren.
1) loeka, ik bel je vanavond even.
de rest: duvel is dus al vanaf 14 september vorig jaar ziek, en is dus verstoten door eem andere kat van de groep, ik heb in totaal 6 katten.
dus ja, stress alom!
afgelopen vrijdagavond liep het verschrikkelijk uit de hand met bloedplassen, het leek wel of er een konijn was geslacht.
de dierenarts had er al van alles aan gedaan, maar omdat duvel nergens goed op reageerde, was de eindconclusie eigenlijk dat het een kwestie was van een lange adem, en dan zou het wel eens overgaan.
nou ja, blij wordt je er niet van, maar het was niets anders.
tot dat bloedbad dan.
nu is er afgelopen maandag een echo gemaakt, en urine
afgenomen, en nu ziet het er naar uit dat hij streptococcen in zijn urine heeft, dit geeft luchtbellen, en die doen hem ook zo'n zeer bij het plassen.

a.s. maandag de uitslag, heb weer goede hoop, want
deze streptococcen zijn wel goed te behandelen, alleen met een heel andere antibiotica dan duveltje tot nu toe
regelmatig gehad heeft.

verder hiram, ben ik erg benieuwd naar je tip om duvel
toch nog op het versvoer te krijgen.

mvg.,
joke
Door Lizzy
#561554
Bij mijn weten zorgen deze bacterieen (strepto's) voor een alkalische urine. En in een alkalische urine vormt zich weer razendsnel struvietgruis. Als je de juiste AB krijgt en de ontsteking onder controle is, moet ook de pH waarde van de urine weer zuur worden en zal gruis ook moeten verdwijnen en weg moeten blijven.

Mag ik vragen welk merk versvlees je geeft? Ik heb namelijk een kat die weigert categorisch alle merken, behalve 1. Dit eet ze al jaren. Maar bij ieder ander merk kijkt me ze aan of ik haar wil vergiftigen....

Vitamine C is moeilijk naar binnen te krijgen bij katten. En als je het al naar binnen krijgt, verdragen ze het vaak slecht.

Ik zou nog een poging versvlees wagen, misschien van een ander merk. Wat eet ze nu? Brokjes? Je zou een miniscuul klein beetje versvlees bij je 'oude' voer kunnen doen. En dan langzaam steeds wat meer versvlees bij je 'oude' voer. En als ze dat een beetje gaat eten, kun je het 'oude' voer voorzichtig afbouwen.

Soms is versvlees om te verzuren alleen niet genoeg (meestal wel). Ik heb van Tannetje Koning (holistisch dierenarts) begrepen dat in dat geval een beetje appelazijn nog wel wil helpen om de boel verder aan te zuren.
Door ekoj
#561577
vitamine c lukt dus inderdaad niet. maar van gruis is al die tijd al geen sprake, ook nu niet nadat streptococcen zijn gevonden, hij is 100% gruisvrij.
dat is wel heel erg fijn natuurlijk.
ik heb carnibest en prins gebrobeerd, wordt niet gewaardeerd, ik vindt zelf prins ook stinken trouwens.
wat wel heeeeeeeeel goed gegeten wordt is bibi.
duvel eet alleen maar de kleine blikjes van gourmet, en dan alleen de mousse, want als er iets in zit van harde stukjes, dan hoeft meneer ook niet.
afgelopen week (voor het bloedbad) vond de dierenarts dat hij dan op struvietvoer over moest, en omdat ik zo weinig mogelijk brok voer, was de keus snel gemaakt.
maar dat blikvoer ziet er a) niet uit en b) moest hij dat ook niet, wat ik me wel kon voorstellen.
omdat hij ook cystease door zijn voer krijgt, moest ik een keus maken.
dus ik heb hem weer zijn gourmetje gegeven, krijgt hij
in ieder geval zijn tablet binnen, en nu dan ook zijn pijnstillers.
deze heeft hij tot a.s. maandag, dan ik de uitslag terug, deze is opgestuurd naar een lab in duitsland.

gr,.
joke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#562436
Hopenlijk gaat het nu snel beter.
Misschien zou je eens bibi moeten proberen of stukjes vlees, sommige katten vinden stukjes vlees lekkerder eten je kunt dit misschien eerst wat mengen met gourmet of met een zelfgemaakte vleesbouillon (invriezen in ijsblokjes bakje dan kun je iedere dag 1 klontje verwarmen en over het eten doen)
Door ekoj
#564778
voor degene die geprobeerd hebben mij (en duveltje) te helpen:
hij had dus geen blaasontsteking zoals de meeste katten die hebben, maar een nare bacterie in zijn blaas, de coryne bacterie.
geen spoor van gruis, dus weg met dat smerige dieetvoer!
de corynebacterie blijkt bijna overal van dood te gaan, behalve (zal je altijd zien) van de 2 antibiotica middelen,
die duvel in ruime mate toegediend heeft gekregen!
de dierenkliniek is nog niet klaar met mij, maar daar heb
ik nu even geen puf voor.
eerst duveltje beter krijgen, de antibiotica gaat er gelukkig heel goed in, hij vindt het lekker!

gr,
joke
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door