Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door tigger
#561082
Noem me eigenwijs maar vanaf dat de jeuk bij Beau begonnen is, heb ik een sterk gevoel dat er een grote kans ik dat hij toch mijt heeft. Ook toen we in de mallemolen terecht kwamen en de uitkomst allergieen bleken te zijn, bleef dat gevoel. Beau heeft extreme haaruitval, jeuk die zich verplaatst en schilfers op de huid (roos?). Dit alles kan natuurlijk door de allergieen komen.
Dus heb ik contact opgenomen met de DA, omdat ik toch het een en ander wil uitsluiten. Hij vond het onnodig om Beau verder te onderzoeken. Zijn uitleg: er moeten meerdere afschraapsels worden gemaakt die pijnlijk zijn en dan nog is de kans groot dat er niks uitkomt. Op de vraag of het cheyletiella kon zijn, was zijn uitleg: nee, want dan zouden wij het ook moeten hebben. Zij hadden een diagnostische aanpak vwb mijt; dwz ze behandelen de hond alsof hij mijt zou hebben (injecties & shampoo). Indien de klachten weggaan dan was het mijt, blijven de klachten dan was het geen mijt. Dit zag ik niet zo zitten om met Beau te doen.
Is dit een gebruikelijke manier om de aanwezigheid van mijt(en) vast te stellen?

Nu wilde ik Beau toch preventief wassen met een 'vriendelijke' shampoo tegen mijt ed.
Op inet kwam ik Defencare tegen. Kent iemand dit? En kan ik dit ook bij Beau gebruiken, gezien zijn verminderde weerstand?
Of zijn er nog andere natuurlijke shampoos?
Door ~Joke~
#561104
Spike heeft huid mijt gehad hij had op de flanken een rode jeukende huid. Het werd met stronghold behandeld wat resulteerde in zijn eerste zware aanval. Ik zou alleen tegen mijt behandelen als er echt mijt is. Bij Spike zijn destijds huidschraapsels genomen het viel best mee met de pijnlijkheid. Bij Kyra is het ook al eens gedaan.
Door Ine
#561119
Joke Miedema schreef: Spike heeft huid mijt gehad hij had op de flanken een rode jeukende huid. Het werd met stronghold behandeld wat resulteerde in zijn eerste zware aanval. Ik zou alleen tegen mijt behandelen als er echt mijt is. Bij Spike zijn destijds huidschraapsels genomen het viel best mee met de pijnlijkheid. Bij Kyra is het ook al eens gedaan.
Juist, dat schraapsel is helemaal niet zo verschrikkelijk voor de hond en het geeft wel snel een positieve of negatieve uitslag, waardoor al die nare middelen misschien totaal overbodig zijn.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#561262
Het hangt er vanaf om welke mijt het gaat.
Er zijn er drie: scabies, de echte schurftmijt is moeilijk te vinden. Veel en diepe afkrabsels zijn nodig en zelfs dan vind je hem niet altijd. Deze mijt geeft extreme jeuk.
Cheyletiella geeft niet zoveel jeuk. Daarvoor moet er een stofzuigermonster genomen worden, die zit niet in de huid maar op de huid.
En de derde is Demodex, jongehondenschurft. Die geeft wisselende jeuk maar is vrij gemakkelijk te vinden. Dan zijn een paar afkrabsels vaak wel voldoende.
Door tigger
#561481
Begrijp me goed hoor; ik wil niet zomaar met nare middeltjes beginnen terwijl ik niet eens weet of het mijten zijn.
Maar mijn DA wil dus niet eens testen op aanwezigheid van mijten. Hij redeneert dus als volgt: - scabies is te pijnlijk en geeft geen 100% uitsluiting, cheyletiella is het niet want geeft niet veel jeuk + wij zouden het ook moeten hebben, demodex is het niet want daar is Beau te oud voor.

Ik zit er zelf nu over te denken om Beau (nu hij nog geen allergenen ingspoten krijgt) met teatree-shampoo te wassen. Dat lijkt me het minst schadelijk en helpt ter preventie van teken, toch?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#561517
Is het een idee om eens langs een andere DA te hoppen, want dit plan van aanpak wat betreft mijt vindt ik ook maar een beetje zozo.

Overigens ken ik wel wat honden die op latere leeftijd last kregen van demodex, dus de leeftijd alleen zegt helaas niet alles.

Een wasbeurt met teatree-shampoo is nooit weg, maar beschouw het niet als een 100% betrouwbare preventieve behandeling tegen teken.
Door ~Joke~
#561522
Is teatree wel zo onschuldig?
Mij is destijds verteld dat mijt moeilijk met shampo te bestrijden is omdat het niet diep genoeg in de huid doordringt
Door Boefke
#561607
Volgens mij is het kiezen tussen twee kwaden voor je. Mijn hond heeft een afkrabsel gehad om scabies uit te sluiten. Het werd naast zijn ogen uitgevoerd en deed pijn! Ik heb veel moeite moeten doen om weer aan zijn kop te kunnen zitten, met bv teken weghalen of ogen schoonmaken. Hij heeft er echt een trauma(tje) door opgelopen. Tevens bleek hij allergisch voor stronghold en kreeg van dat spul nog meer jeuk.
Toch denk ik dat ik in jouw geval het afkrabsel eerst zou laten doen, desnoods ergens anders. Stronghold is niet niks en met een lage weerstand als het niet nodig is... Of meteen een homeopatische/allopatische DA? Die weet dan ook of en zo ja, welk vriendelijker alternatief er is tegen de mijt. En is het geen mijt, dan weten die denk ik ook meer raad met allergische klachten. Ik heb iig baat gehad bij een allopatische DA. Mijn hond is praktisch klachtenvrij en zonder verdere troep! Lastig hoor :-\ Sterkte ermee.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door