Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Joris
#561299
sinds 4 weken Barfen wij met Joris een Boxerreu en sinds een week zijn we bezig Italia een Boxerteefje te laten wennen aan het eten van botten en vanaf vandaag wil ik helemaal over. Kunnen de kenners even kijken of het volgende klopt.

ik geef ze afwisselend kip eend rund duif lam vis
verder orgaan lamshart runderpens lamspens kippehart kippeniertjes

Joris 33 kg

geef hetm 3 %

maandag 700 RB 300 groentemix
dinsdag 250 RB 300 orgaan 350 spiervlees
woensdag 700 RB 300 groente
donderdag 250 RB 300 orgaan 350 spiervlees
vrijdag 700 RB 150 orgaan 150 groente
zaterdag 250 RB 300 groente 300 orgaan
zondag 955 RB

italia 21 kg 3%

maandag 350 RB 165 groentemix
dinsdag 350 RB 165 orgaan 220 spiervlees
woensdag 350 RB 165 groentemix
donderdag 350 RB 220 spiervlees
vrijdag 350 RB 165 groentemix 165 orgaan
zaterdag 350 RB 165 groentemix 165 orgaan
zondag 350 RB 165 groentemix

Onze honden genieten er erg van en we zijn met barfen begonnen omdat Joris terugkwam bij ons omdat ie epilepsie heeft. Joris had volgens de vorige eigenaren iedere 10 dagen een aanval. Joris is nu 6 weken bij ons terug, we zijn gelijk gaan Barfen en Joris heeft nog geen een aanval gehad. Daar door zijn we zo enthousiast geraakt dat we de andere honden ook over willen gaan zetten. Daarom nu eerst Italia en wanneer dit een beetje loopt willen we Hennes( een boxerteefje van 5 maanden ook over zetten) ze zijn zo jaloers wanneer de verse handel tevoorschijn komt en ze moeten zelf brokken eten.

groeten Peter
Door Twiz
#561330
Ach gut, die arme beestjes moeten ze aan de brok grrrr terwijl Joris heerlijk op niveau dineert. Ik zou (zeker met welk resultaat je nu al hebt bereikt met Joris) de rest ook lekker laten genieten hoor. Zeker omdat het ook nog zoveel beter is als brok.
Geen wonder dat er jalouzie ontstaat. :'(

Het is volgens mij best een goed menu (maar ik ben een beginner hoor). Het bot percentage (bijna 60 %) zou voor mijn hond te veel zijn, ik doe wat minder bot en in de plaats van het bot geef ik meer spiervlees. Maar als een hond het er goed op doet (geen knoertharde ontlasting) is het dacht ik binnen de gestelde marges.

Qua vleessoorten heel wat afwisseling, alleen qua orgaan mis ik lever, en dat schijnt wel essentieel te zijn in het menu.

Maar er gaan vast ook nog wel ervaren barfers reageren, en daar leer ik dan ook weer van! ;)
Door Lizzy
#561336
Hoi Peter,

Ik heb eerst de percentages berekend. Voor Joris kom ik op:

58% vleesbot
11% vlees
16% groentemix
16% orgaanvlees

Ziet er prima uit, hoewel ik zelf eerder iets minder vleesbot zou geven. Eerder rond de 50%. In plaats daarvan zou je wat meer vlees (spiervlees) kunnen geven.

Voor Italia (mooie naam!) kom ik op:
58% vleesbot
20% groentemix
12% orgaanvlees
10% spiervlees

Persoonlijk denk ik dat het beter is om minder groente te geven. Ik vind 15% wel genoeg. Je zou in de plaats daarvan wat meer spiervlees mogen geven. Ook vind ik het percentage vleesbot aan de hoge kant. Ik zou iets minder vleesbot geven en in plaats daarvan wat meer spievlees.

Verder ziet het er goed uit joh! Je hebt een fantastische hoeveelheid afwisseling in je menu met kip, eend, rund, duif, lam en vis! Wat voor groentes gebruik je?
Door Joris
#561362
Qua groentes proberen we van alles,hij reageert er goed op, en lust het erg graag.

We nemen rijpe tomaat, broccoli, wortel, bladgroenten in kleine hoeveelheid, paprika,komkommer,courgette.
Soms gooi ik er een appel doorheen.
De eerst blender is al doorgebrand dus nu maar een keukenmachine.... :P
Door Bernadette
#561914
[quote="Joris"]
Qua groentes proberen we van alles,hij reageert er goed op, en lust het erg graag.

We nemen rijpe tomaat, broccoli, wortel, bladgroenten in kleine hoeveelheid, paprika,komkommer,courgette.
Soms gooi ik er een appel doorheen.
De eerst blender is al doorgebrand dus nu maar een keukenmachine.... :P
[/quote]

Whaha, die arme blender ;D
Door Joris
#561972
[quote="Lizzy"]
Hoi Peter,

Ik heb eerst de percentages berekend. Voor Joris kom ik op:

58% vleesbot
11% vlees
16% groentemix
16% orgaanvlees

Ziet er prima uit, hoewel ik zelf eerder iets minder vleesbot zou geven. Eerder rond de 50%. In plaats daarvan zou je wat meer vlees (spiervlees) kunnen geven.

Voor Italia (mooie naam!) kom ik op:
58% vleesbot
20% groentemix
12% orgaanvlees
10% spiervlees

Persoonlijk denk ik dat het beter is om minder groente te geven. Ik vind 15% wel genoeg. Je zou in de plaats daarvan wat meer spiervlees mogen geven. Ook vind ik het percentage vleesbot aan de hoge kant. Ik zou iets minder vleesbot geven en in plaats daarvan wat meer spievlees.

Verder ziet het er goed uit joh! Je hebt een fantastische hoeveelheid afwisseling in je menu met kip, eend, rund, duif, lam en vis! Wat voor groentes gebruik je?




[/quote]

Hallo

Heb de percentages iets aangepast dus iets meer spiervlees en wat minder bot.

bedankt voor de tips en de berekening.

Italia heeft vandaag voor het eerst vissekoppen
( wijting) op en ze vond het heerlijk. Best goor om te zien maar als je ziet hoe ze ervan geniet maakt dit al snel niet meer uit.

groeten Peter
Laatst gewijzigd door Joris op do 01 jun 2006, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door