Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#560684
Ik heb van de week van m'n lieve schone moeder een bak rabarber gekregen. Ik ben echter de enige die het eet, en ik krijg het denk ik niet op.
Kan ik de honden daar wat van geven? Er zit weinig of geen suiker in want hij is zuur, ik ruik wel wat kaneel.

Ik denk dan aan twee of drie eetlepels per hond.
Door Truus
#560707
Wil je de rabarber rauw gaan geven? Ik zou niet teveel geven omdat het nogal laxerend werkt. Het blad kun je ook geven het schijnt dat de Chinezen het teelde om de krachtige zuiverende werking maar ook omdat het laxerend werkt.
Door Femke
#560715
Truus schreef: Wil je de rabarber rauw gaan geven? Ik zou niet teveel geven omdat het nogal laxerend werkt. Het blad kun je ook geven het schijnt dat de Chinezen het teelde om de krachtige zuiverende werking maar ook omdat het laxerend werkt.
nee dit is gekookt. Ik wil het als 'tafelrestje' geven, als dat verstandig is.
Door Truus
#560720
Femke schreef: nee dit is gekookt. Ik wil het als 'tafelrestje' geven, als dat verstandig is.
In combinatie met vlees/bot zou ik het wel doen maar niet met kvv of maar een beetje :-\.

Ik heb nog wat opgezocht en het is erg gezond hoor:
In Engeland wordt rabarber veel gebruikt voor vermageringskuren.

Rabarber is goed voor hart en bloedvaten door het vele appelzuur wat een bloedreinigende werking heeft.

Rabarber bevat ook veel Calicium, Natrium en Vitamine C.

De bittere smaak neutraliseert u door 1 theelepeltje krijt mee te koken. Dit kunt u krijgen bij de drogist.
Door Mevroi Kruim
#560726
Eeeeh ... rabarberblad is giftig, en niet zo'n beetje ...
Dat zou ik dus maar niet voeren.
Door Truus
#560730
Kruimel schreef: Eeeeh ... rabarberblad is giftig, en niet zo'n beetje ...
Dat zou ik dus maar niet voeren.
Ik lees hier de bloempluimen sorry.

Wij eten doorgaans de stelen van de rabarberplant. Maar ook de bloempluimen kunnen als groente worden gegeten. Dit gerecht lijkt nog het meest op bloemkool. Stelen van bladeren die 10 tot maximaal 35 dagen oud zijn, zijn het lekkerst om te eten. Oudere stelen bevatten meer zuren die een bittere smaak geven.
Door 202Spots
#560775
Femke schreef: Er zit weinig of geen suiker in want hij is zuur, ik ruik wel wat kaneel.
Ik denk dan aan twee of drie eetlepels per hond.
De rabarber blad kan de lever beschadigen.

Rauwe rabarber is ook niet te eten, en gekookte rabarber is een van de weinige dingen die hier absoluluut NIET door de Spots gegeten word.. :-\
Wanneer ze het bij jou wel willen eten,dan zou ik niet meer dan 1 lepel per hond geven.

Maar waarom vries je het niet in kleine bakkies voor later?
Door Femke
#560928
202spots schreef: De rabarber blad kan de lever beschadigen.

Rauwe rabarber is ook niet te eten, en gekookte rabarber is een van de weinige dingen die hier absoluluut NIET door de Spots gegeten word.. :-\
Wanneer ze het bij jou wel willen eten,dan zou ik niet meer dan 1 lepel per hond geven.

Maar waarom vries je het niet in kleine bakkies voor later?

Ze lusten het niet, ik denk dat ze het te zuur vinden?

Ik vries het inderdaad wel in, bedankt voor je tip ;)
Door Femke
#560929
Kruimel schreef: Eeeeh ... rabarberblad is giftig, en niet zo'n beetje ...
Dat zou ik dus maar niet voeren.
nee het zijn de stengels ;)
Door 202Spots
#560930
Femke schreef: Ze lusten het niet, ik denk dat ze het te zuur vinden?
Yup..ik denk 't ook...zure augurk lusten zie hier ook niet,maar ze lusten wel komkommer(met olie en azijn klaargemaakt) ::)
Door Femke
#560941
202spots schreef: Yup..ik denk 't ook...zure augurk lusten zie hier ook niet,maar ze lusten wel komkommer(met olie en azijn klaargemaakt) ::)
ik eet het zelf ook alleen in de joghurt met een beetje honing.
Zo vind ik het ook om te gruwelen: mijn kaken trekken al samen als ik het ruik ;D
Door Mevroi Kruim
#561127
Lekker met vanillevla! Versgekookte rabarber (heet!) met ijskouwe vanillevla. Jummie!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door