Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thirza
#558945
Hoi allemaal,

Mijn Labrador Thirza is eergisteren begonnen met echt barfen.

Eergisteren heeft ze 's morgens platgeslagen kipvleugel, kippenek en kiporganen (die bij braadkip zitten) gehad en 's avonds een groentemix, van bleekselderij, wortel, courgette met zalmolie en boekmaag. Hier leek ze goed op te reageren.

Gisteren heeft ze 's morgens een kippebout gehad (ontg. 300 gr.), 's middags heeft ze 100gr. smuldier compleet, 's avonds heeft ze dezelfde groentemix gehad, maar nu zat er anderhalve kinderappel bij.

Ze is al goed gewend aan appel, smuldier en zalmolie.

Gisteravond zat bij de harde bottenontlasting er ook nog helder slijm bij.
Vanmorgen was de onlasting hetzelfde, maar de hoeveelheid slijm was erg veel.

Ik ben op barfen overgestapt omdat thirza regelmatig last heeft van harde ontlastig. De harde ontlasting en een beetje slijm in reactie op het barfen en met name de botten, had ik verwacht, maar zo'n grote hoeveelheid slijm niet.

Nog belangrijker voor mij is dat het duidelijk aan haar te merken is dat ze zich niet lekker voelt, hoewel ze geen zieke indruk maakt. Ze is wat hangerig en veel aanhankelijker dan normaal en daagt niet uit om te gaan spelen. Als ze uitgedaagd wordt door mijn moeders hond of ons dan speelt ze wel.

Is dit normaal? en hoe lang moet ik dit aankijken?

Djoesz
Door Lizzy
#559432
Op zich is een kippenbout wel wat hard voor een net beginnende barfer. Je zou daar nog een paar daagjes/weekjes mee kunnen wachten.

En je zou eventueel ter ondersteuning wat probiotica kunnen geven.

Maar, ik moet erbij zeggen dat mijn volwassen honden ook af en toe slijm bij de ontlasting hebben gehad hoor, toen ik ze overzette. Soms zat de ontlasting van Pinkel zelfs verpakt in een slijm-cocon.

Dus eventueel wat langzamer met bot, wat probiotica en in de gaten houden, maar vooralsnog niet verontrustend hoor.
Door tieneke
#559436
Was bij onze eerste Leonberger echt eng om te zien,leek net van die darm wat om verse worst zit.
Na een aantal weken was dit stukken minder en na verloop van tijd helemaal weg,is gewoon de reinigende werking van de darmen ;)
Gebruikersavatar
Door Thirza
#559507
Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties!
Het is goed om te weten dat het geen kwaad kan. :D
Ik had alleen niet verwacht dat het zo veel zou zijn. Ik zal voorlopig wat voorzichtig met kip zijn en hoop dat ze snel weer haar zelf weer is en dat ze me op elk gewenst èn ongewenst ::) moment uitdaagt om te spelen. ;D

Kruimel,
Thirza is drie jaar oud en gesterilliseerd na haar eerste verjaardag. Daar heb gelukkig dus geen last meer van.

Truus, bedankt voor de link!

Lizzy,
Ik zal de probiotica toevoegen. Gemakkelijk, want ik moet het zelf ook weer gaan gebruiken ;).

Daarnaast wil ik zeggen: wat een leuke, prachtige honden hebben jullie!
Door charmed
#559879
En als ze nu geregeld zo'n slijmcocon houden? Wat moet je of kun je dan gaan doen? Ik heb er eentje bij die heeft echt afwijkende ontlasting, net alsof alles in een vlies zit, en geregeld grote stukken wit/gebroken wit er door. En haar ontlasting ruikt ook anders en ze eet zand.

Gr. jacqueline
Lizzy schreef: Op zich is een kippenbout wel wat hard voor een net beginnende barfer. Je zou daar nog een paar daagjes/weekjes mee kunnen wachten.

En je zou eventueel ter ondersteuning wat probiotica kunnen geven.

Maar, ik moet erbij zeggen dat mijn volwassen honden ook af en toe slijm bij de ontlasting hebben gehad hoor, toen ik ze overzette. Soms zat de ontlasting van Pinkel zelfs verpakt in een slijm-cocon.

Dus eventueel wat langzamer met bot, wat probiotica en in de gaten houden, maar vooralsnog niet verontrustend hoor.
Door Truus
#560286
charmed schreef: En als ze nu geregeld zo'n slijmcocon houden? Wat moet je of kun je dan gaan doen? Ik heb er eentje bij die heeft echt afwijkende ontlasting, net alsof alles in een vlies zit, en geregeld grote stukken wit/gebroken wit er door. En haar ontlasting ruikt ook anders en ze eet zand.

Gr. jacqueline
Je zou een mestonderzoek kunnen laten doen. Even de mest van 3 dagen in een potje bewaren en dan na laten kijken.
Door Lizzy
#560291
charmed schreef: En als ze nu geregeld zo'n slijmcocon houden? Wat moet je of kun je dan gaan doen? Ik heb er eentje bij die heeft echt afwijkende ontlasting, net alsof alles in een vlies zit, en geregeld grote stukken wit/gebroken wit er door. En haar ontlasting ruikt ook anders en ze eet zand.

Gr. jacqueline
Ik weet niet precies wat je hond allemaal eet en wat ze allemaal krijgt, maar kan het zijn dat ze wat teveel bot krijgt? Hoe lang eet ze al vers? En hoe lang heeft ze slijmcoconnen? (Pinkel heeft dit overigens een jaar of 1,5 gehad, met regelmaat). Zand-etende honden reageren soms goed op het hom. middel Tarantula.
Door Lizzy
#560919
pallas schreef: Nox schoont regelmatig haar darmen op en dan poept ze ook veel slijm, maar verder heeft ze dan nergens last van.
hoe vaak is dat normaal zo'n slijmprop?
Ik denk dat daar geen regel voor is. Ik vind slijmproppen van tijd tot tijd geen probleem. Als je hond elke dag of bijna elke dag slijm poept terwijl hij/zij al lang op vers staat, dan zou ik eens verder gaan kijken waar het vandaan komt. Anders niet.
Door jon
#561036
Oh, dus dat is redelijk normaal?? Lhaki heeft dit ook regelmatig, van de week ook en een tijd terug met wat bloed. Van de week was het echt zo'n cocon.Ik dacht dat het abnormaal was omdat Lhaki nog nooit brokken als eten heeft gehad en er van ontgiften dus geen sprake kan zijn. Kan het niet zo zijn dat de darmwand zichzelf beschermd tegen grotere of scherpere stukken bot. ??? Alhoewel ik nog nooit een stukje bot in zijn ontlasting ben tegengekomen
Door herder_lover
#561276
Hier zie ik dat ook wel terug bij Dara en SAiko. Allebei barfers. Saiko van geboorte, Dara een latere barfer.

Niet iedere dag, maar wel regelmatig... ik maak me er eigenlijk geen zorgen over... ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door