Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door rubbere ronnie
#559218
Hallo Allen,

Ik ben Ron en sinds een week eigenaar van een bullenpup.
Deze hele week hebben we de bull brokken gegeven maar wil eigenlijk zsm overgaan in barf.
Nu heb ik uiteraard al heel wat doorgelezen maar vind het nog wel een beetje eng om zomaar wat te geven.
Kan ieman mij helpen om een weekmenu samen te stellen???
Het bulletje weegt nu 4 kilo en is eigenlijk wat te licht volgens de da.

Alvast bedankt
Door tieneke
#559311
Hoi Rubberen Robbie ;D ;D
Waar kun je allemaal aankomen voor vlees?
Als ik jou was gaf ik de pup vanaf morgen meteen versvlees,Rodi bijvoorbeeld ligt gewoon in de vriezer bij de meeste supers.
Heb je mooi de tijd om vlees in te slaan en je er verder in te verdiepen ;)
Door rubbere ronnie
#559356
hallo tineke,

Ik ben van plan om morgen naar de slagerij hier in het dorp te gaan en daar eerst te vragen wat er geregeld kan worden en ook mee te nemen!!
Ik wil gewoon luca zsm aan het vlees hebben.
Zodra ik hem aan het vlees heb ga ik de slachthuizen hier in de buurt afbellen om een goede prijs te krijgen.

En het liefst ga ik gelijk aan de barf en niet eerst kvv zodat hij gelijk kan wennen!!!

ron
Door tieneke
#559384
Ga morgen ook even langs de poelier en koop dan wat kippennekken waar je meteen mee kunt beginnen,goed platslaan met een hamertje en dan heeft je pup morgen al zijn eerste barfmaaltijd 8)
Maak een lijsje van wat je nodig gaat hebben als je morgen langs de slager gaat ;)
Zit er ook een viswinkel in de buurt?
Misschien mag je daar gratis zalmkoppen etc afhalen.
Als je er niet uitkomt vraag maar raak ;)
Heb je al een idee van de percentages?
Door Lizzy
#559476
Hoeveel kilo moet je pup wegen op het moment? Heb je al wel ervariing met barf? Hoeveel weegt een volwassen bull eigenlijk? (belangrijk voor het percentage dat je per dag moet voeren aan een pup).
Door rubbere ronnie
#559502
wat betreft de percentages had ik dit op de site gevonden:
De Barfprincipes van Ian Billinghurst:
Het dieet bestaat uit:
60% rauwe vlees botten (50% vlees en 50% bot)
15% - 20% rauwe groentepuree en fruit
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en supplementen

Ik heb natuurlijk ook opgezocht wat hij wel en wat hij niet mag.
Ook heb ik opgezocht welke vleessoorten onder wat hoort.
Door rubbere ronnie
#559503
[quote="Lizzy"]
Hoeveel kilo moet je pup wegen op het moment? Heb je al wel ervariing met barf? Hoeveel weegt een volwassen bull eigenlijk? (belangrijk voor het percentage dat je per dag moet voeren aan een pup).
[/quote]
Volgens de da mag hij nu wel 0.5 a 1 kilo zwaarder zijn.

Ik heb geen ervaringen met barf maar daarom ben ik ook hier en probeer ik me zoveel mogelijk in te lezen.

Wat een bull mag wegen is niet echt bekend, dit vanwege de verschillende soorten bullen die er zijn.
De ene kan 20 kilo wegen maar ze zijn er ook van 35 kilo.
Ik denk dat je kan uitgaan van circa 30 kilo voor een reu(gemiddeld)
Door Lizzy
#559606
Volgens mij doe je er goed aan op dit topic door te worstelen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Ik denk dat het handig voor je is om de rekenhulp te downloaden. http://www.barfclub.nl/downloads.htm, linksboven in.

Want, een pup eet ongeveer 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht per dag. En omdat een pup groeit, groeit dus ook de hoeveelheid voeding. Maar moet je wel de juiste percentages voer blijven geven.

Als ik jou was zou ik met jouw pup even uitgaan van een hoeveelheid voeding van 6,5% van het lichaamsgewicht per dag. Dat is 325 gram per dag.

Overigens vind ik hem met 4 kilo erg licht, voor een hond die rond de 30 kilo gaat wegen. Ik neem tenminste aan dat hij nu 8 a 9 weken is? Ik zou verwachten dat zo'n hondje dan eerder rond de 7 a 8 kilo zit.... Mijn pup woog op 7,5 week 7 kilo. En nu ze volwassen is weegt ze 28 kilo.

OK, eerlijk gezegd vind ik 60% vleesbot teveel. Ik zou voor maximaal 50% gaan.

Als jouw hondje 5 kilo zou moeten wegen, dan is 6,5% van het lichaamsgewicht dus 325 gram voer per dag (verdeeld over 4 maaltijden).

Als je verder aanhoudt: 15% groentemix (weet je hoe je dat moet maken? Kijk anders ook op http://www.barfclub.nl/een_handleiding_ ... fNIEUW.htm) en 15% orgaanvlees (inclusief vuile pens) en 20% spiervlees, dan kom je uit op:

2275 gram voer per week dat je onderverdeeld in:
1140 gram vleesbotten
340 gram groentemix
340 gram orgaanvlees
460 gram spiervlees

Ik zou zelf beginnen met platgeslagen kippennekken. Dit kun je heel langzaam uitbouwen naar kipkarkassen, eendennekken, parelhoenkarkas, delen van hele eend en konijn, etc. Ik zou nog even geen botten van grotere dieren geven. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je grotere botten (niet-dragen en van jonge dieren) te gaan voeren. En op zich kan hij al wel op flink grote kalfswervels bijv. kluiven (goed voor z'n tandjes) maar ze krijgen het bot meestal nog niet weg en dus kan het niet tot vleesbot meegerekend worden.

Ik denk dat je wel tenminste van 2 diersoorten vleesbot moet voeren. Bijv. kip en eend. En later kip en eend en geitenribben.

Qua orgaanvlees heeft je pup zeker lever nodig maar ook hart en pens. Ik zou iedere week tenminste wat lever, wat hart en wat pens geven. Het mooiste geef je orgaanvlees van verschillende diersoorten. Bijv. runderhart, lamshart, kippenlever, lamsnieren, runderpens, etc.

Qua spiervlees kun je bijv. kopvlees van rund gebruiken. En misschien kun je voor een redelijke prijs nog iets als hert of paard of geit of lam scoren. En zelf zou ik ook direct vette vis geven. Pups die daar op de ze leeftijd aan wennen, eten het de rest van hun leven meestal probleemloos.

Al met al zou met mooi zijn als je tot tenminste vier verschillende diersoorten komt in je menu.

Nou, dan je menu nog even wat nader uitspitten!

Als je iedere dag iets van vleesbot wilt geven, dan doe je gewoon 1140 gedeeld door 7 (dagen) = 165 gram (afgerond).

Als je iedere dg iets van groentemix wilt geven, dan doe je gewoon 340 gedeeld door 7 = 50 gram.

Als je bijv. 4 keer per week een spiervleesmaaltijd wil geven, dan doe je gewoon 460 gedeeld door 4 = 115 gram.

Als je bijv. 3 keer per week wat orgaanvlees wilt geven, dan doe je gewoon 340 gedeeld door 3 = 115 gram.

Kom je op 165 gram per dag vleesbot + 50 gram groentemix + 115 gram vlees/vis (1 keer per week vette vis is aan te bevelen) of 115 gram orgaanvlees. In totaal eet je pup dus 330 gram per dag (en dat klopt wel want ik heb de hoeveelheden allemaal wat afgerond naar boven).

Nou, dan kun je bijv. 2 keer per dag een maaltijd vleesbot geven en twee keer per dag een maaltijd vlees/vis of orgaanvlees met wat groentemix.

Als je pup dus gaat groeien en bijvoorbeeld 10 kilo weegt, dan moet je dus andere hoeveelheden geven! Want de hoeveelheid groeit tot een maand of 7 met je pup mee! Als hij 10 kilo weegt, eet hij al 650 gram per dag.

OK, ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 29 mei 2006, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rubbere ronnie
#559764
Hoi lizzy,

bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik ben nu bezig geweest met het noteren van de verschillende organen en de botten met vlees eraan.
Dit ga ik van de week ophalen bij de slager.

Wel wilde ik nog het volgende weten:
Ik heb nu circa 13 verschillende groentensoorten, maar kan ik deze allemaal door elkaar pureren en elke dag hetzelfde mengelmoesje geven.
Of moet de hond elke dag een andere groentesoort hebben???
En nog een vraag: wij hebben normaal gesproken geen tafelresten over.
Ik heb dit in mijn berekening vervangen voor spiervlees!! Kan dit.

Hoor het graag!!!
Door Laura2004
#559789
[quote="rubbere ronnie"]
Wel wilde ik nog het volgende weten:
Ik heb nu circa 13 verschillende groentensoorten, maar kan ik deze allemaal door elkaar pureren en elke dag hetzelfde mengelmoesje geven.
Of moet de hond elke dag een andere groentesoort hebben???
[/quote]

Je kan deze mix gewoon in porties invriezen en die een tijdje geven tot het op is en dan kan je weer nieuwe maken met dezelfde ingrediënten of andere ingrediënten.


[quote="rubbere ronnie"]
En nog een vraag: wij hebben normaal gesproken geen tafelresten over.
Ik heb dit in mijn berekening vervangen voor spiervlees!! Kan dit.
[/quote]

Dit kan! Je kan ook yoghurt en een rauw eitje als tafelresten zien (dat doe ik, mijn honden krijgen geen tafelresten), een rauw ei geef je met schil en al.

Wat heb je eigenlijk voor hond, want een bulletje kan een Engelse Bulldog zijn, een Franse Bulldog en een Bullterrier zijn, dus ik ben wel benieuwd welk bulletje het is (ik vermoed dat het een bullterrier is als hij waarschijnlijk 30 kilo gaat wegen). Mijn amstaff teefje weegt 25 kilo, dus ik denk idd dat jouw bull wel een kilo of 30 gaat wegen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 29 mei 2006, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#559794
[quote="rubbere ronnie"]

Ik heb nu circa 13 verschillende groentensoorten, maar kan ik deze allemaal door elkaar pureren en elke dag hetzelfde mengelmoesje geven.
Of moet de hond elke dag een andere groentesoort hebben???
[/quote]
Mijn antwoord op deze vraag was niet echt duidelijk :-[ Je kan gewoon al deze groentes pureren en mengen en je kan dit iedere dag geven tot het op is. En dan kan je weer nieuwe maken met dezelfde groentes of andere groentes (13 verschillende groentesoorten is genoeg variatie hoor, dan komt je pup niks te kort). ;)
Door peerle
#559808
wat je wel niet gaat weten als je met veel soorten groenten en vlees begint, is van wat het kan komen als je pup dan later aan de spuitpoep zit of voortdurend moet overgeven. Het zou kunnen (de kans is niet groot hoor, maar ik zeg het maar) dat je pup allergisch is voor broccoli, of zalm, of ... noem maar op, alles is mogelijk, net als bij mensen. Mocht alles goed gaan, dan is er niks foutgegaan en dan is er geen probleem met het begiinnen met veel soorten groenten en fruit en vlees, maar als er wel iets foutgaat, wordt het moeilijk voor jou om erachter te komen aan wat het lag.

Je kan dus ook beginnen met kip en 1 soort vis (bijvoorbeeld), en als groente wat sla en wortelen (eventueel nog een derde groente). Elke week kan je er een ingredient bijdoen (je zal voor vleessoorten dus snel genoeg voor variatie kunnen zorgen) en zo opbouwen.

Maar als je nu al groenteprut hebt gegeven met 13 soorten in, geen zorgen maken hoor ;). Ik zeg het voornamelijk zodat je ziet dat dit ook een optie is.

Veel succes met BARFen, je bull zal je vast dankbaar zijn,
Veerle
x
Laatst gewijzigd door peerle op ma 29 mei 2006, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rubbere ronnie
#559851
Het is een bullterrier ;D

Ik heb hem vandaag voor het eerst een halve plak rodi gegeven en dat was binnen no time op.
Vandaag krijgt hij nog een halve plak en wat brokken.
Morgen ga ik hem 1 plak geven en wat minder brokken, dan krijgt hij al 100 gram rodi en als avondeten 100 gram kippenek en zijn brokken(als hij ze nog wil)
En dan vanaf woensdag krijgt hij alleen nog maar rodi en kippenek en geen brokken meer en dan nog wat fruit erbovenop.

Donderdag wil ik hem eigenlijk een blikje tonijn geven op waterbasis, is het dan slim om die rodi te vervangen voor de tonijn???

Dan kan ik deze week eerst nog naar de groentenboer om de groenten te halen.
Ook kan ik morgen langs de slager met mijn lijst van wat ik allemaal nodig heb.
Vanaf volgende week wil ik ook stoppen met rodi en alleen nog maar barfen.
Ik zal deze week dan ook nog een menusamenstellen en hier plaatsen voor het nodige advies.
Door Laura2004
#559885
Je kan beter verse vis geven en als je hond dat niet lust kan je altijd nog een blikje geven ;) Sardines vinden de meeste honden wel lekker.
Door rubbere ronnie
#559904
het is ook absoluut de bedoeling om verse vis te halen, alleen weet ik niet welke dag de visboer hier staat(kraam)
Maar vanaf volgende week zal de vis zeker vers zijn.
Ga proberen om zalmkoppen te soren(mischien wel lekker goedkoop)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door