Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door valentijn
#558896
HAllo iedereen ik heb een sledehondenkennel van 40 honden.
Ben bezig met mijn voedings plan voor volgend jaar een beetje op nieuw te waarderen.
Heb deze plan op het sledehonden forum geplaatst maar weinig reacties gekregen. wellicht weten de voedings experts hier er meer van.
Wellicht kunnen jullie een beetje helpen door meningen te geven of eigen verhoudingen van mengsels te verzinnen.
commentaar op eventuele gebreken, en deficienties in het diet zijn welkom.

Ik heb de volgende ingredienten ter beschikking

- Gemalen kip (vleugels, necken, karkassen) 0.6 E/kg
- Gemalen Varken en Rund (slachafval, 10-20% zacht bot, 30 % vet) 0.56 E/kg
- Gemalen lever (varken en rund) 0.56 E/kg
- Visafval (july-oct) gratis
- Zalm olie E /kg
- Zeewier 1 E/kg
- Kwaliteits brok 35/25 E /kg
- Voerdergist (b vitamines) E/kg
- Beendermeel E/kg

Ga er van uit dat het een huskie van 25kg betreft (dus een ietwat hogere stofwisseling dan een sibe, maar nog net geen hound).
Ze leven het gehele jaar buiten, in kennels.
elke dag enkele uren lichte beweging.
ga uit van een Maintenance diet voor de zomer rust.

ik ga geen precieze data geven voor de vitamines en mineralen omdat nogal omslachtig word, houd het maar op een ongeveer nattevinger schatting

energie gehaltes weet ik niet precies. echter de brok is 25% vet, het vlees 30% en de zalm olie 100%, van de kip weet ik het niet.

Zeewier voor mineralen en vitamines, beendermeel voor fosfor/calcium, lever voor vitamines en mineralen, gist voor vit B.
gemalen kip voor kwaliteits eiwit en calcium/fosfor.
brok voor mineralen en koolhydraten

voor training kan men verhoudingen veranderen. meer vlees en vet bijv.
Dit is echter een betje de basis.

Ik Heb net met de cijfers van J.Welch (een bekende musher en auteur) een nieuwe berekening gemaakt.

welch gaat uit van 85% vers en 15% brok.

Ik ga hier voor het gemak uit van zomers 75% vers en swinters80% vers.

Hier de volgend idee gebaseerd op percentages.

zomer
40% vlees
30% kip
25% droog
5% olie

als men een portie van 0.5 kg/hond/dag aan houdt krijgt men

200gr vlees 0.11E
150 gr kip 0.09E
125 gr brok 0.25E
25gr olie 0.05E
zeewier 20gr 0.02E
beendermeel 20gr 0.02E

ietsmeer als 500gr en 0.54 E/hond/dag

winter
30% vlees
25% kip
15% lever
20% droog
10% olie

als men een portie van 1 kg/hond/dag aan houdt krijgt men

300gr vlees 0.17E
250 gr kip 0.15E
150gr lever 0.08E
200 gr brok 0.40E
100gr olie 0.20E
zeewier 40gr 0.04E
beendermeel 40gr 0.04E

ietsmeer als 1000gr en 0.88E /hond/dag

heb nog even het jaar totaal berekend. 185 dagen op zomer dieet en 180 dagen op winter.
alles in kg / jaar

Vlees 3640 kg
kip 2910kg
lever 1080kg
brok 2365kg
olie 905kg
zeewier 432kg
beendermeel 432kg

totaal 11.764 kg voer

das erg veel hondenstront ;)


commentaar graag vd experts

gr tijn
Laatst gewijzigd door valentijn op zo 28 mei 2006, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door valentijn
#558902
Oh ja ik ws vergeten te vermelden dat de kennel in Finland ligt.

Ik heb alleen Finse varkens vlees. (Ziekte vrij).
Kip komt uit zweden en is salmonella vrij. :D

brokken zijn voor mineralen en koolhydraten, en als handige terug val mindel als men geen vers heeft.
IS dus geen puur BARF ik weet het ;)

De gist is voor Vit B, maar zou zelf liever brouwers gist gebruiken.
overigens waarom geen gist.

gr tijn
Door Lizzy
#559447
[quote="valentijn"]
- Gemalen kip (vleugels, necken, karkassen) 0.6 E/kg
- Gemalen Varken en Rund (slachafval, 10-20% zacht bot, 30 % vet) 0.56 E/kg
- Gemalen lever (varken en rund) 0.56 E/kg
- Visafval (july-oct) gratis
- Zalm olie E /kg
- Zeewier 1 E/kg
- Kwaliteits brok 35/25 E /kg
- Voerdergist (b vitamines) E/kg
- Beendermeel E/kg
[/quote]

Als je 30% a 50% gemalen kippenvleugels, karkassen en nekken geeft, dan is het dus niet nodig om beendermeel toe te voegen aan je menu. Zelf zou ik dat ook niet doen, om de simpele reden dat ik beendermeel niet geweldig vind als toevoeging/calcium supplement. Zo goed opneembaar is het nou ook weer niet, beendermeel (het is ook verhit). Ik weet niet wat je percentage kippenbot is, op het geheel? Gemiddeld zo'n 25%? Ik zou het in ieder geval tot zo'n procent of 35% a 40% opkrikken en geen beendermeel meer geven. Zeker niet daar je ook nog zachte varkensbotten geeft. Zachte runderbotten, bestaan die? Ik ken ze niet...

Mag ik vragen waarom je voedergist geeft? De vitamine B's zitten in voldoende mate in vlees en orgaanvlees. Je moet je orgaanvleespakket dan wel ietsjes uitbreiden:

Qua orgaanvlees vind ik dat je meer afwisseling moet betrachten. Ook hart en nier is waardevolle voeding. Alleen lever vind ik zelf niet genoeg. Ik vind 15% lever zelfs echt veel te veel. Volgens mij voer je daarmee echt veel te veel vitamine A (te meer daar brokken ook nog eens stijf staan van de vitamine A). Kun je ook aan pens komen? Bij elkaar zou ik zelf zo'n maximaal 4% lever geven en dan ook nog een % of 10 pens/nier/hart, etc. Vitamine D krijgen je honden wel binnen met de vis. Tenminste, als het vooral vette vis is dat ze krijgen. Anders kun je in de winter misschien een beetje levertraanolie geven. Maar 15% lever? Ik vind het echt teveel...

Maar terugkomende op de gist: gist is helemaal niet gezond, in mijn ogen. Gist vergist het lichaam van de hond, waardoor het uit balans kan raken en er schimmels en gisten in de darmen kunnen groeien.

Voor de koolhydraten zou je natuurlijk zelf ook bijv. wat rijst/zilvervliesrijst, gierst of geweekte graanvlokken kunnen geven, in plaats van de brokken. Dan weet je tenminste wat je geeft ;D.

Ik denk dus dat je met kip, rund, varken, vis wel een prima dieet samen kunt stellen. Geef je zalmolie dat afkomstig is uit wilde zalmen? Of gekweekte zalmen?
Door valentijn
#559515
he Lizzy bedankt voor de Info

Orgaan vlees anders dan lever is moeilijk aan te komen hier. de pens is allemaal gewassen en ik heb er dus niet echt goede resultaat mee gehad. Hart etc is amper in de benodigde hoeveelheden te krijgen, helaas.

lever kan volgens medemushers tot 100gr per dag gegeven worden extra boven op de brok tijens het ren seizoen.
de mushing recept die ik als inspiratie nam geeft 20% lever van het dieet aan.
Deze honden rennen met -20 makkelijk 80km op een dag. energie behoeftes van 5000-8000 kcal / 25kg werkende hond / dag zijn niet uitzonderlijk.
Grappig genoeg zijn de levers van werkende poolhonden giftig voor mensen. Door de eeuwen heen zijn veel poolvorsers omgekomen omdat ze de levers van hun honden opaten in hun hongersnood.

De beendermeel zit er in voor het geval dat. Het is een baat het niet dan schaadt het niet produkt, kan het wel weglaten, om te proberen eerst.

Vit B wordt toegevoegd om de spotieve prestaties vd honden te verhogen. het helpt zijn het bestrijden van vermoeidheid en om eetlust op te wekken. vandaar dat ik het toevoeg. Gist is de meest voorkomende manier van het toevoegen. enige alternatieve?

Rijst geef ik ze als ik tijd genoeg heb om voor ze te koken. dit vooral zomers omdat ik dan de vis kan koken samen met de rijst voor een smeuige vissoep. swinters is er geen vis en is de brok praktischer.

Zalm olie is denk ik van gekweekte regenboogforel. Beggars cant be choosers. in het gehele land is niks anders te krijgen (dat ik heb kunnen vinden)
is een betere bron van energie dan de rund en varken.

zachte runder botten zijn er niet,ik bedoel daarmee varkens bot. de vlees mix is voornamelijk varken en wisseld van samenstelling helaas. mijn vlees boer heeft hiervoor hele gemale kippen aangeboden. hoewel ze goed waren voor de zomer konden, waren ze te mager voor de winter en zat er te veel veren in. ik ben er een beetje van de kip afgegaan. De vleesboer heeft nu een nieuwe leverancier en ik ga de kip opnieuw proberen.
persoonlijk vind ik het beter als de vlees mix. moet alleen zien of de kwaliteit deze keer beter is.

tja de brok zit er in voornamelijk om het zink gehalte omhoog te krikken, vitamines, koolhydraten en probiotica te verzorgen. meer eigenlijk niet.
groentes en koolhydraten koken gaat niet zo lekker met -20 in de wind op een kampvuurtje ;) er zitten enkele praktische begrenzingen aan het dieet.

Hebben jullie enige suggesties voor zink houdende ingredienten? het moet iets geconcentreerder zijn dan de zeewier.

in ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

gr tijn
Laatst gewijzigd door valentijn op zo 28 mei 2006, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#559536
[quote="valentijn"]
Hebben jullie enige suggesties voor zink houdende ingredienten? het moet iets geconcentreerder zijn dan de zeewier.
[/quote]

Natuurlijke bronnen: Zink is alom aanwezig in de natuur, vooral in vis en schaaldieren. Goede natuurlijke bronnen zijn oesters, eidooier, lamsvlees, varkensvlees, rundvlees, peulvruchten, sesamzaad, tarwekiemen, biergist, paddestoelen en magere melkpoeder.

Bron: kruidenvrouwtje.nl
Door valentijn
#559542
He Audrina

bedankt voor de tips. De vlees heb ik opgezocht. varken en rund dan, echter een probleem.

Ik ben op zoek naar een dagelijkse dosis zink van om en nabij de 100mg/hond/dag.
dat komt neer op ruweg 2kg varkens lever per dag of 4kg rundvlees perdag.
Je ziet mijn probleem dus. met de brok zou je dus op400gr komen.
Ik ben bang dat dit gewoon als zink zouten toegevoegd zal moeten worden aan het diet.
Oesters elke dag voor 40 honden, zie ik niet zo zitten ;)

gr tijn
Door tieneke
#559573
Worden dure hondjes met oesters ;D ;D
Leuk trouwens dat je husky's hebt ;)
Onze vrienden hier in Tsjechie hebben ook husky's(www.sledehonden.nl)en Amber heeft het afgelopen seizoen met veel succes haar wedstrijden gereden.
Ook zij voert vers gecombineerd met brok.
Door Audrina
#559596
[quote="valentijn"]
He Audrina

bedankt voor de tips. De vlees heb ik opgezocht. varken en rund dan, echter een probleem.

Ik ben op zoek naar een dagelijkse dosis zink van om en nabij de 100mg/hond/dag.
dat komt neer op ruweg 2kg varkens lever per dag of 4kg rundvlees perdag.
Je ziet mijn probleem dus. met de brok zou je dus op400gr komen.
Ik ben bang dat dit gewoon als zink zouten toegevoegd zal moeten worden aan het diet.
Oesters elke dag voor 40 honden, zie ik niet zo zitten ;)

gr tijn
[/quote]

Misschien zinktabletjes o.i.d.?

Ik vind 100mg per hond per dag trouwens wel veel. De ADH voor mensen is ca 15 mg per dag voor een volwassene. Maar nu vraag jij natuurlijk wel veel meer van je honden dan een gemiddelde volwassene van zichzelf, dat wel. ;)
Door Laura2004
#559612
Kunnen je honden niet volledig BARF krijgen? Ze moeten dus brokken krijgen? Ik vind het nl maar vreemd al die toevoegingen :-\ Het lijkt mij niet echt een gezond dieet.
Brokken, gist, beendermeel, ik zou dat allemaal niet aan mijn honden willen geven. :-\ Maar ja, ik weet natuurlijk niet hoe dat precies zit met werkende husky's.
Door Mevroi Kruim
#559656
Voor extra vit. B, als je dat nodig vindt, kun je beter de tabletten kopen en die fijnmalen en toevoegen. Dan vermijd je de gist.
Brokken voeren vind ik persoonlijk ook wat vreemd, voor extra calorieen kun je beter extra vet voeren. Als je aan kipafval kunt komen dan is bv kippenvellen een goede bron van extra dierlijk vet
Ook gespoelde pens is als voedingsmiddel waardevol, alleen blanke (gestoomde, gebleekte) pens is waardeloos.
Voor extra zink zou je eieren en sesamzaad kunnen bijvoeren
En verder vraag ik me af waarom je alles maalt. Juist het scheuren en kauwen van ongemalen grote stukken vlees en botten is een van de belangrijke toegevoegde waardes van barf tov kvv.
Door valentijn
#559767
Het voer word gemalen geleverd op pallets van 1000kg.

brok en vers is al een tijd standaard voor de werkende sledehond. er is weinig gebalanceerd eten dat zo dicht in energie is.
de energie behoeftes van werkende huskies komen al gauw in de regio van 4000kcal per dag of meer.
Alleen vlees wordt dan teveel of ongebalanceerd, alleen vet is zeker niet gebalanceerd.
De brok is er zolas eerder gezegd voor koolhydraten, probiotica en zink.

OOOh hh kippenvellen, daar zou ik een moord voor doen :) Ik zal het met de vleesboer er over hebben.

helaas allen blanke pens hier en daar heb ik slechte ervaringen mee. (Diarhee)

bedankt voor de tips en adviezen ik hou mee anbevolen voor meer.

gr tijn
Door Lizzy
#560015
Ja, en toch vind ik 15% lever echt veel te veel, sledehond of niet.

100 gram rauwe varkens-lever bevat : Vitamin A (IU) 21650. en runderlever 27,185 IU vitamine A bevat.

OK, de honden wegen 25 kilo maal 75 IU per kilo lichaamsgewicht = 1875 x 7 dagen per week = 13125 IU nodig per week. Als we dan even uitgaan van de 25000 IU per 100 gram lever, dan kom je op een hoeveelheid lever per week van ongeveer 50 gram per week per hond. Jij zit op 525 gram lever per week. En dat is 125.000 IU.

Nou doseer je zo snel niet over met vitamine A, maar 15% lever ipv 5% lever (en die 5% is dus al meer als nodig is maar kan wel gevoerd worden): vind ik echt te.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door