Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Mayka
#558392
Nou, voorlopig ben ik even uitgepuzzeld :P. Al heb ik nog niet alles in de vriezer, het leek me wel handig om van te voren te berekenen wat ik zou moeten inkopen.

Mayka eet nu ongeveer 650 gr Carnibest per dag en dat heb ik nu ook aangehouden alleen heb ik niet per dag een menu gemaakt maar per week.

Ik ga nog op zoek naar meer diersoorten om die dan ergens in te voegen in het menu.

Ik zet alleen even de vleesbotten en orgaanvlees hier neer, de rest is elke week hetzelfde en het spiervlees wisselt (afhankelijk van welke vleesbotten er gegeven worden die week).

Wekelijkse behoefte 4550 gram, bestaande uit:
2700 gr vleesbotten (50/50)
700 gr orgaanvlees
450 gr fytomix (ipv groente)
450 gr spiervlees (runderkopvlees/runderlap/geit/vis)
250 gr suplementen (huttenkase/yoghurt/ei/(schapen/runder)pens)

week 1:
700 gr runderstrot/1200 gr kipkarkassen/800 gr geitenribben
400 gr testikel/300 gr pens

week 2:
900 gr kipkarkassen/1000 gr geitenribben/800 gr lamsnek
300 gr pens/300 gr kiporganen/100 gr schelvislever

week 3:
1200 gr kipkarkassen/700 gr kalfsstaart/800 gr lamsribben
300 gr lamshart/400 gr pens

week 4:
900 gr kipkarkassen/900 gr geitenribben/900 gr kalfsribben
350 gr runderlever/350 gr pens

Oké, brand maar los
;D
Door Lizzy
#558741
Hoeveel % vleesbot geef je nu? Want volgens mij is dit wel een beetje veel en zou je met wat minder af kunnen. Ik zie trouwens dat er op je menu dit staat:

450 gr spiervlees (runderkopvlees/runderlap/geit/vis)

maar dat vind ik in de onderverdeling niet meer terug (in de weken). Ben je die vergeten of kijk ik niet goed?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#558749
Ik heb een keertje tijd, dus laat ik nu ook eens een reken poging wagen ;). Ik vind je menu er op het eerste gezicht goed uitzien, lekker veel afwisseling. Als ik het nareken kom ik op de volgende percentages:
59 % Vleesbot
15 % Orgaan
10 % Fyto/groentes
10 % spiervlees
6 % supplementen en pens?????

Ik vind je vleesbot percentage wat aan de hoge kant, ik zou mindervleesbot en meer spiervlees doen. Maar gooed dat is mijn idee, ik denk dat je nu té veel bot geeft (bijna 30%) :-\.
En ik zag bij de supplementen pens staan? Dus ik weet niet zeker of je de pens nu bij orgaanvlees rekent of bij de supplementen?
Door Mayka
#558813
Lizzy schreef: Hoeveel % vleesbot geef je nu? Want volgens mij is dit wel een beetje veel en zou je met wat minder af kunnen.
De vleesbotten zijn 50% bot en 50% vlees dus dan is het botpercentage 30%. Is dat teveel ???
Ik zie trouwens dat er op je menu dit staat:

450 gr spiervlees (runderkopvlees/runderlap/geit/vis)

maar dat vind ik in de onderverdeling niet meer terug (in de weken). Ben je die vergeten of kijk ik niet goed?
Je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen ;). Het spiervlees dat ik ga geven is afhankelijk van wat voor vleesbotten ze die week krijgt. Bv geen rund/kalfsbotten dan rundvlees, geen geiteribben dan geitenvlees.

De percentage's heb ik m.b.v. de BARF-rekenhulp bepaald en daar staat echt 60% vleesbotten ???.
Door Mayka
#558816
Nitus schreef: Ik heb een keertje tijd, dus laat ik nu ook eens een reken poging wagen ;). Ik vind je menu er op het eerste gezicht goed uitzien, lekker veel afwisseling. Als ik het nareken kom ik op de volgende percentages:
59 % Vleesbot
15 % Orgaan
10 % Fyto/groentes
10 % spiervlees
6 % supplementen en pens?????

Ik vind je vleesbot percentage wat aan de hoge kant, ik zou mindervleesbot en meer spiervlees doen. Maar gooed dat is mijn idee, ik denk dat je nu té veel bot geeft (bijna 30%) :-\.
Zie bovenstaande reactie op Lizzy ;)
En ik zag bij de supplementen pens staan? Dus ik weet niet zeker of je de pens nu bij orgaanvlees rekent of bij de supplementen?
Foutje. Het hoort niet bij de supplementen te staan. Dat had ik eerst gedaan omdat Mayka teveel pens niet goed kan verdragen (diarree). Maar dat was als ze het naast de Carnibest kreeg dus bedacht ik me later dat het waarschijnlijk wel goed zal gaan in een BARF-menu. Kwestie van uitproberen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#558954
Mayka schreef: Zie bovenstaande reactie op Lizzy ;)
Ja, ik heb het gezien ;). Bij de Barfrekenhulp staat idd 60 % ??? vermeld naast het vakje voor vleesbotten, maar ik vind dat dus teveel, ik zou voor max. 50% gaan.
Foutje. Het hoort niet bij de supplementen te staan. Dat had ik eerst gedaan omdat Mayka teveel pens niet goed kan verdragen (diarree). Maar dat was als ze het naast de Carnibest kreeg dus bedacht ik me later dat het waarschijnlijk wel goed zal gaan in een BARF-menu. Kwestie van uitproberen.
Oké, 't was me niet helemaal duidelijk, nu wel ;). Als Mayka van pens aan de diaree gaat kun je er misschien beter een bot bij geven? Ik merk hier trouwens ook dat ze na een pensmaaltijd dun poepen, maar dat vind ik niet zo'n probleem, ze kunnen het wel gewoon ophouden, en het is maar 1 poepbeurt dun, voor mij is dat geen diaree.
Maar het is idd een kwestie van uitproberen waar jouw hond het goed op doet.
Door Lizzy
#558985
Ja, die "mastersheet" moet aangepast worden maar dat kan ik dus niet... Dat moet The Dude doen.... Ik zal eens kijken of ik hem kan mailen! Want ik vind 60% vleesbot dus ook erg veel...
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 28 mei 2006, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mayka
#559239
Oké, dan zou het dus ongeveer zo moeten o.b.v. 50% vleesbotten:

2200 gr vleesbotten (50/50)
700 gr orgaanvlees
450 gr fytomix (ipv groente)
900 gr spiervlees (runderkopvlees/runderlap/geit/vis)
250 gr suplementen (huttenkase/yoghurt/ei/(schapen/runder)pens)

week 1:
700 gr runderstrot/1200 gr kipkarkassen/300 gr geitenribben
400 gr testikel/300 gr pens

week 2:
400 gr kipkarkassen/1000 gr geitenribben/800 gr lamsnek
300 gr pens/300 gr kiporganen/100 gr schelvislever

week 3:
1000 gr kipkarkassen/700 gr kalfsstaart/500 gr lamsribben
300 gr lamshart/400 gr pens

week 4:
900 gr kipkarkassen/900 gr geitenribben/400 gr kalfsribben
350 gr runderlever/350 gr pens
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door