Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door quincy4
#536705
Hallo,

Ik heb afgelopen maandag een poesje gereseveerd in het dierenasiel. Ik ben er bijna elke dag geweest en vind het echt een geweldig beest. Nou is vanochtend uit het doktersonderzoek gebleken dat ze niesziekte heeft.
Ik heb hier thuis nog een kat en ben dus ook bang voor zijn gezondheid als zei hier in huis komt wonen.

NOu heb ik daar een paar vragen over en hoop dat ze beantwoord kunnnen worden. ???

1. Is niesziekte bij een pers gevaarlijker ( ze hebben vaak al hele slechte luchtwegen)

2. Als ze na haar medicatie weer 'genezen' is, en hier heen komt, kan ze mijn kat dan nog besmetten. En hoe groot is die kans?

3. Hoeveel procent kans heb ik dat zij dit later nog weer een keer krijgt en daarmee dus ook quincy kan aansteken.

Dit is wat er nu zo even in mij opkomt. Ik vind het heel vervelend en zielig dat het zo moet lopen, anders was ze hier maandag al geweest. Ook vertelde iemand mij dat niesziekte bij perzen erg uit de hand kan lopen en ze zelf perzen wel een moesten laten inslapen. Nou zoals je begrijpt ben ik hier wel heel erg bang van geworden.

Ook heb ik al veel gelezen over niesziekte en weet vraag me serieus af of deze poes een risico is voor mijn nu gezonde (persische) kater.

Wat ik mij ook afvraag is; Als ik de symptomen lees van niesziekte: niezen, verkouden, traanogen, snurken etc. Dit doet mijn kat nu al en heb dit altijd beschouwt als iets wat toch wel bij een perz hoort. Wie kan mij hier meer informatie over geven, kan op internet namelijk niks vinden.

Hoop dat het een beetje duidelijk is geworden en hoop op reacties, want ik zit er echt mee.

Groetjes Anita en quincy
Door Borke
#536726
Met betrekking tot Perzen en slechte luchtwegen: dat hangt er maar net van af hoe de snuit/neus geplaatst is.
Is het een Pers met een klassieker type, dan heeft de kat een echte snuit (net als andere katten) en dan zit de neus niet tussen de ogen gepositioneerd.
Bij een Pers met een 'ouderwetse' oftewel klassieke snuit kan je minder problemen verwachten. Ik weet ook niet of het een raszuivere Pers is of een katje met langhaar. In het asiel noemen ze het al gauw naar een kattenras, want dan plaatsen ze de dieren gemakkelijker.

Vrienden van ons hadden ooit twee huispoezen - echte buitenkatten.
Een van hen werd ernstig ziek: nieziekte. Wij hadden toen nog geen katten en hebben de andere kat tijdeljik in huis genomen om besmettingsgevaar te voorkomen. Hun zieke poes was een aantal weken erg ziek en na 4 weken volledig opgeknapt. Die poes is uiteindelijk 19 jaar oud geworden en nooit meer ziek geweest.

Kort erna hadden wij zelf ook een kat, van de Stichting Kattenzorg ;D
Door quincy4
#536753
hallo,

Quincy komt idd ook uit het asiel en heeft wel een beetje een neus. Ook zit zijn neus niet precies tussen zijn ogen, maar er meer onder. Ik heb hieronder een foto gepaats van hem.

Quincy heeft soms wat last van zijn ogen, maar dit is al stukken minder nu die op carnibest staat.

Groetjes Anita

Afbeelding
Door Nelly
#537571
Ook ik heb, naast mijn 2 HTK-katten, 2 perzen gehad, broer en zus. En echte, met stamboom. Ook zij waren herplaatsers maar ik had ze direct van de 1e eigenaar. Het poesje is niet zo heel oud geworden, maar 13 jaar, ze sukkelde ook altijd een beetje. De kater is afgelopen winter overleden, hij was op 1 week na 18 jaar. Hij was beresterk, nooit ziek en had nooit overmatig last van welke parasieten dan ook. Overigens zie ik bij m'n beide oude HTK-katten, die toch dagelijks buiten lopen ook nooit ongedierte, evenmin bij SR, die sinds een week ook vrij buiten loopt.
Door Loeka
#539187
Als Quincy of je kater het echt benauwd hebben, kun je ze aan hun neus laten opereren. Een kennis van me heeft dat laten doen bij haar Pers. Het is niet eens zo'n hele zware ingreep, ik geloof dat ze de neusgaten iets vergroten.
Het dier is er ontzettend van opgeknapt. Sinds de operatie snurkt ze ook niet meer zo en ze wil nu zelfs spelen, wat ze daarvoor nooit deed.
Door quincy4
#539301
Gelukkig valt dat bij quincy allemaal wel mee. Hij snurkt eigenlijk alleen als hij geaaid wordt en echt ligt te genieten. Hij spint niet, maar hij gaat gewoon heel hard snurken. Ook tijdens het slapen snurkt hij wel eens. Quincy heeft opzich niet zo'n heel plat hoofd als je soms andere perzen ziet. Hij heeft wel altijd veel troep uit zijn ogen gehad, maar sinds de carnibest is dit bijna zo goed als verdwenen, alleen na het slapen soms wat roodachtig spul.

Ik ben er nu namelijk eens op gaan letten hoevaak quincy niest en dat is als hij ergens aan zit te ruiken.

Groetjes Anita
Door quincy4
#539303
Met het katje in het asiel gaat het trouwens goed. Ik ben er gisteren geweest en ze zeiden dat het al beter ging. Ze gaat dinsdag weer naar de dierenarts en wordt dan weer helemaal onderzocht.
Het is waarschijnlijk een hele lichte vorm van niesziekte, want ze ziet er totaal niet ziek uit. Ja, ze heeft wat vochtige ogen en kan wat snurken, maar het is dan ook een pers. Ze zeiden ook tegen mij dat ze haar een paar keer hebben horen niezen en gelijk een antibiotica ertegenaan hebben gegooid, omdat ze bang zijn voor een epidemie. DUs ik zelf persoonlijk twijfel er nogal aan of ze wel niesziekte heeft.

Ik vroeg me trouwens nog af of ik nog iets speciaals kon doen voor haar als ze hier komt, zodat ze een beetje meer weerstand krijg en mischien quincy ook. Ik wil haar ook aan de carnibest hebben, maar dit lust ze niet dus waarmee kan ik het het beste gaan mengen.

Groetjes Anita en quincy
Door *Robin*
#539306
wat krijgt ze in het asiel te eten?
je kan het mengen met blikvoer. eerst halfom en dan het blikvoer steeds een klein beetje afbouwen totdat je helemaal cb geeft.

je kan haar voor extra weerstand probiotica geven, omdat ze antibiotica heeft gehad. Je eigen katje kan je dat ook geven. dat helpt ook te voorkomen dat ze diarree krijgt en helpt de goede bacterien weer opbouwen.
Door quincy4
#539314
In het asiel krijgt ze brokjes van royalcanin en van dat blikvoer. Ik wil eerst gaan proberen of ze koolvis lust en dit erdoorheen te doen, zodat het wat smakkelijk reukt en anders meng ik het wel met van de vershoudszakjes. Waar kan ik die probiotica halen en wat houdt dit precies in. En kan dit ook negatieve effecten hebben.

Ik weet er niet zoveel vanaf, dus vandaar. ;)
Groetjes Anita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#539362
quincy4 schreef: In het asiel krijgt ze brokjes van royalcanin en van dat blikvoer. Ik wil eerst gaan proberen of ze koolvis lust en dit erdoorheen te doen, zodat het wat smakkelijk reukt en anders meng ik het wel met van de vershoudszakjes. Waar kan ik die probiotica halen en wat houdt dit precies in. En kan dit ook negatieve effecten hebben.

Ik weet er niet zoveel vanaf, dus vandaar. ;)
Groetjes Anita
Probiotica kun je bij de drogist halen ik heb darmbalans van BLoem.
Door *Robin*
#539397
quincy4 schreef: In het asiel krijgt ze brokjes van royalcanin en van dat blikvoer. Ik wil eerst gaan proberen of ze koolvis lust en dit erdoorheen te doen, zodat het wat smakkelijk reukt en anders meng ik het wel met van de vershoudszakjes. Waar kan ik die probiotica halen en wat houdt dit precies in. En kan dit ook negatieve effecten hebben.

Ik weet er niet zoveel vanaf, dus vandaar. ;)
Groetjes Anita
ik kan me niet heugen dat iemand hier op bp negatieve werking heeft gehad door probiotica.

~~~~~~~~~~~~~~
Wat zijn probiotica?

Probiotica is de verzamelnaam voor “goede”bacteriën. Het woord probiotisch betekent “voor het leven”. Probiotica beïnvloeden de gezondheid op een gunstige manier. Voorbeelden van goede bacteriën zijn: lactobacilli, bifidobacteria en Streptococci. Deze bacteriën komen al van nature in het maagdarmkanaal voor.
Laatst gewijzigd door *Robin* op za 29 apr 2006, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door quincy4
#539413
dankjewel voor je snelle reactie.
Ik ga dan denk ik maar een probiotica halen en heb ook nog wat gevonden over Echinacea,catsclaw en plantago, zilverwater.

Dit lijkt me ook wel het proberen waard.
Groetjes Anita
Door dunja
#557799
Hoi,
Mijn poes Luna heeft ook niesziekte. Ik heb Luna doodziek buiten gevonden en naar de da gebracht.Had thuis zelf een gezonde kater lopen. Was ook bang dat hij niesziekte zou krijgen, maar dit is niet gebeurd.Bij Luna daarin tegen komt het heel soms de kop weer opsteken, en ga ik naar de da voor een kuurtje. De da zegt dat dit chronisch is, waarschijnkijk omdat ze het een hele tijd onder de leden heeft gehad voordat ik haar vond. We hebben Luna nu al bijna een jaar maar Lilo heeft niets.
Door *Robin*
#557834
dunja schreef: Hoi,
Mijn poes Luna heeft ook niesziekte. Ik heb Luna doodziek buiten gevonden en naar de da gebracht.Had thuis zelf een gezonde kater lopen. Was ook bang dat hij niesziekte zou krijgen, maar dit is niet gebeurd.Bij Luna daarin tegen komt het heel soms de kop weer opsteken, en ga ik naar de da voor een kuurtje. De da zegt dat dit chronisch is, waarschijnkijk omdat ze het een hele tijd onder de leden heeft gehad voordat ik haar vond. We hebben Luna nu al bijna een jaar maar Lilo heeft niets.
gelukkig maar de mijne had het ook toen ik hem kreeg
ik krijg over een maandje een poesje erbij en was echt bang dat zij het ook zou krijgen maar ik hoop dat het hetzelfde zal gaan als bij jou

mijn katertje heeft er nu geen last meer van maar af en toe ademt hij nog wel zwaar. een tijdje terug had hij nog steeds pulkjes in z'n neus maar nu ook niet meer :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door