Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bianca83
#303727
Hier is het menu van Quasar. Ik hoop dat hij van alles genoeg binnen krijgt. Hij weegt nu ongeveer 30 kilo maar is ontzettend in de groei. Hij is net een half jaar geworden en eet nu nog 1 kilo per dag.

Hier is zijn weer menu:

Voeding Quasar

Maandag ochtend:
-   200 gram kipkarkassen
-   200 gram kopvlees
-   100 gram groenten
Maandag avond:
-   350 gram kalfstrotten
-   150 gram kippenpootjes
Dinsdag ochtend:
-   250 gram hart
-   250 gram schapenkoppen
Dinsdag avond:
-   200 gram runderlever;
-   100 gram runderstrotten;
-   200 gram groenten en fruit;
Woensdag ochtend:
-   500 gram schapenpens
Woensdag avond:
-   100 gram kopvlees;
-   100 gram kippenmaag
-   300 gram botten;
Donderdag ochtend;
-   200 gram kalfstrotten;
-   2 eieren;
-   300 gram kippenlever
Donderdag avond:
-   500 gram runderpens
Vrijdag ochtend:
-   200 gram schapenkoppen;
-   200 gram kopvlees;
-   100 gram botten
Vrijdag avond:
-   100 gram Runderhart;
-   100 gram Runderstrotten;
-   200 gram kipkarkassen;
-   100 gram groenten
Zaterdag ochtend;
-   250 gram kippenpoten;
-   250 gram Runderlong
Zaterdag avond;
-   150 gram Runderhart;
-   150 gram Runderlever;
-   200 gram Kalfstroten
Zondag ochtend:
-   500 gram pens;
Zondag avond:
-   500 gram pens

Het zal soms iets meer of minder zijn maar zo komt het wel een redelijk overeen.
Laatst gewijzigd door Bianca83 op wo 13 apr 2005, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#303729
Ik heb even een berekening gemaakt en daar de kalfsstrotten tot vlees gerekend, hoewel ik eigenlijk denk dat je ze tot orgaanvlees zou moeten rekenen.

Ik kom op:

25% vleesbotten
21% spiervlees (da's dus inclusief de strotten)
47% orgaanvlees (da's dus exclusief de strotten dus dat wordt NOG hoger, dit percentage...)
6% groente
1,5% diversen (eieren)

Ik vind dat je echt veel te veel orgaanvlees geeft. Zeker zo'n 35% teveel. En nogmaals, heb ik de strotten nog niet eens meegerekend (die overigens weinig voedingswaarde hebben). Ik zou dus zelf meer spiervlees, meer vleesbotten en eventueel meer groentes gaan voeren (en dus de hoeveelheid orgaanvlees drastisch naar beneden brengen).

Geef je verder nog iets aan supplementen?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 13 apr 2005, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca83
#303757
Oh dat het zo erg was dat had ik nou ook niet verwacht. Ik zal deze week nog eens goed gaan kijken en het echt heel erg aan gaan passen. Hij krijgt nu eigelijk nog vooral 's morgens een complete maaltijd van bv. Rodi en 's avonds maak ik dan zelf wat. Het menu wat ik nu had gemaakt was dus voor 2 weken en dan elke keer 's morgens alleen een complete maaltijd en 's avonds wat ik had neer gezet.

Bedankt in ieder geval voor het uitrekenen!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#304973
[quote="Lizzy"]
Ik heb even een berekening gemaakt en daar de kalfsstrotten tot vlees gerekend, hoewel ik eigenlijk denk dat je ze tot orgaanvlees zou moeten rekenen.

Ik kom op:

25% vleesbotten
21% spiervlees (da's dus inclusief de strotten)
47% orgaanvlees (da's dus exclusief de strotten dus dat wordt NOG hoger, dit percentage...)
6% groente
1,5% diversen (eieren)

Ik vind dat je echt veel te veel orgaanvlees geeft. Zeker zo'n 35% teveel. En nogmaals, heb ik de strotten nog niet eens meegerekend (die overigens weinig voedingswaarde hebben). Ik zou dus zelf meer spiervlees, meer vleesbotten en eventueel meer groentes gaan voeren (en dus de hoeveelheid orgaanvlees drastisch naar beneden brengen).

Geef je verder nog iets aan supplementen?

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Een strot is naar mijn opinie een ring van kraakbeen met daaromheen het een en ander aan vet en spiervlees. Ik zie dan ook geen reden om het tot orgaanvlees te rekenen.
Door Lizzy
#305026
[quote="Angelique"]
Een strot is naar mijn opinie een ring van kraakbeen met daaromheen het een en ander aan vet en spiervlees. Ik zie dan ook geen reden om het tot orgaanvlees te rekenen.
[/quote]

Waar zou je het dan bij meerekenen? Orgaanvlees vond ik ook niet passend (daarom heb ik het daar niet bij meegerekend en dus zonder de strotten is het percentage orgaanvlees erg hoog), maar bot en spiervlees is dat ook niet... Volgens mij bevat het sowieso weinig voedingsstoffen.....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#305042
[quote="Lizzy"]
Waar zou je het dan bij meerekenen? Orgaanvlees vond ik ook niet passend (daarom heb ik het daar niet bij meegerekend en dus zonder de strotten is het percentage orgaanvlees erg hoog), maar bot en spiervlees is dat ook niet... Volgens mij bevat het sowieso weinig voedingsstoffen.....
[/quote]

Uhhh kweenie ??? maar het vlees wat eraan zit kunje volgens mij gewoon bij het spier/kopvlees rekenen en het kraakbeen dan maar ergesn bij het kraakbeen.
Door tieneke
#557581
Heb deze topic even omhoog gehesen :P
Zit nog steeds te zoeken naar een antwoord wat ik nu met mijn 3 maaltijden runderstrotten moet doen????
Waar vallen ze onder en zit er voedingswaarde in etc.
Wie weet dit wel? ;)
Door Lizzy
#557586
Ik zou ze zelf tot vlees rekenen en niet meer als 40% vleesbot geven.
Door tieneke
#557597
[quote="Lizzy"]
Ik zou ze zelf tot vlees rekenen en niet meer als 40% vleesbot geven.
[/quote]
Dus 3 maaltijden strot en daarbuiten 40% vleesbot?
Ik ga morgen mijn menu eens aanpassen,bedankt ;)
Door Lizzy
#557598
[quote="tieneke"]
Dus 3 maaltijden strot en daarbuiten 40% vleesbot?
Ik ga morgen mijn menu eens aanpassen,bedankt ;)
[/quote]

Ja, dat zou ik zelf doen, totdat ik werkelijk de analyse van runderstrot zou vinden.... Mocht er in runderstrot toch nog vrij veel Calcium zitten, dan heb je met 35% a 40% nog niet teveel vleesbotten gevoerd. Mocht er geen Ca in zitten, dan voer je met 40% vleesbot nog steeds genoeg bot!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door