Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lantsoght
#556846
Ik vraag mij af hoeveel keer een hond per dag moet eten. Ik geef ze 3 x doch ik denk dat het teveel is. Soms wil er één 's morgens niet eten, dan een ander 's middags of ook niet 's avonds. Ze krijgen 's morgens en 's avonds carnibest en 's middags wat er van tafel overblijft met groentenmix en kippennekken of kippenvleugels, lamsribben .... Vroeger kregen ze 1 x/dag maar er wordt dan gezegd dat ze gemakkelijk maagkantelingen kunnen krijgen. Nu weet ik het toch niet goed meer. Ik heb een berner van 2,5 jaar en een van 1 jaar. Hoe doe ik het nu best.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#556850
Hoe jij het het best doet kan ik niet zeggen, ligt aan je hond hoe die erop reageert. Hier voeren we al jaren 1 x daags en dat bevalt tot nu toe nog het beste.

De meeste maagkantelingen vinden 'snachts plaatst op een lege maag, dus om die reden hoef je met een BS niet meerdere malen per dag te voeren.
Door 202Spots
#556858
lantsoght schreef: Ik vraag mij af hoeveel keer een hond per dag moet eten. Ik geef ze 3 x doch ik denk dat het teveel is. Soms wil er één 's morgens niet eten, dan een ander 's middags of ook niet 's avonds. Ze krijgen 's morgens en 's avonds carnibest en 's middags wat er van tafel overblijft met groentenmix en kippennekken of kippenvleugels, lamsribben .... Vroeger kregen ze 1 x/dag maar er wordt dan gezegd dat ze gemakkelijk maagkantelingen kunnen krijgen. Nu weet ik het toch niet goed meer. Ik heb een berner van 2,5 jaar en een van 1 jaar. Hoe doe ik het nu best.
Geen wonder dat ze af en toe niet willen eten!
Je honden zijn volwassen en hoeven echt niet meer dan 2 maaltijden per dag te hebben.
Alleen s'morgens en s'avond eten geven en eventueel de tafelresten met 1 van de maaltijden gebruiken
Door macgirlie
#556971
Ik voer mijn honden 3 x per dag omdat ze anders blijven zeuren. Dus tussen de middag krijgen ze een klein hapje. Uiteraard verdeel ik wel wat ze dagelijks mogen hebben over 3 maaltijden. Ik weet niet of het goed is, maar zij zijn er gelukkig mee en ik ook.
Ik eet per slot van rekening meestal ook 3 x per dag.
Door Antonia
#557002
macgirlie schreef:
Ik voer mijn honden 3 x per dag omdat ze anders blijven zeuren.
Waarschijnlijk is dit een gewoonte voor je honden geworden en zeuren ze als je probeert die gewoonte te doorbreken.
macgirlie schreef:
Ik eet per slot van rekening meestal ook 3 x per dag.
Maar jij bent een mens en de spijsvertering van mensen functioneert anders dan die van honden. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Door *Natasja*
#557004
Hier krijgen ze ook 3x per dag, omdat ik daar zelf een beter gevoel bij heb, het beter uitkomt en de honden weten niet beter. Ze weigeren hier overigens nooit een maaltijd.
Door herder_lover
#557006
Hier krijgen de honden (7 maanden, 10 maanden en 3,5 jaar) 3 keer per dag eten. Nouja, in de ochtend (varierend van 7 uur tot 11.30 uur)krijgen ze wat groentenmix met vis (die 2 honden nauwelijks aanraken) en dan in de middag (tussen 13.00 en 15.00 uur) barf en dan in de avond weer barf (varierend tussen 20.00 uur en ......)

als ik Dara geen eten geef in de ochtend, gaat ze gal spugen, de anderen hebben daar geen last van
Door chrisje
#557148
Je moet zelf een beetje uitkijken wat het beste is voor uw honden. Sinds ik de lezing van Mogens heb bijgewoond, ben ik van 2x naar 1x overgestapt. Een mens heeft vier uur nodig om eten te verteren, een hond daarentegen 24 uur.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#557225
chrisje schreef: Je moet zelf een beetje uitkijken wat het beste is voor uw honden. Sinds ik de lezing van Mogens heb bijgewoond, ben ik van 2x naar 1x overgestapt. Een mens heeft vier uur nodig om eten te verteren, een hond daarentegen 24 uur.
nou het is eerder zoo dat een mens zijn spijsvertering stil ligt als hij slaapt een mens heeft dus geen 24 uurs vertering maar een hond en een kat hebben wel een 24 uurs vertering die verteren dus ook als ze slapen.

Ik voer 1 keer per dag omdat ze dan 1 keer hun buik vol hebben hoe vaker je voert op een dag (dus de hoeveelheid per dag gaat verdelen) dan maak je dat je honden de hele dag door honger hebben wat dus resulteerd in om eten vragende honden ze eten wel tig keer per dag maar het is vergelijkbaar dat als jij omligt van de honger en 1 hap van een cracker mag nemen.
Door Happy Tail
#557380
ik voer 2 x per dag. de ochtend is hier een kleinere maaltijd. Als ik haar laat eten geef in de ochtend dan gaat ze gal spugen, dus daarom hou ik het voorlopig op 2 x per dag. 1/4 deel van de daghoeveelhied in de ochtend, dan kan ze savond wat voldaner zijn.
Als ik smorgens licht verteerbaar voer, zoals alleen kip, dan geeft ze smiddags gal,
dus in de midadg krijgt ze wel eens een runderoor als er veel beweging is geweest om te voorkomen dat ze zich misselijk voelt van de lege maag.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit over zou gaan als er maar 1 x per dag gevoerd zou worden.
Door peerle
#557414
wel, mocht je willen overstappen naar minder maaltijden per dag gaat dat gal spugen niet automatisch over. Je hond zal nl. dat 'gal' gaan produceren als ze denkt dat ze eten gaat krijgen, maar komt dat eten niet, dan moet ze van die maagsappen af en geeft ze over. Waarom geeft die hond over ? omdat het volgens haar 'tijd was' om te eten. Bv. je geeft altijd eten een kwartier na de ochtendwandeling en een uur na de avondwandeling. Als je eten geeft loop je eerst naar de keuken, maakt haar bak klaar, en zet hem op de grond. De kans is groot dat je hond al weet als je thuiskomt : "ha, nog zo lang en ik krijg eten." Als je dus minder maaltijden per dag wil geven, moet je eerst ervoor zorgen dat je hond geen idee heeft wanneer het eten komt, tot enkele minuten op voorhand misschien (ik weet ook niet hoe je eten moet geven zonder een etensbak vast te pakken ;)), zo leert je hond maagsappen produceren in reactie op het echt krijgen van zijn voer, in plaats van als reactie op bepaalde omgevingsomstandigheden (die tijd van de dag, zolang voor of na die activiteit, na dat bepaald televisiedeuntje (eind van het journaal bv.)). Dus heel vroeg 's morgens, dan 's namiddags, dan eens laat 's avonds...Pas als je hond echt niet meer weet wanneer de volgende maaltijd gaat komen, kan je gaan minderen in maaltijden. Als je schrik hebt dat je hond gal gaat spugen van 2 uur langer te wachten dan gewoonlijk, geef dan al eten voor de hond het gaat verwachten.
Hopelijk is het iets duidelijker wat ik bedoel, het hangt allemaal samen met wat chrisje en sylvia al zeiden.
Groetjes,
Veerle
Laatst gewijzigd door peerle op vr 26 mei 2006, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#557469
chrisje schreef: Dit heb ik ook gehoord op de lezing van Mogens Eliasen. Ik ben sindsdien overgestapt van twee maal per dag naar één maal per dag. En het bevalt hen en ons prima. ;D
http://www.akhila.nl/docs/postings/Voed ... g_hond.htm
Hmm...Ik kan s'morgens aan de aan de poep zien,wat ze de avond ervoor (12-14 uur eerder) hebben gegeten.
Ik geloof dus niet dat mijn honden er 24 uur over doen om hun eten te verwerken.
~~~~
When your dog’s digestive system is functioning smoothly, the typical meal takes 7 to 10 hours to pass through the digestive system.
(Totale tijd om te eten, in de maag, en door de darmen er weer uit) During this time, various organs reduce food into nutrients that your dog’s cells can absorb and use. http://www.petshealth.com/dr_library/di ... tdogs.html
~~~

Digestion Time
According to a Swedish study, raw foods pass through a dog’s stomach and into the intestinal tract in 4 1/2 hours. (dat is dus 4 1/4 uur in de maag, en daarna moet het nog door de darmen)
So after that time span, the dogs were already receiving the energy from that food. Raw foods are the most easily digested by the dog.

Semi moist food, the kind that is found in boxes on the shelves in the supermarket and shaped like hamburgers, or found in rolls like sausages, took almost 9 hours to pass through the stomach.(ook alleen de uren in de maag)

Dry food took up to 16 hours. So if you choose to feed your dog any kind of dry processed dog food, it will be in his stomach from morning, noon ‘til night.(ook alleen de uren in de maag)

http://www.volhard.com/holistic/artbywv.htm
Door roefus
#557474
'Mijn hond spuugt eigenlijk nooit gal.
En 's ochtends geef ik zo'n dertig procent.
's Avonds de rest.
En ik kan heel goed aan de poep zien, wat ik erin stopte.
Iets teveel bot, dan 's ochtends geitenkeuteltjes.
(beetje te hard dus).
Ik heb nog nooit zoveel in mijn leven naar hondenpoep gekeken...bah...wat een gewoonte ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door