Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door stefanie
#556249
Indy is anderhalf uur geleden gebeten door een muskusrat. Ik dacht in eerste instantie dat ze hem dood had gevonden maar net zag ik ineens bloed in haar nek/achter haar oor. Ze heeft hem dus echt zelf gedood en het beest heeft teruggevochten.
Ik ent de honden niet meer en ook de inenting tegen Weil heeft ze niet gehad. Maar volgens de DA-Ass. moet ik meer denken aan risico op Rabies. Vooral omdat Weil in urine voorkomt dat in het water terecht komt. Volgens haar kan ik verder niks doen behalve goed opletten.
Iemand enig idee of ik nog wat anders kan doen??
Door -sanne
#556254
wat een onzin rabies komt hier helemaal niet voor.
verder dan in de gaten houden gaat niet je moet echt afwachten.
De weil variant waarvoor geent wordt komt ook zelden tegen de weil waar de meeste honden aan sterven is geen enting.
zodra er iets raars met je hond is direct de dierenarts bellen.
Sterkte met je hond
Door Jolly
#556268
hoho Sanne, rabies komt niet voor hier zeg je, dat kan je toch best fout hebben.
De kans erop is wel nihil, maar zeg nooit nooit.

Voor Stefanie; ik zou de wondjes ontsmetten met gekookt afgekoeld water en eventueel wat betadine/jodium erop, verder kun je mijns inziens even niets doen.
Zodra ze/hij raar gaat doen, koorts krijgt of bleek tandvlees krijgt ff ritje Da doen.

Sterktes
Door Sella
#556272
Dat ben ik niet helemaal met je eens.. Hier wordt ernstig gewaarschuwd voor dode vleermuizen en ook zieke vleermuizen die besmet kunnen, let wel kunnen, zijn met rabies.
En laten we wel wezen af en toe neemt er wel eens een goed bedoelende persoon een zielig hondje mee uit het buitenland in de auto die toch besmet kan zijn.
En als je langs de grens met duitsland en belgie woont moet je toch ook altijd opletten met een beet.
Laatst gewijzigd door Sella op wo 24 mei 2006, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door stefanie
#556275
Jolly schreef: hoho Sanne, rabies komt niet voor hier zeg je, dat kan je toch best fout hebben.
De kans erop is wel nihil, maar zeg nooit nooit.

Voor Stefanie; ik zou de wondjes ontsmetten met gekookt afgekoeld water en eventueel wat betadine/jodium erop, verder kun je mijns inziens even niets doen.
Zodra ze/hij raar gaat doen, koorts krijgt of bleek tandvlees krijgt ff ritje Da doen.

Sterktes

Ik had haar al onder de douche gezet om het bloed weg te spoelen en toen kwam ik achter die wondjes. Ik heb het dus wel al goed uitgespoeld.
Door -sanne
#556287
Sella schreef: Dat ben ik niet helemaal met je eens.. Hier wordt ernstig gewaarschuwd voor dode vleermuizen en ook zieke vleermuizen die besmet kunnen, let wel kunnen, zijn met rabies.
En laten we wel wezen af en toe neemt er wel eens een goed bedoelende persoon een zielig hondje mee uit het buitenland in de auto die toch besmet kan zijn.
En als je langs de grens met duitsland en belgie woont moet je toch ook altijd opletten met een beet.
je hebt helemaal gelijk maar toch denk ik dat de kans heeel erg klein is maar ja een heeele kleine kans is natuurlijk toch wel een kans....
Laatst gewijzigd door -sanne op wo 24 mei 2006, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#556290
stefanie schreef: Ik had haar al onder de douche gezet om het bloed weg te spoelen en toen kwam ik achter die wondjes. Ik heb het dus wel al goed uitgespoeld.
dat heb je dan idd zeker ;D
Arme Indy, eerst hapjes gekregen door die rat en dan ook nog eens onder de douche, zit hem/haar niet mee.
Door stefanie
#556303
Jolly schreef: dat heb je dan idd zeker ;D
Arme Indy, eerst hapjes gekregen door die rat en dan ook nog eens onder de douche, zit hem/haar niet mee.
Ze zit me nu ook steeds heel argwanend aan te kijken. ;D
Door Ine
#556321
Volgens mij gaan ze schuimbekken, als ze Weil hebben. Kijk even, of je ergens de eerste signalen kunt vinden op internet!
Door conleeuw
#556350
nog even over rabies in Nederland:

"Pas in augustus 1974 werd in Nederland de eerste aan rabiës gestorven vos gevonden (in Sellingen, Groningen) en tot januari 1976 beperkten de besmette vossen zich tot het noordoosten van Nederland. In Zuid-Limburg werden vanaf januari 1976 tot juli 1977 besmette vossen aangetroffen waarna het rabiësprobleem in Nederland over leek te zijn. Maar van 1983 tot 1988 deden zich opnieuw regelmatig gevallen van rabiës voor bij vossen in de grensgebieden van Nederland. Door vaccinatiecampagnes onder vossen in Nederland, Duitsland en België met een in 1978 ontworpen oraal vaccin, is dit probleem verdwenen. In Oost-Europa komt rabiës nog steeds voor bij vossen. Besmette vossen hebben in Nederland overigens nooit tot rabiësgevallen bij mensen geleid."

----------- en dan de vervolg over rabies bij vlermuizen.

" Rabiës bij vleermuizen
In 1987 deed zich in Nederland een nieuw fenomeen voor; rabiës bij vleermuizen. 'In de middag van zaterdag 30 mei 1987 vond een echtpaar in de omgeving van Rijs (Zuidwest Friesland) een piepende vleermuis in de begroeiing naast het pad. Bij een poging het diertje weg te laten vliegen, werd de echtgenoot in de hand gebeten. Bij toeval ontmoette hij even later een boswachter en deze adviseerde hem voor alle zekerheid de vleermuis op rabiës te laten onderzoeken omdat hij onlangs uit vakliteratuur had vernomen dat vleermuizen soms aan deze ziekte kunnen lijden. De bevinding bij dit onderzoek, uitgevoerd bij het Centraal Diergeneeskundig Instituut (CDI) te Lelystad, was inderdaad positief en daarmee begon een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van rabiës in Nederland', aldus Haagsma in het Nederlands Tijdschrift voor
Geneeskunde. Bij onderzoek bleek dat een deel van de vleermuizen in Nederland besmet was met ELBV 1 of 2, alle besmette vleermuizen in Nederland behoren tot de soorten 'Laatvlieger' en 'Meervleermuis'. Vleermuisbeten zijn sindsdien reden voor post-expositie-immunisatie. Opmerkelijk is het verhaal van de vleermuizenkolonie in diergaarde Blijdorp. In juli 1997 werd bij de Nijlroezetten (Rousettus eageyptiacus) een Lyssavirus (EBL-1a) vastgesteld. Het is onduidelijk hoe het virus in de kolonie is geïntroduceerd."

uit een artikel van Hans van Vliet, RIVM
Anita Warris-Versteegen, IGZ
Bronnen die zij hebben gebruikt is:

The history of the eradication of rabies in most European countries. Grimm R. Hist Med Vet 2002;27(1-4):295-301.
Centrale Raad voor de Volksgezondheid. Rapport inzake rabiës. Staatsuitgeverij, ’s Gravenhage, 1967.
Zoönosen in Nederland. H.F. Treurniet, K. Schaapveld. Nederlands Instituut voor Preaventieve Gezondheidszorg TNO, Leiden, 1992.
Jaarverslagen Inspectie (IGZ/GHI): 1924, 1962, 1965, 1966, 1974, 1975, 1979, 1980, 1984, 1987, 1988.
Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde: 1952 (p. 374-5), 1978 (p 1343-4), 1987 (p 1237-8, 1894-6), 1997 (p 437-9).
Zoonoses and zoonotic agents in humans, food, animals and feed in the Netherlands 2001. Inspectorate for Health Protection and Veterary Pubic Health
GHI bulletin ‘rabiës … of niet?’ mei 1984
Door Lizzy
#556664
De symptomen van een leptospirosis-besmetting zijn: gebrek aan eetlust, koorts, hepatitis (geelzucht), diarree, bloed in de ontlasting, pijn, rode ogen, zweren rond de mond, een bruine afscheiding in de mond, dorst en een veelvuldig plassen. Nierinsufficiëntie is helaas een beruchte complicatie en deze kan tot de dood leiden.

Overigens wordt de ziekte van Weil veroorzaakt door 1 specifieke Lepto bacterie, namelijk de Lepto Icterohaemorrhagia. Deze wordt inderdaad over gebracht door ratten. Ook door de muskus-rat.

Er zijn veel meer lepto-bacterieen maar die hebben dus A)Andere namen B)Veroorzaken niet de meest heftige variant, namelijk de ziekte van Weil - de enting bevat overigens wel degelijk deze bacterie, die de ziekte van Weil veroorzaakt! C)Besmettingen komen in NL veel minder vaak voor.

Als het mijn hond was gaf ik hem de komende dagen/weken vitamine C. Ik begon met 500 mg en bouwde dat op naar 2000 mg (in de hoop dat hij geen diarree krijgt). Dit zou ik een week of 2 a 3 geven. Het moet wel ASCORBINE-ZUUR zijn (en dus geen ester-c of calcium-ascorbaat of iets). Want, vitamine C verhoogd de weerstand en lepto-bacterieen kunnen niet goed tegen zuren. En verder: goed in de gaten houden. Bij de geringste twijfel naar de DA voor een anti-biotica-kuur.

Volgens mij hoef je voor rabies niet bang te zijn. Volgens mij wordt dit niet overgebracht door de muskus-rat. Wel door vleesmuizen, vossen en honden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 25 mei 2006, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door stefanie
#556709
Lizzy schreef:
Als het mijn hond was gaf ik hem de komende dagen/weken vitamine C. Ik begon met 500 mg en bouwde dat op naar 2000 mg (in de hoop dat hij geen diarree krijgt). Dit zou ik een week of 2 a 3 geven. Het moet wel ASCORBINE-ZUUR zijn (en dus geen ester-c of calcium-ascorbaat of iets). Want, vitamine C verhoogd de weerstand en lepto-bacterieen kunnen niet goed tegen zuren. En verder: goed in de gaten houden. Bij de geringste twijfel naar de DA voor een anti-biotica-kuur.

Volgens mij hoef je voor rabies niet bang te zijn. Volgens mij wordt dit niet overgebracht door de muskus-rat. Wel door vleesmuizen, vossen en honden.
Bedankt! Ik ga morgen meteen op jacht naar VitC. Ik houd haar ook goed in de gaten.
Ze is momenteel heel vrolijk en levendig. Incubatietijd is echter 1 tot 3 weken dus ik moet haar de komende weken goeed in het oog houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door