Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#555638
Van de dermatoloog heb ik visolie/vetzuren meegekregen van Viacutan, hier is nog het een en ander aan toegevoegd. Het is echter behoorlijk duur (33 euro voor 100 ml).
Voorheen gebruikte ik de visoliecapsules van de tuinen, maar die zouden niet erg goed zijn omdat er zwaveloxide en sulfiet inzit. Waarom is dat eigenlijk niet goed?

Wat kan ik als vervanging gebruiken voor de Viacutan? Gewoon capsules van de Hema aangevuld met vit E capsules of alleen zalmolie oid?

Bijsluiter Viacutan:

Samenstelling
Per capsule of pompslag (0.6 ml): 105mg gamma-linoleenzuur (GLA); 190mg cis-linolzuur (LA); 9.9mg eicosapentanolzuur (EPA); 6.6mg docoshexaeenzuur (DHA); 10mg vitamine E; 3000ppm kurkumaextract en 1500ppm groene theeextract.

Eigenschappen
Voedingssupplement voor honden en katten op basis van geraffineerde vis- en plantaardige oliën. Onverzadigde vrije vetzuren staan erom bekend dat ze in staat zijn inflammatoire processen te remmen. Toediening van hoge doses omega-3 en met name omega-6 vrije vetzuren zoals vooral gamma-linoleenzuur, veroorzaakt een beperking van de vorming van ontstekingsbevorderende eicosanoïden (arachidonzuur, prostaglandine 1, 15 OHDGLA, leukotriënen type 3, etc.), terwijl de vorming van ontstekingsremmende eicosanoïden wordt bevorderd. Hierdoor worden ontstekingsreacties bij huidaandoeningen geremd. Viacutan is ontwikkeld om te zorgen voor hoge concentraties gamma-linoleenzuur (GLA). Vorming van GLA uit linolzuur (LA) is weliswaar mogelijk, maar het desaturase enzym dat voor deze reductie nodig is, kan hierbij de limiterende factor betekenen, speciaal bij atopie, bij katten, gevallen van diabetes mellitus, hypercorticoïsie, stress, ouderdom, enzovoorts.
Viacutan Plus is aangevuld met een combinatie van anti-oxidanten: curcuminoïden uit kurkumaextract en polyphenolen uit groene thee. Deze anti-oxidanten helpen het ontstekingsproces van de huid te controleren en de allergische reactie verlichten. Onderzoek heeft aangetoond dat Viacutan een corticosteroïd-sparend effect heeft bij de behandeling van atopische dermatitis.
Door Lizzy
#555647
Je kunt Solgar capsules gebruiken, ook duur maar wel goed. Je kunt ook de hema capsules gebruiken. Die zijn ook prima hoor. Ik zou van de hema de "krachtige visolie" nemen:

Werking van het product:
Goed voor hart en bloedvaten, helpt bij de verlaging van het cholesterolgehalte. Rijk aan omega 3 & 6 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn gunstig voor soepele gewrichten en houden aderen en bloedvaten schoon. Beschermt bij ouderdomsverschijnselen. Niet geschikt voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Ingrediënten:
Visolie, gelatine, borageolie, glycerine, water, vitamine. Bevat géén suiker, conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen, gist, gluten en lactose.

Prijs:
50 softgels 6.90
100 softgels 11.50

Als je het mij vraagt: prima dingen!

Sulfiet en zwaveloxude zijn conserveringsmiddelen. Beentje raar, eigenlijk is sulfiet ook gewoon een zwaveloxide dus eigenlijk staat er dat er zwavel-oxyde + zwavel-oxyde in.... En helaas pindakaas kan het allergische reacties veroorzaken (overigens uit zo'n allergische reactie zich meestal in de vorm van ademhalingsmoeilijkheden).
Door BellaRico
#555885
Hmm, hier krijgen ze ook altijd visolie van de Tuinen, en laatst een grote pot in de aanbieding aangeschaft...is het echt zo slecht? ??? En nu die pot, gewoon opmaken of weggooien?
Door Lizzy
#556029
Ja, wat moet ik daar van zeggen....? Ik vind dat je moet proberen om zo veel mogelijk de inname van schadelijke stoffen te beperken. En in mijn ogen past een visolie waar sulfiet zit daar niet echt in. In mijn ogen is het ook niet noodzakelijk dat er sulfiet in zit, zie de capsules van bijv. Hema en Solgar (daar zit het niet in). Maar aan de andere kant: als je op Internet zoekt naar de schadelijkheid van sulfiet, dan lijkt het wel mee te vallen, zolang de dosering maar niet te hoog is. Neem bijv. deze site:

http://www.gentenaar.be/Article/Detail. ... D=GEVI6682

Wat is wijsheid... Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Door BellaRico
#556047
Lastig ja, ff op internet gekeken en sulfiet zit inderdaad ook in wijn en soms ook in filet american (voor de kleur), hoe schadelijk het dus is weet ik ook niet precies...Zit een beetje te denken wat te doen, die nieuwe pot zit nog dicht dus dat laat ik maar zo, zie wel of ik deze weggooi of weggeef ofzo. Rico krijgt een keer per week sardientjes dus dat moet genoeg zijn. Bella is gek op vis, alleen allergisch voor veel soorten :-\. Is er voor haar een alternatief voor visoliecapsules? Is lijnzaad of borageolie misschien iets voor haar?
Door Lizzy
#556060
Is ze allergisch voor visolie? Zo niet: ik zou haar gewoon de visolie geven en hierna een ander merk kopen.
Door BellaRico
#556073
Of zij allergisch is voor visolie weet ik niet exact, ze krijgt een of twee keer per week een capsule en dat komt niet tot uiting bij haar (normaliter krijgt zij bij zaken waar ze allergisch op reageert bulten onder haar huid). Goed, pot opmaken en op zoek naar een ander merk. Solgar vind ik vrij duur maar ik begreep dat Hema ook goed is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door