Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#555464
Zo, heb het tweede menu gemaakt... Graag weer wat feedback! :)

Ik ga nu uit van 12 kilo hond en 7% voeding...

Maandag:
1. 140 gr kippenlever
2. 300 gr Rundertartaar
3. 400 gr. Eendennekken

Dinsdag:
1. 300 gr. Kalkoenfilet
2. 140 gr. Groentemix + ei
3. 400 gr. Kippenkarkassen

Woensdag:
1. 300 gr. Runderlappen
2. 400 gr. Kippenvleugels
3. 140 gr. Fruitmix + Yoghurt

Donderdag:
1. 250 gr. Lamspens
2. 400 gr. Eendenkarkassen
3. 190 gr. Groentemix

Vrijdag:
1. 250 gr. Sardientjes.
2. 400 gr. Kippennekken
3. 190 gr. Groentemix + Cottage Chees

Zaterdag:
1. 150 gr. Runderhart + 150 gr. Kalkoenfilet
2. 200 gr. Kippennekken
3. 150 gr. Runderhart + 190 gr. groentemix

Zondag:
1. Schaaltje Yoghurt + notenmix + honing
2. 150 gr. Kippenvleugels + 170 gr. Rundertartaar
3. 200 gr. Lamspens

Ook meteen weer wat vraagjes....

Kan ik de menudagen onderling ook wisselen? Of is het handiger om de dagen in deze volgorde te houden?
Als dit menu goed (be)valt en de botten worden goed verteerd (van de kip en de eend), kan ik dan overstappen op de wat hardere botten? Wat is dan een goede optie, of kan ik dan gewoon alle soorten botten gaan geven?

Rachel.
Door Lizzy
#555484
Ziet er goed uit zeg! Lekker afwisselend enzo! Ik tel wel 6 verschillende vleessoorten dus dat is ook lekker. Nou heb jij volgens mij zelf de percentages alwel berekend?! ;D. Ik wil het ook wel doen hoor, maar als jij ze al hebt... Hoef ik het niet meer te doen ;D

Je kunt de dagen zonder problemen met elkaar verwisselen hoor. Nu is het wel zo dat als je 2 dagen achter elkaar laxerend voer geeft, je hond wat dunnere ontlasting zou kunnen hebben. Ik zit daar zelf niet mee, maar het is maar dat je het weet.

Je kunt al best hardere botten invoeren. Dat is sowieso lekker voor het kluifwerk. Zeker tijdens het tandenwisselen is dat lekker. Hier vond ik grote stukken kalfsbot (wervels) het prettigst voor Linga om haar tandjes in te zetten tijdens het wisselen (van de grotere botten dan he). Geitenribben gaf ik ook al hoor, bij 8 weken. Alleen at Linga het bot niet op. Ze plukte het vlees eraf en liet de rest liggen. Dat geeft niks, maar qua percentages moet je zo'n vleesbot dan niet meerekenen tot vleesbot maar tot vlees.
Door Malamoods
#555489
Wat ik telkens zo lastig vind is dat het samenstellen van het menu heel lekker loopt tot de laatste twee dagen ongeveer.... Dan kom ik ineens voedsel te kort (ik hou me strikt aan de dagelijkse hoeveelheid van bijv. 840 gr en de laatste dag ineens maar 550 gr. over).... Wat doe ik dan verkeerd vraag ik me af... Zou dat em in de "overige" zitten? Die categorie doe ik puur op gevoel namelijk...

Rachel.
Door Malamoods
#555490
Ik heb zelf wel de percentages berekend, maar wil je vragen Lizzy om ze nog 1 keertje voor me na te rekenen (even kijken of ik het goed gedaan heb....)....

Welke vis kan ik na de sardientjes voeren....

Rachel.
Door Lizzy
#555500
Tuurlijk, geen probleem. Ik ga alleen nu ff mijn hondjes uitlaten dus ik doe dat later vandaag, OK?
Door Lizzy
#555690
OK, komt tie Rachel (mijn berekening):

42% vleesbot
25% vlees
15% orgaanvlees
14% groente
6% diversen (yoghurt + ei enzo met hier en daar wat gokwerk)

Ik zou zeggen: prima!!! Dit gaat helemaal goed komen, met je pupsel!

Ik heb trouwens zelf niet het idee dat ik het erg moeilijk vond.. Wat ik deed: ik voerde de gegevens in in de rekenhulp. Nu even met behulp van jouw percentages (op 12 kilo + 7% van het lichaamsgewicht):

40% vleesbot = 2350 gram per week. Ik deed dan gedeeld door 7 (omdat ik mijn pup iedere dag iets van bot wilde geven) = 335 gram per dag. Ik verdeelde dat eerst over 2 maaltijden, later of 1.

25% vlees = 1470 per week. Ik deed dat gedeeld door 4 omdat ik 4 spiervleesmaaltijden per week geef = 370 gram per maaltijd.

15% orgaanvlees = 880 gram. Ik deed dat gedeeld door 3 omdat ik 3 orgaanvleesmaaltijden per week geef = 295 gram per maaltijd

15% groentemix = 880 gram. Ik deed dat gedeeld door 7 omdat ik 7 dagen per week groentemix geef = 125 gram per dag.

5% diversen = 290 gram. Aanvullen waar gewenst.

OK, heb je :
7 vleesbot maaltijden van 335 gram per dag.
7 groentemixen van 125 gram per dag
4 spiervlees maaltijden van 370 gram per dag.
3 orgaanvlees maaltijden van 295 gram per dag

Geef je 7 vleesbotmaaltijden verdeeld over 1 of 2 maaltijden per dag.

Geef je 4 spiervleesmaaltijden + groentemix per week (waarvan ik overigens 1 vismaaltijd gaf).

Geef je 3 orgaanvlees maaltijden + groentemix per week

Geef je zo nu en dan je tafelrestjes verdeeld.

Kom je op ongeveer 830 gram per dag in totaal, exclusief de tafelrestjes.
Door EdwinK
#555749
... menu heel lekker loopt tot de laatste twee dagen ongeveer.... Dan kom ik ineens voedsel te kort (ik hou me strikt aan de dagelijkse hoeveelheid van bijv. 840 gr en de laatste dag ineens maar 550 gr. over).... Wat doe ik dan verkeerd vraag ik me af
Precies, dat probleem heb ik ook steeds. Denk je eindelijk dat je het goed heb, of je houd dan wat over, of je komt te kort.
Door Malamoods
#555972
Vooral de 21 maaltijden per week (puppy) maakt het wat onoverzichtelijk.... Anders zou je inderdaad een maaltijd kunnen overslaan, of een keer iets meer of mincer geven....

Rachel.
Door Lizzy
#555974
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik jullie probleem niet begrijp :-[.

Als je het doet zoals ik het heb voorgedaan, dan kom je toch nooit wat tekort?
Door Malamoods
#555977
[quote="Lizzy"]
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik jullie probleem niet begrijp :-[.

Als je het doet zoals ik het heb voorgedaan, dan kom je toch nooit wat tekort?
[/quote]

Bij het volgende menu gebruik ik de methode die je beschrijft... Waarschijnlijk is dan idd het probleem opgelost.... Maar ach, het is me uiteindelijk met dit menu ook gelukt, ben heel tevreden al (het is pas mijn tweede menu dus.....)..... Oefening baart kunst nietwaar! ;D

Rachel.
Door Lizzy
#555980
Nou, ik geef wel toe dat het een beetje een geklooi is hoor, met een pupsel. Vooral omdat ze meerdere keren per dag moeten eten. Maar op zich denk ik dat het je zo wel makkelijk zal lukken (hoop ik). En nou moet ik er gewoon ook eerlijk bijzeggen: omdat pups groeien en je dus steeds meer moet voeren, vond ik het moeilijk om qua hoeveelheden een beetje op het oog/gok te gaan voeren.... Ik heb dus voor Linga haar voer vrij lang gewogen en gerekend. Ik had gelukkig een electronisch weegschaaltje waar ik de bak op kon zetten en 'm dan op nul kon zetten. Kiepte ik de groente erin, zette ik het ding weer op nul om het vlees te wegen. En natuurlijk stond ik geen grammetjes te wegen, maar ik beken dus wel dat ik pas sinds enkele maanden Linga zonder weegschaaltje voer ;D
Door Malamoods
#555986
Ja, ik heb ook zo'n weegschaaltje, superhandig echt! In het begin (met pup en als beginnend barfer) zal ik ook alles gaan nawegen, maar naarmate ze groter en ouder worden (en ik meer ervaring heb opgedaan), zal het allemaal wat minder krampachtig gaan denk ik zo....

Rachel.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door