Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca75
#555158
Sinds drie weken heb ik Rico en Bowy (teckels) volledig op barf, maar sinds die tijd doet Bowy steeds vaker 's nachts zijn ontlasting in de kamer (let wel hij is wel zindelijk). Eerst dacht ik dat het aan het lamsvlees en rundvlees lag, maar nu heeft hij het zelfs met kip, kalkoen en veulenvlees. En dan heb ik het niet over gewone ontlasting, maar erg donkere (bijna zwarte) dunne ontlasting die vreselijk stinkt. Ondanks dat ik wel info heb opgezocht weet ik niet zeker of het echt om ontgiften gaat. Het is nu zelfs zo dat ik er over na aan het denken ben om hem weer op kvv te zetten (misschien wat voorbarig, maar het jaagt me toch een beetje angst aan) toen had hij dit nl. nooit. Herkent iemand iets in dit?
Laatst gewijzigd door Bianca75 op ma 22 mei 2006, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#555166
He wat naar nou :-\. Is Bowy verder gezond en niet lusteloos? Misschien ligt het aan de samenstelling. Je zou het menu eens even kunnen laten nakijken door het in de desbetreffende topic neer te zetten.
Het kan ook zijn dat hij ergens niet tegen kan.
Geef je ook probiotica erbij? Dat is n.l. heel goed voor de darmflora.
Door Bianca75
#555181
Bowy heeft het zowel bij spiervlees als bij botten. Per dag geef ik extra maar een vleessoort in combi met een groentemix om nog erger te voorkomen dus daar kan volgens mij niet veel mis meegaan.
Moet er wel bij zeggen dat Bowy tijdens zijn br*kkentijd altijd last heeft gehad van zijn darmen en dat overgeven een wekelijks terugkerend tafereel was, maar toen wij in Februari overgestapt zijn op kvv was dit binnen een mum van tijd over.
Hij is niet anders dan anders. Ik gebruikte nog geen Probiotica, maar dat had ik al wel op het lijstje voor morgen staan om te kijken of dit aanslaat.
Ik hoop dat ik dit bij de dierenwinkel kan krijgen en anders ga ik probeer ik het bij de DA.
Laatst gewijzigd door Bianca75 op ma 22 mei 2006, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca1
#555194
kleine tip; vraag niet alleen om probiotica want ik heb gemrkt dat men het vaak niet onder die naam kent...
lactobacillus (formule) darmbalans, goede bacterien zijn namen waarnaar je misschien even moet vragen/zoeken
Door roefus
#555196
Wat ik het percentage botten ten opzichte van het vlees?
En zit er bijvoorbeeld veel bladgroente in de groentenmix (want dat kan laxerend werken).
Door tieneke
#555209
[quote="ricobowy"]
Bowy heeft het zowel bij spiervlees als bij botten. Per dag geef ik extra maar een vleessoort in combi met een groentemix om nog erger te voorkomen dus daar kan volgens mij niet veel mis meegaan.
[/quote]
Groentenmix kan ook aardig laxerend werken,maar geloof niet dat daar het probleem zit :-\
Hoelang staat Bowy nu op versvlees?
De ene hond heeft meer tijd nodig om te wennen dan de andere ;)
Door Bianca75
#555217
[quote="roefus"]
Wat ik het percentage botten ten opzichte van het vlees?
En zit er bijvoorbeeld veel bladgroente in de groentenmix (want dat kan laxerend werken).

[/quote]

Ligt er net aan bij de kippevleugels zo'n 50/50, pootjes zal het spiervlees 60/40.
In de groentemix zat dus wel een kleine hoeveelheid spinazie, en verder: tomaat, komkommer, courgette, wortel, broccoli en witlof.

Nu moet ik wel zeggen dat zowel Bowy (3.3kg) als onze Rico alleen de botten van kip stuk krijgen, andere botten laten ze voor een groot deel liggen (krijgen ze niet stuk).
Laatst gewijzigd door Bianca75 op di 23 mei 2006, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#555221
[quote="ricobowy"]
Bowy heeft het zowel bij spiervlees als bij botten. Per dag geef ik extra maar een vleessoort in combi met een groentemix om nog erger te voorkomen dus daar kan volgens mij niet veel mis meegaan.
Moet er wel bij zeggen dat Bowy tijdens zijn br*kkentijd altijd last heeft gehad van zijn darmen en dat overgeven een wekelijks terugkerend tafereel was, maar toen wij in Februari overgestapt zijn op kvv was dit binnen een mum van tijd over.
Hij is niet anders dan anders. Ik gebruikte nog geen Probiotica, maar dat had ik al wel op het lijstje voor morgen staan om te kijken of dit aanslaat.
Ik hoop dat ik dit bij de dierenwinkel kan krijgen en anders ga ik probeer ik het bij de DA.
[/quote]
Bovenstaande zegt genoeg ;)
Geen paniek en neem vooral de tijd....de hond moet wennen na al die tijd op brokken te hebben moeten overleven ;D ;D
Zonder gekheid ;)geef hem lekker veel probiotica in de vorm van verse vuile pens,pillen/capsules(probiotica)/yoghurt met probiotica etc.
Ik had ook zo'n hond die er veel erger aan toe was....in zeer korte tijd was het weer een jonge god! ;)
Door Bianca75
#555222
Nog maar drie weken op rauw versvlees, misschien ben ik wel een overbezorgd baasje, maar dat zit er nu eenmaal ingebakken. En daarvoor bijna drie maanden op kvv.
Door roefus
#555224
[quote="ricobowy"]
Ligt er net aan bij de kippevleugels zo'n 50/50, pootjes zal het spiervlees 60/40.
In de groentemix zat dus wel een kleine hoeveelheid spinazie, en verder: tomaat, komkommer, courgette, wortel, broccoli en witlof.

Nu moet ik wel zeggen dat zowel Bowy (3.3kg) als onze Rico alleen de botten van kip stuk krijgen, andere botten laten voor een groot deel liggen.
[/quote]

Nou ja, ik zat gewoon te denken...... ::)
Ik zou me kunnen voorstellen dat als er wat weinig opname van bot is en wat veel bladgroente.
(maar ik zie dat de samenstelling van de groente vanalles 'wat' is).
Je kunt misschien ook 'groene leem' proberen, dat maakt de ontlastig vaak wat compacter.
Door tieneke
#555230
[quote="ricobowy"]
Nog maar drie weken op rauw versvlees, misschien ben ik wel een overbezorgd baasje, maar dat zit er nu eenmaal ingebakken. En daarvoor bijna drie maanden op kvv.
[/quote]
Hoe ging het op de kvv?
En wat voor soort gaf je?
Door Bianca75
#555240
Het ging heel goed op kvv van Smuldier (pens compleet), Rodi rund en groenten, lam en rijst. Compacte stevige (geen bikkelharde) ontlasting, heel af en toe iets dunner, maar verder prima.
Door roefus
#555410
Eigenlijk denk ik dat ook (wat Tinker zegt).
En Roefus heef in het begin toch ook wel zijn diarre-dagen gehad.
Bijvoorbeeld na te hard lamsbot (wat waarschjnlijk schaap was).
Ik vond toen ook vaak (ook als er geen sprake was van diarree) allemaal onverteerde stukjes bot in zijn ontlasting.
Waarschijnlijk toch allemaal 'beginnersproblemen'; hij verteerde het nog niet goed.
Nu gaat dit alles probleemloos.

Nou ja, hier heeft een lepeltje Groene Leem toen goed geholpen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door