Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#554810
In de berekeningen van de percentages ga ik er steeds van uit dat de RMB's 50% M en 50% B zijn. Maar de praktijk blijkt toch anders: zowel de kipdelen, eendenpotten, geitenribben, lamsribben, konijnstukken, zalmkoppen als hertenribben bevatten veel meer vlees dan bot.

Klopt de calcium-fosforverhouding dan nog wel? Moet ik er meer kale botjes bij gaan geven? Juist om het feit dat er meer M dan B is heb ik een vrij hoog RMB-percentage (rond de 55%) in mijn menu. Zodat ik meer bot heb. Maar tegelijkertijd betekent dat dus ook weer meer vlees. Dus volgens mij maak ik een denkfout.
Door Lizzy
#554816
Ja, waarschijnlijk zit je op een botgehalte (kaal) van 15% a 20%. Want, 50% vleesbot gedeeld door 2 = 25% en dat red je dus niet, wordt iets lager, zeg 15% a 20%. En dat is nog steeds prima, tenzij je hond het daar niet goed op zou doen. Om aan genoeg Ca te voldoen, heeft je hond tenminste 10% a 20% kaal bot nodig. Ik vind 10% zelf te weinig. 15% a 25% kaal bot vind ik mooi, omdat mijn honden het daar heel goed op doen. En inmiddels weet ik dat de meeste honden het daar heel goed op doen.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#554817
Ja, ook de onze doen het er prima op. Maar het was zo'n breinbreker waar ik zelf even niet uitkwam en ik had het even nodig om bevestiging te krijgen ;). Plus ik zit op mijn werk en dus heb ik de tijd om over dit soort dingen na te denken ;D ;D ;D
Door Bianca1
#555115
ik los dit probleempje zelf op door van dik bevleesde ribben etc gewoon een spierlaag af te trekken, die ik elders in het menu als 'los' vleesdeel geef.............
op die manier creer ik gewoon zelf 50-50 RMB's.......
Laatst gewijzigd door Bianca1 op ma 22 mei 2006, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#555549
Dat briljante idee kreeg ik afgelopen vrijdag ook toen ik 40 kg geitenribben moest inpakken. :-X Heb nu ook een la geitenspiervlees propvol zitten...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door