Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#551980
Na heel de achterhoek te zijn doorgereisd voor ingrediënten hebben wij (en onze schoonouders) nu een volle vriezer. Zodra de samenstelling van dit menu goed is, gaat het dan echt beginnen. Ik hoor dan ook graag wat jullie ervan vinden.
Het is voor Balou 3 jr. en 25 kg. Naast het voeren oefen ik ook veel met hem en krijgt hij dus ook veel binnen (maar aangezien hij veel beweegt is dat extra).
Ik doe het menu voor 21 dagen omdat ik ernaast ook Carnibest blijf voeren.

1. 350 gr. kippennek, 400 gr. groentemix
2. Carnibest
3. 1 schapenpens
4. vastendag
5. 450 gr. orgaanvlees
6. 700 gr. lamsbot
7. Carnibest
8. 400 gr. groentemix (+ ei en yoghurt)
9. 350 gr. kopvlees
10. 350 gr. kippennek
11. Carnibest
12. Carnibest
13. 400 gr. kalfsbot, 450 gr. orgaanvlees
14. vastendag
15. 350 gr. kopvlees
16. 400 gr. groentemix
17. Carnibest
18. 400 gr. kalfsbot, 100 gr. koolvis
19. 450 gr. orgaanvlees
20. Carnibest
21. Vastendag

De botten zijn allemaal botten met vlees. De bestanddelen die ik heb komen van kalveren, kippen en lammeren. De groentemix in dit menu bestaat uit: bietjes, wortel, appel, banaan, peer, sla, sperziebonen.
Verder voeg ik zalmolie en knoflookcapsules toe en multivitamine (af en toe).

Barst maar los, ik wacht in spanning af.
#552103
De groenten zou ik over bijv 3 maaltijden verdelen,dikke kans dat je hond aan de spuiterij gaat van zoveel mix in 1 keer,misschien ook het fruit apart geven?
Hier bestaat de groentenmix uit minstens 7 verschillende soorten met verse tenen fijngemixte knoflook,laat je fantasie de vrije loop.
Ipv koolvis eens een keer vette vis zoals makreel,sardien,zalm etc?
Is je hond al gewend om te vasten?
Dit moet je echt opbouwen en nooit zomaar ineens invoeren.
Verder ziet het er goed uit ;)
#552465
Ik heb de percentages berekend en kom afgerond op:

36% vleesbot
13% vlees
30% orgaanvlees
20% groente

Ik denk dat je het orgaanvlees met de helft moet verminderen. En ik denk dat je ook wel wat minder groentemix mag geven. Zo'n 5% minder lijkt me beter, eerlijk gezegd.

In plaats daarvan (orgaanvlees + groente) zou je wat meer vleesbot en vlees kunnen geven.

Geef je ook kalverkopvlees? Ik prefereer zelf kopvlees van runderen. Kalfsvlees is nogal arm aan voedingsstoffen. Maar in feite kom je dus tot drie diersoorten? Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje aan de magere kant... Misschien kun je nog iets van vette vis toevoegen tot je menu (dat is gezonder als koolvis) en iets zoals eend of konijn of geit ofzo?
#552503
Borke (2 jaar, 23.5 kg) krijgt 1x per week groente en dat is ca 375 gram in een keer (met een eitje en wat vlees).
Dat geeft geen enkel probleem, dus ik denk dat het best kan op een dag, afhankelijk van je hond.
Om te starten zou ik het alleen over meerdere dagen verdelen en dan vanzelf ontdekken wat het beste bevalt ;D
#552838
Het kopvlees komt van een rund. Ik zal vette vis toe gaan voegen. Moet ik dan nog ergens op letten met oog op die graten? Geit en konijn kan ik nu niet aankomen, maar ik zal blijven zoeken.
Het orgaanvlees zal ik ook gaan minderen.
#554076
1. 350 gr. kippennek, 200 gr. groentemix
2. Carnibest
3. 200 gr. groentemix (+ ei en hutenkäse)
4. vastendag
5. 450 gr. orgaanvlees
6. 700 gr. lamsbot
7. Carnibest
8. 200 gr. groentemix (+ ei en yoghurt)
9. 350 gr. kopvlees
10. 350 gr. kippennek, 200 gr. groentemix
11. Carnibest
12. Carnibest
13. 400 gr. kalfsbot, 450 gr. orgaanvlees
14. vastendag
15. 350 gr. kopvlees
16. 200 gr. groentemix
17. Carnibest
18. 400 gr. kalfsbot, 100 gr. koolvis
19. 450 gr. orgaanvlees
20. Carnibest
21. Vastendag
#554396
Je percentages zijn nu:

14% vlees
40% vleesbot
25% orgaanvlees
18% groente
4% diversen

Ik zou nog steeds een 10% minder orgaanvlees gaan geven. In de plaats daarvan kun je wat meer gewoon vlees geven. Op zich zou het heel eenvoudig zijn om 1 orgaanvleesmaaltijd van 450 gram minder te geven en in plaats daarvan vlees te geven. Dan zit je op 16% orgaanvlees. Ik zou wel afwisselen met lever, hart, pens, nier, etc.
#554398
Oh! En vis kun je gewoon zo heel geven. Goede beginnersvisjes zijn rauwe/hele sardientjes. Dat is een mooi heel prooidiertje. Als je hond het niet lust, kun je de vis in stukjes knippen en mengen met groente en huttekase. En nee, de graatjes zijn niet gevaarlijk ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door