Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#55408
Hallo,

Ik ben hier voor het eerst en wij zijn erg geinterresseerd in het barfen. Wij hebben 13 honden (Newfoundlanders en Pyreneese Berghonden) en tot voor kort kregen die alleen maar droge brokken (Vobra). Maar tot onze schrik begonnen heel veel van onze honden pigmentverlies te vertonen. En allemaal verschillende honden, dus én de Newfs en de Pyrs uit verschillende lijnen en ook nog een Leonberger van ons. Het is niet een beetje pigmentverlies maar de hele lippen, wangen, tandvlees en het gehemelte wordt/is knalroze....ipv zwart....Sommige honden hebben een nestje pups gehad maar sommigen ook niet. We hebben het bij dierenartsen aangekaart maar die konden het niet verklaren. Daarom zijn we eerst maar eens overgestapt op ander voer. We hebben de hoop dat het hier aan ligt, want anders weten wij het ook niet meer....pigmentverlies is niet dodelijk, weet ik wel, maar wel goed... als je met je honden showt en af en toe een nestje wilt fokken....Het ziet er echt vreselijk stom uit, die roze lippen....
Maar goed, nu geven we de honden om te beginnen 3 dagen per week vlees. Twee dagen krijgen ze pens met brood of zilvervliesrijst en één dag krijgen ze Duck. De overige 4 dagen krijgen ze Canex (aangezien daar geen chemische toevoegingen inzitten) met karnemelk.
Sommige honden krijgen zalmolie over het voer voor hun vacht en wat biergist/biotine en knoflook.
Het liefst gaven we de honden een ree, fazant of kip...daar zorgen ze zelf af en toe al voor want wij wonen op het platteland en soms plukken ze een laagvliegende fazant of duif uit de lucht.....
Maar, onze honden leven allemaal in huis (geen kennels) en als we kippen of lappen vlees gaan geven weet ik zeker dat we knokpartijen krijgen...daarom kiezen we voor makkelijker vlees zodat iedereen in zijn eigen tempo zijn eigen bak kan opeten...

Nu is mijn vraag: zijn wij nu heel erg aan het knoeien ?
Krijgen ze wel genoeg binnen op deze manier ? We hebben namelijk ook opgroeiende honden. En is pens te eenzijdig ? Mag je dit ook mengen met hart enzo ? Of moet dat zelfs ??

Heeft verder iemand nog ervaringen met pigmentverlies ? Het gekke is dat de neuzen gitzwart blijven !!!

Ik hoop hier nog het een en ander te kunnen leren en hopelijk hebben jullie ook goede tips voor mensen met erg veel (??) honden die dus ook een klein beetje op de portemonaie moeten letten...anders kregen ze van mij elke dag vlees, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven. Want het barfen lijkt mij erg kostbaar....

groetjes
Marit
Door Lupa
#55409
welkom op BP
even snel een reactie, als je op zoeken(bovenin) pigment verlies intoest krijgje alvast wat info.
Door jelle
#55415
Hoi

over het pigmentverlies kan ik je niet zoveel vertellen.

Verder over het "menu":

pens is op zich prima, maar ik zou het zelf niet combineren met brood of rijst. Ik zou eerder aanvullen met spiervlees. Hart is ook orgaanvlees en dat zit in de meeste kant-en-klare voedingen (zowel de Duck als de brokken) al voldoende.

BARFen kan duur en goedkoop. Als je de juiste adresjes weet te vinden blijken veel dingen voor een spotprijsje in huis te halen te zijn. Zo zijn er hier mensen die zelf-slachtende slagers op de kop hebben getikt waarvan ze van alles aan restmateriaal voor een schijntje krijgen. Zelf heb ik een poelier gevonden (de dichtstbijzijnde nog wel) waar ik de kipkarkassen gratis mag afhalen.
Naar mijn ervaring zijn de duurdere dingen de dingen waarmee je voldoende variatie in het menu aanbrengt. Maar die hoef je dus niet dagelijks te geven, en dan nog kan oogjes open houden voor leuke deals een hoop centjes schelen.

Zeker met zo'n grote roedel aan flinke eters is een belrondje langs de slachthuizen in de regio waarschijnlijk zeer de moeite waard. Waar haal je de pens nu vandaan? Uit de dierenwinkel of direct van het slachthuis?
En is het vuile pens of schoongespoelde?
Door K@rin
#55416
Hoi Marit,

Leuk jou hier ook tegen te komen :)
Misschien komen er de komende tijd wel meer Pyr-eigenaren op deze lijst, want ik heb een stuk over VersVoeren (geschreven door Lizzy) naar het Pyremedium opgestuurd, met verwijzing naar dit forum.
Ik ben echter heel benieuw of ze dat zullen plaatsen.
Je zult hier ongetwijfeld heel veel wijzer worden v.w.b. het Vers Voeren, maar ook van allerlei andere zaken .....
Persoonlijk, denk ik, dat je beter bij Thineke (van de Border Collies, bij jou in de buurt) kunt informeren naar Carnibest i.p.v. Duck, maar zoals ik al zei, dat is mijn persoonlijke mening.
Zelf voer ik nu sinds een paar maanden Canidae brok in combinatie met Vers en dat bevalt erg goed ........
Misschien heb je er al meer over gelezen via de link op de pagina van Shanay of Noël ....
Zo niet, dan zou je dat eens "moeten " doen :)

V.w.b. het pigmentverlies bij de Pyrs ......
Je ziet dat steeds vaker in bepaalde Franse lijnen voorkomen.
Ook is mij verteld, dat het op een tekort van ijzer kan duiden ...

Veel plezier op deze lijst !!!
Door K@rin
#55424
[quote="serradomar"]
Het is niet een beetje pigmentverlies maar de hele lippen, wangen, tandvlees en het gehemelte wordt/is knalroze....ipv zwart....

groetjes
Marit
[/quote]

Ik had weer niet goed genoeg gelezen .....
Het pigmentverlies waar ik het over had is eigenlijk geen verlies, maar het heel laat/langzaam zwart worden van met name de onderlip ......
Jouw honden waren eerst zwart en worden nu roze...

Heb ik alleen bij Joey meegemaakt ............. :(

Misschien is het verstandig om het bloed eens te laten onderzoeken, dan kun je in ieder geval zien, of ze ergens een tekort aan hebben ....
Door Paul_Barte
#55457
Ken het verschijnsel.....ook bij Schotse (collies's) komt het voor.

Het enigste supplement wat geheid werkt op de korte termijn is vliernetelextract van Spat!!!
Te bestellen via http://www.spat.nl van de firma Dorwest. Niet schrikken van de prijs :-\ :-\ :-\

De tabletten werken eventueel ook.

In Vliernetelextract zit vitamine C en ijzer maar dit afzonderlijk suplementeren werkt NIET (ook niet in hoge dosis). Het is ongetwijfeld het sap van de vlierbes die het werk doet echter daar is los niet aan te komen. Sap zelf maken van vlierbessen moet te doen zijn maar pas op er zijn verschillende soorten vlierbessen en sommige kunnen zelfs wat giftig zijn.

Het is een hulpmiddel en niet de oplossing, ik weet het, maar hoe langer de neuzen en lippen rose zijn hoe groter de invl;oed van de zon is op deze delen en hoe erger dat het wordt!!!
Door alies2
#55465
Hoi Serradomar,

Ik ben ook net begonnen met Barf en cvv, woon een beetje bij je in de buurt en heb net uitgezocht waar ik wat kan krijgen. Voor meer details kun je me een p.b.-tje schrijven.
Carnibest is te krijgen in Alteveer. In Emmen zit een dierenzaak die Prins, Rodi (alle smaken) en Energique heeft en in Nieuw-Weerdinge zit een trimsalon die Carnibest en voedingssupplementen verkoopt. Duck is te krijgen in Tweede Exloërveen.
Een vriendin van mij heetf een newfy en die heeft ook pigmentverlies, in de vacht, de haarstructuur verandert ook.
Alies2
Gebruikersavatar
Door sylvia
#55768
En je kunt tegenwoordig in Nieuw weerdinge carnibest kopen.
Door jelle
#55770
[quote="Paul_Barte"]
Het is ongetwijfeld het sap van de vlierbes die het werk doet echter daar is los niet aan te komen. Sap zelf maken van vlierbessen moet te doen zijn maar pas op er zijn verschillende soorten vlierbessen en sommige kunnen zelfs wat giftig zijn.

[/quote]

er is wel jenever van vlierbessen toch? ;D misschien werkt dat ook (ondanks dat het gestookt is?)

Is er ook in natuurvoedingswinkels etc geen vlierbesssensap? Niet dat ik er ooit naar gezocht heb hoor, maar het leek me toch niet zo iets exotisch/excentrieks dat het niet te koop zou moeten zijn...
Laatst gewijzigd door jelle op vr 20 feb 2004, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#55777
[quote="jelle"]
[quote="Paul_Barte"]
Het is ongetwijfeld het sap van de vlierbes die het werk doet echter daar is los niet aan te komen. Sap zelf maken van vlierbessen moet te doen zijn maar pas op er zijn verschillende soorten vlierbessen en sommige kunnen zelfs wat giftig zijn.

[/quote]

er is wel jenever van vlierbessen toch? ;D misschien werkt dat ook (ondanks dat het gestookt is?)

Is er ook in natuurvoedingswinkels etc geen vlierbesssensap? Niet dat ik er ooit naar gezocht heb hoor, maar het leek me toch niet zo iets exotisch/excentrieks dat het niet te koop zou moeten zijn...




[/quote]

Heb me de pestpokke gezocht en meer geitenwollen kousen (en bakfietsen) gezien als in heel mijn leven........maar geen vlierbes te vinden :-\
Door jelle
#55779
Je wordt er toch nieuwsgierig van ;-)

Even met google gezocht op vlierbessensap. Naast allerhande fijne kabouter-receptjes het volgende:


http://www.drogisterij.net/php/datab.ph ... c50175eeab

hier zou ook wat op moeten staan maar ik kreeg zelf ruzie met de site:

sitemap.belgavet.com/Vlierbessensap.html

Misschien is het wat?
Door jeanne
#56085
ik wil ff zeggen dat je een prachtige site hebt met prachtige honden :-*
Door oebaya
#57213
Wat gebeurt er met de vachten? Ik heb nl. horen vertellen door een keurmeester/ex-fokker van New Foundlanders, dat hij last had van pigmentsverlies en rode vachten bij zwarte New Foundlanders als hij brokken voerde. Toen hij overging op Duck (Belg he, dus die kennen meestal maar één merk) had hij geen problemen meer.
Ik denk dus dat je een goede kans maakt met vers vlees voeren.
Hier loopt een Lab die last had wat ze een wisselneus noemen en sinds ik meer vlees voer (brokken zijn hier nog steeds niet helemaal van het menu) heeft hij daar geen last meer van.
gr.
Nicolette
Door serradomar
#57218
het gekke is dat de vachten behoorlijk zwart en wit (maar dat is lekker makkelijk bij een Pyr natuurlijk) blijven. Ook de neuzen zijn normaal, het zijn alleen de lippen, wangen en gehemelte....Ik zou eigenlijk ook wisselneuzen verwachten, maar die zijn gitzwart....
Soms denk ik wel eens dat het iets met water of eten te maken moet hebben omdat dat direcht in aanraking komt met de mond....maar je moet er niet aandenken..want dan zou het om iets nogal drastisch gaan...
ik hoop ook dat het met het vers vlees beter gaat...

groetjes
marit
Door Ollie
#57328
Goh, nou ik dit zo lees over dat pigment, onze bulldog reu heeft ook een roze plek op de binnenkant van zijn lip! Dat had hij eerst ook niet, wij hebben ook een poosje vobra gevoerd, en daarna een paar weken eukanuba! En dan nu volledig vlees!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door