Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door vandunes
#554051
Hallo,

Ik heb het stukje gelezen over de overgang van brokken naar barf. Dit is wat ik er van gemaakt heb:

Gewicht hond: 20 kilo
Voedingspercentage 2.5%
Per dag dus 500 gr. voer.

Week 1:
Alleen platgeslagen kippennekken (wordt dus 75% aangezien deze week nog geen orgaanvlees gegeven wordt)
Groentemix (20%)
Rest/supplementen (5%)

Week 2:
Alleen kippenvleugels ingeknipt (60%)
Pens (15%)
Groentemix (20%)
Rest/supplementen (5%)

Week 3:
Kippennekken of -vleugels, geknipt of platgeslagen en lamsvlees zonder bot (want dat mag toch nog niet, met bot??) (60%)
Pens (15%)
Groentemix (20%)
Rest/supplementen (5%)

Week 4:
Kippennekken of -vleugels, geknipt of platgeslagen en rundvlees zonder bot (want dat mag toch nog niet, met bot??) (60%)
Pens en hart(15%)
Groentemix (20%)
Rest/supplementen (5%)

Week 5:
Kippennekken of -vleugels, geknipt of platgeslagen en rundvlees zonder bot (want dat mag toch nog niet, met bot??) (60%)
Hart en lever(15%)
Groentemix (20%)
Rest/supplementen (5%)

Week 6:
Kippennekken of -vleugels, geknipt of platgeslagen en rauw vis (60%)
Hart (15%)
Groentemix (20%)
Rest/supplementen (5%)

Week 7:
Kippennekken of -vleugels, geknipt of platgeslagen en lamsrib (60%)
Pens (15%)
Groentemix (20%)
Rest/supplementen (5%)

Dit alles natuurlijk mits er geen complicaties zijn. (anders moet je gewoon langer hetzelfde blijven geven, toch?)

In de groentenmix moet je de eerste paar weken ook niet te veek verschillende groentes geven toch?

Met rest/supplementen bedoel ik rijst, ei, yoghurt, noten e.d.

Kan iemand mij vertellen of ik het begrepen heb en zo niet wat ik beter kan doen?

Alvast bedankt,

Groeten Jacqueline van Duijn
Door Lizzy
#554068
Hoi Jacqueline, volgens mij kies je wel voor een heel voorzichtige benadering van het overschakelen! Ik weet niet hoe gevoelig jouw hond is? Als hij/zij niet echt heel gevoelig is, zou ik zelf wat minder "moeilijk" doen. En ik denk dat ik ook wat meer afwisseling zou proberen te betrachten in de vleesbotten (iets sneller). Heb je misschien wat aan dit onderwerp?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=22845

Ik vind zelf 20% groentemix wel erg veel. Ik zou maximaal 15% geven. En ik denk dat je ook best andere orgaanvleessoorten kunt geven als alleen pens. Ik denk dat iedere week een beetje lever en hart ook erg belangrijk is.

Qua hoeveelheid vleesbot moet je ook kijken naar je hond. 75% vleesbot is echt errrrg veel. Beter geef je maximaal 50% vleesbot en vul je de rest aan met vlees (gewoon vlees, dus geen orgaanvlees).
Door vandunes
#554111
Oke, dus toch al direct de eerste week meer variatie. Ik weet eigenlijk niet hoe gevoelig onze Bo is, volgens mij valt het wel mee, want we geven altijd 1 dag in het weekend Rodi en daar heeft hij dan ook verder geen last van. En de percentages had ik uit een voorbeeld gehaald maar beter is dus:

50% rauwe vleesbotten
15% gewoon vlees (noem je dat spiervlees??)
15% groentemix
15% orgaan
5% rest & supplementen

En ik kan in de eerste week ook al orgaanvlees proberen?

Ik heb nog aardig wat te puzzelen volgens mij, maar waarschijnlijk moet je ook heb je al een heel plan op papier ook maar zien hoe je hondje erop reageert of niet?!

Bedankt voor info, Jacqueline
Door Lizzy
#555066
Ja, ik vind dat beter. En ja, spiervlees en gewoon vlees is dus hetzelfde. Het is dus geen orgaan. En in mijn ogen kun je de eerste week best al wat orgaanvlees voeren hoor! Niet teveel, een beetje. Rodi bestaat trouwens ook voor een goed deel uit orgaanvlees.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door