Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bordeauxdog
#553759
Hoi hoi

Ik heb een vraagje:
Ik zit al een tijdje van alles en nog wat te lezen over barf..
Nou wil ik er graag mee beginnen, maar ik weet niet hoe, ik zie wel voorbeelden staan maar ik durf niet zo goed! wie kan mij helpen
Ik heb 2 bordeauxdoggen 1 teef van 3 (45 kilo) en 1 reu van anderhalf(55 kilo)
Ow ja ze krijgen al van kleins af aan royall canin!
Alvast bedankt!
Groetjes Babs
Laatst gewijzigd door bordeauxdog op zo 21 mei 2006, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#553776
Hi Babs, welkom op BP
Het eenvoudigste is om eerst met kant en klaar rauv voer te beginnen.
Hier kan je zien welke verschillende merken er zijn
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16939

Je honden kunnen dan alvast wennen, en jij kan beetje bij beetje zo af en toe zelf samengestelde maaltijden gaan geven terwijl jij zelf hebt de kans om meer te leren en meer te lezen zodat je zeker weet wat je doet wanneer je zover bent om alles zelf samen te gaan stellen.
Door roefus
#553787
Welkom!
En als ik naar de gewichten van je honden kijk, dan moet je zeker een goeie vriezer hebben, denk ik.
Het makkelijkst is inderdaad om met kvv te beginnen.
Dan zitten de honden al op 'vers' en kun je rustig kijken en je inlezen.
En langzaam je adresjes scoren.
Veel succes !
Door mutsie
#553828
Volgens mij geeft Babs ze van jongsaf aan al kvv hoor ;)

Je kan het beste eerst de rekenhulp gebruiken, hoeveel van wat jou honden nodig hebben.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9310`
Deze kan je downloaden en gebruiken als je exell hebt
(dat berichtje staat dan iets naar beneden).

Wat hebben ze dan nodig?
2,3% van het gewicht = ruim 7 kilo per week.(of minder )
50% vlees/botten = 3600 gram
te denken valt aan:
geitenribben/lamsribben, kippennekken-vleugels-karkas-hele kip-kipkarbonade-hele vis-zalmkop
(sommigen hebben meer bot dan vlees of andersom)

groentenmix 15% = 1000 gram per week. (da's best veel om te mixen). andijvie, spinazie, groene kool, witlof, bleekselderij, broccoli, peen,

orgaan 15% =
lever, hart, nieren van rund/lam/hert/kip

tafelrestjes 5%= groenten wat je zef over hebt of stukje vlees (niet te veel gekruid), beetje rijst, yoghurt, ei.

spiervlees 15% = 1 kilo. Ik geef zelf altijd nog 2 maaltijden spiervlees lappen aan mijn honden.
lieft lappen aan 1 stuk. bijvoorbeeld kopvlees als je eraan kan komen. Zeker voor die bekkies van jou honden, die mogen best wat te kauwen hebben.
Van hert heb ik bijvoorbeeld stukjes vlees. Dit mix ik dan met de groenten en bijvoorbeeld lever.

Maar nu moet je eens gaan kijken. Wat kan ik dichtbij halen voor welke prijs en voor welke dingen moet ik een eindje rijden.
Het is eigenlijk onmisbaar om een grote vriezer te hebben in de eerste plaats voordat je goed kan beginnen vind ikzelf anders blijf je rijden.

De supermarkt wordt echt te duur voor jou honden.

zalmkoppen/vis(panharing, sardines) haal ik op de markt.
Veel halen hun spullen ook bij islamcentrum in rotterdam.

Kijk eens op www.barfclub.nl de site die hierbij hoort,
hier zie je ook heel veel voorbeelden wat je kan geven.

Als je een beetje op weg bent denk ik dat het je heel veel kan besparen aan geld en op de eerste plaats is grotere lappen/botten veel beter voor je hond.

Karin
Door mutsie
#553829
Ik lees weer verkeerd ??? Hoe kan ik royal canin nou vergelijken met kvv...eerst een kopje koffie :)

mijn advies is:

1. koop voor het makkelijke eerst kvv = kantenklaar versvlees in de super of dierenwinkel.
bijv. smuldier. (jou honden hebben ca. 1 kilo of meer nodig per dag). In carnibest zit bijv. al gemalen bot dus dan leren ze dat al een beetje verteren.
2.koop penslappen. 1 maaltijd per week (goed voor het gebit en om een flink de kaken te gebruiken)
3.koop een grote vriezer
4.Ga kijken wat je bij jou in de buurt kan krijgen of als je het er voor over hebt een eindje te rijden.
5. maak een probeermenu en zet dat hier ter controle neer. Zo leer je zelf wat je wel en niet moet doen.
6. als je menu goed is en je hebt alles in huis dan kan je rustig beginnen, met bijvoorbeeld kipvleugels.

Het is belangrijk dat je honden botten leren eten en verteren. een kippennek wordt veel gebruikt, maar misschien stoppen die honden van jou ze in hun holle kies.
Na een week zou je eens geitenribben kunnen proberen.

Karin
Door Lizzy
#553873
Je kunt wel direct overschakelen van brokken naar BARF. Alleen doe je er dan goed aan om vooral langzaam te beginnen.

Ik weet niet hoe gevoelig jouw honden zijn op nieuwe voeding? Als ze wel gevoelig zijn, begin dan met 1 vlees en vleesbot en orgaanvleessoort. Het gemakkelijkste is om dus te beginnen met kip. En begin dan met het vlees, de orgaantjes van kip en kippennekken als vleesbot. En, geef ook wat eenvoudige groentemixen met bijv: andijvie, worteltjes, witlof, alfalfa.

Als je honden een paar dagen/weekje probleemloos kippennekken geven, dan kun je ze ook andere botdelen van kip gaan geven, bijv. kippenvleugels. Maar, knip deze delen even goed in of sla er even op met een vleeshamertje.

Als dit allemaal goed gaat, dan kun je langzaam uit gaan breiden naar andere vlees, vleesbot, orgaanvlees en groentesoorten. In het begin is het nog niet onverstandig om de wat zachtere botten te geven. Je kunt bijv. eendennekken of delen van hele eend geven. Of parelhoen. Of konijn. Of kwartel. Net waar je voor een redelijke prijs aan kunt komen. Van eend kun je dus ook het vlees en de organen geven.

Uiteindelijk kun je ook grotere botten van grotere dieren gaan voeren. Maar, altijd van jonge dieren en van niet-dragende delen. Te denken valt dus aan lamsribben, geitenribben, kalfwervels, etc.

Je groentemix kan op een gegeven moment het beste uit tenminste een groente of 7 bestaan.

Het mooiste geef je tenminste 2 verschillende soorten vleesbot. Bijv. kip en eend. Of kip en geit. Of kip en kalf. Of eend en lam. Meer soorten mag altijd!!! (ik geef zelf kip, eend, parelhoen, geit, lam, kalf maar ik heb mazzel dat ik goed en goedkoop kan inkopen. Het verzamelen van goede adresjes is misschien nog wel het meeste werk, maar op Barfplaats is al zooooveeeeeel voorwerk gedaan! Neem gerust een kijkje in de Vraag & Aanbod hoek! Misschien staan er interessante adresjes bij jou in de buurt!).

Naast vleesbotten geef je vast ook wel een maaltijd met alleen vlees. Het mooiste is als je 2 losse vleessoorten kunt voeren. Denk bijv. aan runderkopvlees en lamsvlees. Of runderkopvlees en geitenvlees.

Dan de organen: het mooiste geef je in ieder geval 1 keer per week een stuk lever. Dat kan zijn van kip of lam of kalf of geit of rund. Daarnaast denk ik dat het niet verkeerd is om ook iets van hart te voeren van bijv. kip of rund of lam (of alle drie). En vuile pens. Dat is toch ook wel erg gezond! Runder of schapenpens.

Zoals je ziet is het belangrijk om vooral lekker af te wisselen. Het mooiste geef je alles bij elkaar toch zeker wel vier verschillende diersoorten (verdeeld over vleesbot, vlees en orgaanvlees). En het mooiste voer je ook nog 1 keer per week vette vis. Denk aan makreel of sardien of zalmkop (zalmkop kun je vaak voor niks of voor weinig scoren bij de visboer of markt!).

Qua percentages moet jij zelf bedenken wat jij wilt voeren. Ikzelf bijv. voer ongeveer 50% vleesbot (waar tenminste 50% vlees aan zit, meestal meer), 15% groentemix, 15% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees (dat is gewoon vlees, zeg maar). Maar, je kunt ongeveer kiezen uit de volgende percentages:

30% a 60% vleesbotten (die dus voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan).
0% a 15% groentemixen
10% a 20% orgaanvlees (inclusief pens)
0% a 10% gezonde tafelrestjes
0% a 60% los spiervlees

In totaal moet je natuurlijk op 100% uitkomen ;D. En, zoals je dus al begrijpt uit deze behoorlijke ruime marge: zoooo krap komt het allemaal niet!

Persoonlijk raad ik mensen aan om wel groentemix te voeren, maar er zijn mensen die dat persee niet willen. Ook prima, maar zorg dan in ieder geval wel voor voldoende afwisseling in je vleessoorten (bot, vlees en orgaan).

Op onze ondersteunende website een foto-reportage en uitleg over BARF: http://www.barfclub.nl/een_handleiding_ ... fNIEUW.htm

En hier een stuk tekst + links voor BARF voor beginners: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Je kunt daar leren/lezen hoe je je menu percentages kunt berekenen, waar je de rekenhulp kunt downloaden, etc.

Volgens mij is het ook redelijk leerzaam om een paar menu's door te nemen in de menu-categorie.

Het lijkt zo misschien erg veel informatie en misschien lijkt het ook ingewikkeld. En eerlijk: dat is het niet hoor! Dat valt best mee. Maar ja, je neemt, als je gaat barfen, zelf de verantwoordelijkheid voor de voeding van je honden, dus je moet wel weten wat je moet doen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door