Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ducktails
#550514
Wie weet of honden die Barf of vers krijgen minder kans hebben op gewrichtklachten dan honden die op brok staan.
Volgens Londsdale.......
1/ chondroitinesulfaat is een zeer essentiele bestanddeel van kraakbeen, banden en botten

2/ Glucosamine is een stof die van nature overal in het lichaam in grote hoeveelheden aanwezig is . het is een bouwsteen van de tussenstof tussen de cellen, kraakbeen.

wij voeren dierenkarkassen dus bot, kraakbeen, luchtpijp en wat weet ik nog allemaal, natuurlijke bronnen van deze zaken, onbewerkt en rauw.
Duss... een hond die maar enigzins last heeft van gewrichten enz zou baat hebben bij deze stoffen.
Ik heb zelf het volgende meegemaakt ....maar ja is maar 1 ervaring...

Duck had artrose aan zijn knie en liep al een jaar mank met een achterpoot. Soms was het goed maar even een verkeerde beweging en mis was het weer!!! Fotos gemaakt en atrose was duidelijk te zien, een operatie werd overwogen.Hij was toen 4 jaar. Omdat Famke huidproblemen en oorproblemen had ben ik overgegaan op vers voer en later Barf. De Da wilde Duck eerst nog op metacam zetten en zo de pijn wegnemen zodat ie de poot weer ging gebruiken. Zijn poot was inmiddels zo dun geworden als een prikje en de andere poot ging ook al manken door overbelasting. Dezelfde tijd ging ik dus ook versvoeren. Hij ging idd zijn poot weer gebruiken en na tien weken waren alle klachten weg en heeft nooit last weer gehad. Hij is nu bijn atien jaar.De vraag is nu? welke rol heeft het vers voeren gespeeld? of was zijn knie anders ook wel beter geworden?Als je het stukje van Londsale leest zit er in gemalen botten veel glucomasine in natuurlijke vorm. Denk toch wel dat dat geholpen heeft.

Mijn vraag is het volgende ...heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Of zijn er zat honden op Barf met zere knietjes enz.
Door Lizzy
#550521
Als je Grow Your Pups with Bones van Ian Billinghurst leest, dan besteedt hij heel veel aandacht aan waarom honden op BARF minder/geen problemen hebben met de gewrichten en brokkenhonden wel. Niet alleen de chondroitine/gluco maar ook de opname/afscheiding van het juiste calcium, opname van voedingsstoffen en de minder grote belasting van het lichaam zorgt voor betere gewrichten en skeletten. Ik vond (ondanks dat ik het niet echt goed geschreven vind, maar ja, het zijn dierenartsen, geen schrijvers, zoals Lonsdale als Billinghurst) Grow Your Pups with Bones het meest interessante boek van Ian B.

Brutus heeft ook artrose. Maar daar kreeg hij last van toen we al barfte (hoewel ik meen dat de basis daarvoor gelegd is in zijn jonge jaren). Toch heb ik het (met wat natuurlijke middelen EN voeding) heel goed onder controle (afkloppen!). En ziet mijn 10-jarige ventje eruit als een jonge God. Dankzij de voeding. Dat staat voor mij echt buiten kijf!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 16 mei 2006, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#550525
Voor mij is Deetje ook een bewijs van de goede voeding. Bij haar werd LPC met artrose geconstateerd, toen ze 13 mnd was. Ze is intussen 7 jaar en heeft nooit gemankt, terwijl artrose eigenlijk een onomkeerbaar proces is.
Ze staat nu bijna 4 jaar op vers.
Door Cindy de Wolf
#550533
Terry van mij heeft bijna in alle gewrichten zware artrose. Na een kunstheup operatie heeft ze 3 jaar lang zonder rimadyl e.d. gekund. Echter doordat ze veel te lang haar lichaam fout belast heeft is er ook artrose vorming in de schouder, elleboog, tenen en rechterheupgewricht. Nadat ik zo een kleine 2 jaar op KVV en barf ben over gestapt heb ik de Metacam terug kunnen dringen van dagelijks na 1 tot 3 keer in de week. Terry is nu ruim 10 en loopt nog dagelijks een uur in het bos en doet nog steeds recreatief apporteersport met heel af en toe een wedstrijd. Bij mij is dus onherroepenlijk het bewijs geleverd dat vers ook hierbij een zeer belangrijke rol speelt ;D

Cindy
Door Lil
#550652
Wat een mooie verhalen, nou ja niet dat de honden klachten hebben, maar vooral hoe goed het met ze gaat door het versvoeren. Geeft de barfende burger weer veel goede moed! ;D
Door ducktails
#552606
Dit stukje komt nog van een boxerforum af.
Onderstaand stuk geeft in verkorte versie weer dat gemalen boten/kaakbeen van kippen (collageen II van kippen) bijna 2 x zo effectief is als glucosamine en chondroitine; collageen wordt in dit geval uit (kippe-)gewrichten gehaald. De combinatie is ook erg effectief.

Vreemd genoeg lijkt het bij mensen niet te werken.. (verschillend in immuunsysteem)



UC-II® Relieves Pain in Arthritic Dogs More than Twice as Effectively than Glucosamine and Chondroitin Alone
New Study Found Adding UC-II to Glucosamine and Chondroitin Also More Effective in Relieving Pain than Glucosamine and Chondroitin Alone



BENICIA, Calif., May 16, 2006 – A new study shows that UC-II®, an undenatured or intact form of type II collagen found in the cartilage of bone joints, is more than twice as effective in decreasing pain in osteoarthritic dogs than glucosamine and chondroitin alone. UC-II in combination with glucosamine and chondroitin was also more than twice as effective in reducing pain and increasing joint flexibility and activity than glucosamine and chondroitin alone.

UC-II, a patented ingredient produced by InterHealth Nutraceuticals, Inc., has previously been shown to improve joint flexibility and reduce arthritic symptoms in humans. This new study, conducted on osteoarthritic dogs at Murray State University in Kentucky and presented at the annual meeting of the Society of Toxicology in March 2006 in San Diego, showed that UC-II taken alone reduced overall pain by 62%, while painful limb movement and lameness decreased by 91% and 78%, respectively. UC-II plus glucosamine and chondroitin reduced overall pain in the subjects by 57%, and pain with limb movement and lameness each by 53%, compared to only 24%, 29% and 39%, respectively, in dogs taking the glucosamine and chondroitin combination without UC-II. No adverse effects or changes in liver, heart or kidney functions were observed in any of the animals included in the study.

In addition to the earlier human clinical research, a study published last year in the Journal of Veterinary Pharmacological and Therapeutics showed that UC-II had reduced pain and lameness in arthritic dogs. Furthermore, UC-II improved the overall activity of the dogs. “The results of this new study provide further proof of UC-II’s benefits for anyone seeking relief from joint problems – for themselves or for their companion animals,” said Manashi Bagchi, Ph.D., senior scientist with InterHealth. “And for individuals who may want to include glucosamine and chondroitin in their supplement use, or in supplements for their pets, this study shows that adding UC-II to their daily regimen can make a significant difference in relieving pain and stiffness and improving their quality of life,” she added.

“Manufacturers and retailers now have new options to offer consumers who are looking for a safe and effective product for bone and joint health,” said Paul Dijkstra, executive vice president at InterHealth. “Consumers can enjoy the benefits of UC-II alone or in combination with glucosamine and chondroitin, knowing that they will have an effective product and that neither alternative will produce the serious side effects that often come with prescription products or with over-the-counter pain-relievers such as non-steroidal anti-inflammatory drugs.”

Dijkstra added that UC-II has yet another advantage for health-conscious consumers. “The dosage for UC-II is only 40 mg.,” he said. “For people who may have difficulty in swallowing larger pills, this small size means that even when UC-II is combined with other ingredients the final product will still be of manageable size.”

Strong Market for Natural Bone and Joint Health Products
A 2005 consumer survey by the Natural Marketing Institute shows that even relatively young consumers have concerns about bone and joint health, and are willing to consider natural remedies for these problems. Among the general population, 71% are concerned about preventing arthritis or joint disease and 41% say they or a household member is currently managing joint pain or stiffness. And after age 35, arthritis and joint disease is one of six conditions of high concern. Lastly, arthritis and joint disease is the number one condition that consumers say they would treat (68%) or prevent (69%) with supplements.
Door margreet
#554313
Bij mijn oudste golden is op tweejarige leeftijd na twee kniebandoperaties ook artrose geconstateerd,de jaren erna liep ze nog geregeld ineens mank,zeker na een lange wandeling.
We voeren nu ik denk zo'n vier jaar vers en ik gebruik al een jaar of twee alleen af en toe maar glucobest,ze mankt nooit meer ;D
Door Ine
#554360
margreet schreef: Bij mijn oudste golden is op tweejarige leeftijd na twee kniebandoperaties ook artrose geconstateerd,de jaren erna liep ze nog geregeld ineens mank,zeker na een lange wandeling.
We voeren nu ik denk zo'n vier jaar vers en ik gebruik al een jaar of twee alleen af en toe maar glucobest,ze mankt nooit meer ;D
En rent zelfs weer achter een bal aan! :o ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door