Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hanneke-en-Tessa
#552220
Max is afkomstig uit het oisterwijks hoekje, hij is geboren op 11 januari 1993.
Bij Max is er 5 jaar geleden een lekkage aan zijn hartklep ontdekt, hij heeft 4 jaar zonder medeicijnen gekunt, tot vorige zomer. Max hoeste veel en een nieuwe echo wees uit dat hij niet meer zonder medicijnen kon.
De da schreef fortekor voor, ik ben ook in Zeist bij de holistische dierenartsen praktijk geweest.

Afgelopen september, tijdens een vakantie in duitsland, ging Max erg snel achteruit, op zondagochtend wilde hij niet meer eten, liggen en kon amper op z'n pootjes staan. Toen ik hem buiten neer zette, deed hij direct een plas op de plek waar ik hem neer had gezet. hij verzette daarna geen stap. Hij was erg kortademig en wij dachten dat dit zij laatste dag zou zijn. We hebben direct een da gebeld en konden binnen een uur terecht.

Zo anders als in nederland, deze arts bekeek onze Max en zag de ernst, ze diende hem direct Vetmedin toe, dioxine en een plaspil. Ze zei ons dat we absoluut nog niet weg mochten en dat we buiten eerst Max even moesten laten plassen, ze wilde hem na 20 minuten nog een keer bekijken. Het gind al beduidend beter met Max en hij wilde zelfs al weer een beetje lopen. Na 20 minuten mochten we weer naar binnen en omdat
Max absoluut geen stress mocht hebben, werden de andere wachtende patienten verzocht buiten te wachten.
De da was tevreden hoe Max op de medicijnen reageerde en zei ons dat er goede hoop was. Wij waren dol gelukkig en konden niet geloven dat Max nog bij ons was. We waren uiteindelijk daar naar toe gegaan met in ons achterhoofd dat hij een spuitje zou krijgen. (onze eerste teckel Kelly is op dezelfde manier overleden op 8 jarige leeftijd, kreeg ook Fortekor en geen Vetmedin)

Dankzij deze duitse arts gaat het goed met Max, hij krijgt 3x 1,25 mg en 1/4 Lanitop (dioxine)

Verder krijgt hij Rodi aangevuld met (rauwe) broccoli en soms worteltjes. 2 x per week zalmolie, 1 x per week 3 staartjes van een haring.

Voorheen dronk Max bijna niet, ik merk nu dat hij meer drinkt sinds een aantal weken.

Ik wil jullie het volgende vragen:

*Welk kant en klaar vers voer kan ik het beste geven, waar zitten de minste eiwitten in?

*Ik heb al gelezen dat ik hem brandnetel thee kan geven

*Hebben jullie nog tips die goed voor zijn hart en nieren kunnen zijn
Door mutsie
#552408
Tsjee, je hebt wat meegemaakt met hem.
En hij is al 13 jaar, wat toch al een aardige leeftijd is.

Ik vind het best moeilijk hier advies over te geven.
Ik weet niet of hij nu nog plaspillen krijgt?

Over dat meer drinken, wellicht kan je beter een DA raadplegen hierover die ook wat meer weet over rauwe voeding en het hele verleden van Max.

Over het algemeen zit er in vlees natuurlijk veel eiwitten. En zou ik wat extra groentenmix geven.

In kvv zoals o.a. rodi zit meer orgaanvlees, orgaanvlees is rijk aan eiwitten en eigenlijk zou hij dat juist iets minder moeten krijgen.

Hieronder staat wat meer over voeding voor nierpatienten.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 2;start=75

Karin
Laatst gewijzigd door mutsie op vr 19 mei 2006, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#552479
Jeetje, wat een toestanden heb je meegemaakt met Max zeg... Wat triest!

Qua verse voeding denk ik dat je naar een voeding moet zoeken die niet zoveel orgaanvlees bevat. Ik denk dat ze allemaal een normale hoeveelheid eiwit bevatten. En op zich is de hoeveelheid eiwit niet eens zo heel interessant voor de nieren, het is vooral de hoeveelheid fosfor. En ze verlagen eigenlijk het eiwit gehalte omdat eiwit ook rijk is aan fosfor. En het fosforgehalte wil je juist beperken, niet zozeer het eiwitgehalte (dat werd vroeger aangenomen, maar onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat eiwitbeperking bij nierproblemen weinig zinvol is. Wel zinvol is een eiwit te geven dat past bij de carnivoor: vlees. Een hond heeft meer problemen met eiwitten uit bijv soja als eiwitten uit vlees. De kwaliteit van het eiwit moet dus subliem zijn en dat is dus voor de hond (nogmaals) vlees)). Dus, niet al te veel eiwit, zo min mogelijk fosfor en een ruime hoeveelheid vet. Dat is wat je moet voeren. Ik heb hier in dit topic meer geschreven hoe een dieet voor nierpatienten eruit moet zien:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 2;start=75

Is zelf samenstellen eventueel een optie voor je?

Verder doen sommige hartpatienten het erg goed op co-enzym Q10. Maar heeft de holistische dierenartsen praktijk je geen supplementen aanbevolen voor hart en nieren?
Door tieneke
#552536
Onze vorige Leonberger Kobus had ook zware hartproblemen en kreeg vanaf de eerste dag Digoxine en Vetmedin,was een hond van 80 kilo en heeft het 3 volle jaren goed gedaan op deze medicijnen ;)
Is trouwens niet aan zijn hartkwaal overleden.
Hoop dat jullie hond nog een tijdje meegaat.
#552908
Bedankt voor jullie reacties. :D

Max krijgt geen plaspillen, de duitse da vond dat ik hier heel voorzichtig mee moest zijn en het hoesten werd hierdoor niet minder.

Lizzy kan jij me aan een goede homeopatische da helpen in de buurt, jij woont toch in Zoetermeer?

Mijn eigen da, daar kom ik niet meer, heeft me niet eens verteld dat derabies enting 3 jaar geldig is en van voeding weet hij al helemaal niets.

Ik heb destijds druppels gekregen van de holistische da, maar omdat hij al zoveel medicijnen krijgt, ben ik hier mee gestopt.

Welke groente bevat weinig fosfor? Dan kan ik z'n voer daar mee aanvullen.

Echt barfen is geen optie, hij kan geen botten kluiven, de tanden die hij nog heeft zitten los.

Interresant om over die eiwitten te lezen en dat ik dus rekening moet houden met weinig fosfor.

Met de staartjes bedoel ik inderdaad onze haring, misschien moet ik dat maar niet meer doen.

verder is hij ontzettend hongerig, nou is hij dat altijd wel geweest, hij krijgt 3 x per dag eten, anders spuugt hij gal.

Verder is het een lekker ventje, nog vol leven en je zou echt behalve het hoesten en snel buiten adem zijn, dat hij het aan z'n hart heeft.

Kunnen jullie mijn fosfor vraag nog beantwoorden?

Bedankt ook namens Max

ps hoe krijg ik een foto bij mijn berichten, moet maar eens gaan lezen ;)
Door hamada
#552985
Remi onze cavalier heeft ook een lekkende hartklep.
Ondanks het feit dat hij geen klinische verschijnselen had (hijgen, hoesten, e.d.) heeft hij toch al wel fortekor voorgeschreven gekregen. Verder geef ik hem dagelijks een zalmoliecapsule (met vit.E + borage olie) en een capsule Q10. De nodige (denk ik) taurine en l-carnitine krijgt hij hopelijk genoeg uit zijn CB.
De supplementen heb ik van www.dogaware.com
Goed nieuws trouwens dat Max zo goed reageert op de medicatie! Succes met hem en hopelijk gaat hij nog wel even mee.
Door Lizzy
#553174
Eigenlijk bevat iedere groente relatief weinig fosfor dus ik zou, als ik jou was, gewoon lekker een groentemixje maken van diverse groentes (behalve ui en prei en niet teveel kool). Meer daarover op http://www.barfclub.nl/groentenz.htm

In Z'meer zitten er geen goede homeopathische dierenartsen. Ik ga eigenlijk altijd naar Tannetje Koning in Amsterdam/Almere: http://www.holistischedierenartsen.nl/
#553250
Ik vind het zo jammer dat je niet voor alles bij een holistische da terecht kunt, daar bedoel ik bv ook de entingen mee. Teminste in Zeist was dat niet het geval.

Ik heb abslouut geen vertrouwen in een reguliere da, jammer genoeg kun je soms niet zonder. Altijd weer die strijd en hij weet het natuurlijk veel beter.

Een voorbeeld, Max gaf ik iedere avond (ongeveer 3 maanden) een beetje biogarde.
Hij kreeg ineens schilfers op z'n hoofd en oren, volgende de da was dit ouderdoms schurft, dat kwam veel voor bij teckels.
Het zat me niet lekker en ben eens nagegaan wat ik nou anders deed met het voer, het enige was de biogarde. Ik ben hier mee gestopt en na een maand of 2 waren de schilfers weg, wat nou ouderdoms schurft?
Door Lizzy
#553258
Ja, ik vind dat dus ook jammer... Bij Tannetje kun je overigens wel terecht voor entingen. Maar operaties, rontgenfoto's maken, etc.: daarvoor moet je in de meeste gevallen weer naar een reguliere DA.

Ik weet trouwens niet hoe dat zit met de klinieken van Atjo Westerhuis. Hij heeft er nu 3 geopend. En hij is dan wel geen holistisch DA, maar is wel homeopathisch DA. Ik weet niet of dat in alle drie de klinieken het geval is, maar dat is wel na te vragen. Er zit er nu 1 in R'dam en in Voorburg (en dan in Dodewaard). Zij doen de rest natuurlijk wel. Ergo, ze hebben vaak veel en nieuw apparatuur!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door