Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door NUTTAH SBT
#55133
Sinds gisterenavond hebben wij er een hond bij, een Staffordshire Bull Terrier. Het beestje heeft geruime tijd hele dagen in een bench gezeten. Gelukkig zag de eigenaar in dat dit geen leven voor de hond was en heb ik voorgesteld om het te proberen met haar. Ze is bijna 2 en zeer sociaal naar mensen en mijn andere honden.
Maar nu het probleempje:
Ze is veel te mager, stinkt uit haar vacht en bek en heeft een zeer dunne vacht. Op veel plaatsen kijk je zo op haar huid en op sommige plaatsen is het kaal. Volgens de eigenaar, die haar heeft laten checken bij de dierenarts, is het geen demodex. De dierenarts dacht aan een hormonale oorzaak. De kale plekken zijn gesitueerd op haar kop, rond haar oren, achterpoten en flanken.
Zelf heb ik meer het idee dat het een voedings en stresskwestie is. De hond heeft zijn hele leven brokken gegeten en zeker geen goede. (voor zover je al van een goede brok kan spreken, maar dat ter zijde :-\)
Ik heb haar gisterenavond direct overgezet naar Carnibest en dat gaat tot nu toe goed.
Heeft iemand nog tips wat ik nog meer zou kunnen toevoegen aan haar dieet. En heeft iemand ervaring met dit soort "gevallen"?

Ingrid
Door ine
#55137
Als leek denk ik, dat de hond voorlopig even genoeg heeft aan alleen kompleet versvlees.
Laat haar lekker wennen en acclimatiseren.
Over een paar weken opnieuw kijken of het echt nodig is, om haar extra's te geven!
Tenzij de klachten verergeren, maar daar geloof ik niets van! ;)
Goud, dat zij bij jullie mag! Veel plezier samen!
Laatst gewijzigd door ine op wo 18 feb 2004, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twister
#55140
Ik zou haar gewoon rustig op de Carnibest laten voorlopig en kijken hoe het zich ontwikkeld. Ik denk dat het alleen maar gaat opknappen zo gauw de stress van de "verhuizing" weg is ;)
Door Lizzy
#55235
Hoi Ingrid, betreft het een symmetrische kaalheid (aan weerszijde van het lichaam)? Dit zou volgens mij inderdaad kunnen duiden op een hormonale storing. Het zou ook kunnen duiden om een schildklier die te traag werkt. Hoe ziet de huid er verder uit? Is de huid dik? Zwart? Voelt het koud aan? Of is de vacht alleen wat kaler?

Als ik jou was dan zou ik inderdaad even aankijken hoe het gaat op de Carnibest. Best grote kans dat ze vanzelf bijtrekt. Wat wel misschien een goed idee is is om haar wat borage-olie extra te geven. Dit werkt sowieso erg goed op de huid, maar werkt ook op de hormonen.

En mocht het nou over een aantal maanden nog niet beter zijn, dan zou ik je aanraden om contact op te nemen met een homeopathisch/holistischwerkend dierenarts! Want, er zijn diverse homeopathisch middelen die bij deze klachten kunnen helpen!
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 18 feb 2004, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#55237
Ingrid,

Het is een veel voorkomend iets bij Staffords. Hier in de straat lopen er 2 met exact het zelfde probleem.
Bij de ene had ik zwaar het vermoeden van beginnende demodex. De hond staat nu al geruime tijd op vers (Carnibest) en alls ziet er wer uit zoals het eruit hoort te zien.
Ook zijn hart was niet best (hartkleppen en aders gedeeltelijk dicht) en had eigenlijk afgelopen maand gedotterd moeten worden....echter bij de laatste controle leek alles weer NORMAAL??!!!! Hij is dan ook niet geholpen.

De andere Staff kwam ik gisteravond tegen en was nieuw in de buurt. Kale plekken op zijn hoofd, achter de oren en de hele reutemeteut.... Ook had hij een hartafwijking????? (zijn er ook nog gezonde??)

Had geen tijd om er uitgebreid over te praten maar dat komt nog wel ;)
Door NUTTAH SBT
#55257
De kaalheid is idd symetrisch, dit is heel goed te zien op haar kop, het is net of ze een petje opheeft. Thv haar achterpoten/dijen is het ook strak afgesneden zeg maar. Thv de ribben/flanken zijn het kale strepen aan weerzijden. De kaalheid rond de anus is ook zeg maar een scherp afgetekend rondje. De huid voelt normaal aan en ook te temperatuuren de kleur ervan. (gewoon roze) Ik vind hem alleen wat dun aanvoelen in vergelijking met mijn andere honden. De oorzaak daarvan kan ook zijn omdat ze echt mager is :'(
Bij Staffords is idd kaalheid rond de oren vaker een probleem en ook voor andere zaken als hartproblemen en demodex zijn ze tegenwoordig gevoeliger. (lang leve de verantwoorde fok :-\) Maar dit heb ik echt nog nooit gezien. Het is een scheet van een beest en gaat tot nog toe erg goed met mijn andere 2 honden. Het beesje moet alleen echt tot rust komen, het is vrij ontspannen in huis tijdens mijn aanwezigheid maar kan niet alleen zijn. Bij haar vorige eigenaar heeft ze zich tot 2 x toe uit een stalen draadkooi weten te werken, met alle gevolgen van dien voor haar poten en bek die dan tot bloedens toe openliggen.

Ik zal Borageolie toe gaan voegen, tnx for the tip. Welk merk hiervan is goed en waar verkrijgbaar?
Hoe lang zal ik het aankijken met haar vacht? Zal 2 maanden voldoende zijn om wat resultaat te kunnen gaan zien?

Ingrid
Laatst gewijzigd door NUTTAH SBT op zo 22 feb 2004, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#55273
Hoi Ingrid,
Wat goed dat dat hondje nu bij jou terecht gekomen is :)

De borageolie kan je bij Paul_Barte bestellen, stuur hem anders even een persoonlijk berichtje.

Ik denk dat je idd met 2 maanden al resultaat kan verwachten, waarschijnlijk zie je al sneller een verbetering. ;)

Succes. :)
Door NUTTAH SBT
#55591
Hartelijk bedankt Paul alvast voor de borageolie! We gaan kijken wat het resultaat wordt. :)
Kaylee is vandaag een paar uurtjes alleen geweest. Na de bench boven en onder extra vergrendeld te hebben met musketonsluitingen en de wereld aan nylabones erbij gedaan te hebben, vertrok ik min of meer met de moed in mijn schoenen. Toen ik thuiskwam zag ik dat ze deze niet had opengekregen, dus dat was mooi. Eenmaal de bench open en Kaylee als een priktol springend om me heen (ik druk aan het negeren, want het is immers errug normaal dat als je weg bent geweest je ook weer terugkomt ;) ) zag ik dat ze onder de roos zat. Ze heeft echt grote stress als je wegbent, das wel duidelijk.
Ik vind niet snel iets zielig maar het is toch wel naar dat een hond zo'n paniek heeft als je er niet bent :'( Zal Tannetje bellen voor wat Bachbloesem om haar daar hopelijk ook doorheen te krijgen.

Ingrid
Door sharpie
#55973
Ja, dat is idd naar, als ze zo'n stress hebben als je er niet bent :-\
Bach Bloesem zou ik ook proberen.
Misschien moet je haar het alleen zijn weer langzaam aanleren, net als bij een pup?
En als ze wat langer bij je is, vertrouwd ze het misschien ook al wat meer, waardoor ze misschien minder snel in de stress zal schieten als je even weggaat.

sterkte :)
Door Nelly
#57732
Sluit me bij Ine aan; geef het dier cb en héél veel liefde en laat hem/haar tot rust komen. Kijk daarna wat verder nog nodig is, zal zo gek veel niet zijn dunkt me. ;D Succes, en top dat je deze hond hebt opgenomen, echt klasse! 8)
Door Netty
#57756
Ik heb ook z'n stress hondje, Joep.
grootgebracht bij een ouder stel die hem vreselijk verwend hebben, hij was 8.5 kilo toen hij naar het asiel gebracht werd, en dat voor een dwergteckel!!!!
Na een maand en 2 kilo minder is hij bij een mevrouw gekomen die na een nacht wist dat ze allergies was!!!
Ik heb hem daarna gekregen, en ik ben erg blij met hem.
Maar na mijn vakantie kreeg hij ook allemaal kale plekken op zijn rug, zeg maar onder het zadel, ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar alleen daar en niet op z'n kop of poten.
Ik had hem al op carnibest staan, maar bij mijn dochter is hij op "de brokken" gegaan, alleen voor de 3 weken vakantie van mij.
Mijn dierenarts is een vriend van mij en hij zag al snel in dat het stress was en is.
Na de brokken heb ik een poosje Duck gegeven om de omschakeling niet te groot te maken, daar zitten meer granen in dan cb, en nu sinds 2 maanden eten mijn honden weer cb.
Er zit verbetering in, de plekken zijn niet meer zo groot, maar de huid is nog dun behaard met hier en daar een klein plekje.
Na al de olie verhalen ben ik op zoek gegaan naar borage en vis olie, maar niks gevonden, maar wel levertraan, bij het Kruidvat, voor een gezonde huid en goede ogen ;) kan ik dat gebruiken? Ik heb geen idee....aub laat het even weten of dat ook goed is, zoniet ga ik weer verder zoeken bij, wat ze mij adviseerde, een grote Etos.
groetjes Netty
Door NUTTAH SBT
#58195
Inmiddels zijn we weer enige dagen verder. Het gaat steeds beter met Kaylee. Ze wordt wat vrijer in huis en laat meer van zichzelf zien. Het eerste conflictje met de jongste, een reu van 5 maanden Scum heeft ze al gehad. Dit heertje heeft op het moment een soort van "steralures" en kan knap irritant en uitdagend zijn, tsja, dat kan wel eens verkeerd vallen dan ;D
Twee dagen geleden heb ik haar eens even in bad gezet, alle oude luchtjes eruit :P De roos op haar vacht is verdwenen inmiddels. Na een paar dagen cb kreeg ze uitslag op haar buik. Veel rode pukkeltjes die open gingen. Dit gaat inmiddels een stuk beter. De huid ziet er een stuk rustiger uit.
We zijn druk in de weer met de borageolie van Paul en hopen dat de kale plekken ook gaan verdwijnen. Ook is ze al een kilo aangekomen en haar ontlasting is goed, wonder boven wonder, want ik heb haar cold turkey omgezet naar vers ;)

Ingrid
Laatst gewijzigd door NUTTAH SBT op do 26 feb 2004, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#58198
He, wat een goed nieuws Ingrid, gefeliciteerd :)
Nogmaals: geweldig van jou dat je Kaylee hebt geadopteerd ;)

En voor Netty,
De Borageolie kun je bij Paul_Barte bestellen, stuur hem een gewoon ff persoonlijk berichtje.
Ook de visolie capsules van de Hema schijnen Borageolie te bevatten las ik hier ergens.
Levertraan kan je ook wel gebruiken, maar niet te vaak, ik dacht dat ± 1x per week wel voldoende was?
Zorg ook dat je de levertraan (als het de losse olie betreft) gekoeld en goed afgesloten (liefst vacuum) en niet te lang bewaart, anders kan het ranzig worden en dat is heel ongezond.
Door Lizzy
#58225
Gefeliciteerd met dit resultaat! Goed zeg!
Groetjes, Lizzy
Door anita van gestel
#68110
hallo,

ik ben lobke(een engelse bulldog) en ben ook aan de zijkanten van mijn lichaam kaal aan het worden, er zijn geen parasieten of andere beestjes ondekt, aangezien ik gesterriliseerd ben zou het een hormonaal probleem kunnen zijn, maar dat los ik dan liever op met natuurlijke produkten, want een DA weet zijn prijzen wel en het stellen van een diagnose is snel gemaakt met alle rekeningen vandien. Ik hoor dus dat zeewier en borageolie een optie zijn. heeft jouw hond nog meer klachten dan alleen die kaalheid?

groetjes lobke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door