Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lisa
#54743
Sinds 2 maanden ben ik aan het proberen om mijn kitten (nu 6 maanden) aan de Carnibest te krijgen. De enige manier waarop ze nu wat CB binnenkrijgt is als ik voldoende brokjes in de portie CB steek.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd zoals in de magnetron (zodat een gedeelte bijna gekookte gehakt leek en dan heel soms wou ze 2 hapjes), au bain marie, heet water erover, een keer met een spuitje voeren (drama!), ze eet het niet. Een tijd lang enkel 's nachts een heel klein beetje brokken gegeven en overdag en 's avonds consequent een beetje CB voorschotelen, madam hongerde zichzelf liever uit dan ook maar 1 hap te nemen. Dit leek me niet meer gezond, zeker niet voor een kitten, en toen kwam ik erachter als ik wat brokjes erin stak of het mixte met wat Sheba, ze het wel wou hebben. Dus ik dacht leuk, dan bouw ik mooi de brokjes (Lifetime) af, elke dag een brokje minder erin, maar daar trapt ze niet in ::)

Ik ben door mijn truukjes heen, heeft er hier nog iemand een tip wat ik nog zou kunnen proberen waardoor ze gewoon pure CB gaat eten?
Door Rosita
#54954
Hoi Lisa,

Wat kunnen katten toch lastig zijn ::), ik weet er alles van. Ik weet niet welke smaak Carnibest je nu geeft, natuurvoer/vleesmix of beide. Mijn katten lusten alleen het natuurvoer en ik weet dat er katten zijn die alleen de vleesmix lusten. Zo te lezen heb je inderdaad alle trucjes al gebruikt. Mijn eigen katten eten nu sinds zaterdag weer Bibi (paar mnd terug wouden ze het met geen mogelijkheid meer eten en ik ben toen maar CB gaan voeren) en morgen krijgen ze ook gewoon weer Carnibest. Met deze afwisseling hoop ik dat mijn katten met plezier blijven eten. Weet niet of Bibi bij jouw verkrijgbaar is, maar dat zou je nog wel kunnen proberen. Mijn eigen Dayna was ook zo'n trutje met eten, ook met haar heb ik veel geduld moeten hebben. Zij wou wel CB uit de magnetron, maar dan moest alles ook lekker bruin zijn. Zodra ik het even wat korter in de magno deed wou madam het al niet meer :P. Toen ben ik het magnetron gedeelte (lekker goed bruin) gaan mengen met blikvoer (Yarrah) en toen kon ik het wel in de magnetron afbouwen ::). Daarna ben ik door het rauwe CB steeds minder blik gaan mengen totdat madam het helemaal rauw wou eten. Dit proces duurde nog geen drie weken en Dayna is nu een echte carnivoor geworden. Zo erg zelfs dat toen twee van haar kiezen een tijdje terug getrokken moesten worden zij haar Yarrah blikvoer al heel snel omruilde voor het voer van mijn andere katten ;D. En dat van een kat die de eerste 6 jaar van haar leven bij een fokker waarschijnlijk nog nooit een stukje "echt vlees" gezien had (fokker had 24 katten :o).

Groetjes Rosita
Door Lisa
#55016
De magnetrontijd had ik teruggebracht van 10 seconden naar 5 en dat ging redelijk. Toen kwam een nieuwe lichting CB in de vriezer en ze heeft 1 keertje een maaltje pure Sheba gehad...nou toen was het helemaal mis. Of het nu ligt aan andere lichting CB (zaten ook scherpe botstukjes in) of 1 keertje Sheba, ik weet het niet. De dierenzaak wil maar 1 kattensoort verkopen, het zal de natuurmix wel zijn die ik heb. Ze verkochten daar eerst ook de 250 gram maar die is ook al uit assortiment bij hun. Heb al gevraagd om de andere variant maar dat wil hij dus niet onder het mom van ik doe dit erbij, het kost zoveel extra want ik heb stroom van vriezer, dat ik dit verkoop is service voor de klant bla bla bla.
Ik kan wel andere winkels in de omgeving bellen om te vragen of zij de vleesmix hebben. Valt te proberen nietwaar. En ik ga toch maar weer proberen om het in de pling te mikken en dat weer af te bouwen, ooit moet het lukken ;D.
Gisteravond at ze dan wel 1 hapje van de hondenversie natuurmix ::). Katten...... ???
Door Rosita
#55162
Hoi Lisa,

Wat een gedoe toch ;). Ik zat vandaag in het zelfde schuitje. Gisteren Bibi gegeven aan mijn katten en tevens een nieuwe lading CB gehaald. Vandaag wouden twee van de drie CB niet eten :(. Was ik al bang voor want op de Bibi vlogen ze af als een stel gekken en dan zijn ze binnen no time verwend. Heb de CB vanmiddag maar even gemengd met Bibi en dat aten ze wel, al was het met veel minder enthousiasme :P. Vanavond hoop ik dat ze weer een beetje pure CB willen eten want ik heb nog maar een paar worstjes Bibi. Carnibest is naar mijn inzicht constant, maar mijn katten merken/ruiken de kleinste veranderingen. Twee van mijn drie katten zijn met de hand prima te voeren en de derde (Dayna) heeft gelukkig vandaag wel pure CB op. Bibi was nooit constant (soms heel rood/nat en dan weer lichter/droger) en dat was ook de reden dat ik naar CB ben overgestapt. CB krijgen ze nu alweer een paar mnd maar volgens mij zijn ze er een beetje op uitgekeken, ik denk dat ik in het vervolg de boel maar blijf mengen ;D. KAN JE BIBI EN CB MENGEN? Ik neem aan van wel, maar zeker weten doe ik het niet. Ook vind ik dat wanneer een DSZ carnibest verkoopt ze ook alle varianten moeten verkopen of tenminste dat je het kan bestellen (desnoods dezelfde dag ophalen als er ruimte gebrek is). Een groot nadeel van een DSZ, waar de klant echt geen koning is >:(.

Groetjes Rosita

ps. de stukjes bot is carnibest dat hoort zo, ookal kunnen ze soms best wel scherp aanvoelen, in de maag is het binnen no time verteerd.
Door ine
#55189
Kompleet + kompleet = kompleet! ;)
Natuurlijk kun je beide merken mengen!
Zodra je bv hart bij gaat geven, raak je de balans van de komplete voeding kwijt.
Door ine
#55190
Lisa, ik weet zo snel geen nieuwe trucjes, maar wie weet komt iemand anders met iets!
Sylvia zal vrijdag weer hier zijn, misschien kan zij je verder helpen!
Door Lisa
#55296
Ik heb de truuk paar seconden CB in magnetron + dan wat Sheba erdoor frutten maar weer uit de kast getrokken en dat viel bijzonder in de smaak. Het brokken + CB gedoe at ze alweer slecht terwijl ze de brokjes apart wel eet.
Vond het wel maf, had ik het 10 seconden in de pling (dus half gebakken gehakt ;)) en Sheba en dat was mwah mwah doe maar nog meer Sheba erdoorheen was de boodschap. Volgend maaltje 5 seconden in de pling en wat minder Sheba erover verdeeld en ze vrat het gewoon. Sommige stukjes had ik enkel het saus van de Sheba over verdeeld en dat at ze toch ook op. Misschien trekt de Sheba saus wel aan ???. Ik ga maar niet te vroeg juichen, maar ik hoop toch echt dat ik de Sheba uiteindelijk weg kan laten.

En de dierenzaak tja, ik heb al eens gevraagd of ik bij afname van grote hoeveelheden geen korting kon krijgen, wou het dan zelfs direct ophalen als ze het binnenhadden, maar viel niet over te praten. Ik heb er weleens over gedacht om zelf naar de fabrikant te rijden, maar dat is anderhalf uur rijden en ik heb maar 3 vriezerlades. Ik ga het anders toch eens op een andere manier proberen want ben toch benieuwd wat zij van die andere CB variant vindt.

Bedankt voor de reacties in ieder geval en ik blijf volhouden ;D.
Door ine
#55298
Als er dadelijk echt CB gegeten wordt, zonder problemen, bel dan even naar Corine, want er zijn vast mensen in de buurt, die ook CB voeren en het gewoon voor je mee willen nemen! ;)
Door Lisa
#55597
Ine schreef: Als er dadelijk echt CB gegeten wordt, zonder problemen, bel dan even naar Corine, want er zijn vast mensen in de buurt, die ook CB voeren en het gewoon voor je mee willen nemen! ;)
Heb ik ooit al eens gebeld toen mijn andere, inmiddels overleden kat op CB stond. Weet dat er iemand 3 kwartier rijden bij mij vandaan bij haar haalt en mijn dierenwinkel moet het ook van iemand aangeleverd krijgen ;D.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#55612
Hoi Lisa,
Wat je zou kunnen proberen is om eens wat stukjes bloederig soepvlees aan te bieden en om eens ééndagskuikens te geven die je eventueel eerst even kort kookt en even openmaakt voor je het geeft.Laat gewoon voorlopig een bakje met brokjes erbij staan,En blijf steeds iedere dag een beetje versvoer aanbieden,gewoon neerzetten en that's it,niet dwingen want dan heb je kans dat ze het helemaal niet meer wil.Je kan ook eens stukjes rauwe vis proberen,en stukjes kipfilet.
Door Lisa
#56369
Wat versta je onder soepvlees? Heb al eens rauwe runderhart geprobeerd, maar dat wil ze niet. Eendagskuikens staat mij zelf tegen dus dat geef ik niet. En ze eet CB wel, als je maar wat Sheba of wat uit zo'n klein blikje gourmet erin stopt en wat eroverheen. Ook rauw eet ze wel CB kwam ik achter, zolang er maar wat blikspul overheen zit. Probeerde dat al te minderen, maar dan laat ze dus een gedeelte staan. Misschien iets met geur of zo dat CB haar niet genoeg aantrekt. Aangezien ze het gemengd wel eet, bied ik dus ook sinds enkele dagen geen brokjes meer aan, maar een keer of 4 per dag een beetje CB gemengd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#56370
Ik bedoel gewoon soepvlees wat je in je soep gooit en bij iedere slager en supermarkt kan halen.(van die stukjes rundvlees)
Als ze het gemengd eet lekker blijven mengen en later langzaam aan de gourmet minderen.Al met al gaat het dus best goed.
Door Mayka
#56438
Nou, Sylvester trapt dus niet in dat truckje met soepvlees. Dat is rauw, dat mot ik niet!

Ik moet echt uitkijken dat hij me niet voor de gek houdt want de eerst dagen als ik hem CB gemengd met brokjes in saus voorzette liep hij er bij weg en dacht ik: Dan nog maar wat meer brokjes erbij. Dan begon hij er wel aan.

Gister niet gedaan, zoals voorheen gemengd 1/3 CB en 2/3 Brokjes in saus, voorgezet en succes ermee! Natuurlijk liep hij met zijn neus in de lucht weer weg maar na een half uurtje ging hij toch maar eten toen hij dacht dat wij niet keken. Hoe bedoel je: verwend?
Ja, ik weet het: eigen schuld! ;)
Door Lisa
#58201
Runderhart heb ik al eens geprobeerd, moest ze niet >:(. Maaaar het goede nieuws is dat na maandenlang gezeur ze eindelijk vanavond CB at zonder wat erbij ;D ;D
Ze is echt dol op stampotten, zelfs zuurkoolstampot. Vanavond at ik hutspot en ik dacht van ik ga het niet eens mengen, als het idd de geur is en het blijkbaar niet uitmaakt of het rauw, pling of verwarmd is, dan drop ik eens een klein beetje hutspot op de CB. Paar happen, daarna moest ze niet meer. Weer wat bijeengeraapt in haar bakje zodat het weer een bultje was en even later at ze het op. Tijdje later een gewoon stuk CB in haar bakje zonder fratsen en....ja hoor, ze ging er aan eten ipv gelijk weg te lopen en koppig te blijven weigeren :D Nu maar hopen dat dit zo doorzet!

Even een andere vraag. Ze heeft moeite om wat in haar bakje zit goed op te eten. Het moet echt los in het bakje liggen op een hoopje. Als tijdens het eten een stukje wat verschuift bijvoorbeeld, dan eet ze dat niet op. Echt vast op de bodem ligt het dan ook niet. Veeg je het weer bijeen tot een los bultje, eet ze weer verder. Ik heb meer het idee dat ze niet goed snapt of zo hoe ze dat op moet eten. Heeft iemand daar ook ervaring mee toevallig? Mijn vorige kat leverde altijd een schoongelikt bakje af, maar bij haar is hele bakje versmeerd met CB. Met Sheba was dat precies zo, dus het ligt niet aan de CB dat ze ligt te miepen. Leren uit mijn handen wat aan te pakken en op te eten of iets van de grond heeft ze ook lange tijd moeite mee gehad hoe dat nu werkte en brokjes was in het begin ook meer rondom haar bakje als erin.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door