Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Dinah
#551490
Hallo,

'k Heb eens een nieuwe berekening gedaan, ook al omdat onze diepvries ondertussen zoooo vol zit, dat er wel een dagje meer gebarft (of is het gebarfd?) kan worden.

'k Ben uitgegaan van de volgende standpunten:
Dinah weegt 30kg, maar moet mooi mager staan en heeft zoiezo al de neiging om veel energie uit brokken op te nemen. Daardoor ga ik uit van 25kg. Ze krijgt zoiezo nog extra dingen zoals een pensstaaf en uiteraard beloningskoekjes, dus er komen nog extra zaken bij.

Dus, 25kg, 2% ervan, da's 550g. 550x4= 2200g
vlees: 60%, waarvan 30%RMB en 30% spiervlees (660g elk)
groenten: 20% (440g)
orgaan: 15% (330g)
supplementen: 5% (110g, zijnde twee eitjes)

Het schema:
dag 1: VM: 1 vis (120g) en 100g organen
NM: 300g kippenkarkas
dag 2: VM: 300g spiervlees (paard)
NM: 300g groenten en één ei
dag 3: VM: 300g spiervlees (rund)
NM: 230 organen
dag 4: VM: 300g kippennek
NM: 140g groenten en één ei

De andere dagen eet ze Hills brokjes.

Vraagje: is dit niet te weinig RMB en te veel spiervlees? Mag dit wat minder? Of tel ik de kippennekken ook voor een deel bij het spiervlees?
Ik heb vis grotendeels bij spiervlees gerekend, en een deeltje van RMB. 't zijn nl. meestal hele vissen (hele gekuiste haring of zalmkop).

Geeft het dat ze op dag 4 wat minder groenten eet? Ik ging er van uit, dat dit wel niet zoveel zou geven, aangezien er ook honden zijn die ook een vastendag hebben.

Vanaf wanneer mogen we de vis geven? Ze eet nu al een weekje BARF. Mogen we dan direct al vis met graatjes geven? Bij de haringen zijn de graten eruit, denk ik. Maar de kop en de staart hangen er wel nog aan. Ze eet alles goed, maar het duurt nog wel heel lang voor kippenkarkassen. Nekken gaan binnen gelijk niks, op de goeie manier.

Groetjes, Lies
Gebruikersavatar
Door Nitus
#551530
Dinah schreef: Vraagje: is dit niet te weinig RMB en te veel spiervlees? Mag dit wat minder? Of tel ik de kippennekken ook voor een deel bij het spiervlees?
Ik heb vis grotendeels bij spiervlees gerekend, en een deeltje van RMB. 't zijn nl. meestal hele vissen (hele gekuiste haring of zalmkop).
Ik heb je menu geprobeerd door te rekenen, de vis heb ik hlemaal bij het spiervlees gerekend, die paar graatjes tellen we niet mee ;). Maar een zalmmkop zou je wel bij de vleesbotten mogen rekenen, dus het ligt er een beetje aan welk deel van de vis je geeft. Ik kom op het volgende (hopelijk rekent Lizzy het nog even na):

27% Vleesbotten (600gr)
33% Spiervlees (720 gr)
15% orgaanvlees
20% groentes
5 % diversen

Ik vind het percentage vleesbotten erg weinig, ik zou dat zeker naar 40- 50% brengen en dan wat minder spiervlees. Ook geef je erg veel groentes, ik zou kiezen voor 10-15%.
Kippennekken tel je gewoon als vleesbot ;), zit je ook niet te hannessen met hoeveel procent bot en vlees zit eraan. Probeer over het algemeen wel vleesbotten te gebruiken die uit ongeveer 50% vlees en 50% bot bestaan.
Geeft het dat ze op dag 4 wat minder groenten eet? Ik ging er van uit, dat dit wel niet zoveel zou geven, aangezien er ook honden zijn die ook een vastendag hebben.
Dat lijkt me een goeie redenatie ;)
Vanaf wanneer mogen we de vis geven? Ze eet nu al een weekje BARF. Mogen we dan direct al vis met graatjes geven? Bij de haringen zijn de graten eruit, denk ik. Maar de kop en de staart hangen er wel nog aan. Ze eet alles goed, maar het duurt nog wel heel lang voor kippenkarkassen. Nekken gaan binnen gelijk niks, op de goeie manier.
Volgens mij valt de hardheid van graten wel mee, anders even voelen, en als je het niet vertrouwd dan eerst maar zonder graat geven.
Door Dinah
#551815
[quote="tieneke"]
Geef je je hond het beste voer wat er bestaat stop je die smerige ongezonde baggerzooi erbij ::) ::)
[/quote]

Hoe bedoel je? Heb je het op de brokken? Wij geven nog Hills bij, omdat we dit zo willen. Ten eerste omdat ik m'n vriend moet overtuigen om full-time te barfen. Ik vind persoonlijk vier dagen per week al een héle prestatie van mezelf, om hem hiertoe te overtuigen ;D. Ze is op die ongezonde baggerzooi wel groot geworden. Niet dat het niet beter kan en moet, maar 't is niet alsof we haar doodsvonnis tekenen he ;).

En ten tweede, omdat we nog wat moeten wennen aan de inkopen doen enzo. Zoiezo omdat we ook beiden een drukke baan, dochter én hond hebben, wat ook allemaal z'n tijd vraagt. En ik ben wel degene die alle versvoer moet gaan halen en alles regelen.

Kvv is voor ons geen optie, de diepvries ligt vol met versvoer en er is nu geen budget voor een nieuwe diepvries.

Nitus, bedankt voor de tips! Meer RMB dus. Geen probleem, want de diepvries stikt van de kippenkarkassen en kippenekken.

Maandag proberen we vis!

Groetjes, Lies
Door tieneke
#551849
[quote="Dinah"]
Hoe bedoel je? Heb je het op de brokken? Wij geven nog Hills bij, omdat we dit zo willen.Ze is op die ongezonde baggerzooi wel groot geworden. Niet dat het niet beter kan en moet, maar 't is niet alsof we haar doodsvonnis tekenen he ;).

[/quote]
Maar gezond is anders ;)
Je hond krijgt niet eens de tijd om te ontgiften op deze manier,zonde van het rauwe vlees...
Door Dinah
#551861
Tuurlijk, en daar werk ik ook aan, om m'n vriend te overtuigen om volledig te gaan barfen. Maar daar zal ik nog wel wat tijd voor nodig hebben! :-\

Ik merk toch wel een duidelijk verschil in haar vacht. Ze is al véél zachter geworden. Mooier. We zijn nu nog maar 1.5 week bezig. Eens vriend-lief wat gewend is aan het zien van die vieze dooie dingen, zal hij uiteindelijk nog wel een overtuigd barf-voorstander worden. Hem kennende, duurt dit meestal wel even, maar daarna volgt hij me wel!
Door tieneke
#551904
[quote="202spots"]
Wanneer je er echt niet onderuit kan om brokken te geven.....misschien kan je dan 'n betere brok vinden dan Hills ???

[/quote]
Eentje zonder troep erin,al bestaat er volgens mij geen betere brok,het blijft 1 pot nat!
Door 202Spots
#551918
[quote="tieneke"]
Eentje zonder troep erin,al bestaat er volgens mij geen betere brok,het blijft 1 pot nat!
[/quote]

Hills Science Diet,is waarschijnlijk de slechtste brok die je kan geven.
Ik ben van mening dat er genoeg andere brokken bestaan zonder toevoegingen van kleurstoffen en conserveringsmiddelen en dat wanneer je geen andere keus hebt dan brokken te voeren,
dat die brokken dan in ieder geval 'n stuk BETER zijn dan Hills.

Ja,tuurlijk zijn we hier allemaal mee eens dat rauw beter is dan brok, maar wat verwacht je dan wat er gevoerd word wanneer er geen andere keus is?
Dan zeg ik..voer dan 'n betere brok dan Hills!
Laatst gewijzigd door mahuni op do 18 mei 2006, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#552600
Het is in ieder geval wel goed dat je 'aparte brokkendagen' hebt.
Zodat er minimaal tien uur zit tussen 'brok en vers'.

Omdat de zuurgraad nog niet optimaal is (door het eten van brokken), zou ik wel uitkijken als je bot voert.
Voor de vertering van botten lijkt mij dat de zuurgraad hoog moet zijn.
Dus ik zou extra allert zijn, en goed naar de ontlasting kijken.
Door Dinah
#552954
Huh? Waarom zou Hills één van de slechtere brokken zijn? Dat kan je me toch niet wijsmaken hoor. Ik heb net gehoord dat het de betere brokken zijn. (niet zo goed als barf natuurlijk, maar da's een andere kwestie) Mij maak je niet wijs, dat Pedigree Pal of Bonzo beter is...
Door 202Spots
#552973
[quote="Dinah"]
Huh? Waarom zou Hills één van de slechtere brokken zijn? Dat kan je me toch niet wijsmaken hoor. Ik heb net gehoord dat het de betere brokken zijn. (niet zo goed als barf natuurlijk, maar da's een andere kwestie) Mij maak je niet wijs, dat Pedigree Pal of Bonzo beter is...
[/quote]
Lees dan EERST maar is wat er allemaal in zit!

Ingredients:Hill's Science Diet Nature's Best with real Beef
Brewers rice, ground wheat, turkey meal, corn gluten meal, soybean meal, animal fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), beef, vegetable oil, peas, carrots, chicken liver flavor, dried beet pulp, flaxseed, dried egg product, l-lysine, iron oxide, l-tryptophan, preserved with mixed tocopherols and citric acid, minerals [salt, potassium chloride, magnesium oxide, ferrous sulfate, zinc oxide, copper sulfate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite], rosemary extract, beta carotene, vitamins [choline chloride, vitamin A supplement, vitamin D3 supplement, vitamin E supplement, l-ascorbyl-2-polyphosphate (a source of vitamin C), niacin, thiamine mononitrate, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, folic acid, biotin, vitamin B12 supplement


Staat ook op de verpakking vermeld trouwens
en wanneer dit BEEF is...waarom zit er dan MEER Turkey Meal(afval) in dan beef?
Waarom zijn er 6 ingredienten wat MEER is dan Beef?
Waar het meest inhoud van is, word als eerste genoemd, dus hier zit MEER rijst,graan, kalkoen afval en maismeel in dan dat er vlees in zit....
Met Pedigree en Bonzo heb je nou ook niet bepaald 'n "betere" brokken als vergelijking erbij ::)

ga naar
http://www.doberdogs.com/ om 'n betere vergelijking te maken, of lees
http://www.shalako.com/dogfood.htm
Door tieneke
#552989
[quote="Dinah"]
Huh? Waarom zou Hills één van de slechtere brokken zijn? Dat kan je me toch niet wijsmaken hoor. Ik heb net gehoord dat het de betere brokken zijn. (niet zo goed als barf natuurlijk, maar da's een andere kwestie) Mij maak je niet wijs, dat Pedigree Pal of Bonzo beter is...
[/quote]
Ik heb onze eerste Leonberger vanaf puppie jaren Eukanuba gevoerd ,speciaal voor grotere rassen en oa ook nog ter preventie van gewrichtsklachten en hartklachten etc ;)hij kreeg op net 4 jarige leeftijd in volgorde ernstige huidklachten,chronische dikke darm ontsteking,ernstige hartklachten en zwaar suikerziekte...echt alles bij hem was niet licht maar ernstig ;)
Op versvlees gebeurde er een groot wonder(lees mijn allereerste bericht hier op Bp) en kregen wij voor de tijd die hem nog restte een geheel andere hond....oke,oke ik ben gewoon allergisch voor het woord brok ;) ;D ;D
Door Dinah
#553274
[quote="202spots"]
Ik weet niet welke merken er in Holland te koop is, maar deze 2 paginas zijn de brokken die door Whole Dog Journal als "betere brok" zijn goed gekeurd.

Waar 't op gekeurd word:
http://www.whole-dog-journal.com/newspi ... -2-Cri.pdf

Maker van brok (in alphabet order)
http://www.whole-dog-journal.com/newspi ... -2-Top.pdf

misschien zie nu het verschil met Hills,pedigree en bonzo?
[/quote]

Ik krijg ze niet geopend. Zou je ev. eens willen knippen en plakken? Of is het te lang?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door