Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#551388
Binnen nu en een paar dagen krijgen wij een zelfgefokte reu terug die problemen heeft met uraatstenen. Dit is ook de reden waarom hij terugkomt. De eigenaar wilde hem anders in laten slapen, hij is pas 5 jaar oud.

Hij is een aantal maanden terug geopereerd aan zijn blaas om de stenen eruit te halen maar het is weer terug gekomen. Hij heeft een tijdje Hills UD gegeten maar de eigenaar had hem weer terug gezet op zijn oude voer.

In ieder geval: Bij ons gaat hij natuurlijk gelijk op rauwe voeding maar ik kan alle tips gebruiken om hem weer op de rit te krijgen.
Door Lizzy
#551394
Zoals besproken :D:

* Mogelijk moet hij (tijdelijk?) op de allopurinol. Dat helpt om de blaasstenen op te lossen/de pH waarde te verhogen, richting 6,5 a 7,0.

* Je moet dus de pH waarde meten. In de ochtend is deze zuurder als in de avond. Maar je streven zou moeten zijn rond de 6,5, neigend in de avond naar 7,0 (in de ochtend is ie bij Brutus bijvoorbeeld al sinds jaar en dag 6,3. Maar in de avond 6,8).

De pH strips kun je bestellen bij de apotheek. Van bijv. het merk Marchery-Nagel, pH fix, 4.5 - 10.0, Artikel nummer: 921 20.

* Veel laten drinken. Desnoods water met melk, karnemelk, yoghurt. Dit helpt doorspoelen + de pH waarde meer alkalisch te krijgen

* Geen orgaanvlees, geen rood vlees, geen vis zoals sardien, zalm, makreel, geen schelpdieren, geen gist. Ook geen spinazie, broccoli.

* Wel eten: groentemixen, zachtgekookte eieren (eiwit gekookt, eigeel rauw), witte rijst (om hem op gewicht te houden), zuivel en eventueel wat koolvis/wijting en eierschaalpoeder.

* Tenminste iedere vier uur laten plassen. Liever iedere 2 a 3 uur.

Als ie een vastloper krijgt, zie je dat gelijk; hij probeert te plassen maar er komt niks uit. Dan zit er een steen in zijn plasbuis. Ze moeten hem dan catheteren en als het niet lukt de steen eruit te halen: terug duwen.

Sterkte meis :-*!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 20 mei 2006, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#551397
Ik heb al even contact opgenomen met de dierenkliniek en die allopurinol hebben ze dus niet. Morgen weer bellen of ze het kunnen bestellen.

Moet de hond 's nachts ook uitgelaten worden? In principe zou dat niet zo'n probleem zijn. Ik ga meestal rond half elf naar bed en manlief komt rond half 3 thuis. Vervolgens ben ik er weer om half 7 uit.
Door Lizzy
#551399
Erna schreef: Ik heb al even contact opgenomen met de dierenkliniek en die allopurinol hebben ze dus niet. Morgen weer bellen of ze het kunnen bestellen.

Moet de hond 's nachts ook uitgelaten worden? In principe zou dat niet zo'n probleem zijn. Ik ga meestal rond half elf naar bed en manlief komt rond half 3 thuis. Vervolgens ben ik er weer om half 7 uit.
Nee hoor, in principe kan hij, als hij overdags lekker vaak uit mag plassen, het 's nachts best ophouden!
Door mutsie
#551434
allopurinol?

Dat geef ik Jesse tegen leishmania om de zandvliegbacterie in ''slaap'' te houden in haar bloed.

Langdurig gebruik en hoge dosis kunnen de nieren aantasten. (ben benieuwd naar de dosis per kg hond).

Misschien kan je de DA een recept vragen voor de pillen dan kan je ze ophalen bij de apotheek aangezien het een mensenmedicijn is tegen jicht.

Karin
Door Elise
#551479
argh shit zeg :-\

Tja, ik kan me alleen maar aansluiten bij Lizzy. Bij Spike merk ik ook als hij gruis heeft dat zijn urinestraal dunner wordt. Wanneer dat zo is, laat ik hem echt extra veel plassen. Maar eigenlijk heeft hij op rauw weinig last :D
Verder gewoon hopen dat hij het op rauw net zoals Spike gewoon hartstikke goed doet!!!

Succes :-* :-* :-*
Laatst gewijzigd door Elise op wo 17 mei 2006, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elise
#551481
Lizzy schreef: Als ie een vastloper krijgt, zie je dat gelijk; hij probeert te plassen maar er komt niks uit. Dan zit er een steen in zijn plasbuis. Ze moeten hem dan catheteren en als het niet lukt de steen eruit te halen: terug duwen.

Sterkte meis :-*!
En horen doe je het dan ook...ach ik heb een hond nog nooit zo horen gillen als wanneer er een vastloper is bij Spike, de tranen springen er van in je ogen :'(
Door Erna
#551513
Ik heb vanavond contact gehad met de eigenaar en de dierenarts. De eigenaar doet afstand van hem. Hij wilde niet op mijn aanbod ingaan. Ik wilde de hond tijdelijk hier hebben om hem op te lappen en daarna met een aangepast dieet weer terug laten gaan.

Hij komt dus definitief hierheen.

Het gaat op dit moment redelijk met hem. Hij plast zelf maar het is nog niet 100%. De da stelde voor om er een meisje van te maken. Dat hield in: zijn plasser verwijderen en een nieuwe uitgang maken. Dat heb ik dus nog maar even tegengehouden.

Morgen bel ik weer en dan gaan we afspreken wanneer ik hem ga halen. Hij schijnt niet geweldig om te gaan met reuen dus we moeten maar even afwachten hoe het hier gaat met de mannelijke bewoners.
Door Truus
#551514
Ach Erna :'( je bent echt een engeltje om deze stakker weer op te vangen :-*
Ik hoop en duim dat het allemaal gaat lukken!!!
Door *Natasja*
#551570
Heeft hij er al zo lang last van, dat de eigenaar het niet meer ziet zitten met hem en de DA met zo'n drastisch (althans, het lijkt mij vrij drastisch, maar ik ben natuurlijk maar een leek) voorstel komt?

Ik hoop dat het goed gaat met de rest van het herengezelschap bij jullie en dat hij met de juiste voeding snel weer een beetje opknapt.

Veel sterkte met hem! :-*
Laatst gewijzigd door *Natasja* op do 18 mei 2006, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#551579
Nee hoor. Pas sinds een maand of twee. Toen zijn ook zijn stenen operatief verwijderd en was er eigenlijk niets meer aan de hand.

De eigenaar heeft hem helaas weer terug gezet op zijn oude voer (een goedkoop vreselijk merk brokken) en zie daar.....de stenen zijn terug.

De eigenaar staat erg onder invloed van zijn ouders en is verstandelijk wat achter. Zijn ouders zijn van mening dat de hond moet inslapen en dus is dat zijn keuze geweest. Ik ben allang blij dat hij mij gebeld heeft.
Door *Natasja*
#551582
Wat een verdrietig verhaal zeg... Inderdaad een geluk dat hij jou heeft gebeld, het zou toch triest zijn als zo'n jonge hond om zo'n reden zou moeten inslapen.

Is dit eigenlijk iets waar een hond de rest van zijn leven gevoelig voor blijft of last van blijft houden?
Door Erna
#551615
Natasja1974 schreef: Wat een verdrietig verhaal zeg... Inderdaad een geluk dat hij jou heeft gebeld, het zou toch triest zijn als zo'n jonge hond om zo'n reden zou moeten inslapen.

Is dit eigenlijk iets waar een hond de rest van zijn leven gevoelig voor blijft of last van blijft houden?
Ik verwacht van niet. Het is natuurlijk wel een dalmatierkwaal maar de meeste honden die dit krijgen hebben er uiteindelijk niet zo veel last van. Natuurlijk moet hij wel een afgestemd dieet hebben maar dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Zonder granen scheelt al stukken.
Door Erna
#551778
Nou eindelijk contact gehad met de dierenarts. Er zit een steentje in zijn piemel die ze niet teruggeduwd krijgen. Hij zit vast net achter zijn penisbot en de hond plast nu via een katheter.

In overleg hebben we besloten dat hij morgenochtend geopereerd gaat worden om de steen eruit te halen. (de kosten vielen mee gelukkig) Ik rijd daar dan morgenmiddag heen om de hond op te halen.

De DA is zeer geinteresseerd in wat wij hem gaan voeren en we gaan dan ook een soort van dagboekje bijhouden waarin alles terug te lezen is. Op die manier hebben andere honden ook nog iets aan deze ellende.
Door Elise
#551790
Erna schreef: Nou eindelijk contact gehad met de dierenarts. Er zit een steentje in zijn piemel die ze niet teruggeduwd krijgen. Hij zit vast net achter zijn penisbot en de hond plast nu via een katheter.

In overleg hebben we besloten dat hij morgenochtend geopereerd gaat worden om de steen eruit te halen. (de kosten vielen mee gelukkig) Ik rijd daar dan morgenmiddag heen om de hond op te halen.

De DA is zeer geinteresseerd in wat wij hem gaan voeren en we gaan dan ook een soort van dagboekje bijhouden waarin alles terug te lezen is. Op die manier hebben andere honden ook nog iets aan deze ellende.
Ik hoop idd dat de dierenarts er andere honden mee kan helpen. Mijn dierenarts trekt zich er niks van aan. er loopt daar namelijk nog een dalmaat met uraatstenen en die komt zeker maandelijks op bezoek om te worden doorgespoeld :o ::), maar luisteren naar adviezen ho maar....
Dus ik vind het super dat jullie een boekje gaan bijhouden!!!

Sterkte met de gespikkelde meneer :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door