Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#551657
Zusje is nu ruim 8 weken, we hebben haar afgelopen weekeind opgehaald. De fokker had ze toen net die dag of de dag ervoor ofzo nog weer ontwormd. Moet ik haar nu zelf nog weer ontwormen en zo ja, wanneer?! En als zij evt. nog wel besmet zou zijn, kan ze Joey dan ook besmetten ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#551684
Jojo schreef: Zusje is nu ruim 8 weken, we hebben haar afgelopen weekeind opgehaald. De fokker had ze toen net die dag of de dag ervoor ofzo nog weer ontwormd. Moet ik haar nu zelf nog weer ontwormen en zo ja, wanneer?! En als zij evt. nog wel besmet zou zijn, kan ze Joey dan ook besmetten ???
Ja
10/12/14/16 weken (volgens voorschrift fabrikant)
Ja, indien je vermoed dat er wormen zijn, dan Joey ook een keer ontwormen.
Door Jojo
#551705
Angelique schreef: Ja
10/12/14/16 weken (volgens voorschrift fabrikant)
Ja, indien je vermoed dat er wormen zijn, dan Joey ook een keer ontwormen.
Omdat ik haar net overgezet heb op vers houd ik haar ontlasting nauwkeurig in de gaten, maar ik heb niets gezien dat duid op wormen. Die met 10/12/14/16 weken nog ontwormen, is dat dan wel nodig?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#551712
Jojo schreef: Omdat ik haar net overgezet heb op vers houd ik haar ontlasting nauwkeurig in de gaten, maar ik heb niets gezien dat duid op wormen. Die met 10/12/14/16 weken nog ontwormen, is dat dan wel nodig?
Wormen hoef je niet altijd te zien in de ontlasting en pups zijn nu eenmaal standaard behept met wormen en omdat ze nog zo jong zijn kan een verwaarloosde wormbesmetting erg schadelijk zijn. Of je nu wel of niet gaat ontwormen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar IK zou het zeker nog een paar keer doen, zeker ook omdat je pup de eerste periode steriele bagger te eten heeft gehad. Maar nogmaals, jouw keuze.
Door Jojo
#552318
Oh, nog even een vraagje.... volgens schema zou ze vrijdag of maandag (negen weken is ze dan) haar tweede enting moeten krijgen (parvo en weill) en de week daarop is ze 10 weken dus weer een wormkuur. Is een week tussen enting en ontworming voldoende?!

Joey (nu 2) kregen we pas met 10 weken en heeft dus toen pas zn tweede enting gehad. Is het zo hoe ouder het hondje is bij de enting hoe beter of loop je daarintegen dan ook weer meer risico op ziektes doordat de imuniteit verkregen van moeder dan al weer meer afneemt?
Laatst gewijzigd door Jojo op do 18 mei 2006, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#552490
Ja, op zich is 1 week wel voldoende.

Overigens levert de Weil enting erg veel problemen op als ie gegeven wordt aan honden voor 16 weken jong. Het kan immuniteitsstoornissen veroorzaken.

Als de immuniteit die de pup meegekregen heeft van de moeder afneemt, loop je inderdaad meer risico op het krijgen van ziektes. En het tijdstip van afname is niet bij iedere hond gelijk. Maar als er nog immuniteit is, dan kun je dmv een enting een hond niet NOG meer immuun maken. Je bent immuun of niet. Tenminste, zo is mij dat geleerd.
Door Jojo
#552506
Lizzy schreef: Ja, op zich is 1 week wel voldoende.

Overigens levert de Weil enting erg veel problemen op als ie gegeven wordt aan honden voor 16 weken jong. Het kan immuniteitsstoornissen veroorzaken.

Als de immuniteit die de pup meegekregen heeft van de moeder afneemt, loop je inderdaad meer risico op het krijgen van ziektes. En het tijdstip van afname is niet bij iedere hond gelijk. Maar als er nog immuniteit is, dan kun je dmv een enting een hond niet NOG meer immuun maken. Je bent immuun of niet. Tenminste, zo is mij dat geleerd.

Ja, ik zit ook wel een beetje in over die weill enting. Ze zou dus een dezer dagen de 2e enting moeten krijgen. De dierenarts wil wel bloed afnemen voor een titerbepaling van de eerste enting. Maar ik ben anderzijds ook wel weer bang om zo lang te wachten met weill enten, omdat met dit mooie weer wij altijd wandelen bij het water en ze daar zwemmen en drinken. Nou is dat een recreatieplas waar mensen ook zwemmen enzo dus wellicht dat het wel gekeurd wordt, maar ja.... ik weet niet :-\
Door Lizzy
#552530
Jojo schreef: Ja, ik zit ook wel een beetje in over die weill enting. Ze zou dus een dezer dagen de 2e enting moeten krijgen. De dierenarts wil wel bloed afnemen voor een titerbepaling van de eerste enting. Maar ik ben anderzijds ook wel weer bang om zo lang te wachten met weill enten, omdat met dit mooie weer wij altijd wandelen bij het water en ze daar zwemmen en drinken. Nou is dat een recreatieplas waar mensen ook zwemmen enzo dus wellicht dat het wel gekeurd wordt, maar ja.... ik weet niet :-\
Linga is op 1 juni vorig jaar geboren. En ik heb haar pas bij 16 weken voor het eerst tegen Weil geent en dus het risico gelopen. In zoverre: ik heb haar gewoon bij modderpoeltjes en plassen weggehouden. Ik ging wel naar zout-water-plassen en mensen-recreatie-plassen met haar (zoals de Grevelingen - bremzout, daar overleeft geen Weil-bacterie in). In water waar ook mensen zwemmen, water dat echt bestemd is als zwemwater, wordt wel beter/vaker op waterkwaliteit gecontroleerd. Weil is ook besmettelijk voor mensen. Dus op zich zou ik zo'n risico ook nog wel durven nemen. Maar ja, dat is gewoon geheel persoonlijk.
Door Jojo
#552547
Lizzy schreef: Linga is op 1 juni vorig jaar geboren. En ik heb haar pas bij 16 weken voor het eerst tegen Weil geent en dus het risico gelopen. In zoverre: ik heb haar gewoon bij modderpoeltjes en plassen weggehouden. Ik ging wel naar zout-water-plassen en mensen-recreatie-plassen met haar (zoals de Grevelingen - bremzout, daar overleeft geen Weil-bacterie in). In water waar ook mensen zwemmen, water dat echt bestemd is als zwemwater, wordt wel beter/vaker op waterkwaliteit gecontroleerd. Weil is ook besmettelijk voor mensen. Dus op zich zou ik zo'n risico ook nog wel durven nemen. Maar ja, dat is gewoon geheel persoonlijk.
En als je een nosode voor weill zou geven tot dat er echt ge-ent wordt?! Zou dat een optie zijn of zeg ik nu iets heel doms ???
Door Lizzy
#552566
Jojo schreef: En als je een nosode voor weill zou geven tot dat er echt ge-ent wordt?! Zou dat een optie zijn of zeg ik nu iets heel doms ???
Zal uberhaubt niet makkelijk worden, denk ik, om in NL Lepto nosodes te pakken te krijgen.....?

Tja, ik weet niet... We hebben het op Barfplaats al vaker over nosodes gehad en ik weet werkelijk niet of het gebruik op deze manier ergens op slaat. Tannetje heeft wel over onderzoeken gelezen waarbij nosodes mogelijk zinvol zijn. Maar dit artikel is ook wel de moeite waard om te lezen: http://www.caberfeidh.com/Nosodes.htm
Door Jojo
#553406
Het is al opgelost ;)
We zijn vanmiddag even langs geweest omdat ze eigenlijk de weill/parvo enting zou moeten krijgen. Ik had de da daar gister bij ons tankstation nog over gesproken (wij zijn klanten van hem, maar hij is ook klant van ons ;D) en toen wij vanmiddag kwamen zei hij dat hij er nog eens over nagedacht had, wat voor ons het beste zou zijn (hij weet dat ik zo min mogelijk wil enten, maar toch op een verstandige manier, en hij staat daar ook helemaal achter) en kwam ook met het idee om deze enting niet te doen maar pas met 12 weken de coctail te geven (zit toch ook weer parvo en weill in) en dan met 16 weken (geloof ik) nog een enkele weill te herhalen. Kijk, en daar voel ik me dan ook prettig bij, dan heeft ze iig. niet die weill enting voor de 12 weken en ipv 3 keer parvo te spuiten gewoon 2 keer. Hij zei dat ze dat vroeger ook zo deden, dat ze helemaal niet die 9 weken enting deden?
Heb ook nog even gevraagd wanneer ik haar weer moest ontwormen omdat ik dus dacht dat dat volgende week weer moet, maar hij zij als ze 12 weken is en dan tot ze een half jaar is ieder maand. Daarna kon ik het gewoon doen naar eigen inzicht, ik laat voor Joey altijd even ontlasting onderzoeken en dus voor haar dan ook.
Verder is ze trouwens ook helemaal goedgekeurd (gewrichtjes, hartje, luchtwegen, oortjes enz.) :D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door