Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#551491
Maandag bij de dierenarts kreeg ik een beetje op m'n donder omdat Breezer behoorlijk wat tandsteen had. Zo blij als ik ben met m'n da begon ze niet gelijk over ander voer. Maar ik moest gaan poetsen met een speciale tandpasta. En het tandsteen moest ik met een lepeltje gaan proberen weg te halen. Nou gaat dit een heel gevecht worden dat weet ik nu al. Dus ik dacht laat ik hier eens een oproepje doen met de vraag of mensen nog tips hebben mbt poetsen en tandsteen verwijderen.

Penslappen heeft geen zin want daar is meneer te lui voor. Dat doet ie dus echt niet.
Door Breezer
#551511
Laura2004 schreef: Krijgt hij wel botten? Hier hebben ze nl totaal geen tandsteen.
Hij krijgt alles van de kip, en heel af en toe een stukje lamsrib. Maar van de lamrib gaat ie bot overgeven.

En verder zo eens in de 2 weken een bullepees, daar is hij verzot op. En hij heeft van die farmfood kluiven. Maar met die kluif doet hij niet zo veel.
Door ducktails
#551512
Toch de penslappen.
Als meneer goed honger heeft en de pens ruikt lekker, gaat ie heus wel los!
Mijn advies.....als ie niet te mager is......een hele dag niks en dan de penslap, flink groot!
Door Laura2004
#551571
Breezer schreef: Hij krijgt alles van de kip, en heel af en toe een stukje lamsrib. Maar van de lamrib gaat ie bot overgeven.

En verder zo eens in de 2 weken een bullepees, daar is hij verzot op. En hij heeft van die farmfood kluiven. Maar met die kluif doet hij niet zo veel.
Mijn honden moesten in het begin ook vaak overgeven van grotere botten (ook stukjes bot), maar dat is omdat ze er aan moeten wennen, nu geven ze nooit meer stukjes bot over.

En ik denk dat de tandsteen alleen maar erger wordt van bullepezen en farmfood kluiven, ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor zijn tanden.

Het enige wat in mijn ogen goed is tegen tandsteen en tandplak zijn rauw grote vleesbotten (lamsribben, geitenribben, geitennek, lamsnek, hele kip, kalfsribben of zelfs een kalfsheup).
Mijn honden eten iedere dag botten (ze barfen) en ze hebben totaal geen tandplak of tandsteen (toen ze brokken kregen wel).
Door herder_lover
#551837
mijn DA zei dat voorheen ook bij Dara. Met een lepeltje weghalen..ja doei! Heb je die tanden wel eens gezien ;D
Ik heb Dara een poos op kvv gehad en toen zag ik inderdaad gelijk tandsteen/plak ontstaan. Nu zit ze weer op barf en het wordt minder.
Van de week een groot kniebot van een kalf (jaja dragend, ik weet het ::)) gegeven, en de tanden zijn nu bijna helemaal weer schoon...
Was niet de bedoeling dat ze het bot bijna helemaal op at, maar ja.... :o
Door Hanny
#551842
Een tijdje terug was er een discussie en daar kwam uit, dat er bij barfende honden soms toch wel wat aan tandverzorging gedaan moest worden. Niet erg, maar kennelijk hebben sommige honden daar toch wat meer last van.

Hanny
Door Laura2004
#551871
Hanny schreef: Een tijdje terug was er een discussie en daar kwam uit, dat er bij barfende honden soms toch wel wat aan tandverzorging gedaan moest worden. Niet erg, maar kennelijk hebben sommige honden daar toch wat meer last van.

Hanny
Maar dit is geen barfende hond, dit is een hond die kvv krijgt en heel soms botjes.
Als je hond volledig barft denk ik dat het bijna niet nodig zal zijn om het gebit te verzorgen.
Door Lizzy
#551911
Linga heeft, ondanks dat zij nog nooit anders is gevoerd als volgens de barf methode, toch af en toe een randje vuil op haar tanden. Ik mag het alleen geen tandsteen noemen, het is plak. Want, ik poets het er met een tandenborstel zo van af...

Maar, ik zou zelf dus een tandsteenschrapertje gebruiken, de tanden schoon maken en daarna met regelmaat blijven poetsen + de hoeveelheid vleeslappen en vleesbotten verhogen.
Door Breezer
#552341
Allemaal bedankt voor jullie reactie's.

Poetsen gaan we in ieder geval proberen. De tandpasta heb ik bij de da mee genomen, en de borstel heb ik vandaag gekocht.

Wat betreft de penslappen ik ga het nog een keer proberen maar ben bang dat het echt niks wordt. Meneer is geen doorzetter. Als het te moeilijk wordt dan eet hij gewoon niet. En het nadeel is dat hij gal gaat spugen als ik niet 2x per dag voer. Dus een maaltijd overslaan gaat helaas niet.

En echte botten daar ga ik eens achteraan. Vindt het best moeilijk om zoiets te vragen bij de slager als ik niet weet hoe het heet of hoe ik het moet omschrijven. Dus als jullie kant en klare namen hebben ervoor heel graag.

Ik hoorde trouwens van m'n moeder dat er bij haar in het dorp ( Dodewaard) een zelf slachtende slager zit. Dus ik denk dat ik die maar eens ga vragen om het een en ander.
Door Breezer
#557007
Nou meneer heeft vanavond ruim een uur zitten knagen op een schijf lamsnek en een stuk schenkel. Ik heb hem de nek volledig laten op eten. En de mergpijp van de schenkel heeft ie het vlees van mogen knagen en de merg er uit en toen nog een beetje laten schrapen over het bot om te proberen hem zelf wat tandsteen te laten verwijderen.

En nu is meneer moe en heeft dorst. Loopt de hele tijd te piepen bij de keukendeur dat ie naar z'n drinkbak wil.

Ach over een half uur is het 2 uur na het eten van het bot. Dan ga ik hem uitlaten en als ie dan nog dorst heeft mag ie van mij een paar likjes water hebben.
Door Sennaruby
#557045
Je hoeft niet te wachten hoor, met water geven na het eten van bot! Laat hem maar lekker drinken als hij dorst heeft ;)

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door