Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#549408
Laatst kreeg ik van Lizzy een stuk biologisch runderlever. Rein walgt gigantisch van lever en ook Bolke pielt er end mee in de rondte. Ik kook het dus licht voor ze en dan gemengd met lekkers gaat het erin.
Lizzy vermoedde al dat biologische lever er waarschijnlijk wel in ging en.... zo was het ook. Ze hebben er van gesmuld net. Ik stond er met open mond van verbazing naar te kijken. Werkelijk geen centje pijn, Rein heeft zelfs de bak met uitlekvocht van de lever smakelijk uitgeslibberd.
Lizzy, nogmaals hartelijk bedankt hoor ;)!
Door Lizzy
#549631
Graag gedaan! Maar ik vind het dus opvallend..... Pinkel walgt ook van lever, maar biologische lever lust ze heel graag! Snap jij het, snap ik het?! Hahaha, en Rein lebberde zelfs zijn bak uit?!

Als je weer lever nodig hebt: geef maar een seintje. Ik geloof dat ik weer 10 kilo heb liggen (en dat krijgen mijn honden nooit op binnen afzienbare tijd).
Door roefus
#549786
Gaat het dan om runderlever, want ik kan me voorstellen dat daar heel wat troep in zit?
Of geldt dit ook voor bijvoorbeeld lamslever, kalfslever?
DAt zijn immers nog jonge dieren.
Door Lizzy
#549788
roefus schreef: Gaat het dan om runderlever, want ik kan me voorstellen dat daar heel wat troep in zit?
Of geldt dit ook voor bijvoorbeeld lamslever, kalfslever?
DAt zijn immers nog jonge dieren.
Het gaat om biologisch runderlever. Waar dus helemaal niet veel troep in zit. Deze runderen worden gevoerd met biologische voeding, krijgen geen AB toegediend, staan zoveel mogelijk buiten op mooie en vooral gezonde weides, worden zoveel mogelijk met natuurlijke medicijnen en middelen behandeld, krijgen alleen reguliere medicijnen als het echt niet anders kan. En dan mogen ze gewoon rustig uitzieken en worden ook niet geslacht tot vele maanden daarna (als het dier toevallig al slachtrijp was en in die periode ziek wordt). Dat is dus een 'iets andere' benadering als die je in de reguliere vee-sector ziet! Ik geef deze runderlever dan ook zonder enige twijfel met een gerust hart aan mijn honden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 15 mei 2006, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#549795
Lizzy schreef: Het gaat om biologisch runderlever. Waar dus helemaal niet veel troep in zit. Deze runderen worden gevoerd met biologische voeding, krijgen geen AB toegediend, staan zoveel mogelijk buiten op mooie en vooral gezonde weides, worden zoveel mogelijk met natuurlijke medicijnen en middelen behandeld, krijgen alleen reguliere medicijnen als het echt niet anders kan. En dan mogen ze gewoon rustig uitzieken en worden ook niet geslacht tot vele maanden daarna (als het dier toevallig al slachtrijp was en in die periode ziek wordt). Dat is dus een 'iets andere' benadering als die je in de reguliere vee-sector ziet! Ik geef deze runderlever dan ook zonder enige twijfel aan mijn honden.
Ja precies, dat bedoelde ik dus ook met mijn vraag.
Ik kan me voorstellen dat lever heel anders smaakt, als het van biologische runderen afkomstig is.
Omdat het een orgaan is wat 'filtert' en bij volwassen dieren zal er dus (mits zij niet van biologische afkomst zijn) heel wat opslag zijn aan chemische troep.

Dat is dus net mijn probleem met 'lever'.
Tot nu toe kies ik vooral voor lamslever of kalfslever (daarom).
Omdat ik bedacht dat bij jongere dieren nog niet zoveel verontreiniging zal hebben plaats gevonden.
Ook soms kippenlevertjes (al heb ik daar ook mijn twijfels bij).

Ik vroeg me dus af of het hier om runderlever ging.
Dat is dus zo.
Of heb je die ervaring ook met lams- of kalfslever?
Ik weet het gewoon niet.
Door bas rouge
#549797
Lizzy schreef: Graag gedaan! Maar ik vind het dus opvallend..... Pinkel walgt ook van lever, maar biologische lever lust ze heel graag! Snap jij het, snap ik het?! Hahaha, en Rein lebberde zelfs zijn bak uit?!

Als je weer lever nodig hebt: geef maar een seintje. Ik geloof dat ik weer 10 kilo heb liggen (en dat krijgen mijn honden nooit op binnen afzienbare tijd).

Nou, graag kom ik binnenkort wat bij je ophalen. Ik pb je even.
Door Lizzy
#549799
roefus schreef: Ja precies, dat bedoelde ik dus ook met mijn vraag.
Ik kan me voorstellen dat lever heel anders smaakt, als het van biologische runderen afkomstig is.
Omdat het een orgaan is wat 'filtert' en bij volwassen dieren zal er dus (mits zij niet van biologische afkomst zijn) heel wat opslag zijn aan chemische troep.

Dat is dus net mijn probleem met 'lever'.
Tot nu toe kies ik vooral voor lamslever of kalfslever (daarom).
Omdat ik bedacht dat bij jongere dieren nog niet zoveel verontreiniging zal hebben plaats gevonden.
Ook soms kippenlevertjes (al heb ik daar ook mijn twijfels bij).

Ik vroeg me dus af of het hier om runderlever ging.
Dat is dus zo.
Of heb je die ervaring ook met lams- of kalfslever?
Ik weet het gewoon niet.
Kippenlever wordt categorisch door de Pink geweigerd. Lams/kalfs/geitenlever eet ze zo-zo, maar ze eet het wel. Biologische lams, geiten, runderlever eet ze gewoon met smaak, zonder te kieskauwen.

Ik weet natuurlijk niet of het daar echt mee te maken heeft, maar frappant is het wel he? Juliette de Bairacli Levy schrijft ook in haar boekje dat vervuilde lever door de meeste honden geweigerd wordt. Dus misschien zit er echt wel wat in en doen veel honden daarom zo moeilijk met lever?!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 15 mei 2006, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#549817
Lizzy schreef: Kippenlever wordt categorisch door de Pink geweigerd. Lams/kalfs/geitenlever eet ze zo-zo, maar ze eet het wel. Biologische lams, geiten, runderlever eet ze gewoon met smaak, zonder te kieskauwen.

Ik weet natuurlijk niet of het daar echt mee te maken heeft, maar frappant is het wel he? Juliette de Bairacli Levy schrijft ook in haar boekje dat vervuilde lever door de meeste honden geweigerd wordt. Dus misschien zit er echt wel wat in en doen veel honden daarom zo moeilijk met lever?!!

Ja, het is zonder meer frappant als honden normaal gesproken lever weigeren, en dan wel de biologische versie lusten.
Het zijn tenslotte je eigen graadmeters.
Ik wist niet dat zoveel honden lever weigeren.
Hier eten zowel de hond als de kat het (en eigenlijk ook mijn vorige honden, die ik toch geregeld wat verse lever gaf).
Maar ik heb nog nooit runderlever gegeven (dus dat weet ik dan weer niet).
Pffff.....ik moet zeggen dat het me wel gaat tegenstaan, om het eventueel te proberen.
Door Elise
#549920
Spike is op het moment ook zo kieskeurig met lever. Ik zou dus kunnen proberen om aan biologische geitenlever te komen, misschien zit daar bij hem ook de oplossing in ???
Door Lizzy
#549972
Elise schreef: Spike is op het moment ook zo kieskeurig met lever. Ik zou dus kunnen proberen om aan biologische geitenlever te komen, misschien zit daar bij hem ook de oplossing in ???
Nou, wie weet! Als je er aan kunt komen: zeker proberen!
Door conleeuw
#550425
nou eet Bess en Dot alles, ook kippen lever en niet biologische rund en schapen lever, maar Jazz, het interesseert haar niet of het biologisch is of niet, lever blieft ze niet. Dus wordt het nog steeds een beejte gegaard, en geloof mij maar, ik probeer hoe langer hoe minder gaar te voeren, maar als het té rauw is, dan hoef ze het echt niet, ze grilt echt, wie weet ooit....... ik probeer toch altijd biologisch te voeren als het op lever aankomt just because it makes sense. ;) die Jazz ::)
Door Borke
#551433
Borke is dol op de biologische lever, hij vindt het veel lekker dan andere lever,die ik echt in stukken moet snijden anders eet hij het niet...
Door roefus
#552602
Tja, biologisch is altijd beter en ik denk dat dit vooral voor lever geldt.
Maar de adresjes bemachtigen, is ook nog een punt.
En als ik die adressen dus niet heb, dan kies ik vooralsnog voor lever van jongere dieren.
En dan zien we wel weer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door