Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#55071
Daar was ik weer even met een vraagje. Als ik Moos zijn Ph van de urine meet om een uur of 5 's middags is het zo rond de 6.1. Meet ik het 's middags om een uur of 12 dan is het rond de 7.0

Tijdens de ochtendwandeling om 8 uur krijgt hij af en toe een paar frolicjes als beloning. Zouden die de Ph zo kunnen beinvloeden?

Ik heb trouwens contact gehad met een andere DA die versvlees aanrade in combinatie met Vit. C. Hij zei voor een hond van 3-6 kilo 100 mg per dag. Moos weegt 6.5 kilo dus ik geeft hem nu 125 mg Vit C per dag van Roter.

Is dat genoeg Vit. C, en is Roter een goed merk?
Door Lizzy
#55076
Nee hoor, het is normaal dat de pH waarde van de urine 's morgens op z'n zuurst is en later op de dag oploopt. Dus dat is niet van de Frolic. Hoewel ik niet precies weet of 7.0 voor een normale hond (niet Dalmatier) goed is.... Dus, ik denk dat de vitamine C wel een goed idee is. Ik zou het dan zelf in de ochtend geven.

Misschien weet iemand anders wat de pH waarde rond de middag is voor een "normale hond"?

Groetjes, Lizzy
Door Moos
#55079
Lizzy schreef: Nee hoor, het is normaal dat de pH waarde van de urine 's morgens op z'n zuurst is en later op de dag oploopt. Dus dat is niet van de Frolic. Hoewel ik niet precies weet of 7.0 voor een normale hond (niet Dalmatier) goed is.... Dus, ik denk dat de vitamine C wel een goed idee is. Ik zou het dan zelf in de ochtend geven.

Misschien weet iemand anders wat de pH waarde rond de middag is voor een "normale hond"?

Groetjes, Lizzy
Moos zijn Ph waarde loopt dus eigelijk af in de loop van de dag. Hij is het zuurst na het avondeten, en 7 rond een uur of 11/12 's middags. ???
Door Lizzy
#55083
Moos schreef:

Moos zijn Ph waarde loopt dus eigelijk af in de loop van de dag. Hij is het zuurst na het avondeten, en 7 rond een uur of 11/12 's middags. ???
Oh bedoel je zo! Het is in de middag dus 7.0 en later in de middag 6.1. Maar wat is de pH waarde dan 's morgens vroeg (de ochtend urine)?
Door Moos
#55085
Lizzy schreef: Oh bedoel je zo! Het is in de middag dus 7.0 en later in de middag 6.1. Maar wat is de pH waarde dan 's morgens vroeg (de ochtend urine)?
Dat weet ik niet. We doen 's ochtend altijd de lange boswandeling van een uur, en om nou een uur lang met een bakje urine in mijn zak te lopen......daarom heb ik het tot nog toe altijd 's middags gemeten.

Morgenochtend breng ik Moos om 7 uur naar mijn moeder, en dan doet zij 's middags de lange wandeling bedenk ik me opeens, dus dan zou ik de Ph wel kunnen meten.

Ik vind het maar vreemd, gisteren middag schrok ik me rot dat hij ruim 7 was, maar een paar uur later was hij precies 6.0.....
Laatst gewijzigd door Moos op wo 18 feb 2004, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#55091
Nou, je hoeft van schommelingen volgens mij niet te schrikken hoor. Want de pH waarde schommelt hier ook, van mijn Dalmaten.

Ik denk dat je gewoon een paar keer 's morgens en 's avonds moet meten. Opschrijven. Kijken wat het patroon is en daarna over gaan op 1 keer in de week meten.

Als de pH waarde echt boven de 7.0 komt, dan denk ik dat je daar aandacht aan moet schenken. Volgens mij was de pH waarde van de hond van Jenny (Annabel) regelmatig rond de 8.0 toen zij struviet blaasgruis had!

Groetjes, Lizzy
Door Moos
#55095
De Ph van Moos' urine was inderdaad ook 8.0 toen hij gruis had.
Ik weet wel dat de da mij ooit gezegd heeft dat ook extra koekjes de urine kunnen beinvloeden, dus voorlopig maar even geen Frolic meer, je weet het nooit....

Ik lees hier vaak over 500-1000 mg. Vit. C geven. Moos krijgt nu 125 mg. Is dat dan erg weinig, of valt dat wel mee aangezien hij maar 6.5 kilo weegt?

Ik heb trouwens net weer even gemeten, en nu is het weer 6.3, terwijl het een uur geleden nog 7 was.

Ik hou het de komende dagen gewoon even wat extra in de gaten.
Laatst gewijzigd door Moos op wo 18 feb 2004, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#55102
Hier ergens staan receptjes van koekjes die je zelf kan bakken voor je hond. Ik doe het ook en maak direct genoeg voor een paar weken. Gaat heel makkelijk. Ik vind dat zelf een stuk prettiger dan frolicjes geven. Die barsten van van de kleur-geur en smaakstoffen en hebben ook nog eens een hoog zout gehalte. Ik heb er zelf wel eens een gepoefd :o en je proeft echt het zout.

groetjes Helen
Door Helen
#55103
Moos schreef: De Ph van Moos' urine was inderdaad ook 8.0 toen hij gruis had.
Ik weet wel dat de da mij ooit gezegd heeft dat ook extra koekjes de urine kunnen beinvloeden, dus voorlopig maar even geen Frolic meer, je weet het nooit....

Ik lees hier vaak over 500-1000 mg. Vit. C geven. Moos krijgt nu 125 mg. Is dat dan erg weinig, of valt dat wel mee aangezien hij maar 6.5 kilo weegt?

Ik heb trouwens net weer even gemeten, en nu is het weer 6.3, terwijl het een uur geleden nog 7 was.

Ik hou het de komende dagen gewoon even wat extra in de gaten.
Balou weegt 11 kg en die geef ik drie dagen per week twee maal daags 500g vit c. Ester- c om precies te zijn. Maar misschien is het met blaasgruit verstandiger om de zure vorm te geven, dat weet ik niet.

groetjes Helen
Door Moos
#55104
Helen schreef: Hier ergens staan receptjes van koekjes die je zelf kan bakken voor je hond. Ik doe het ook en maak direct genoeg voor een paar weken. Gaat heel makkelijk. Ik vind dat zelf een stuk prettiger dan frolicjes geven. Die barsten van van de kleur-geur en smaakstoffen en hebben ook nog eens een hoog zout gehalte. Ik heb er zelf wel eens een gepoefd :o en je proeft echt het zout.

groetjes Helen

Daar zit ik ook al een tijdje aan te denken om zelf koekjes te gaan bakken voor Moosie. Ik weet alleen niet in hoeverre die de urine kunnen beinvloeden.....

Ik denk dat ik het nu in de eerste periode even heel rustig aan ga doen met koekjes geven, en dan als alles goed gaat dat uit ga bouwen.
Laatst gewijzigd door Moos op wo 18 feb 2004, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Moos
#55105
Helen schreef:

Balou weegt 11 kg en die geef ik drie dagen per week twee maal daags 500g vit c. Ester- c om precies te zijn. Maar misschien is het met blaasgruit verstandiger om de zure vorm te geven, dat weet ik niet.

groetjes Helen
Ik hoor hier vaker over zure Vit. C. Wat is dat precies? En bestaat er dan ook een niet zure variant?
Door Helen
#55156
Moos schreef:

Ik hoor hier vaker over zure Vit. C. Wat is dat precies? En bestaat er dan ook een niet zure variant?
Ascorbinezuur is de zure vorm van vit. C. Ik had hier ergens nog een goed site over. Zal straks ff zoeken.

groetjes Helen
Door Lizzy
#55160
Jij moet echt de zure variant geven hoor, van de vitamine C. Want, anders zuur je de urine niet aan. Dus geen Ester C geven. Die Roter is prima! En ik denk dat 125 mg per dag ook goed is. Wordt de pH te hoog, dan zou je het dubbele kunnen geven. Jouw hond kan wel diarree krijgen van veel vitamine C.... In dat geval moet je iets minder geven. Even uitproberen!
Door Helen
#55161
Lizzy schreef: Jij moet echt de zure variant geven hoor, van de vitamine C. Want, anders zuur je de urine niet aan. Dus geen Ester C geven. Die Roter is prima! En ik denk dat 125 mg per dag ook goed is. Wordt de pH te hoog, dan zou je het dubbele kunnen geven. Jouw hond kan wel diarree krijgen van veel vitamine C.... In dat geval moet je iets minder geven. Even uitproberen!
Persoonlijk zou ik zelfs iets meer dan 125mg geven. Mijn hond van 11kg gaat pas aan de kak van 1500mg per dag. Niet dat ik dat geef, maar mij lijkt 125 mg weinig. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. Misschien moet je ff aan Tannetje vragen hoeveel zij aanraadt.

groetjes Helen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door