Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#550542
Jaja, het gaat er nu eindelijk van komen, we gaan over op full-time BARF. Ik heb de gewichten nog niet op praktisch nut kunnen beoordelen, omdat ik nog niet alle onderdelen heb en nog niet weet hoe zwaar bv een eendenpoot is. Dus in depraktijk zal er straks nog wel het één en ander veranderen ;). Maar ik wil graag weten of m'n ideeën en berekeningen een beetje kloppen.
Van het percentage orgaan heb ik 2/3 deel voor pens gereserveerd en van de overige organen (lamshart, lamstong, lamslever, lamslongen, rundernieren) wil ik een mix maken en die verdelen over een paar maaltijden.

Fedor
MA morgen: 1 ei/ 100 gr groente/ 100 gr vleessnippers (lam, geit, kalf)
avond: 260 gr hazerug (kaal)/ 300 gr orgaanmix

DI morgen: 100 gr Groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 525 gr kuikenbouten

WO morgen: 1 ei/ 100 gr groente/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr eendenpoten

DO morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr geitenribben

VR morgen: 1 ei/ 100 gr hüttekäse/ 200 gr orgaanmix
avond: 525 gr zalmkoppen

ZA morgen: 100 gr groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 950 gr. runderpens

ZO morgen: 100 gr groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 525 gr kipkarkas
------------------------------------------------------------------------------------
MA morgen: 1 ei/ 100 gr groente/ 100 gr vleessnippers (lam, geit, kalf)
avond: 525 gr geitennek

DI morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr kipkarbo's

WO morgen: 1 ei/ 100 gr groente/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr duif

DO morgen: 100 gr groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 525 gr geitenrib

VR morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr zalmkop

ZA morgen: 1 ei/ 100 gr groente/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr geitenribben

ZO morgen: 100 gr groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 525 gr. kipkarkas
-------------------------------------------------------------------------------
MA morgen: 1 ei/ 100 gr groente/ 100 gr vleessnippers (lam, geit, kalf)
avond: 260 gr lamsrib (kaal)/ 300 gr orgaanmix

DI morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr kuikenbouten

WO morgen: 1 ei/ 100 gr groente/ 100 gr vleessnippers
avond: 525 gr geitenrib

DO morgen: 100 gr groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 525 gr geitenribben

VR morgen: 1 ei/ 100 gr hüttekäse/ 200 gr orgaanmix
avond: 525 gr zalmkop

ZA morgen: 100 gr groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 950 gr runderpens

ZO morgen: 100 gr groente/ 220 gr vleessnippers
avond: 525 gr. kipkarbo's

Fedor is 6 maand oud, weegt nu ruim 25 kilo.
Als percentages had ik uit gerekend (over 3 weken):

50,8 % vleesbot 9445 gr.
15,4 % spiervlees: 2860 gr
10,2 % groentes: 1900 gr
15,6% orgaan: 2900 gr
8 % diversen: 1500 gr.

Voor Gitte maak ik het even in het volgende bericht.
Laatst gewijzigd door Nitus op di 16 mei 2006, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#550546
Vervolg dus ;),

Voor Gitte:

MA morgen: 1 ei/ 150 gr groente/
avond: 160 gr hazerug (kaal)/ 160 gr orgaanmix

DI morgen: 100 gr Groente/ 150 gr vleessnippers (geit, lam, kalf)
avond: 250 gr kuikenbouten/ 180 gr leessnippers

WO morgen: 1 ei/ 150 gr groente/
avond: 250 gr eendenpoten/ 180 gr vleessnippers

DO morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes
avond: 460 gr geitenribben

VR morgen: 1 ei/ 100 gr hüttekäse/ 100 gr orgaanmix
avond: 320 gr zalmkoppen

ZA morgen: 100 gr groente/ 150 gr vleessnippers
avond: 580 gr. pens

ZO morgen: 100 gr groente/ 150 gr vleessnippers
avond: 320 gr kipkarkas
------------------------------------------------------------------------------------
MA morgen: 1 ei/ 150 gr groente
avond: 320 gr geitennek

DI morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes
avond: 320 gr kipkarbo's

WO morgen: 1 ei/ 150 gr groente
avond: 320 gr duif

DO morgen: 100 gr groente/ 150 gr vleessnippers
avond: 320 gr geitenrib

VR morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes
avond: 320 gr zalmkop

ZA morgen: 1 ei/ 100 gr groente
avond: 320 gr geitenribben

ZO morgen: 100 gr groente/ 150 gr vleessnippers
avond: 320 gr. Kipkarkas
-------------------------------------------------------------------------------
MA morgen: 1 ei/ 150 gr groente
avond: 160 gr lamsrib (kaal)/ 160 gr orgaanmix

DI morgen: 100 gr. Hüttekäse/ 100 groentes
avond: 250 gr kuikenbouten/ 180 gr vleessnippers

WO morgen: 1 ei/ 150 gr groente
avond: 350 gr geitenrib

DO morgen: 100 gr groente/ 150 gr vleessnippers
avond: 350 gr geitenribben

VR morgen: 1 ei/ 100 gr hüttekäse/ 100 gr orgaanmix
avond: 320 gr zalmkop

ZA morgen: 100 gr groente/ 150 gr vleessnippers
avond: 580 gr pens

ZO morgen: 100 gr groente/ 150 gr vleessnippers
avond: 320 gr. kipkarbo's

Gitte weegt 32 kilo.
Als percentages had ik uit gerekend (voor 3 weken):

44,5% vleesbot: 5750 gr.
13,5% spiervlees: 1740 gr
17% groentes: 2200 gr
13,5% orgaan: 1740 gr
11,5 % diversen: 1500 gr.
Laatst gewijzigd door Nitus op di 16 mei 2006, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#550735
Ziet er toch in 1 woord schitterend uit, vind ik! Ik tel ook wel iets van 7 verschillende diersoorten! Ik ben benieuwd hoe je honden het er op gaan doen, maar ik denk uitstekend!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#550749
[quote="Lizzy"]
Ziet er toch in 1 woord schitterend uit, vind ik! Ik tel ook wel iets van 7 verschillende diersoorten! Ik ben benieuwd hoe je honden het er op gaan doen, maar ik denk uitstekend!
[/quote]

Dankjewel *bloosbloos*, het was wel een heidens karwei hoor, wat een gepuzzel :P, dus ik hoop ook dat ze het hier goed op gaan doen, dat is ze geraden ;).

Donderdag komt de nieuwe vrieskast, 305 L!! En vrijdag met Judith mee inslaan bij het Islam Centrum!! Ben als een kind zo blij ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#550752
[quote="Michel Pol"]
Ziet er goed uit! Ga dit vanavond eens rustig bekijken, wellicht een goed uitgangspunt voor Brit! Mis alleen de konijnenkop ;D Maar dat komt over een tijdje wel ;)

Michel
[/quote]

Haha, ik ben idd nog lang niet BARF-proof ;). Denk dat Brit dit ook wel lust... :)
Door noppp
#550974
Als ik deze hele uitgewerkte lijst zo zie wordt ik al moe van al het gereken en gepuzzel....
Half juli ga ik beginnen als de pup er is, maar hoop het mezelf toch wat makkelijker te maken dan bovenstaande 'formule'....

Hoe zou ik dit moeten overdragen aan mijn vriendin, die er eigenlijk toch al tegenop ziet, ze leest dit forum nooit, maar als ze het zou zien, gaan we op de brokken ben ik bang. ( ik zal dat niet toestaan hoor ).
Door Lizzy
#551119
[quote="noppp"]
Als ik deze hele uitgewerkte lijst zo zie wordt ik al moe van al het gereken en gepuzzel....
Half juli ga ik beginnen als de pup er is, maar hoop het mezelf toch wat makkelijker te maken dan bovenstaande 'formule'....

Hoe zou ik dit moeten overdragen aan mijn vriendin, die er eigenlijk toch al tegenop ziet, ze leest dit forum nooit, maar als ze het zou zien, gaan we op de brokken ben ik bang. ( ik zal dat niet toestaan hoor ).
[/quote]

Maar voerde de fokker van de pup niet volgens het hele prooidierprincipe en gingen jullie dat ook niet doen?

Overigens valt het allemaal wel mee hoor. Ik heb net het opgroeien van een pupsel achter de rug en achteraf vond ik het alleen maar leuk om te doen! En je kunt inderdaad ook heel goed van te voren porties maken!

En wat gewoon lekker makkelijk werkt: je vult de percentages zoals jij ze wilt voeren in in de BARFrekenhulp en je verdeeld de uitkomst simpelweg over 3 maaltijden per dag x 7 dagen! Hier kun je de hulp downloaden: http://www.barfclub.nl/downloads.htm

En je kunt natuurlijk ook gewoon zelf de leiding houden over het hondenvoer ipv het over te dragen aan je vriendin ;)!
Door noppp
#551125
Dat klopt Lizzy, maar dan nog zal ik zelf moeten samenstellen. Ik kan een pup van 8 weken onmogelijk een heel prooidier geven.
Daarnaast vind ik de methode's niet veel van elkaar verschillen. Andere percentages en wat andere toevoegingen.
Maar goed ik zal het heft ook in handen nemen en haar de porties uit de koelkast laten pakken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#551538
noppp schreef: Als ik deze hele uitgewerkte lijst zo zie wordt ik al moe van al het gereken en gepuzzel....
Half juli ga ik beginnen als de pup er is, maar hoop het mezelf toch wat makkelijker te maken dan bovenstaande 'formule'....
Als je een makkelijkere manier hebt houd ik me aanbevolen hoor ;). Maar in het begin is het gewoon een gepuzzel, ik heb het nu in een overzichtelijk schema in Exel staan, dus dan zijn veranderingen ook wat makkelijker te verwerken. Heb dat Exel-lijstje ook met leuke kleurtjes bewerkt en dat wordt straks op de vriezer geplakt, een kind kan dan de was doen en mijn vriend dan hopelijk ook :P ;D.
Ik merk nu wel dat toen ik begon met het 'ontwerpen' van m'n menu het me af en toe helemaal duizelde, maar het wordt nu steeds makkelijker.
Hoe zou ik dit moeten overdragen aan mijn vriendin, die er eigenlijk toch al tegenop ziet, ze leest dit forum nooit, maar als ze het zou zien, gaan we op de brokken ben ik bang. ( ik zal dat niet toestaan hoor ).
Gewoon zorgen dat je een heel mooi duidelijk lijstje maakt en alles (zoals Kruimel al zei ;)) netjes voorverpakt in de vriezer leggen. Maar dan moet je dus wél van te voren aan het rekenen ;). Ach, je hebt nog tijd genoeg.... ;D
Door Femke
#553445
ik heb het heeeeeeeeel gemakkelijk gemaakt:

ik heb in de vriezer allemaal zakjes van 6 ons: voor Paul is de opdracht geweest 2 verschillende zakjes uit de vriezer te halen, that's it. In die zakjes zit: RMB's, spiervlees, orgaanvlees.
Van hetgeen in die zakje zit is 1/3e voor Sunday en 2/3e voor Loebas.

Eitjes, huttenkase, johgurt, kwart, groente-tjes en fruitjes, honinkjes en die hele ratteplan komen uit de losse pols.

Lizzy heeft me hier op het forum een keer uitgerekend hoe het met die percentages zit (ben ik zelf erg slecht in) en daaruit bleek dat ik het op m'n gevoel al goed had gedaan.
Ik sta voor ons zelf ook geen hele berekening in de keuken te maken ;)
#553477
[quote="noppp"]
Als ik deze hele uitgewerkte lijst zo zie wordt ik al moe van al het gereken en gepuzzel....
Half juli ga ik beginnen als de pup er is, maar hoop het mezelf toch wat makkelijker te maken dan bovenstaande 'formule'....

Hoe zou ik dit moeten overdragen aan mijn vriendin, die er eigenlijk toch al tegenop ziet, ze leest dit forum nooit, maar als ze het zou zien, gaan we op de brokken ben ik bang. ( ik zal dat niet toestaan hoor ).
[/quote]
Zo ingewikkeld is het niet, ik heb gewoon een weekmenu die ik altijd aanhoudt en daar wijk ik soms vanaf (bv als er geitenribben staat kan ik ook lamsribben geven en als er eend staat kan ik ook konijn geven ofzo) en zo weten ik en mijn vriend (en voor mijn moeder in Spanje heb ik ook zo'n menuutje gemaakt) precies wat de honden moeten eten. Het is echt niet zo ingewikkeld. En die berekeningen zijn gewoon in het begin een houvast, maar als je een tijdje bezig bent dan weegt dat niet meer zo nauw. ;) Voor jezelf bereken je toch ook niet precies welke voedingstoffen en hoeveel je er per week nodig hebt? Dus het lijkt me sterk dat dat voor een hond wel moet. ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door