Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door slems
#546980
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, heb hier wel al vaker gebladerd. Ik heb twee honden, een Ridgeback van bijna 2 en een Yorkshire Terriër van bijna 12. Onze Ridgeback eet KVV, daarnaast krijgt hij groente, fruit, ei, yoghurt, vis en af en toe een bot of kippenek. Ik wil graag meer gaan barfen, maar ben nog erg zoekende hoe ik dit moet aanpakken. In de vakantie kan ik natuurlijk nooit al dat KVV meenemen voor twee weken, dus ik ben op zoek hoe ik hem dan zo goed mogelijk kan voeren. Ik heb de rekenhulp gedownload, maar welk percentage moet ik in vredesnaam invullen? Kan iemand me hierbij helpen?

Mijn Ridgeback weegt zo'n 33 kg (zal 'm voor de zekerheid nog een keer wegen) en eet zo'n kilo KVV per dag. Klinkt veel, maar hij is enorm actief en dus beslist niet dik.

Onze York eet een nierdieet en een beetje vlees, yoghurt, ei, fruit, groente mee. Zij kan niet tegen pens en gezien haar leeftijd en de staat van haar gebit (nog erg goed voor een York, maar beslist niet bot-proef) krijgt zij geen botten.

Iemand tips? Alvast enorm bedankt.

Groetjes,
Sandra, Laila (York) & Bandhu (RR)
Door herder_lover
#547026
als je in de rekenhulp zijn gewicht invult, krijg je al wat gewichten te zien. Je kan bv 50 % vlees/bot geven. en dan 15% groenten, 15% orgaan en 15% vis/vlees en de rest, 5%, tafelrestjes. Zoiets. Maar je moet kijken wat voor jouw honden het beste werkt en waar ze goed op blijven. Niet te dik en niet te dun.

succes
Door Happy Tail
#547102
ik heb wel RR hoeveelheden ;D
Baya is nu 19 maanden en krijgt vrij veel beweging. Ze krijgt nu iets van ongeveer 700 gram Barf per dag. ZE weegt denk nu zo'n kg of 34 maar ook ik moet weer eens wegen ;)

ik bestel in een keer wat ze in een week of 4-6 mag eten en houd dan al rekening met de percentages. dus 50 % bot, 20 % orgaan bijv. met de barf rekenhulp kun je goed uitrekenen wat je bijv per keer of per week kan geven.
Wij barfen nu een maand of 5 10 % voor die tijd ook kvv met wat barf totdat ik mezelf wat zekerder voelde over wat en hoe.

oh en voor de vakantie het je dan helemaal geen problemen denk ik, in de supermarkt kun je altijd wel iets van kip, rund oid vinden, een week of 2-3 even wat minder goed opletten wat ze dan binnen krijgen is dan niet zo erg. Zelf eet je op vakantie ook niet altijd netjes uitgebalanceerd.
Door Lizzy
#547222
slems schreef: Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, heb hier wel al vaker gebladerd. Ik heb twee honden, een Ridgeback van bijna 2 en een Yorkshire Terriër van bijna 12. Onze Ridgeback eet KVV, daarnaast krijgt hij groente, fruit, ei, yoghurt, vis en af en toe een bot of kippenek. Ik wil graag meer gaan barfen, maar ben nog erg zoekende hoe ik dit moet aanpakken. In de vakantie kan ik natuurlijk nooit al dat KVV meenemen voor twee weken, dus ik ben op zoek hoe ik hem dan zo goed mogelijk kan voeren. Ik heb de rekenhulp gedownload, maar welk percentage moet ik in vredesnaam invullen? Kan iemand me hierbij helpen?
Dit hangt af van de percentages zoals jij je wilt gaan hanteren. Welke methode je wilt gaan volgen.

Ik geef zelf de volgende percentages:
40% vleesbot
15% orgaanvlees
15% groentemix
30% spiervlees/vis
Mijn Ridgeback weegt zo'n 33 kg (zal 'm voor de zekerheid nog een keer wegen) en eet zo'n kilo KVV per dag. Klinkt veel, maar hij is enorm actief en dus beslist niet dik.
Mijn hond van 32 kilo heeft periodes gehad waarbij hij meer als 1200 gram kvv per dag at. Dikke kans dat je hond minder voer nodig heeft, als hij eenmaal een tijdje op BARF staat. Ik zou zeggen: geef hem gewoon een kilo en blijf met de ogen voeren!
Onze York eet een nierdieet en een beetje vlees, yoghurt, ei, fruit, groente mee. Zij kan niet tegen pens en gezien haar leeftijd en de staat van haar gebit (nog erg goed voor een York, maar beslist niet bot-proef) krijgt zij geen botten.

Iemand tips? Alvast enorm bedankt.

Groetjes,
Sandra, Laila (York) & Bandhu (RR)
Ik neem aan dat je Laila ook over wil zetten op BARF? Je zou botten kunnen malen voor haar! Of je laat de botten helemaal weg en geeft eierschaalpoeder (vind ik minder goed als rauw bot, dat wel). Je hebt ongeveer 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees nodig.
Door slems
#548619
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik ga hier eens mee aan de slag. Ik heb Bandhu nog eens gewogen en hij is 35 kg. Wat die groente betreft: heeft iemand nog tips hoe dit aan te pakken met een hond die niet van groente houdt? Vroeger was hij er gek op, maar nu hij in z'n pubertijd zit, trekt 'ie z'n neus ervoor op.

Met Laila durf ik niet zo goed aan haar voeding te gaan rommelen, zij is nierpatiënt en reageert soms heel heftig op bepaalde voeding. Aangezien ze heel klein is en behoorlijk op leeftijd, is zo'n heftige reactie dus echt heel heftig en is ze direct heel erg ziek. Mocht iemand tips hebben specifiek voor nierpatiënten, zijn ze altijd welkom.

Groetjes,
Sandra, Laila & Bandhu
Door Lizzy
#548838
Je kunt beginnen met hele kleine beetjes groente te mengen met iets dat Bandhu erg lekker vindt, bijv. pens. Of een blikje vis.

Nierpatienten kunnen prima BARF eten. Toevallig heb ik laatst voor een nierpatient het e.e.a. uitgezocht. Daarover hier meer: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 2;start=75

(over wat ze wel en niet mogen eten).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door