Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
#548047
Vraagje:
over 1,5 week ongeveer zal Saiko's bloed getest worden (ai ai, dat wordt vechten :o ;)). Maar ik vroeg me af of zijn bloedwaardes kunnen afwijken doordat hij Barf krijgt. Altijd dus al. Nooit een brok gekregen.
Zijn er waardes die kunnen afwijken? Dan weet ik dat, kan ik de DA erop wijzen als hij er iets over zegt...

wie weet dat? En wat is dan afwijkend en in welke waarde is het normaal?
Laatst gewijzigd door herder_lover op ma 22 mei 2006, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#548048
Dat geloof ik niet. Er zijn zulke ruime marges van normaalwaarden waarbinnen de bloedwaardes moeten liggen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat door barf de biochemie van de hond zodanig veranderd dat de waarden daarbuiten vallen.
Door Helen
#548063
Ik geloof het niet voordat een dergelijk onderzoek door een officiele instantie wordt uitgevoerd en volgens alle bijbehorende regels. Ik ben benieuwd naar de validiteit en betrouwbaarheid van dergelijke onderzoeken. En ik ben ook benieuwd naar de bloedwaarden van de betreffende rauwgevoerde honden als ze gedurende langere tijd op brokken worden gezet.
Het beschreven onderzoek is al in mijn ogen onjuist opgezet. Je moet met een homogene groep gelijk gevoerde honden beginnen en vervolgens een deel van die groep op vers zetten. Verder moeten de honden onder volledig gelijke omstandigheden gehouden worden. Dat houdt in de praktijd dus laboratorium omstandigheden.
Nee, dergelijke onderzoeken daar geloof ik geen bal van.
Verder zijn er altijd individuele verschillen tussen honden en kunnen honden individuele afwijkingen hebben waar ze wel of geen last van hebben.
Kuma heeft als pup wel eens wat brokjes gegeten, maar al 1 1/2 jaar enkel vers en Balou eet al 3 1/2 jaar volledig vers en zij hebben een doodnormaal bloedbeeld.
Laatst gewijzigd door Helen op vr 12 mei 2006, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#548067
nouja ik kan me nl voorstellen dat bepaalde waardes hoger zijn dorodat ze rood vlees enzo krijgen. Mijn Da zei nl ook dat ik Saiko niet echt meer kon helpen dan ik al deed omdat hij vlees kreeg (goed voor bloed, ijzer en stollen) vanwege zijn ziekte.
Dus dan trek ik weer een conclusie dat vers eten dus wel degelijk invloed heeft op het bloed. Verkeerd gedacht ;D?
Door Helen
#548069
Het is gewoon heel voedzaam en rood vlees bevat veel ijzer.
Het ligt er aan als er een stollingsprobleem is waar die precies zit in de stollingscascade. Is het een probleem in de intrinsieke stolling en juist in de extrinsieke stolling. Aan een afwijking van welke factor(en) ligt het of ligt het aan een tekort aan vitamine K. Er zijn echt heel veel mogelijkheden waarom de stolling niet goed zou verlopen.
Laatst gewijzigd door Helen op vr 12 mei 2006, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door workingmalinois
#548155
Ja, ik heb het topic over zijn karpattenziekte gelezen. Hopelijk gaat het nu beter? Woon jij in Nederland? Ik heb namelijk nog nooit van "karpattenziekte" gehoord en het klinkt exotisch vind ik. Hier spreken ze meestal over ziekte van Lyme of hersenvliesontsteking, voor wat teken betreft.
Door herder_lover
#548161
Nee ik woon op Curaçao! En karpatten is het Antiliaanse woord voor teken. Is ook niet het zelfde als tekenziekte in NL hoor. En ziekte van Lyme is gevaarlijk voor mensen, de karpattenziekte is alleen gevaarlijk voor de hond zelf.
Ja het gaat wel, ik heb al een update gemaakt hier...
Door workingmalinois
#548172
Oh, nu wordt het allemaal wat duidelijker :)
Heb intussen ook je update gelezen. Is Saiko een pup die van Carmen komt (vermits ze hem ook een beetje "haar jongen" noemt nl ;))
Gelukkig gaat het intussen beter!!!
Door 202Spots
#548178
Helen schreef: Ik geloof het niet voordat een dergelijk onderzoek door een officiele instantie wordt uitgevoerd en volgens alle bijbehorende regels. Ik ben benieuwd naar de validiteit en betrouwbaarheid van dergelijke onderzoeken. En ik ben ook benieuwd naar de bloedwaarden van de betreffende rauwgevoerde honden als ze gedurende langere tijd op brokken worden gezet.
Het beschreven onderzoek is al in mijn ogen onjuist opgezet. Je moet met een homogene groep gelijk gevoerde honden beginnen en vervolgens een deel van die groep op vers zetten. Verder moeten de honden onder volledig gelijke omstandigheden gehouden worden. Dat houdt in de praktijd dus laboratorium omstandigheden.
Nee, dergelijke onderzoeken daar geloof ik geen bal van.
Verder zijn er altijd individuele verschillen tussen honden en kunnen honden individuele afwijkingen hebben waar ze wel of geen last van hebben.
Kuma heeft als pup wel eens wat brokjes gegeten, maar al 1 1/2 jaar enkel vers en Balou eet al 3 1/2 jaar volledig vers en zij hebben een doodnormaal bloedbeeld.
Tja...ik vind dit eigenlijk wel 'n vreemde opmerking voor iemand als Dr.Dodds,die uit alle delen van de wereld voor advies word gevraagd, en 'n spotless reputatie heeft!
Maar goed wanneer jij niet geloofd dat Dr.Dodds 'n expert is in dit soort onderzoek, dan moet je misschien even "Dr.Jean Dodds" in google zetten?
(about 128,000 for Dr.Jean Dodds)

Wat jij als "onderzoek door een officiele instantie" voorsteld is natuurlijk totaal ONmogelijk
maar dat weet jezelf ook al wanneer je schrijft dat:
"er altijd individuele verschillen tussen honden en kunnen honden individuele afwijkingen hebben waar ze wel of geen last van hebben."
(Ja, net zoals er mensen zijn die precies hetzelfde diet volgen, de ene raakt 10 kilo kwijt en de ander
3 pond)

Hemopet is Non Profit, wat betekend dat de kosten van bloedonderzoek heel goedkoop voor de eigenaar is ( vergeleken bij de DA)
Juist omdat Dr.Dodds dagelijks zoveel bloed toegestuurd krijgt, word er gevraagd of 't bloedresultaat dan ook voor onderzoek vergelijkingen mee kan tellen.
Ik zou dus denken dat op deze manier het onmogelijke, dan mogelijk word gemaakt,juist omdat er zoveel verschillende honden aan mee werken,en de verschillen vastgesteld kunnen worden.
Wanneer dat voor jij niet "officieel" genoeg is....so be it
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 12 mei 2006, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#548179
herder_lover schreef: Vraagje:
over 1,5 week ongeveer zal Saiko's bloed getest worden (ai ai, dat wordt vechten :o ;)). Maar ik vroeg me af of zijn bloedwaardes kunnen afwijken doordat hij Barf krijgt. Altijd dus al. Nooit een brok gekregen.
Zijn er waardes die kunnen afwijken? Dan weet ik dat, kan ik de DA erop wijzen als hij er iets over zegt...

wie weet dat? En wat is dan afwijkend en in welke waarde is het normaal?
Elaine dit is wat de meeste verschillen toont in rauw diet.
Higher packed cell volume (hematocrit) in all raw diet fed groups (range of 51.0 ± 6.6–53.5 ± 5.6 %) versus cereal-based kibble (47.6 ± 6.1%).
Higher blood urea nitrogen (BUN) in all raw diet fed groups (range of 18.8 ± 6.9–22.0 ± 8.7 mg/dL) versus cereal-based kibble (15.5 ± 4.7 mg/dL).
Higher serum creatinine in the Volhard raw diet group only (1.20 ± 0.34 mg/dL) versus cereal-based kibble (1.07 ± 0.28 mg/dL).
Door herder_lover
#548234
Dank je wel Dory, ik print het uit en stop het in mijn broekzak als ik voor het bloedonderzoek ga. Nouja wanneer Saiko gaat dus ;D

en ja working malinois: Saiko komt bij Carmen vandaan, het A nest...
Door Helen
#548409
202spots schreef: Tja...ik vind dit eigenlijk wel 'n vreemde opmerking voor iemand als Dr.Dodds,die uit alle delen van de wereld voor advies word gevraagd, en 'n spotless reputatie heeft!
Maar goed wanneer jij niet geloofd dat Dr.Dodds 'n expert is in dit soort onderzoek, dan moet je misschien even "Dr.Jean Dodds" in google zetten?
(about 128,000 for Dr.Jean Dodds)

Wat jij als "onderzoek door een officiele instantie" voorsteld is natuurlijk totaal ONmogelijk
maar dat weet jezelf ook al wanneer je schrijft dat:
"er altijd individuele verschillen tussen honden en kunnen honden individuele afwijkingen hebben waar ze wel of geen last van hebben."
(Ja, net zoals er mensen zijn die precies hetzelfde diet volgen, de ene raakt 10 kilo kwijt en de ander
3 pond)

Hemopet is Non Profit, wat betekend dat de kosten van bloedonderzoek heel goedkoop voor de eigenaar is ( vergeleken bij de DA)
Juist omdat Dr.Dodds dagelijks zoveel bloed toegestuurd krijgt, word er gevraagd of 't bloedresultaat dan ook voor onderzoek vergelijkingen mee kan tellen.
Ik zou dus denken dat op deze manier het onmogelijke, dan mogelijk word gemaakt,juist omdat er zoveel verschillende honden aan mee werken,en de verschillen vastgesteld kunnen worden.
Wanneer dat voor jij niet "officieel" genoeg is....so be it



Is het onderzoek goedgekeurd door een onderzoekscommissie? Is het onderzoek meerdere malen herhaald? Zijn de resultaten in officiele tijdschriften gepubliceerd? Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dr Dodds kan echt wie dan ook zijn. In mijn ogen is dit onderzoek niet zodanig opgezet dat je de resultaten als valide en betrouwbaar kan beschouwen.
Laatst gewijzigd door Helen op vr 12 mei 2006, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door