Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#545265
Fedor z'n nieuwe 'gebitje' is bijna compleet (hij is een half jaar) al zijn melktanden zijn verdwenen op 1 na, rechtsboven staat naast zijn blijvende hoektand de melktand er nog, deze is amper te bewegen alleen als je er heel veel kracht op zet kun je hem heel iets bewegen, dit is al een paar weken zo, de tand komt niet losser te zitten.
Wat zouden jullie doen: Naar de DA en hem laten verwijderen of het nog even aanzien? De reden dat ik erg twijfel is omdat hij dan onder narcose moet.

Zo ziet het eruit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 12 mei 2006, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#545268
Dit had Linga ook. Ik mocht het van de DA tot 7 maanden aankijken. Toen ze 7 maanden was, stond de tand er nog. Ik een afspraak gemaakt voor die middag, 1 uurtje later lag het tandje eruit, kon ik afbellen ;D. Ze was een trekspelletje met een handdoek aan het doen met Pinkel. Misschien een tip ;D!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#545274
Haha, da's nog eens mazzel! ;D
Trekspelletjes doet ie al regelmatig met Gitte (en dat gaat niet zachtjes ::) :o) maar tot nu toe met weinig resultaat helaas :(.
We zijn 3 weken geleden al bij de DA geweest, toen stonden alle 4 zijn hoektanden nog dubbel, en die zei dat we moesten wachten tot hij 6 maanden was. 2 dagen later waren het er al 3 dubbele tanden minder.... nu nog de laatste. Misschien dat ik het dan nog even aankijk en veel ga wiebelen (al vind Fedor dat niet echt prettig) en trekspelletjes doen.
Botten en penslappen hebben bij hem geen nut, die knipt ie netjes met zijn kiezen ;).
Door Lizzy
#545276
Dat had bij Linga ook geen nut, vlees en botten. En de dag voordat de tand uitviel, stond tie nog als een huis! Echt! Ik zou zelf nog even afwachten, als ik eerlijk ben.
Door amiwoods
#545280
bij mijn amerikaantjes wacht ik niet te lang als ze echt vast zitten.
omdat ze niet zoveel ruimte in hun bek hebben kan het de stand van de andere tanden beinvloeden.
als de volwassen tand er al helemaal staat laat ik ze dan ook meteen verwijderen.
7 maanden zou ik niet aandurven kijken
Door *Natasja*
#545293
Benthe had het zelfs aan beide kanten. De ene dag zaten beide hoek-melktanden nog zo vast als een huis, 2 dagen later wilde ik het aan iemand laten zien en waren ze eruit.
Door Elise
#545294
Bij Phoebe hetzelfde verhaal, uiteindelijk maar besloten toch een afspraak te maken om de twee bovenste hoektandjes te laten trekken en alsof ze het wist, vlogen ze er ineens uit door het flostouw ;D
Door Fido
#545307
Vorige week klant bij ons met de zelfde vraag. Hebben gekeken en gezegd nog ff aankijken en als over twee weken nog zit dan laten verwijderen.

Pup ondertussen met Fido aan het spelen in de zaak. Man neemt pup mee, ik loop terug en zie................. een hoektandje op de grond.
Snel eigenaar gebeld en ja hoor, tandje was eruit. Ik heb tandje in medicijnpotje bewaard en later aan de eigenaar meegegeven.

Fido had even geassisteerd in de praktijk ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#545320
Oké, dus als ik het goed begijp moet ik éérst een afspraak maken om de tand te laten verwijderen.... ;D
Denk dat ik het toch nog even aanzie, want zo te zien zit zijn melktand niet in de weg voor de ontwikkeling van zijn gebit (ruimte genoeg ;)).
Heb net de assistentie ingeroepen van Gitte, ze heeft haar best gedaan maar helaas nog zonder resultaat.

Afbeelding
Door Twiz
#545348
Ook bij Twizzle heeft het tot een maand of 7 á 8 geduurd voordat de krengetjes er eindelijk uit gingen. Door voorzichtig trekspelletjes te doen zijn ze er gewoon ineens uit gegaan.

Ik heb eerst contact gehad met de fokker, die zei doodleuk: als alles genoeg ruimte heeft en Twizzle heeft er zelf niet al te veel last van, gewoon laten zitten en trekspelletjes doen. Zij zei ook nog, als je naar de DA gaat, dan adviseren ze om ze eruit te laten halen omdat anders (volgens de da hé) het blijvende gebit schade zou oplopen. Zij heeft zelf (bijna) nooit aan dat advies gehoor gegeven en als het bij hen voorkwam dan zijn de tandjes allemaal (op een enkeling na) vanzelf eruit gevallen ruim voordat de hond negen maanden oud was.
Dierenartsen zien direct euro tekens voor het netvlies verschijnen, en vinden dat er ingegrepen moet worden.

Het zal best ook weleens voor komen dat de da in moet grijpen, maar om een pup van zes á zeven maanden al een narcose te geven zonder een echt urgent probleem vind ik ook een beetje overdreven hoor, maar euh............wel kassa natuurlijk.

Dit betreft de dobermann, het kan bij andere rassen natuurlijk anders zijn.
Laatst gewijzigd door Twiz op ma 08 mei 2006, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#545467
ik zou zeker nog even wachten, als ik de foto zie lijkt het ook niet of de hoektand al helemaal uitgegroeid is, dus mischien stoot de hoektand de babytandje nog eruit ;) Dot was ook zo, een zijdige blijvertje, ik heb het ook nog even aangekeken, een week of 3-4 later was ie ineens verdwenen, nooit terug gevonden ;D haar gebit is verder perfect
Gebruikersavatar
Door Nitus
#546087
Bedankt voor jullie antwoorden! :D Ik durf het na het lezen hiervan nu wel aan om nog iets langer te wachten. Zoals Connie al opmerkte had ik ook het idee dat zijn hoektand nog niet helemaal is uitgegroeid, dus hopelijk komt er nog beweging in de zaak en vind ik over niet al te lange tijd een babyhoektandje ;).
Door andmar
#546095
Ook onze Joy had dubbele hoektanden....links is er toch nog vanzelf uitgegaan maar rechts niet, deze is omdat ze al bijna 8 maanden was, operatief verwijderd.
Ik zag er erg tegenop, omdat ik huiverig was voor de narcose....een hond met epileptie overgehouden aan een narcose, maar de DA heeft een roesje gegeven en alles is goed gegaan.
Door Bende
#546202
De hoektand is nog lang niet op ware grootte, die drukt dat melktandje er echt wel uit. Rustig afwachten dus!
Groet Han.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#547908
Laatste nieuws: De tand is eruit! :D Na een trekspelletje met Gitte bloedde Fedor als een rund uit zijn bek de tand hing nog aan 1 'draadje' dus die heb ik maar even een handje geholpen. Binnen een paar minuten was het bloeden over. Fedor is nu eindelijk melkmuil af ;D.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door