Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#547427
Hallo allemaal,

Na zoveel gelezen en berekend te hebben over Barf wil ik nu eindelijk overgaan! 8)

Ik heb een Bullmastiff van 6 maanden, die nu 35 kilo weegt. Ik geef hem nu 1250 gr AHV met af en toe een kalfsbot of een kippenvleugel. Ik heb onderstaande menu een beetje gekopieerd van een ander en mijn eigen waardes aan gegeven. Kan onderstaande?

Ma 350 Rib + 950 Spier
Di 1250 Spier
Wo 1000 pens
Do 350 rib + 900 Spier
Vr 1250 Spier
Za 350 Rib + 900 Spier
Zo 350 Rib + 430 Groentemix + 290 Orgaan

Omdat ik graag ook wil weten wat ik moet kopen als ik bij de slager sta zou ik willen vragen of onderstaande producten inderdaad tot die categorie behoren :-[.

Rib: Geitenribben, Schapenribben, Geitennekken, Kalfsribben, Kipdrumsticks, Kipkarkassen, Kippenpoten, Kippennekken, Kippenvleugels, lamsnekken, Schapennekken.

Orgaan: Lever, hartjes, maagjes enz.

Spier: Kipkarbonade, Runderlappen, Kipfilet, Kalkoenfiletm, Kalfskopvlees.

Overige: Fytomix, rouwe eieren, yoghurt, carnemelk.
#547493
Ik heb de percentages berekend en kom op:

63% spiervlees
17% vleesbot
15% orgaanvlees
5% groentemix

Ik heb daarbij dan rib tot vleesbot gerekend en alle spier tot spiervlees. Ik vind eerlijk gezegd de hoeveelheid vleesbotten te klein... Dat mag wel tenminste 2 keer zoveel worden.

Maar, ik weet niet precies of bovenstaande klopt...

Bij spier geef je namelijk ook op "kipkarbonades" en als ik me niet vergis, zit daar bot in?

Verder klopt hetgeen je in de verschillende categorieen hebt gezet wel hoor!
#547627
[quote="Lizzy"]
Ik heb de percentages berekend en kom op:

63% spiervlees
17% vleesbot
15% orgaanvlees
5% groentemix

Ik heb daarbij dan rib tot vleesbot gerekend en alle spier tot spiervlees. Ik vind eerlijk gezegd de hoeveelheid vleesbotten te klein... Dat mag wel tenminste 2 keer zoveel worden.

Maar, ik weet niet precies of bovenstaande klopt...

Bij spier geef je namelijk ook op "kipkarbonades" en als ik me niet vergis, zit daar bot in?

Verder klopt hetgeen je in de verschillende categorieen hebt gezet wel hoor!
[/quote]

Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie!! Ik vond deze percentages:

60% rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees)
15% - 20% rauwe/gepureerde groentes
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en/of voedingssupplementen

In het rekenprogramma kan je spiervlees apart vermelden. Moet ik dit negeren en gewoon 50% rib en 50% spiervlees geven?
#547681
Volgens de rekenhulp:

Als jou hond 35 kilo weegt en 1250 gram vers krijgt, dan is het percentage 3,5% van zijn gewicht.
(is dat voldoende voor een opgroeiende pup?)

Als je 50/50 vleesbotten wilt geven zit je op 4290 gram vleesbotten. Dus tenminste 2200 gram kaal bot.
En ca. 2000 gr. spiervlees.


Spiervlees zit je nu op de 4000 gr. Dat kan dan minder.
Zelf zou ik die twee grote spiermaaltijden vervangen door bijv. zalmkop(pen) als hij dat lust, en kipkarbonades of een andere variatie uit de ''ribmaaltijd''
De ribmaaltijden: dat zijn 50/50 % maaltijden he?geitenrib of lamsrib/lamsnek (schaap is misschien weer een beetje hard), kipdelen, halve kip, eendepoten.
Ligt er een beetje aan waar je het vandaan haalt. Is het erg kaal bot dan kan je het aanvullen met runderkopvlees of paardevlees.

Ik zou zelf geen kipfilet los geven, er zijn genoeg kipproducten met spiervlees/bot.

De kipkarbonades valt onder 50/50 vleesbot.

De maaltijd met groenten en orgaan kan je wellicht aanvullen met kipkarkas of wat meer bot.
Mijn honden zouden van die maaltijd een dunne ontlasting krijgen (groentepoepies).

Maar ik zou wel nog een extra groentmix inlassen bij het spiervlees of zo met een eitje.
Of vis (panharing, sardines), koolvis, groenten en een eitje.

Als je zelf een beetje ''speelt'' met de rekenhulp, dan zie je vanzelf de hoeveelheden.
En dan zit je met spiervlees nog op een 15%= ca. 1290 gr. voor een week.

* het is voor mij ook de eerste keer dat ik een menu uitreken van een ander, daar leer ik nl zelf ook weer van. Dus wellicht door deze of gene aan te vullen.
Maar zo zou ik beginnen nl.
Kijken wat de minimale percentages zijn, wat kan ik bemachtigen aan ''materiaal, en waar valt dat onder.

Heb je ook nog eens gekeken op www.barfclub.nl met alle foto's en voorbeelden? Doe je ook weer inspiratie op.

Karin
#547783
[quote="mutsie"]
Volgens de rekenhulp:

Als jou hond 35 kilo weegt en 1250 gram vers krijgt, dan is het percentage 3,5% van zijn gewicht.
(is dat voldoende voor een opgroeiende pup?)

Als je 50/50 vleesbotten wilt geven zit je op 4290 gram vleesbotten. Dus tenminste 2200 gram kaal bot.
En ca. 2000 gr. spiervlees.


Spiervlees zit je nu op de 4000 gr. Dat kan dan minder.
Zelf zou ik die twee grote spiermaaltijden vervangen door bijv. zalmkop(pen) als hij dat lust, en kipkarbonades of een andere variatie uit de ''ribmaaltijd''
De ribmaaltijden: dat zijn 50/50 % maaltijden he?geitenrib of lamsrib/lamsnek (schaap is misschien weer een beetje hard), kipdelen, halve kip, eendepoten.
Ligt er een beetje aan waar je het vandaan haalt. Is het erg kaal bot dan kan je het aanvullen met runderkopvlees of paardevlees.

Ik zou zelf geen kipfilet los geven, er zijn genoeg kipproducten met spiervlees/bot.

De kipkarbonades valt onder 50/50 vleesbot.

De maaltijd met groenten en orgaan kan je wellicht aanvullen met kipkarkas of wat meer bot.
Mijn honden zouden van die maaltijd een dunne ontlasting krijgen (groentepoepies).

Maar ik zou wel nog een extra groentmix inlassen bij het spiervlees of zo met een eitje.
Of vis (panharing, sardines), koolvis, groenten en een eitje.

Als je zelf een beetje ''speelt'' met de rekenhulp, dan zie je vanzelf de hoeveelheden.
En dan zit je met spiervlees nog op een 15%= ca. 1290 gr. voor een week.

* het is voor mij ook de eerste keer dat ik een menu uitreken van een ander, daar leer ik nl zelf ook weer van. Dus wellicht door deze of gene aan te vullen.
Maar zo zou ik beginnen nl.
Kijken wat de minimale percentages zijn, wat kan ik bemachtigen aan ''materiaal, en waar valt dat onder.

Heb je ook nog eens gekeken op www.barfclub.nl met alle foto's en voorbeelden? Doe je ook weer inspiratie op.

Karin

[/quote]

Hoi Karin,

Bedankt voor je hulp. Je hebt het voor de eerste keer keurig gedaan ;).

Rocco zat eerst op 1500 gr maar daar werd hij vatsig van. Vandaar dat wij overgestapt zijn op 1250. Ziet er nu goed uit.

Ik heb een nieuwe berekening gemaakt. Wat vind je ervan?

Vind het toch wat moeilijk om ook met de variatie rekening te houden. Ik heb het aantal op 1500 gezet. De zomer zullen we toch wat meer met hem gaan wandelen dus zal hij wat meer bewegen 8)
   
Ma   1500 ribmaaltijd (kipkarbonade)
Di   1000 ribmaaltijd (lamsrib) en 500 overige
Wo   1000 orgaan (vuile pens) en 500 groentemix
Do   1500 ribmaaltijd (Kippenpoten en vleugels)
Vr   1000 ribmaaltijd (Vis) en 500 overige/groenten
Za   1500 ribmaaltijd (Geitenribben)
Zo   500 ribmaaltijd (kipkarbonade) en 500 orgaan en 500 overige / groenten
#547808
oke, (lizzy je moet me anders maar even corrigeren)

50/50 vleesbotten 66%
groenten 15%
orgaan 15%
div. 5%
spiervlees 0%

Ik zou de vleesbotten terugbrengen naar 50% zodat je wel een aparte dag of maaltijd van 1500 gram hebt met grote spiervlees lappen. Bijvoorbeeld die donderdag.
Kopvlees (betaalbaarder dan runderlappen) en er is goed kauwwerk voor nodig.
Misschien kan je i.p.v. kipdelen wel eens een hele kip geven.

Van vis kan je best eens wat meer geven(in 1 keer) is lichtverteerbaar. Op de markt kan je vaak aan het einde van de dag zalmkop met ''uitgegraat'' lijf kopen. Er zit nog heel veel zalm aan. En het weegt bijna een kilo.
(ik had 6 van deze dingen voor 1,50 !)

dacht ik zo...
pfoe...zweet van m'n voorhoofd smilie.
(en lizzy doet dat altijd zo snel..)

Karin
Laatst gewijzigd door mutsie op do 11 mei 2006, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#547893
[quote="mutsie"]
oke, (lizzy je moet me anders maar even corrigeren)

50/50 vleesbotten 66%
groenten 15%
orgaan 15%
div. 5%
spiervlees 0%

Ik zou de vleesbotten terugbrengen naar 50% zodat je wel een aparte dag of maaltijd van 1500 gram hebt met grote spiervlees lappen. Bijvoorbeeld die donderdag.
Kopvlees (betaalbaarder dan runderlappen) en er is goed kauwwerk voor nodig.
Misschien kan je i.p.v. kipdelen wel eens een hele kip geven.

Van vis kan je best eens wat meer geven(in 1 keer) is lichtverteerbaar. Op de markt kan je vaak aan het einde van de dag zalmkop met ''uitgegraat'' lijf kopen. Er zit nog heel veel zalm aan. En het weegt bijna een kilo.
(ik had 6 van deze dingen voor 1,50 !)

dacht ik zo...
pfoe...zweet van m'n voorhoofd smilie.
(en lizzy doet dat altijd zo snel..)

Karin

[/quote]

Zo hee, dit ziet er goed uit!! Ik ben blij dat er nog iemand is die graag (?) even in de rekenmachine kruipt :D!!!

Nou, ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Ook bij je hints en tips!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door