Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Deci
#544576
Hallo,
Binnenkort krijgen wij als het allemaal goed gaat een krusing Argentijnse dog/Boxer in huis (jippie, een dochter!!!). Ze is nu naar schatting 7 maanden oud en bij de vorige eigenaar zwaar ondervoed en verwaarloosd.Ze moest zien te overleven op wat ze in de koeienstal vond, te weten hooi en koeienstront.Nadat ze is weggelopen is ze via onze vriendenkring bij ons terecht gekomen. Ze is nu bij vrienden van ons die Nutro Large Breed voeren aangevuld met Nutro Pup om haar op krachten te laten komen.
Als ze binnekort bij ons komt wonen willen we haar net als onze katten op BARF zetten. We weten alleen niet precies hoe we dit aan moeten pakken. Onze katten hebben we namelijk "cold turkey"op BARF gezet zonder problemen.

Omdat Dinas (zo heet ze) ondervoed is, vragen we ons af of we bij haar een voorzichtiger aanpak moeten verzinnen en of we nog dingen zijn waar we extra op moeten letten.

Ik heb bijna de hele Barfplaats bieb al bestudeerd, maar ben met haar een beetje bang dat ik nog ergens speciaal aandacht aan moet besteden. Omdat ze al zo'n vreemde houding tegenover eten heeft, wil ik natuurlijk niets over het hoofd zien of verkeerd aanpakken!
Dus heeft iemand ervaring met zo'n situatie, alle ervaringen zijn zeer welkom!
Door Laura2004
#544806
Ik denk dat je gewoon rustig over kan gaan op BARF. Ik zou beginnen met wat kippenekjes en kijken hoe ze daar op reageert en misschien aangevuld met een groentemix en lamshart en als ze hier goed op reageert misschien een pensdagje, en die dag daarna weer wat kippenekjes. En het zo gewoon uitbreiden. Is haar onlasting verder wel goed? En is ze verder gewoon gezond? Ik denk in ieder geval dat het geen probleem is.
Kijk je trouwens wel uit met zo'n kruising, want het zou goed kunnen dat ze onder de pittbullwet valt. Ze is dan wel een kruising argentijnse dog/bokser, maar ik kan me goed voorstellen dat ze aan de uiterlijke kenmerken voldoet van de rad-wet. :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544810
Ik zou ook gewoon gelijk gaan barfen maar dan inderdaad met kippennekken en platgeslagen vleugels en poten beginnen, karkasjes dat spul en als dat goed gaat pas aan ribben beginnen.
Door Deci
#544854
Bedankt voor alle tips!

Laura: volgens de dierenarts zou ze niet onder de pittbullwet vallen, maar we zijn bezig proberen haar achtergrond te achterhalen. De Argentino wereld schijnt niet zo groot te zijn in Nederland, dus dat moet lukken.

Verder is ze tot nu toe gezond, maar we weten natuurlijk niet of bijv. haar nieren en lever een opdonder hebben gehad. Dat moet later blijken. Het enige waar we ons een beetje zorgen over maken is dat ze haar hele maaltijd binnen 2 minuten naar binnen schrokt alsof het haar laatste is. Maar misschien verandert dat nog als ze ontdekt dat ze bij ons gewoon iedere dag eten krijgt....
Door Laura2004
#544858
Deci schreef: Bedankt voor alle tips!

Laura: volgens de dierenarts zou ze niet onder de pittbullwet vallen, maar we zijn bezig proberen haar achtergrond te achterhalen. De Argentino wereld schijnt niet zo groot te zijn in Nederland, dus dat moet lukken.

Verder is ze tot nu toe gezond, maar we weten natuurlijk niet of bijv. haar nieren en lever een opdonder hebben gehad. Dat moet later blijken. Het enige waar we ons een beetje zorgen over maken is dat ze haar hele maaltijd binnen 2 minuten naar binnen schrokt alsof het haar laatste is. Maar misschien verandert dat nog als ze ontdekt dat ze bij ons gewoon iedere dag eten krijgt....
Ik zou als ik jou was ook bij de stafford vereniging informeren, want de DA kan zeggen dat hij niet onder de pittbullwet valt, maar dat zegt helemaal niks. De pittbullwet is zo opgesteld dat iedere "breedbek" hond eronder valt. Mijn Kai (thai ridgeback) zou ook onder de wet vallen als hij geen stamboom had.
Ik bedoel dit allemaal niet vervelend, maar ik heb het van dichtbij meegemaakt dat een hond (kruising bordeaux dog) in beslag is genomen en is afgemaakt. En de eigenaar mocht niet eens afscheid nemen.
En ik ben al 3 keer aangehouden dit jaar met Ziggy (amstaff met stamboom).
Door Laura2004
#544861
Tel: 030 – 669 2 669 via centrale hoofdkantoor AID



Dhr. B. Tissen

Bestuurslid American Staffordshire Terriër Club Holland (ASTCH)

Ik zou even hier naartoe bellen. Voor de zekerheid, hij is nl de enige die er echt verstand van heeft. Jou dierenarts kan zeggen dat jou hond er niet onder valt, maar dat klopt niet. Jij kan nooit bewijzen dat jou hond een kruising argentijnse dog/ bokser is en als je dus zo'n eikel tegenkomt die jouw hond op een "pittbull" vindt lijken dan heb je gewoon pech. En dat is echt heel naar. Ik wil je verder niet bang maken, maar ik zou als ik jou was echt het zekere voor het onzekere nemen. Er is zelfs pas geleden een kruising doberman pincher afgemaakt. :(
Door herder_lover
#545705
ik kreeg ook een ondervoede hond uit het asiel. Ik ben wel eerst op kvv gegaan (en dat is ze nog steeds).
Ze is superblij als ze eten krijgt en kan erg schrokken en ik neem het risico nog ff niet.
Af en toe geef ik een stukje pens of blokje rosbief om te zien hoe ze ermee om gaat. en hoe ze het verteerd.
Uiteindelijk zal ze net als Dara en Saiko op barf over gaan, maar nu nog ff niet ;)

maar de keus is altijd persoonlijk hoor ;D
Door Bianca1
#545842
Deci schreef: Hallo,
Binnenkort krijgen wij als het allemaal goed gaat een krusing Argentijnse dog/Boxer in huis (jippie, een dochter!!!). Ze is nu naar schatting 7 maanden oud en bij de vorige eigenaar zwaar ondervoed en verwaarloosd.Ze moest zien te overleven op wat ze in de koeienstal vond, te weten hooi en koeienstront.Nadat ze is weggelopen is ze via onze vriendenkring bij ons terecht gekomen. Ze is nu bij vrienden van ons die Nutro Large Breed voeren aangevuld met Nutro Pup om haar op krachten te laten komen.
Als ze binnekort bij ons komt wonen willen we haar net als onze katten op BARF zetten. We weten alleen niet precies hoe we dit aan moeten pakken. Onze katten hebben we namelijk "cold turkey"op BARF gezet zonder problemen.

Omdat Dinas (zo heet ze) ondervoed is, vragen we ons af of we bij haar een voorzichtiger aanpak moeten verzinnen en of we nog dingen zijn waar we extra op moeten letten.

Ik heb bijna de hele Barfplaats bieb al bestudeerd, maar ben met haar een beetje bang dat ik nog ergens speciaal aandacht aan moet besteden. Omdat ze al zo'n vreemde houding tegenover eten heeft, wil ik natuurlijk niets over het hoofd zien of verkeerd aanpakken!
Dus heeft iemand ervaring met zo'n situatie, alle ervaringen zijn zeer welkom!

Hoi Deci
Hier ook een sterk vermagerde ex-asielertje...(die inmiddels aardig op gewicht is)
Ik ben haar vanaf dag 1 kvv gaan voeren, met af en toe wat losse onderdelen erbij. Omdat ze nog steeds schrokt (wordt wel minder) houden we het voorlopig op alleen kippenek als vleesbot, die we vasthouden met vork of hand of platmeppen met een hamer. daarnaast krijgt ze zalmkop, ook weer vastgehouden met een vork, reken maar dat zon ondervoede hond moet leren eten! hier in ieder geval voorlopig nog geen ribben ed.
Als extra tip: leer hem meteen te eten op jouw toestemming. Lana hier was en is ook zeer gefixeerd op eten, en ik weet zeker dat ze als een bok op een haverkist zou springen als ze niet zou hoeven wachten op een commando. zo creeer je alvast een beetje rust rondom het eten.
Door mutsie
#546366
O, joh ik had ook zo'n verwaarloosd, mager vreetmonster die in alle bakken sprong.
Ik had toen carnibest en dat was in 1 minuut op.

Maar al snel ben ik overgegaan op alles barf.
Je zal versteld staan hoe zo'n schrokker opeens duidelijk alles gaat kauwen zolang het maar grote stukken zijn.

Na een paar keer kippennekken ben ik al snel overgegaan op ribben.

Je moet haar ook niet te snel laten aankomen, als ze eerst even went aan het eten en vooral de omgeving dan komt het heus wel goed.

Ik weet niet hoe het staat met de bespiering? Die zal ook niet optimaal zijn. Dus dat moet je ook voorzichtig opbouwen. (dus niet gelijk 2 uur gaan wandelen)

Karin
Door Deci
#547134
Laura, bedankt voor het telefoonnummer. Ik ga zeker even informeren bij de man.
Ik ben al druk bezig me in te lezen in de RAD en Dinas valt op sommige punten gewoon in een grijs gebied. We weten bijvoorbeeld niet hoe groot ze wordt, hoe oud ze precies is etc. Daardoor wordt het moeilijk te bepalen of ze aan bijv. de 60 cm norm voldoet.
Maar we vinden er wel iets op. De vrienden waar ze nu nog bij is kennen namelijk nog iemand met een kruising ArgentijnxBoxer en gaan hem vragen hoe en wat. Ook ben ik bezig via Argentino-fokkers te achterhalen waar haar papa en mama vandaan kunnen komen.
In ieder geval bedankt voor de tips en we laten jullie weten hoe het afloopt!
;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door