Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#544422
Bess (mijn outje) heeft van vrijdag lams ribbetjes gegeten, en zaterdag heeft ze onverteerde ribbetjes (bot) er weer uit gek*tst. Best wel een grote stuk zo ongeveer 7 cm en een paar kleinere stukjes. Nu is mijn vraag...... zouden jullie het haar nu nog voeren? of kan ik maar beter geen ribbetjes meer aan haar geven? Ze is niet ziek geweest, maar kennelijk eet ze de ribben zo dat ze ze in de lengte inslikt? Het kwam er netjes in een slijmlaagje (sorry voor diegene die zondag ochten aan de late ontbijt of brunch zit) dus in ene keer netjes eruitgespuugd, maar toch vindt ik het een beetje eng.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544424
Ik zou het even aankijken, misschien waren dit wat harde botjes of misschien was ze gewoon niet zo lekker.
En verder geld als je het niet vertrouwd of als je met argus ogen moet gaan voeren......niet geven.
Door Helen
#544428
Ik zou het absoluut niet doen!!! Je hebt geluk dat ze er nog zo uitgekomen zijn. Voor hetzelfde geld waren de stukken te groot om te kotsen en hadden ze forse schade aangericht in de maag.....
Zie dit als een waarschuwing dat mogelijk je oudje dergelijke botten wat minder goed kan verteren. Sowieso 7cm vind ik grote stukken. Voor welke hond dan ook. Op ribben moeten goed geknaagd worden!! Ik zou geen ribben meer geven en andere botten die je geeft stuk slaan.
Door conleeuw
#544429
sylvia schreef: Ik zou het even aankijken, misschien waren dit wat harde botjes of misschien was ze gewoon niet zo lekker.
En verder geld als je het niet vertrouwd of als je met argus ogen moet gaan voeren......niet geven.
Ik denk dat ik ga kijken of ik echt buibare ribben er tussen heb zitten en die dan aan haar geven, als ze het nog een keer uitspuugd, stop ik met ribben geven, mevrouw verteert kippenbot prima, dus dan moet het maar over op de kippenbotjes, anders kom ik bij jou in de lijn staan voor gemalen eierschalen ;D
Door Lizzy
#544450
Ik zou zelf de lengte van de ribben afknippen/zagen en het deel wervel geven, met ieniemienie stukjes rib er nog aan. Als ze dat ook uit kotst, dan zou ik niet meer deze botten voeren.
Door conleeuw
#544473
Lizzy schreef: Ik zou zelf de lengte van de ribben afknippen/zagen en het deel wervel geven, met ieniemienie stukjes rib er nog aan. Als ze dat ook uit kotst, dan zou ik niet meer deze botten voeren.
wat precies is het "deel wervel?"ik weet eigenlijk niet precies wat jij hiermee bedoel, waar vindt ik dat op een ribbenkast? ;D
Door Femke
#544481
conleeuw schreef: wat precies is het "deel wervel?"ik weet eigenlijk niet precies wat jij hiermee bedoel, waar vindt ik dat op een ribbenkast? ;D
alle ribben zitten vast een een wervel, dat is meestal een wat grotere 'homp' bot

op deze foto zie je rechts het wervelstuk

Afbeelding

en hier zijn de ribben gezaagd

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Femke op zo 07 mei 2006, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#544487
Femke schreef: alle ribben zitten vast een een wervel, dat is meestal een wat grotere 'homp' bot

op deze foto zie je rechts het wervelstuk

Afbeelding
Ja, als je nou het deel dat links of rechts zit laat zitten, je knipt/zaagt de ribben er af, dan kun je dus dat rechtopstaande deel geven, met een klein stukje rib eraan. Dit deel van de rib is makkelijker verteerbaar als de ribben zelf.
Door conleeuw
#544509
ok, ik snap wat jij bedoel, die zat er aan vast (heb ik niet terug gezien) maar daaraan natuurlijk de hele ribbetje, maar ik zal wel een zaag erbij halen ;D ik ga in iedere geval een verwoede poging doen om eetbare ribben/werwel voor haar te "produceren" ;) thanks
Door macgirlie
#545057
JayJay spuugt na een kippeboutmaaltijd ook wel eens stukjes bot op... dat zijn die gewrichtsstukjes. Dus zo'n rond scharniergedeelte zeg maar. Komt dat dan dat ze op zo'n gedeelte niet kauwen?
Door tieneke
#545064
macgirlie schreef: JayJay spuugt na een kippeboutmaaltijd ook wel eens stukjes bot op... dat zijn die gewrichtsstukjes. Dus zo'n rond scharniergedeelte zeg maar. Komt dat dan dat ze op zo'n gedeelte niet kauwen?
Hier vind ik dat wel eens in de lossere poep ;)
Door Lizzy
#545190
macgirlie schreef: JayJay spuugt na een kippeboutmaaltijd ook wel eens stukjes bot op... dat zijn die gewrichtsstukjes. Dus zo'n rond scharniergedeelte zeg maar. Komt dat dan dat ze op zo'n gedeelte niet kauwen?
Ik denk zelf dat geen enkele hond daar op kauwt (honden kauwen eigenlijk sowieso niet) maar dat dit soms gewoon bij sommige honden slecht verteerd. Pinkel kotst precies dit stukje ook wel eens uit. De andere twee nooit. En die twee "kauwen" echt 20 keer slechter als Pinkel!
Door conleeuw
#545385
nou had ik niet zo iets voor handen voor Bess, dus heb ik gisteren een enorme stuk rib gegeven, je weet wel een stuk of 15 ribbetjes met ruggewerwels, lekker veel vlees aan, ik dacht, krijgt ze toch niet weg, kan ze lekker op kluiven .... ze heeft meer dan twee derde van het geheel weg weten te werken :o de overgebleven stuk heb ik aan Dot gevoerd, omdat ik bang was dat ze het toch nog voor elkaar zou krijgen om daar grote stukken vanaf te bijten, nu afwachten of er weer iets retour komt, ze is in iedere geval niet zwak, ziek, of misselijk ;) Ik zal zeker zorgen dat de stukken rib die zij krijg niet in de lengte lang zijn... als je begrijp wat ik bedoel, dus dat de ribben kort geknipt is, en voor haar de werwelstukken uitzoeken, alle andere meaty bones heeft ze tot nu altijd goed verteerd. Ik hoop dat het nu ook goed gaat
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door