Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kuszco
#543864
Sinds twee dagen is zita nu helemaal van de brokken af.
Het gaat goed. Alleen vanmorgen voor haar ontbijt zat ze toch weer met een rammelende maag voor de aanrecht op haar ontbijtje te wachten. Ook at ze op haar lege maag weer wat gras buiten. Normaal braakt ze dan wel eens. Maar het eten is er goed ingebleven.
Ik dacht dat die rommelingen nu misschien over zouden zijn en dat gras eten. Ze eet niet veel gras maar vroeger deed ze dat altijd als ze misselijk was.
Zou ze toch nog te weinig krijgen.
Ze krijgt 4x per dag 125gr. CB light. Ze weegt 22kg.
Of is het toch nog te vlug om daar iets over te zeggen?
Door Truus
#543865
Hoi,
De hoeveelheid eten voor Zita is eigenlijk wel juist hoor. Als je gaat rekenen dat het ongeveer 20 gram per kilo lichaamsgewicht is, dan kom jij daar wel aan.
Door de maaltijden zoveel te verdelen, krijgt Zita nooit een voldaan gevoel. Zelf geef ik 1 maaltijd per dag en 'smorgens een heel klein beetje maar.
Je zou dit eens kunnen proberen.

Gras eten doen heel veel honden momenteel, het is dat jonge brede gras. Dit wil nog niet zeggen dat ze dan last hebben van hun maag ofzo. Ze vinden het gewoon lekker en zijn net koetjes he .Maar goed, te weinig krijgt ze dus niet . Kijk naar je hond , is ze te mager dan meer, is ze te dik dan minder.
Door Kuszco
#544011
Ze ziet er inderdaad prima in conditie uit. Maar de rede dat ze vier maaltijden krijgt is haar epilepsie. Ze kreeg steeds insulten na een periode van wat langer niet eten. Daarom heb ik de maaltijden nu over 24 uur verdeeld. Maar als het nu een tijdje goed gaat met KVV wil ik naar maximaal 3 maaltijden terug. Alleen die langere periode over de nacht baart mij dan zorgen. Ik weet dat een hond normaal gesproken zijn bloedsuiker goed kan regelen en dan ze ook makkelijk een dag kunnen vasten. Maar net tijdens zo'n vastdag bij ernstige diarree kreeg ze haar eerste insult. En de tweede keer ook op haar nuchtere maag. Dus vandaar haar vier maaltijden. Het is alleen moeilijker met twee honden. Lotje krijgt nu dus ook 4 maaltijden anders staat die met lange tanden te kijken.
Door diana
#544151
ja hoor
hier zijn het op hrt moment ook net 2 koeien
ze gaan wel heel selectief te werk .
schijnen bepaalde lekkere gras sprietjes te zitten . ::)
Door pallas
#544156
hier eten ze altijd veel gras.. misschien de namen maar veranderen? uhhh Bertha 12 en jacoba 231??
Door tieneke
#544162
Ze eten nogal veel jong gras de laatste dagen...kotsen doen ze niet dus zal het wel ergens goed voor zijn!
Door Nelly
#544242
Hier wordt ook flink gegraasd, zowel door de honden als de katten, heb al van die gele oorbellen besteld ;D
Door Lizzy
#544472
[quote="Kuszco"]
Sinds twee dagen is zita nu helemaal van de brokken af.
Het gaat goed. Alleen vanmorgen voor haar ontbijt zat ze toch weer met een rammelende maag voor de aanrecht op haar ontbijtje te wachten. Ook at ze op haar lege maag weer wat gras buiten. Normaal braakt ze dan wel eens. Maar het eten is er goed ingebleven.
Ik dacht dat die rommelingen nu misschien over zouden zijn en dat gras eten. Ze eet niet veel gras maar vroeger deed ze dat altijd als ze misselijk was.
Zou ze toch nog te weinig krijgen.
Ze krijgt 4x per dag 125gr. CB light. Ze weegt 22kg.
Of is het toch nog te vlug om daar iets over te zeggen?
[/quote]

Wanneer je met het eten bezig bent, begint je hond al met het aanmaken van maagzuur. En dat wil nog wel eens rommelende ingewanden geven.

Ook kan het eenvoudigweg zijn dat ze honger heeft. Want je gaf eerst brokken? Deze bevatten veel koolhydraat en honden moeten vaak even wennen aan de omschakeling van koolhydraat-rijke voeding naar koolhydraat-arme voeding. Koolhydraat is namelijk een makkelijke (luie) energie leverancier.

Gras eten? Praaaat me er niet van! Ik denk dat ik ook van die gele oorbellen voor mijn zwartwitgespikkelde koeien ga bestellen! Het gras is momenteel wel heeeeel erg aantrekkelijk. En ach, er zitten veel vitamientjes is dus ik laat ze lekker (vind het alleen wel eens vervelend dat ik regelmatig sprieten gras aan de achterkant eruit sta te halen ::)).
Door Netty
#544474
hier ook een koe op korte poten, die staat voor de deur om uit te gaan......, en eenmaal buiten in een rechte lijn naar het grasgebied, ik mag er dan bij blijven staan tot mevrouw genoeg heeft >:(
Door Kuszco
#545089
Ja ik merk nu ook dat niet alleen Zita maar ook Lotje erg geinteresseerd raakt in gras. Ik maak me er dus maar niet druk om. Ze doen het verder goed. En ja inderdaad. Zita's darmen beginnen te rommelen als ik aan de aanrecht met hun voedsel bezig ben. Ik begreep dat het zeker twee weken duurt voordat ik echt al wat resultaat kan zien aan de omschakeling van brokken naar KVV. Ik denk dat ik alleen aan de CB-light wat olijf olie toe moet voegen want haar ontlasting is hard.
Morgen begin ik met eendRijst Kvv voor Lotje. Elke dag een eetlepel meer apart van de brokken.
Door koosenpetra
#545109
Ik dacht ook eerst dat mijn hond last had van de omschakeling van 2 keer per dag, naar 1 keer per dag voer ( carnibest of Barf.) Echter nu denk ik ook dat het puur komt door het jonge gras momenteel.
Wil eigenlijk wel op zoek naar zo`n koeienbel voor om z`n nek. ::)
Door Maaike_L
#545299
Ik lees zo vaak dat honden het lange gras eten. Die van mij is niet zo kieskeurig, die is eerder gemakkelijk. Gemaaid gras, dat hoef je niet los te trekken, kun je zo in van die grote stukken naar binnen werken. ::)

Toevallig had ik het er met andere hondeneigenaren over. Hun (brokken) honden geven allemaal over na het eten van gras. Die van mij houdt het altijd binnen. Zou de voeding (en daarmee misschien het maagzuur) daar invloed op hebben?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#545310
[quote="Maaike_L"]Toevallig had ik het er met andere hondeneigenaren over. Hun (brokken) honden geven allemaal over na het eten van gras. Die van mij houdt het altijd binnen. Zou de voeding (en daarmee misschien het maagzuur) daar invloed op hebben?
[/quote]

Mijn Mal eet ook alleen bepaald gras als hij moet overgeven; hij barft nu ruim een jaar. Mijn Lab eet alleen het verse gras en hoeft nooit over te geven. Deze discussie is al zo vaak gevoerd dat we gevoeglijk aan kunnen nemen dat het eten van gras (net als het eten van poep) niets met voeding te maken heeft. Honden vinden het gewoon lekker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door