Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Dinah
#542533
Hallo,

Wij zouden willen beginnen met barfen. Daarom ons 'beginners'-menuutje.

Maandag: Hills

Dinsdag:
VM: 300g kippenekken
avond: 100g groenten/fruit met een eitje en 75g organen (wat is te zien welke slachter ik vind)

Woensdag: Hills

Donderdag:
VM: 100g groenten/fruit met 75g organen
avond: 300g kippenkarkas

Vrijdag: Hills

Zaterdag:
VM: 300g kippenkarkas
avond: 100g fruit/groenten en een eitje en 75g organen

Zondag: Hills

Wat denken jullie ervan? Moet er nog meer vlees bij, of telt het vlees dat aan het karkas en de nekken hangt ook mee?
'k Heb twee eitjes genomen, omdat wij 9 kippen in de tuin hebben. De beestjes zijn zo blij dat de ophokplicht voorbij is, dat ze leggen zoals nooit voordien. :D

Zijn er specifieke dingen waar ik moet op letten als ik bij de wildslachter ga vragen of ik wat krijgen kan? Rundslever niet, dat weet ik. En de dragende botten ook niet. Dinah is een echte alles-eter, 'k weet zeker dat ze niet kieskeurig zal zijn.

Groetjes, Lies

Edit: vergeten te vermelden dat ze een hond is van 30kg. :P Momenteel eet ze zo'n 160g Hills brokjes per dag.
Laatst gewijzigd door Dinah op do 04 mei 2006, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#542555
Hoi Lies, allereerst: welkom op Barfplaats!

Ik neem aan dat jullie langzaam de Hill's brokken uit het menu gaan managen? En dat je dan ook meer variatie in vleesbotten en vlees gaat geven?

Ik denk, eerlijk gezegd dat je iets minder vleesbot en groente mag geven en daarvoor in de plaats iets meer spiervlees (bijv. runderkopvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, paardenvlees, etc. etc. Behalve varken). Want je geeft in deze drie dagen 63% vleesbot, 21% groente en 16% orgaanvlees. En dan denk ik dat je er goed aan doet om langzaam ook andere vleesbotten te gaan introduceren, zoals parelhoen, eend, konijn, etc. En als je dan geen brokken meer geeft, dan kun je ook vleesbotten van grotere dieren zoals lam en geit enzo geven.
Door Dinah
#542564
Hey,

Ik kom van België, en als ik me niet vergis mogen ze hier geen kopvlees verkopen. Maar de rest zullen we zeker nog wat aanvullen met spiervlees.

'k Heb ook al een afspraak gemaakt met de visboer, dat die de koppen en de kieuwen ging bijhouden. Valt dit dan onder vleesbot?

Schapen zullen we ook waarschijnlijk ertussen steken. Beter gezegd, onze eigen schapen. Met pijn in mijn hart, maar anders krijgen we inteelt.

O ja, nog een vraagje: wat is een jong dier voor jullie? Onze kippen zijn nu 2 jaar oud. Is dit nog jong? Of bedoelen jullie hier vetkippen mee, die na 6 weken al geslacht worden? En bij schapen, zijn dit volgroeide dieren? Of nog lammetjes?

Groetjes, Lies
Door Lizzy
#542568
Viskoppen vallen onder vleesbot ja. Kiewen...? Ik heb geen idee! Zal daar nog wat vlees aan zitten?

Schapenvlees zullen je honden geweldig waarderen! Ja, voor jullie zelf is het natuurlijk wel vervelend.... :'(, dat kan ik me voorstellen... Schapenbotten vind ik te hard, maar verder kunnen ze alles van het schaap eten.

Op zich worden de kippen die de meeste van ons onze honden voeren inderdaad maar 6 weken oud.. De zogenaamde plofkip... Oudere kippen kunnen ook goed gegeten worden hoor, alleen is dat meer voor de wat meer ervaren barfhond, die wat meer gewend is aan het eten van botten.

Verder vind ik lam een lam tussen de 3 en maximaal 12 maanden jong. Een kalf is volgens mij een kalf tot 12 maanden. En hoe dichter het diertje tegen de 12 maanden aan komt, hoe harder de botten. En dat kun je echt merken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 04 mei 2006, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door La Demisa
#542641
Ik denk dat je hond veel te weinig te eten krijgt. 475 gram per dag, voor een hond van 30 kilo? Ik heb begrepen dat je tussen de 2 en de 3,5 % van het lichaamsgewicht van je hond moet voeren. Mijn honden wegen ook alle 3 rond de 30 kilo, neem ik 2% dan moeten ze dus 600 gram per dag. Of zit ik er nu naast?

Verder: waarom mogen ze geen lever van een rund? Krijgen die van mij wel??
Door Dinah
#542682
Bedankt voor de info!! Barfen is nog niet zo eenvoudig he. Het 'nadenken' gedeelte valt nog mee. Maar aan de ingrediënten geraken, da's nog het moeilijkste. Er zijn hier echt weinig slagers/slachters in de buurt die dierlijk afval verkopen. Of mogen verkopen.

Ja, ze krijgt geen 600g per dag te eten. De reden waarom ik wat naar beneden afgerond had, was omdat ze nu éindelijk op gewicht staat, en 't is nog een jong beestje (18 maand). 'k Ben zo blij dat ze nu eens mooi staat, ik zou echt niet willen dat ze weer te dik wordt. En 't is binnenkort clubmatch. Is het dat ze te mager wordt, kunnen we nog altijd wat meer geven. Ze eet nu 160g brokjes, wat op zich ook al vrij weinig is, maar ze doet het er goed mee.

'k Had gehoord dat rundslever minder goed was, omdat dit afvalstoffen zou bevatten. Heb ik het mis?

Onze schapen zouden geslacht worden vooraleer ze geslachtsrijp zijn. Wanneer dat is, moet ik eigenlijk nog eens opzoeken, maar da's vermoed ik rond 3 maand voor rammetjes.

Lizzy, weet jij of het de moeite is om eigen vetkippen te kweken? Hier kost een kuiken 1.5 euro, plus 1.5 euro om te slachten, geeft 3 euro. En dan nog het eten... Zou het de moeite zijn? Die wegen wel meer dan zo'n supermarkt-kip. En de organen zijn er ook bij natuurlijk.

Groetjes, Lies
Door La Demisa
#542705
Toch denk ik dat 475 gram erg weinig is hoor. Mar je zult zelf zien als ze gaat afvallen, dan zul je vast wel meer gaan voeren. Ik BARF pas sinds een maand of 2 en stond er eigenlijk van te kijken hoe makkelijk ik aan spullen kan komen. WIj hebben hier de MAROS waar je heel goedkoop vlees kan kopen in de aanbieding. Kip, rundvlees en gehakt. Verder bestel ik ieder 4 weken bij een keurslager lamsribben en klafsribben. Mooie botten voor 3 euro per kilo. Bij de kippeboer koop ik kippevleugels, 1,5 per kilo en krijg alle organen die hij niet meer kan verkopen. Zeg maar een beetje verkelurd voor 1 euro per kilo. Prachtig spul. Nu heb ik weer een nieuw adres waar ik binnenkort ga kijken. Hou je oren en ogen open en praat er met mensen over. Dan komen de adressen vaak sneller dan je denkt. Succes ermee.
Door Lizzy
#542709
[quote="Dinah"]
Lizzy, weet jij of het de moeite is om eigen vetkippen te kweken? Hier kost een kuiken 1.5 euro, plus 1.5 euro om te slachten, geeft 3 euro. En dan nog het eten... Zou het de moeite zijn? Die wegen wel meer dan zo'n supermarkt-kip. En de organen zijn er ook bij natuurlijk.

Groetjes, Lies
[/quote]

Qua kosten heeft het vast geen zin. De vraag is alleen: hebben jouw kippetjes een veel beter leven gehad en zo ja, vind je dat ook wat waard? Een biologische hele kip kost ongeveer 8 euro.
Door Dinah
#544859
Ahum, poging 2:

maandag: Hills

Dinsdag:
vm 300g kippenekken
nm 150g groenten-fruit en één ei

woensdag: Hills

donderdag: Hills

vrijdag: Hills

zaterdag:
vm 225 g organen
nm 300g kippenkarkas

zondag:
vm 300g spiervlees
nm 150g groenten-fruit en één ei

Voila. En na week twee ofzo, kunnen we altijd kippenkarkas vervangen door iets anders, viskoppen of nek van 't een of 't ander beest.

'k Had nog een vraagje: stel dat aan rundertong kan geraken, hoort dit dan tot spiervlees of tot orgaan? 'k Had gezien dat sommigen dit tot orgaan rekenen, maar het is een spier.

Groetjes, Lies
Laatst gewijzigd door Dinah op za 13 mei 2006, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door