Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Leane
#539311
Hallo.

Ik kan jullie hulp wel gebruiken als beginner.

Voor de gene die het nog niet gelezen dit is mijn --- > Voorstel topic

Heb erg veel gelezen hier en ik heb ook gelezen dat jullie geen menu voor mij kunnen maken. Maar helpen kan zeker wel ;)

Ik kan haast wel aan alle vlees soorten komen. Ik haal het bij Bunschoten Diervoeders BV in Harderwijk.De honden zijn aan alles al wel gewend alleen vis zijn ze niet gek op alleen haring.

Nu wil ik s'morgens Smuldier compleet gaan geven dat is 400 gram. En dan s'avonds vlees. Zoals penslappen, nekken enz enz. Maar hoeveel dat vindt ik zo moeilijk

Paco Rottweiler reu 8 jaar weegt 36 kilo
Spyro Kruising teefje 3 jaar weegt 32 kilo

Het zijn geen aktieve honden per dag wordt er ong 2 a 2,5 uur gewandelt (los) En verder zijn ze in huis rustig.

Nu is dus mijn vraag hoeveel vlees ik s'avonds moet geven. Want aan 400 gram smuldier hebben ze niet genoeg.
Door Lizzy
#539323
Paco zal ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht eten, vermoed ik. Dat is 720 gram per dag in totaal. Minus de 400 gram Smuldier hij al krijgt, zal hij nog 320 gram voeding nodig hebben.

Spyro zal waarschijnlijk ook wel 2% van haar lichaamsgewicht eten. Dat is dan 640 gram per dag. Minus de 400 gram Smuldier die ze al krijgt, zal ze nog 220 gram nodig hebben.

Wat gewoon het meest makkelijke is: ongeveer iets minder als de helft van je menu berekenen volgens de percentages die jij wilt handhaven. Dus stel, je wilt 50% vleesbot, 15% groente, 5% orgaan, 30% spiervlees geven, dan kom je voor Paco bijv. op :

2240 gram voer per week (320 gram per dag) dat je nog moet voeren. Dat komt neer op (per week dus):

1120 gram vleesbotten
340 gram groentemix
110 gram orgaanvlees
670 gram spiervlees

Ik heb nu maar 5% orgaanvlees genoteerd omdat ik vind dat je niet teveel orgaanvlees moet voeren omdat je al Smuldier geeft. En dit bevat al ruimschoots orgaanvlees.

Ehhh... Kun je hier al wat mee, denk je?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 29 apr 2006, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Leane
#539345
Sorry dat hij op de verkeerde plek stond

Heel erg bedankt voor de berekening daar kan ik zeker wat mee. Mijzelf was dat nooit zo gelukt in die procenten ;)

Nog een klein vraagje. Onder welk vlees versta je allemaal spiervlees ? ???
Door Lizzy
#539349
Spiervlees is het vlees dat vast zit aan de botten. Het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Voorbeeldjes:

kopvlees
runderlappen
bieflappen
soepvlees
kipfilet
kalkoenfilet
lamschouderlap

Runderkopvlees en snijlingen/snijdsels (de stukjes vlees die de slager over houdt als hij zijn lapjes vlees uit snijdt) van paard, rund, lam, geit, etc. zijn allemaal geschikt spiervlees en vaak betaalbaar.
Door Lizzy
#539364
Leane schreef: Dank je. Gaat helemaal goed komen nu ;)

Ben zo bang dat ik ze te kort doe vandaar al mijn vragen.
Stel gerust al je vragen hoor! Daar is dit forum voor!! (zonder vragen geen forum ;)).
Door Mevroi Kruim
#541590
Celie-Marco schreef: Ik zie dat jullie hart rekenen als orgaanvlees maar hart is toch een spier ?? ( Heb ik tenminste vroeger bij bio geleerd )
Die discussie hebben we hier regelmatig ;D
Het hart is een spier maar met een andere eiwitsamenstelling dan de willekeurige spieren (die het skelet bijeen houden). Dus rekenen de meesten het onder orgaan.
Door Celie-Marco
#541917
Kruimel schreef: Die discussie hebben we hier regelmatig ;D
Het hart is een spier maar met een andere eiwitsamenstelling dan de willekeurige spieren (die het skelet bijeen houden). Dus rekenen de meesten het onder orgaan.
Maar het heeft toch ook een andere eiwitsamenstelling dan orgaanvlees ?? Kan het ff zo gauw niet vinden maar ik heb het ergens gelezen !!
Door Mevroi Kruim
#542086
Celie-Marco schreef: Maar het heeft toch ook een andere eiwitsamenstelling dan orgaanvlees ?? Kan het ff zo gauw niet vinden maar ik heb het ergens gelezen !!
Elk orgaan heeft z'n eigen eiwitsamenstelling. Dus pens anders dan lever anders dan long enz. En bij spieren maakt langs- of dwarsgestreept volgens mij ook nog uit.
Ach, het steekt allemaal niet op een grammetje hoor. Je kunt hart bv ook half als spier en half als orgaan rekenen.
Door Lizzy
#542089
Celie-Marco schreef: Maar het heeft toch ook een andere eiwitsamenstelling dan orgaanvlees ?? Kan het ff zo gauw niet vinden maar ik heb het ergens gelezen !!
De reden dat ik het tot orgaan reken is om de volgende reden (hart lijkt niet 100% op ander orgaanvlees en ook niet 100% op spiervlees): een prooidier bestaat voor ongeveer 4% uit hart. En voor ongeveer 60% uit spiervlees. Het eiwitpatroon van hart (en de vitamines en mineralen zoals bijv. het natrium gehalte) wijkt dermate af van spiervlees dat je hart niet moet rekenen tot spiervlees omdat je anders gauw geneigd bent er veel meer als 4% van de te gaan voeren. En in mijn ogen trek je de verhouding van je menu compleet scheef. Vandaar (om ook aan de veilige kant te blijven) : orgaan. Hart is een orgaan. En ja, het is ook een spier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door