Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#541616
Pupsel komt pas eind mei, maar wil alvast wat oefenen met de menu's.... Ik weet niet precies hoeveel meneer gaat wegen als ik hem krijg (hij is dan 9 en halve week oud), maar ga nu uit van 10 kilo hond en wil hem 7.5 procent van zijn lichaamsgewicht gaan geven.... Kom dus op ongeveer 700 gr per dag.... Heb onderstaand menu samengesteld met de vraag of jullie willen reageren... Pupsel heeft bij de fokker brokken gegeten en gaat bij ons dus over op vlees...

Vrijdag: Kvv (merk en hoeveelheid worden nader bepaald).

Zaterdag: Kvv (zie boven).

Zondag:
1. 300 gr. kalkoenfilet
2. 100 gr. lamspens
3. 300 gr. runderlappen

Maandag:
1. 250 gr. runderhart
2. 300 gr. kippennekken
3. 150 gr. groentemix + yoghurt + ei

Dinsdag:
1. 250 gr. rundertartaar
2. 300 gr. eendennekken
3. 150 gr. Fruitmix

Woensdag:
1. 200 gr. geitenpens
2. 300 gr. kippennekken
3. 200 gr. kipfilet

Donderdag:
1. 200 gr. groentemis + ei + yoghurt
2. 300 gr. kippenvleugels
3. 100 gr. fruitmix + kwark + ei

Vrijdag:
1. 150 gr. lamshart
2. 400 gr. sardientjes
3. 150 gr. Fruitmix

Zaterdag:
1. 100 gr. groentemix + 100 gr. notenmix
2. 200 gr. rundertartaar
3. 300 gr. eendennekken

Ik besef dat de vleesbotten nog niet veel afwisseling bieden, maar naarmate het eten van botten goed gaat, wil ik ook andere vleesbotten gaan introduceren...

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een bruikbaar menu?

Rachel.
Door Lizzy
#541644
Ik ga heel kritisch zijn, OK? (ik weet namelijk zeker dat jij dat fijn vindt ;D. Nee, zonder dollen: volgens mij wil je het perfect doen en mag ik kritisch zijn, toch? Ik bedoel het postief hoor!).

Qua percentages kom ik (afgerond) uit op:

35% vlees
31% vleesbot
10% orgaanvlees
18% groente en fruit
5% diversen

De sardientjes heb ik meegerekend tot vlees trouwens (en ik vermoed dat jij ze tot vleesbot hebt meegerekend?).

Zelf zou ik een pup iets meer vleesbot geven. Ik zou zelf minimaal 40% vleesbot geven en maximaal 50% vleesbot.

Ik weet dat je ook kvv voert, maar dat is maar 2 daagjes per week. Mocht je nog minder kvv gaan voeren (hetgeen ik wel zie gebeuren ;D), dan moet je meer orgaanvlees gaan voeren. Zo'n 15%. Wat ik qua orgaanvlees nog mis in je menu is lever. En dat is wel een essentieel orgaanvlees (vitamine A).

Qua groente en fruit zit je aan de ruime kant. Ik zou zelf maximaal 15% geven.

Dus al met al: iets meer vleesbot en iets minder groente.

Dan ga ik nog even mekkeren over je combinaties ;D. Ik zie bijv. op donderdag 2 keer ei op het menu. Zijn dat ook 2 rauwe eieren? Rauw ei werkt laxerend dus op zo'n dag kun je dunne ontlasting verwachten (of de dag erna).

Op vrijdag voer je lamshart en sardientjes. Beide zijn laxerend, dus op deze dag (of de dag erna) kun je dunne ontlasting verwachten.

Qua variatie zit je al hartstikke goed. Ik tel tenminste 6 verschillende diersoorten. Qua vleesbot kun je dit inderdaad langzaam uitbreiden. Kip en eend is al een erg goede start!

Nou, ik vind eigenlijk dat je al erg op de goede weg zit en ik weet dus zeker dat het helemaal goed gaat komen met je pupsel, op BARF!
Door Malamoods
#541661
Bedankt voor je reactie Lizzy (en ja, met kritiek kom ik verder, aan alleen maar "goed zo" heb ik geen fluit)! Ik ga het effe aanpassen en dan overleg ik de veranderingen even ok? Kan ik qua vleesbotten meer variatie geven, of beter meer van de dingen die er al opstaan (omdat hij nog geen botten is gewend)? Wat is de maximale hoeveelheid die ik max. in een maaltijd kan stoppen?
Ja, ik had de sardientjes bij de rauwe vleesbotten gerekend... Niet goed? Waarom niet?

Rachel.
Door Lizzy
#541673
[quote="Malamoods"]
Bedankt voor je reactie Lizzy (en ja, met kritiek kom ik verder, aan alleen maar "goed zo" heb ik geen fluit)! Ik ga het effe aanpassen en dan overleg ik de veranderingen even ok? Kan ik qua vleesbotten meer variatie geven, of beter meer van de dingen die er al opstaan (omdat hij nog geen botten is gewend)? Wat is de maximale hoeveelheid die ik max. in een maaltijd kan stoppen?
Ja, ik had de sardientjes bij de rauwe vleesbotten gerekend... Niet goed? Waarom niet?

Rachel.
[/quote]

Dat dacht ik wel, dat je er zo over dacht ;D. Maar, je bent echt goed bezig hoor, dat wel! Het komt helemaal goed ook!

Ik vond qua vleesbotten voor Linga ideaal: delen van hele eend, parelhoen en konijn. Verder vond ik hele kwartel super. En natuurlijk delen van hele kip en kipkarkas en kippenvleugel (die plette ik met een vleeshamertje). Linga was als kleine pupsel niet in staat om hard botten zoals geitenrib, lamsrib en kalfswervel op te eten. Ze kluifde het vlees eraf en liet het bot liggen. Dit kon dus niet meetellen als vleesBOT. Ik gaf haar dus 40% vleesbotten van zachte soorten. Die harde botten gaf ik als kluif-extraatje na een pens of vlees of orgaanvlees maaltijd (als Brutus en Pinkel ook zo'n bot kregen).

Ze wist wel raadt met zalmkoppen trouwens.

Ik bleef haar overigens die hardere botten wel aanbieden (behalve enkele ribben dan :o ;D). Lekker voor d'r tandjes. Weet je, iedere hond die van tandjes gaat wisselen, stinkt een periode gigantisch uit z'n straatje :-X! Behalve een barfhond. Linga heeft nooit 1 dag uit haar bek gestonken tijdens het wisselen (sowieso niet)! Dat komt door de vleesbotten!

Nou goed, op een gegeven moment ging ze de botten van geit, lam en kalf wel opeten en toen ben ik dus de andere botten in mindering gaan brengen zodat ik rond de 40% a 45% bleef.

Sardien bevat erg weinig graat. Vandaar dat ik het tot vlees reken. Het graat is echt verwaarloosbaar... Zo zacht en zo dun....

Goh, geen idee wat je maximaal qua hoeveelheid in 1 maaltijd kan stoppen... nooit over nagedacht :-[. Ik denk ongeveer de helft van het totaal wat je op 1 dag geeft? Dus zeg je geeft op 1 dag 700 gram in totaal, dan zou ik in 1 maaltijd niet meer als (ongeveer) 350 gram geven. Naarmate de pup ouder wordt, komt dit natuurlijk steeds minder krap.
Door Malamoods
#541674
Goed, ga ik mijn hersenen nog even breken over dit menu... Als ik klaar ben, geef ik weer een gil.... Thanks!

Rachel.
Door Malamoods
#541708
Jemig, wat een puzzelwerk.... Phoe, maar ja... Oefening baart kunst nietwaar?

Ga hieronder het aangepaste menu zetten, dan kan er vergeleken worden wat ik heb veranderd (kan zelf ook terug kijken, daar leer ik weer van)... Graag weer reactie, of het verbeterd is....

Vrijdag: Kvv

Zaterdag: Kvv

Zondag:
1. 300 gr. kalkoenfilet
2. 100 gr. lamspens
3. 300 gr. Kippennekken

Maandag:
1. 250 gr. runderhart
2. 300 gr. kippennekken
3. 150 gr. groentemix + yoghurt + rauw ei

Dinsdag:
1. 250 gr. rundertartaar
2. 300 gr. eendennekken
3. 150 gr. Fruitmix

Woensdag:
1. 200 gr. geitenpens
2. 300 gr. kippenkarkassen
3. 200 gr. kipfilet

Donderdag:
1. 100 gr. fruitmix + kwark
2. 400 gr. kippenvleugels
3. 100 gr. lamslever + 100 gr. rundertartaar

Vrijdag:
1. 100 gr. fruitmix
2. 400 gr. sardientjes
3. 200 gr. kippennekken

Zaterdag:
1. 100 gr. groentemix
2. 100 gr. rundertartaar + 100 gr. lamslever
3. 400 gr. eendennekken

Is dit beter?

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op wo 03 mei 2006, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#541801
Ik denk dat het aan mij ligt maar ik kom ineens uit op grotere hoeveelheden voer? Is je pup al gegroeid? ;D

Ik kom nu op 5150 gram per week en vanmorgen nog op 4750 gram? Of zit ik verkeerd te rekenen? Enniewees, ik kom nu op (afgerond naar boven):

37% vlees
35% vleesbot
14% orgaanvlees
12% groentemix
3% diversen

Als ik jou was zou ik op maandag gewoon geen runderlappen geven en in plaats daarvan 300 gram vleesbot. Dan zit je precies op 40% vleesbot per week. Je geeft dan ook nog steeds ruim genoeg spiervlees!

Je mag ietsjes minder lever per week geven. Ik vind 150 a 200 gram per week wel genoeg. Of je dit in 1 maaltijd moet stoppen... Ook lever is erg laxerend en soms werkt dat dus beter als je dat verdeeld over 2 dagen. Misschien heeft jouw pup er geen last van hoor, dat kan heel goed! Ik zou zeggen: houd het gewoon in je achterhoofd, dat lever laxerend is. Mocht je pupsel de dag erna diarree hebben (wat overigens helemaal geen drama is): dan weet je waar het van komt.

Verder ziet het er gewoon degelijk uit joh! Ik tel zelfs 7 verschillende diersoorten dus dat is echt erg afwisselend! Enne: het is altijd even een gepiel met pups, dat berekenen van een menu. Maar je zult zien: het wordt steeds makkelijker en je gaat ook steeds meer op gevoel doen!
Door Malamoods
#541810
Op maandag (tikfoutje gemaakt) geen 200, maar 100 gram pens... Dan kom je nu op ongeveer 5050gr per week toch? Maar 7 keer 700 gr. is bij mij toch echt 4900... Reken jij toevoegingen ook mee in gewicht (zoals yoghurt, ei. e.d.)? Dan kom je idd op iets meer uit....

Rachel.
Door Lizzy
#541825
OK, ik kom nu ook op een totaal van 4900 gram.

En nu kom ik op de volgende percentages (snap er echt niks meer van ;D):

27,5% vlees
43% vleesbot
17% orgaanvlees (dat was net nog 14%)
12% groente en fruit

Hahaha, ik zou nu toch ietsjes minder orgaan geven ;D. Volgens mij doe je er verstandig aan om 200 gram lamslever te geven. Als je dat doet, kom je op 15% orgaanvlees. Om toch tot een totaalhoeveelheid van 4900 gram te komen, kun je die dag 100 gram vlees erbij geven (ipv de lever dus).
Door Malamoods
#541827
Sorry Liz, heb het nu weer veranderd, maar kun je het alsjeblieft nog 1 keertje checken (oef, ik zet je wel aan het werk).... :-[

Rachel.
Door Lizzy
#541831
[quote="Malamoods"]
Sorry Liz, heb het nu weer veranderd, maar kun je het alsjeblieft nog 1 keertje checken (oef, ik zet je wel aan het werk).... :-[

Rachel.
[/quote]

Geeft niks joh, daar zit ik hier toch voor :D!

Geef je nou op donderdag 200 gram lamslever en dan op zaterdag ook 100 gram lamslever of geef je op donderdag 100 gram lamslever in totaal?
Door Malamoods
#541841
Ik zie ze vliegen geloof ik..... ::)

Op donderdag (en zaterdag) 100 gr. lever + 100 gr. rundertartaar....

Heb het al aangepast...

Rachel.
Door Lizzy
#541988
[quote="Malamoods"]
Ik zie ze vliegen geloof ik..... ::)

Op donderdag (en zaterdag) 100 gr. lever + 100 gr. rundertartaar....

Heb het al aangepast...

Rachel.
[/quote]

Hihihi, en ik dacht dat ik ze zag vliegen ;D.

Je percentages zijn:
27% vlees
45% vleesbot
15% orgaan
12% groente

Perfect!
Door Twiz
#542042
Is je pup straks een week bij je, en een kilo zwaarder gaat het gedonder (rekenen) weer opnieuw beginnen, geintje............. ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door