Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Smoetzke
#509008
Of dit stukje: Alvleesklier
De alvleesklier scheidt belangrijke verteringsenzymen af en helaas komt het regelmatig voor bij de hond dat dit orgaan niet goed functioneert.
Bij sommige rassen zien we het duidelijk frequenter dan bij andere rassen en een erfelijke basis lijkt dan ook waarschijnlijk.
Rassen met verhoogd risico zijn: Duitse Herder, Siberian Husky en de Schotse Herder.
De aandoening wordt genoemd: 'Exocriene Pancreas Insufrïciëntie' (EPI).
De diagnosestelling vereist deskundig 'speurwerk'.
De behandeling is redelijk goed mogelijk met enzympreparaten en speciale voeding.
Dit brengt wel kosten met zich mee en is in het algemeen een levenslange behandeling.
Ook bij andere rassen kan de aandoening voorkomen.
De vertering verloopt niet goed en de ontlasting krijgt een typische leigrijze kleur en is papperig.
In een minder ernstige vorm zijn het soms de honden die 'maar niet dik te krijgen zijn'.
Een slechte vertering ondermijnt de weerstand en dient onderzocht te worden.
Er is bij Kay enkele maanden geleden bloed getrokken, dat wees uit dat ze een pacreas ontsteking had. En dat daardoor zoveel uitslag had.
Door kvv te gaan geven is de uitslag weg, maar we krijgen ze nog steeds niet dik. Door het bovenste stukje te lezen krijg ik wel weer wat schrik. Ontlasting enzo is allemaal wel in orde.
Moet ik toch terug naar de Da gaan dan??
Door Lizzy
#509013
Smoetzke schreef:

Er is bij Kay enkele maanden geleden bloed getrokken, dat wees uit dat ze een pacreas ontsteking had. En dat daardoor zoveel uitslag had.
Door kvv te gaan geven is de uitslag weg, maar we krijgen ze nog steeds niet dik. Door het bovenste stukje te lezen krijg ik wel weer wat schrik. Ontlasting enzo is allemaal wel in orde.
Moet ik toch terug naar de Da gaan dan??
Een prancreas ontsteking is niet hetzelfde als EPI. Als de uitslag goed is, dan heeft ze dus geen EPI. Overigens is het vrij normaal dat een hond die brokken heeft gegeten niet direct dikker wordt wanneer ze op versvlees wordt gezet. Dat heeft vooral te maken met het feit dat versvlees minder koolhydraat bevat als brokken en het lichaam van de hond moet wennen aan het koolhydraat-arme dieet. Met een pancreas-ontsteking in het verleden raad ik je overigens ten zeerste af om vettere voeding, zoals actief, te gaan voeren. Ik denk dat je nog wat langer geduld moet hebben en dat zij vanzelf wel aankomt. Mocht het te gek worden en ze echt te mager worden, dan kun je beter spiervlees in grote stukken bij gaan voeren.
Door Smoetzke
#509039
Thx Lizzy. Weera wat bijgeleerd.
Ik ben er nog niet helemaal in thuis hoor. Maar ik las dat stukje en kreeg gewoon wat schrik. Kay doet het super goed momenteel dus we houden zeker vol.
Door Duco
#509227
Mijn duitse herder heeft EPI en is ook niet dik te krijgen.
Ik ben 2 januari overgestapt op carnibest en toe ging zijn gewicht nog verder naar beneden. Hij woog nog maar 28,2 kg.
Ik ben toen in contact gekomen met Paul Barte en die gaf me het advies om Duco het Satin Balls recept te geven. Nu ik dat elke dag bij de carnibest geef gaat zijn gewicht langzaam omhoog. In 5 weken tijd is hij 2 kg zwaarder geworden.
Verder is het belangrijk dat een hond met EPI meerdere keren per dag voer krijgt. Mijn hond voer ik nu 4x per dag. Hierdoor krijgt hij de tijd om kleine beetjes te verteren wat weer minder poep geeft.

Wim
Laatst gewijzigd door Duco op vr 10 mar 2006, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tiesto
#528239
Onze Zack heeft voor een poosje terug ook een alvleesklierprobleem gehad, hij kwam ook niets aan..Wij hebben hem toen een poosje Duck pancreas gegeven en Digestzymez( verteringingsenzymen met pancraespoeder op natuurbasis verkijgbaar via dierendokter.nl) en nu is hij er weer helemaal bovenop!!
Is misschien het proberen waard?!
Door Laura2004
#529345
Ziggy (ook een amstaff) is ook niet dik te krijgen. Ze weegt 24 kilo en eet evenveel en soms zelfs meer dan mijn reutje van 31 kilo. Ik dacht bij Ziggy ook aan pancreas insufficientie, maar dat bleek niet zo te zijn. Ziggy is heel erg nerveus en ontzettend druk. Ziggy loopt ook nooit ze rent alleen maar keihard. Ik denk dat dit ook de reden is dat ze niet dik wordt. Is jouw hond ook druk? Want dan kan dat er ook mee te maken hebben.
Als haar ontlasting goed is dan zou ik me er verder niet te druk over maken. Gewoon doorgaan met wat je nu doet ;)
Door Kaar
#530500
Ik heb een flatcoat met EPI.
We hebben ons de eerste 9 maanden gek gezocht, kreeg van de da op mijn mieter dat hij te mager wa en ik kreeg hem maar niet dikker.
Hij bleef aan de diarree en wou niet eten, koorts en dat soort dingen.
Echt een drama.
Nu gaat het super, hij heeft ipv enzympoeder verse pancreas en hij is al een tijd stabiel.
Hij zal dit altijd blijven houden, zal ook niet bter worden maar het gaat nu goed.

Er is een heel verschil tussen EPI en pancreatitis.
EPI is bij mijn hond vastgesteld door bloed af te nemen en een gedeelte is naar utrecht gegaan en een ander gedeelte naar Amerika voor een TLI-Enzymentest.
Daar kwam het toen uit.
Hij kan eten wat hij wil, maar echt een dikkertje zal het nooit worden hihi
Door chiara
#541417
hallo mijn hond (duitse herder) heeft ook EPI de pancreas poeder van de dierenarts kan hij niet tegen nu heb ik hem op de verse pancreas van de slager maar ik betaal me scheel is er iemand die een adres weet waar ik het kan halen dan hoor ik het graag hij is niet dik te krijgen de 1 zegt dit en de ander weer dat ik weet het niet meer wie kan me helpen groetjes gabriella
Door Duco
#541431
chiara schreef: hallo mijn hond (duitse herder) heeft ook EPI de pancreas poeder van de dierenarts kan hij niet tegen nu heb ik hem op de verse pancreas van de slager maar ik betaal me scheel is er iemand die een adres weet waar ik het kan halen dan hoor ik het graag hij is niet dik te krijgen de 1 zegt dit en de ander weer dat ik weet het niet meer wie kan me helpen groetjes gabriella
Mijn herder heeft ook Epi.
Hij heeft een enorm huidprobleem, en dat blijkt van de Zymoralpoeder (enzymen) te komen.
Ik heb 1,5 jaar geleden verse alvleesklieren gehaald in Nieuwerkerk a/d IJssel (volgens mij heette dat daar "Mark Slachthuis" ).
Mijn herder wilde ze absoluut niet eten. Geen grammetje.
Ik geef hem nu 3 weken Duck Pancreas. Zijn huidprobleem zie je steeds verder oplossen. Zijn huid voelt weer zacht aan en de zwarte kleur is aan het verdwijnen.

Wim
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door