Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door patriciavisser
#540904
Beste Lizzy,

Wij zijn sinds 2 en half jaar in het bezit van een dalmatiër reu. Een schat van een beest. Afgelopen januari is hij geopereerd aan blaasgruis. Een ingrijpende operatie, want hij moest gelijk gecastreerd worden. Er zaten 4 grote stenen in zijn penis en blaas die alles verstopten en in totaal hebben ze een ons blaasgruis weggehaald bij hem. In eerste instantie dachten ze dat het een blaasontsteking was, maar we waren er gelukkig op tijd bij anders had hij het niet overleefd.
Mijn vraag is nu, sinds die operatie heeft hij dieetvoeding van de da. Brokken van Hills u/d. Elke 3 weken gaat er een zak doorheen en dat is op zich niet erg, maar ze kosten zo'n 60 euro de zak. Nu hoorden we van de fokker van Cody dat jij je bezig houdt met andere voeding bij problemen. Zou je misschien een andere voeding weten voor onze reu, want dit is het enige wat hij tot nu toe mag eten. Geen snackjes of lekkers voor de hond, alleen dit voer. En het voedt heel slecht, want iedere keer als hij gegeten heeft staat ie ons aan te kijken of ie wil zeggen is dit alles. Ook is hij na de operatie ontzettend aan het bedelen gegaan omdat hij telkens zo'n trek heeft. Hiervoor deed hij dit absoluut niet.
Zou graag iets van je horen en alvast bedankt hiervoor.

Groetjes
Tim en Patricia Visser
Door Lizzy
#540964
Hallo Tim en Patricia, allereerst: welkom op Barfplaats! Wat een ellende hebben jullie met je hond mee gemaakt... Helaas, sommige Dalmatische honden (en vooral reuen) krijgen wel eens te maken met blaasgruis... Ik heb daarom ook dit artikeltje geschreven voor de Nederlandse Club voor Dalmatische Honden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=19231

Ik neem aan dat de stenen van het type "uraat" waren? Weet je toevallig wat de pH waarde was van de urine? En weet je wat de pH waarde van de urine op dit moment is?

Ik ben zelf nogal een groot voorstander van verse rauwe voeding. En voor jullie Cody zou het heel goed zijn als jullie zelf de voeding voor hem gingen samenstellen (aangepast op hem). Maar ja, dit verlangt dus van jullie dat jullie EN leren om zelf voeding voor hem samen te stellen (ik ben nog geen 80 euro per maand kwijt voor 3 Dalmaten - ik stel de voeding ook zelf samen) EN dat jullie de pH waarde van de urine zelf gaan meten, zodat je in de gaten kunt houden of je goed bezig bent.

Want wat hij nodig heeft is een voeding met een laag purine gehalte. En wat hij nodig heeft is een waterrijke voeding. De Hill's UD brokken voldoen aan de eerste eis, maar niet aan de 2de. Geen enkele brok voldoet daar aan....

Jullie zouden ook over kunnen stappen op een kant en klare rauwe/verse voeding. Alleen heeft deze wel als nadeel dat het meer purine bevat, door de hoeveelheid orgaanvlees die er in zit. Je kunt het zeker wel proberen, maar dan zou ik je met klem willen aanraden om er elke dag groentemix bij te geven en elke dag een paar lepels zuivel. En ook dan moet je goed in de gaten houden of de pH waarde van de urine goed blijft. Als deze te zuur wordt, moet je wel direct maatregelen nemen, in de vorm van zelf samengestelde voeding.

En schrik niet! Dit is allemaal echt relatief eenvoudig te leren hoor! Wij kunnen je echt snel leren hoe!

Geef maar even aan of je het ziet zitten om zelf voer voor Cody te gaan samenstellen (met behulp van rauwe geschikte vleesbotten, vlees, groentemix, zuivel, eieren, etc) of dat je toch liever voor de kant-en-klare-voeding-optie (plus aanvullingen) gaat.

Tevens is het dus belangrijk dat hij goed drinkt en tenminste iedere 4 uur helemaal uit kan plassen.

Groetjes, Lizzy
Door patriciavisser
#541370
Beste Lizzy,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Het is fijn om te weten dat er voor Co ook nog een andere oplossing is dan alleen het HillsUD voer. De pHwaardes van Cody zou ik zo even niet weten, maar we moeten donderdag met hem terug naar de da dus dan zal ik het gelijk even vragen.
Verder hebben we het er even kort over gehad en zijn eigenlijk gelijk van mening dat we het heel graag willen gaan proberen om Cody andere voeding te gaan geven. Ik zal van de week als ik de waardes heb deze nog even aan je doorgeven, hetgeen ik wel weet is dat zijn waardes de afgelopen keer goed waren, maar wat dat inhoudt, geen idee.
De stenen waren trouwens uraat stenen.

Groetjes
Tim en Patricia Visser en een poot van Cody
Door pepper
#543247
Ik haak hier ff op in met een vraag van een medewandelaar.
Haar hond, Welsh Terrier van 7 jaar heeft al geruime tijd last van "steentjes", nu was ze gisteren weer naar de DA geweest en de PH waarde van de urine gemeten, die schommelt steeds heel erg. Deze was nu 5. Maar ze heeft geen idee of dat het oke is, omdat de DA de hond steeds op andere voeding zet.
Ze vroeg het aan mij omdat ze niet in het bezit is van internet.
Vraag dus... is deze waarde oke, en is erg een oplossing ( toevoegingen) om die waarde goed te houden of te krijgen?
Gr Miranda
Door Lizzy
#543270
patriciavisser schreef: Beste Lizzy,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Het is fijn om te weten dat er voor Co ook nog een andere oplossing is dan alleen het HillsUD voer. De pHwaardes van Cody zou ik zo even niet weten, maar we moeten donderdag met hem terug naar de da dus dan zal ik het gelijk even vragen.
Verder hebben we het er even kort over gehad en zijn eigenlijk gelijk van mening dat we het heel graag willen gaan proberen om Cody andere voeding te gaan geven. Ik zal van de week als ik de waardes heb deze nog even aan je doorgeven, hetgeen ik wel weet is dat zijn waardes de afgelopen keer goed waren, maar wat dat inhoudt, geen idee.
De stenen waren trouwens uraat stenen.

Groetjes
Tim en Patricia Visser en een poot van Cody
Ik hoor het wel! Zijn urine zal vast een pH waarde hebben gehad die ver onder de 6,5 lag, als hij uraatsteen had.

Wil je zelf voer samen gaan stellen of wil je liever kant en klare voeding gaan geven?
Door Lizzy
#543272
pepper schreef: Ik haak hier ff op in met een vraag van een medewandelaar.
Haar hond, Welsh Terrier van 7 jaar heeft al geruime tijd last van "steentjes", nu was ze gisteren weer naar de DA geweest en de PH waarde van de urine gemeten, die schommelt steeds heel erg. Deze was nu 5. Maar ze heeft geen idee of dat het oke is, omdat de DA de hond steeds op andere voeding zet.
Ze vroeg het aan mij omdat ze niet in het bezit is van internet.
Vraag dus... is deze waarde oke, en is erg een oplossing ( toevoegingen) om die waarde goed te houden of te krijgen?
Gr Miranda
Dit hangt er vanaf....Een Welsh Terrier staat niet bekend om het aanmaken van uraat of andere specifieke steentjes. Het meest logische zou daarom zijn dat het om struviet ging, de hond verzurende medicatie/brokken heeft gekregen en de urine nu aan de zeer zure kant is geworden. Op zich vind ik dus behoorlijk zuur... Maar, het kan zijn dat het ochtend urine is geweest en die kan wat zuurder zijn als de middag/avond urine. De hond krijgt zeker nog steeds verzurende brokken?
Door pepper
#543625
Ja ws wel, zal het haar morgen vragen, steeds opnieuw andere brokken, mengsels en andere shit....
bedankt voor je advies.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door