Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#53985
Ik geef nu alweer een paar mnd carnibest aan mijn drie katten en ben erg tevreden over de kwaliteit, maar.... Ik las een paar weken geleden op de website van carnibest dat in hun katten voer geen lijnzaadolie (meer) zit. Ik heb corine er wel eens over gesproken over het lijnzaadolie in het kattenvoer gezien er vele twijfels zijn of katten deze vorm van O3 wel om kunnen zetten zoals honden dat wel kunnen. Zij zei toen dat ze dat wist en dat ze vroeger ook wel eens visolie heeft toegevoegd maar dat de katten het toen niet meer wouden eten. Volgens mij betekent dit dat er nauwelijks O3 in het kattenvoer van hun zit, of zie ik dat verkeerd ???. Nu gaf ik vroeger Bibi (waar wel visolie in zit) en merk sinds ik carnibest geef dat vooral bij Dayna de roos/schilfers zijn terug gekomen. Nu met de kachel aan is het nog erger :(. Mijn twee jongens heb ik al eens wat visolie in een hapje carnibest gevoerd maar bij Dayna lukt dat gewoon niet >:(. Alleen haar nagels knippen is het enige wat ze toe laat zonder gelijk weg te rennen. Ik heb geprobeerd de visolie te mengen met wat carnibest uit de magnetron, in een spuitje te geven (het was te vloeibaar, en liep haar bekje weer uit) en zelfs drie druppels op haar dagelijkse hoeveelheid zodat het misschien wat minder sterk smaakt/ruikt. Helaas werkte dit allemaal niet :-\. Nu heb ik gisteren in purmerend weer eens wat Bibi gehaald om aan Dayna te geven. Zij was de enige kat die het altijd wel bleef eten toen mijn jongens het niet meer moesten (dat was ook de reden dat ik carnibest ben gaan geven). Nou mijn jongens vonden het heerlijk en ook Dayna begon er van te eten. Maar naar een paar hapjes spuugde ze alles weer uit :P. Nu heeft Dayna een hele gevoelige maag vooral wanneer er best wel veel tijd tussen de maaltijden zit (zoals gisteren omdat de bibi nog aan het ontdooien was). ‘s Avonds heeft ze weer lekker haar carnibest gekregen en vanmorgen ook. Vanmiddag wil ik toch nog een keertje bibi proberen, maar heb er geen goed gevoel over. Wanneer ze het niet wil eten zal ik toch carnibest blijven geven en mijn jongens af en toe eens wat bibi en wat extra visolie.

Nu komt mijn VRAAG ;D: Ik heb een tijdje terug dat vloeibare schapenvet van Biofood aan mijn herder gegeven. Deze hond is er kieskeurig en lust normaal ook geen visolie door zijn eten (hij lust ook alleen maar bibi, carnibest lust hij niet), maar dit vloeibare vet vond hij erg lekker. Er zit naast schapenvet, zonnebloemolie, maiskiemolie ook nog zalmolie in. Ik dacht misschien lust Dayna dit ook wel? Maar kan het wel aan katten gegeven worden? Het is ook minder vloeibaar dan gewonen visolie en dus makkelijker om eventueel via een spuitje te geven. Ik weet dat het zo'n klein dingetje is en dat Dayna nu gezonde voeding krijgt dat natuurlijk een hoop goed maakt, maar ik voel gewoon aan dat ze de O3 mist en ik weet dat ze er nog beter kan uit zien. Misschien hebben jullie nog meer tips?

Groetjes Rosita
Door ~anna~
#53988
Wij hebben een katje en binnenkort gaat zij ook op vers :P teminste dat ga ik proberen.Het is een brokjes kat ::) mijn eigen schuld toen ik haar gevonden en gekregen had de buurvrouw had haar meegenomen de reu had namelijk andere plannen met haar >:(Ben ik toen zelf begonnen met brokjes en kittymelk.
En als ik straks een fles in huis heb ga ik zeker ook kijken of zij het lust :P ;D
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 15 feb 2004, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#54004
Hoi Rosita waarom geeft je dan voor de omega 3 geen vette vis of schaaldieren erbij te eten (of lust hij dat ook niet)
Door Rosita
#54058
Katten ::) Hoop dat het met je kat gaat lukken Balupa ;D. Sylvia ik weet niet of ze vette vis lust, maar enig idee wat voor soorten vis vet zijn? Misschien een rare vraag maar ik eet nooit vis ::). Hoeveel vis mag mijn Dayna dan hebben en hoe vaak? Ik neem aan dat ik het rauw moet geven, maar hoe zit het dan met de graatjes? Ik heb naast Dayna nog twee andere katten waarvan eentje een nierpatiënt is. Zou ook hij vette vis mogen of is dit te zout en te veel fosfor?

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#54110
Ik heb dit even voor je van het internet gevist ;D

Vetgehalte van vis

Het vetgehalte van vis is wisselend. Het varieert van 0,2 tot 25 % vet. Wat de vette vissoorten betreft (meer dan 5 % vet) kan het vetgehalte bovendien wisselen volgens de seizoenen, de voedselvoorziening, de leeftijd en de voortplantingscyclus. Zo kan een haring tussen 5 % en 20 % vet bevatten. Het vet zit gelijkmatig verdeeld over het spierweefsel. Vette vis wordt bij voorkeur in zijn vetste vorm gevangen. Vette vissoorten zijn forel, sardines, sprot, doornhaai, makreel, heilbot, zalm, haring en paling.
Magere vissoorten (minder dan 1 % vet) slaan hun vetreserves vooral op in de lever. Het vlees van magere vissoorten zal bijgevolg weinig of geen visvetzuren EPA en DHA aanbrengen. In tegenstelling tot de vette vissoorten varieert hun vetgehalte weinig in de loop van het jaar.


Vette vissoorten leveren bovendien de vetoplosbare vitaminen E, D en A.


Ik heb eerlijk gezegd geen idee of een nierpatient dit gewoon mag eten.
Misschien weet Paul iets over het zout gehalte of phosfor gehalte van vette vis.
En misschien weet tannetje iets over vis en nierpatienten.
Als je het niet vertrouwt met de graten geef je het toch van de graten af.Hier krijgen ze het ook zonder graat,de honden vinden een hele vis geweldig maar ze doen er niets mee,geef ik een haringmaatje of kabeljauwfilet dan gaat het als een speer.Boris krijgt het hier dus ook eigenlijk altijd zonder graat.

http://www.visgilde.nl/gezondheid3.html
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 15 feb 2004, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#54327
Hoi Rosita dit is wat Paul zegt over nier patienten en vette vis
Vette vis en omega-3 vetzuren hebben een heilzame werking op de nieren en verbeteren zelfs de werking van de nieren!!
Door ~anna~
#54338
In landen waar nog veel gevist word geven de vissers als ze terug komen kleine visjes aan de katten.Gewoon zo rauw daarom weet ik dat het kan rauwe vis voeren het waren wel kleine visjes de katten waren er dol op.
Door margreet
#54343
balupa schreef: Wij hebben een katje en binnenkort gaat zij ook op vers :P teminste dat ga ik proberen.Het is een brokjes kat ::) mijn eigen schuld toen ik haar gevonden en gekregen had de buurvrouw had haar meegenomen de reu had namelijk andere plannen met haar >:(Ben ik toen zelf begonnen met brokjes en kittymelk.
En als ik straks een fles in huis heb ga ik zeker ook kijken of zij het lust :P ;D















Denk niet dat ze jenever lust ;D
Door ~anna~
#54366
Ze lust niet eens kattenmelk heeft ze vroeger al genoeg gehad ;D.Maar binnenkort koop ik een worstje CB en als ze het niet lust ::) dan geef ik het aan een van die schooiers die hier buiten rondlopen :P ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door