Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#538771
Weet iemand hoe het zit met een erfelijke pathella?!

Als in de stamboom ergens achterin (3e lijn/generatie of hoe noemen ze dat, iig zal die hond op de stamboom van de pup niet meer staan) een pathella vererfende hond zit, zowel van vaders kant als van moederskant diezelfde hond in de lijnen, hoe groot is dan daadwerkelijk de kans dat de pup het kan krijgen, en kun je die kans verkleinen door te zorgen voor een goede skeletopbouw dmv natuurlijke rauwe voeding ipv. brokvoeding??? Of heeft dat er niets mee te maken?? ::)
Door Doedels
#538854
Hoe het pecies met de erfelijkheid van Patella Luxatie zit weet ik niet. Wel dat het i.i.g. met de bouw te maken heeft en dat is natuurlijk erfelijk. Verder is spieropbouw belangrijk. Gespierde honden hebben er veel minder last van omdat de patella op z'n plaats wordt gedrukt. En overgewicht werkt nadelig.
Door danielle1980
#538961
als er patella in de lijn zit heb je altijd kans op patella, ookal is het verder terug in de lijnen.

of er inderdaad patella in een nest zit kun je nooit zeggen tot ze geboren zijn en ouder zijn geworden.
dat heeft ermee te maken of (bei)de ouders dragers zijn of leiders enz enz.

een pup word met bepaalde aanleg beboren, toch kun je er ook dmv bespiering zorgen dat de patella goed op zn plek blijkt zitten terwijl de hond opgroeit.

echter er zijn ook honden die patella krijgen wat niet erfelijk is maar door een trauma.
Door Jojo
#539041
danielle1980 schreef: als er patella in de lijn zit heb je altijd kans op patella, ookal is het verder terug in de lijnen.
Hiermee bedoel ik aan te geven of het er ook al uitgefokt kan zijn? Dus als er later een drager van het gen gekruist is met een hond die het gen niet heeft en daar weer pups uitkomen die het gen niet meer dragen. Of dragen ze dan sowieso dat gen wel altijd?!
Door Hanny
#539060
Stamboom staren heeft niet altijd veel zin.
Zijn de ouders goed en misschien kun je dat ook van de grootouders aan de weet komen. Zoiets lijkt me zinniger.
Heeft de teef al eerder een nest gehad en is daar al iets van bekend, zo ja, is altijd de vraag, of je iets te weten komt, zo nee, kan ook de waarheid zijn.
Is er van die verweg voorouder bekend,of hij patellaluxatie vererft, of is dat de kletspraat, of was er misschien een nakomeling, die dat heeft. Kan toch altijd wel eens voorkomen. Is het een heftige afwijking binnen het ras, of komt het wel eens voor?
Er zijn zo eindeloos veel dingen die meetellen bij gezondheid, niet op één iets fixeren.
Hoop, dat je wat aan deze gedachten hebt.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Kaio
#539080
Ik denk dat je bij PL niet kunt praten van 1 gen die dit overerft. Het lijkt me meer een kwestie van combinatie van meerdere genen net als HD.
En dan lijkt mileu ook wel een rol te spelen net als bij HD in het uiten van een aandoening, als de erfelijke afwijking aanwezig is. Dus de mate van HD is beinvloedbaar door bespiering, beweging en groei, maar daar kun je niet alles mee verhelpen. Ook kan zoiets ontstaan door "trauma" wat dan niet erfelijk hoeft te zijn.
Als men een drager (1 gen veronderstellend wat reccesief is) met een vrije kruist heb je theoretisch een kans op 50% van de pups in een nest die dan vrij zijn en de andere 50% zijn dan drager. Maar zo eenvoudig is dit bij PL niet. Want denk dat het net als HD door meerdere genen en combinaties van genen wordt overgedragen. En dan heb je nog verschillende vormen van PL. Naar de binnenzijde knie draaiend (vaak kleine rassen) en naar buitendraaiend(vaker bij de grotere).
Dus hoeveel kans je dus uitendelijk hebt dat de hond Pl kan hebben als er ergens achtein de boom PL zit is niet zo te bepalen. Je zou kunnen kijken naar nakomeling van die hond en daarvan weer de nakomelingen en daarvan weer en rekening houdend met de partner die is gebruikt. Maar dan nog weet je niks met 100% zekerheid. Dat weet je alleen maar als de hond er daadwerkelijk last van heeft.
Door Jojo
#539163
Hanny schreef: Stamboom staren heeft niet altijd veel zin.
Zijn de ouders goed en misschien kun je dat ook van de grootouders aan de weet komen. Zoiets lijkt me zinniger.
Heeft de teef al eerder een nest gehad en is daar al iets van bekend, zo ja, is altijd de vraag, of je iets te weten komt, zo nee, kan ook de waarheid zijn.
Is er van die verweg voorouder bekend,of hij patellaluxatie vererft, of is dat de kletspraat, of was er misschien een nakomeling, die dat heeft. Kan toch altijd wel eens voorkomen. Is het een heftige afwijking binnen het ras, of komt het wel eens voor?
Er zijn zo eindeloos veel dingen die meetellen bij gezondheid, niet op één iets fixeren.
Hoop, dat je wat aan deze gedachten hebt.

Hanny
Van mijn - wel zeer waarschijnlijk- aankomende pup heb ik de stamboomgegevens doorgegeven aan een zeer toegewijde fokker die ik goed ken. Zij waarschuwde mij voor die voorouderhond, dat die PL vererft. Of dit echt zo is, en in welke mate kan ik niet weten, ik ken de hond in kwestie niet en heb er geen verstand van. Maar andere fokkers schijnen het iig. niet te weten aangezien je de betreffende hond wel vaker tegenkomt op stambomen. Waarschijnlijk zou zij me de pup afraden, maar 1 probleempje, ik ben al verliefd op het pupje ::)
Ouderhonden zijn wel ok, en ik neem aan de ouders daarvan ook gewoon.
Dus nu vraag ik me af, wat is wijsheid..... zou ik er zelf ook maar iets aan kunnen doen om te verkomen dat een erfelijke PL er uit komt of neemt het uberhaupt niet zo´n vaart ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#539258
Ik denk niet dat degene die jou adviseert zomaar kan zeggen van die en die hond vererft patella.

Ik denk dat patella ook door te snelle groei veroorzaakt kan worden. Ik heb zelf een patella waar ik aan ben geopereerd, ik heb dat doordat ik te snel ben gegroeid en mijn banden zijn opgegerekt waardoor onderandere mijn knieschijven los zaten en 1 in die mate dat hij wel ineens naast mijn been stond i.p.v. ervoor.

Ik denk dat heel veel patella bij honden ook veroorzaakt wordt door een te explosieve groei, en zo;n groei wordt veroorzaakt door b.v. brokkenvoeding en al helemaal als er ook nog eens puppybrokken wordt gevoerd.
Dus ja in hoeverre is een patella erfelijk en in hoeverre hebben honden er last van doordat ze op brokken zijn groot gebracht....That's the question!
Laatst gewijzigd door sylvia op za 29 apr 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ginny
#539274
mijn pupje had bij 11 weken oud al een behoorlijke Pl, zij krijgt ook versvlees, al vanaf dat ze pup is, helaas is het bij haar aangeboren en in mijn ogen erfelijk.

ik laat mijn katten ook altijd op PL testen voordat ik ermee fok en wat ik toen heb uitgelegd gekregen is dat er voor PL meerdere genen nodig zijn, als moederhond bv draagt hoeft ze het zelf niet eens te hebben en je kruist haar met een partner die ook draagt en het niet heeft dan kunnen daar dus puppen/kittens uitkomen die het weer hebben, en dus tonen de andere worden weer drager, ik vind het daarom belangrijk om niet alleen naar de ouders te kijken maar naar meerdere generaties daarachter, ik persoonlijk zou een pup niet nemen, als ik wist dat er een bewezen drager/lijder in de lijn zit, zeker niet met wat ik nu allemaal meemaak met mijn hond.

maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je als een blok bent gevallen voor dit pupje, en ja dan is het soms moeilijk om een keuze te maken, wat zegt de fokker van het pupje hierover.

groetjes simone
Gebruikersavatar
Door sylvia
#539278
ginny schreef: mijn pupje had bij 11 weken oud al een behoorlijke Pl, zij krijgt ook versvlees, al vanaf dat ze pup is, helaas is het bij haar aangeboren en in mijn ogen erfelijk.

ik laat mijn katten ook altijd op PL testen voordat ik ermee fok en wat ik toen heb uitgelegd gekregen is dat er voor PL meerdere genen nodig zijn, als moederhond bv draagt hoeft ze het zelf niet eens te hebben en je kruist haar met een partner die ook draagt en het niet heeft dan kunnen daar dus puppen/kittens uitkomen die het weer hebben, en dus tonen de andere worden weer drager, ik vind het daarom belangrijk om niet alleen naar de ouders te kijken maar naar meerdere generaties daarachter, ik persoonlijk zou een pup niet nemen, als ik wist dat er een bewezen drager/lijder in de lijn zit, zeker niet met wat ik nu allemaal meemaak met mijn hond.

maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je als een blok bent gevallen voor dit pupje, en ja dan is het soms moeilijk om een keuze te maken, wat zegt de fokker van het pupje hierover.

groetjes simone

Natuurlijk is er ook erfelijke PL maar niet alle PL is erfelijk.

En het is ook niet zo dat je 1 hond in de stamboom kunt aanwijzen van die vererft patella, fokkers zijn vaak nog al een ster om met een priemende vinger naar de reu van een ander te wijzen.
Door Jojo
#539285
ginny schreef: mijn pupje had bij 11 weken oud al een behoorlijke Pl, zij krijgt ook versvlees, al vanaf dat ze pup is, helaas is het bij haar aangeboren en in mijn ogen erfelijk.

ik laat mijn katten ook altijd op PL testen voordat ik ermee fok en wat ik toen heb uitgelegd gekregen is dat er voor PL meerdere genen nodig zijn, als moederhond bv draagt hoeft ze het zelf niet eens te hebben en je kruist haar met een partner die ook draagt en het niet heeft dan kunnen daar dus puppen/kittens uitkomen die het weer hebben, en dus tonen de andere worden weer drager, ik vind het daarom belangrijk om niet alleen naar de ouders te kijken maar naar meerdere generaties daarachter, ik persoonlijk zou een pup niet nemen, als ik wist dat er een bewezen drager/lijder in de lijn zit, zeker niet met wat ik nu allemaal meemaak met mijn hond.

maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je als een blok bent gevallen voor dit pupje, en ja dan is het soms moeilijk om een keuze te maken, wat zegt de fokker van het pupje hierover.

groetjes simone
En het is ook niet zo dat je 1 hond in de stamboom kunt aanwijzen van die vererft patella, fokkers zijn vaak nog al een ster om met een priemende vinger naar de reu van een ander te wijzen
De fokker waar ik de info van heb zegt zoiets niet zomaar, ik vertrouw wel degelijk op haar info. Maar daarbij, is het wel een verschrikkelijke perfectionist, die niet voor minder als 100% gaat ;)

Tja, wat zegt de fokker van de pup ervan............
IK ga er morgen voor het eerst heen, pupje knuffelen en kennis maken met de fokker. Ik vind het moeilijk om er met die fokker over te beginnen. Je schaadt dan misschien meteen een vertrouwen of hoe zal ik het uitleggen. Ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar verdenk van ondoordacht fokken ofzo. Want ik geloof best dat ze daar een goeie in is, staat ook op de lijst van erecodefokkers van de rasvereniging. Maargoed, dat zegt natuurlijk ook niet alles, je kunt ook niet alles weten.
Maargoed, ik kan het natuurlijk zonder wijzende vinger welke kant dan ook op ter sprake brengen. Gewoon zonder te melden hoe ik aan mn info kom, toch?! Ik ben geenzins van plan namen te noemen. Kan altijd zeggen dat ik ooit eens gehoord heb dat die reu dus pl zou vererfen, en wat haar visie daarop is, niet?! Want wie weet kent zij die info maar heeft zij daar een andere mening over?!
Door danielle1980
#539747
Jojo schreef: Van mijn - wel zeer waarschijnlijk- aankomende pup heb ik de stamboomgegevens doorgegeven aan een zeer toegewijde fokker die ik goed ken. Zij waarschuwde mij voor die voorouderhond, dat die PL vererft. Of dit echt zo is, en in welke mate kan ik niet weten, ik ken de hond in kwestie niet en heb er geen verstand van. Maar andere fokkers schijnen het iig. niet te weten aangezien je de betreffende hond wel vaker tegenkomt op stambomen. Waarschijnlijk zou zij me de pup afraden, maar 1 probleempje, ik ben al verliefd op het pupje ::)
Ouderhonden zijn wel ok, en ik neem aan de ouders daarvan ook gewoon.
Dus nu vraag ik me af, wat is wijsheid..... zou ik er zelf ook maar iets aan kunnen doen om te verkomen dat een erfelijke PL er uit komt of neemt het uberhaupt niet zo´n vaart ???
tja ik weet niet hoe dat bij jullie ras is, maar er kan altijd wat in de lijn zitten.
aan de fokker om te proberen een zo goed mogelijke combi op papier te maken en dan nog is t een gok.

dat de hond vaker word gebruikt zegt niet dat andere fokkers t niet weten, ze kunnen t wel weten, maar wel gewoon de hond gebruiken.
dat ligt aan allerlei dingen.

aan jou de keuze wat je wilt, als je een gewone huishond wilt, dan maakt t niet zoveel uit zou ik zeggen dat t in de lijn zit als de pup t niet heeft.
Door danielle1980
#539748
Jojo schreef: Tja, wat zegt de fokker van de pup ervan............
IK ga er morgen voor het eerst heen, pupje knuffelen en kennis maken met de fokker. Ik vind het moeilijk om er met die fokker over te beginnen. Je schaadt dan misschien meteen een vertrouwen of hoe zal ik het uitleggen. Ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar verdenk van ondoordacht fokken ofzo. Want ik geloof best dat ze daar een goeie in is, staat ook op de lijst van erecodefokkers van de rasvereniging. Maargoed, dat zegt natuurlijk ook niet alles, je kunt ook niet alles weten.
Maargoed, ik kan het natuurlijk zonder wijzende vinger welke kant dan ook op ter sprake brengen. Gewoon zonder te melden hoe ik aan mn info kom, toch?! Ik ben geenzins van plan namen te noemen. Kan altijd zeggen dat ik ooit eens gehoord heb dat die reu dus pl zou vererfen, en wat haar visie daarop is, niet?! Want wie weet kent zij die info maar heeft zij daar een andere mening over?!
wat mij betreft kun je gewoon vragen of er gezondheidsproblemen ergens in een lijn zit, of bv dat je gehoord hebt dat er een hond in de lijn zit pl vererft.

de pup die je wilt kopen kun je bij de da trouwens altijd op pl laten controleren.

bij ons moet dat op 9,5 week vastgesteld door de vereniging.
Door Jojo
#540127
danielle1980 schreef: wat mij betreft kun je gewoon vragen of er gezondheidsproblemen ergens in een lijn zit, of bv dat je gehoord hebt dat er een hond in de lijn zit pl vererft.

de pup die je wilt kopen kun je bij de da trouwens altijd op pl laten controleren.

bij ons moet dat op 9,5 week vastgesteld door de vereniging.
Maar, kun je dat zo jong al zien dan?! Ik dacht dat dat iets was dat er later pas uit komt? Of is dat, als het erfelijk is al zo jong te zien?!
Door Jojo
#540129
By the way, we zijn vandaag geweest en ik heb mn gevoel, dat het goed zit, gevolgt, dus met een 2 weken hebben we hier een klein pupseltje lopen ;D :D ;D :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door