Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#539552
Ik ben op zoek naar informatie over schildklierafwijkingen bij honden. Weet iemand misschien een goede site?
Of is er iemand die mij de symptomen kan vertellen?
Klopt het dat er ze een trage schildklierwerking kunnen hebben en een snelle?
Door *Robin*
#539567
van de honden weet ik niet zoveel m.b.t. de schildklier maar over mezelf wel. ik had een te snel werkende. ik kreeg er bibberingen van zweten, afvallen, snel moe zijn, zoveel en zo vel eten als je maar kan en geen gram aankomen. ik kreeg er medicijnen voor. later een radio actieve behandeling die de schildkliercellen moest vernietigen. helaas is het te hard gegaan en zit ik nu met een te langzame schildklier. bibberen heb ik niet meer maar wel veel zweten weinig dorst, veel honger maar weinig kunnen eten, aankomen, nog sneller moe als voor de behandeling, geen uithoudingsvermogen, spierkrampen enz. misschien heb je daar wat aan ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#539575
Bij een te traag werkende schildklier is de hond wat aan de dikke kant of gewoon snel te dik bij weinig eten, het is ook niet een gewone dikte maar de hond voelt hard aan (ik hoop dat ik het goed uitleg zo) Hij is ook stijf en zoekt graag de warmte op uiteindelijk zie je ook een zwartverkleuring van de buik, net alsof deze vol zit met meeeters.
#539583
sylvia schreef: Bij een te traag werkende schildklier is de hond wat aan de dikke kant of gewoon snel te dik bij weinig eten, het is ook niet een gewone dikte maar de hond voelt hard aan (ik hoop dat ik het goed uitleg zo) Hij is ook stijf en zoekt graag de warmte op uiteindelijk zie je ook een zwartverkleuring van de buik, net alsof deze vol zit met meeeters.
Weet je ook iets over een te snel werkende schildklier. Ik vraag me nl af of Ziggy daar geen last van heeft. Haar huid kleurt heel donker op haar buikje. Ze is heel dun. Ze weegt nog geen 24 kilo en ze eet 800 gram per dag :o En je kan haar ribben gewoon tellen. :-\
#539586
Ik heb nl ooit al vermoedens gehad dat Ziggy een schilklier afwijking had, maar de DA zei dat als jonge honden daar last van hebben dat je dan dwerggroei krijgt en dat is bij Ziggy niet het geval.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#539589
Laura2004 schreef: Ik heb nl ooit al vermoedens gehad dat Ziggy een schilklier afwijking had, maar de DA zei dat als jonge honden daar last van hebben dat je dan dwerggroei krijgt en dat is bij Ziggy niet het geval.
Ik zou gewoon een T3 en T4 test laten doen
#539593
Dit stuk heb ik even gekopieëerd van de site die Robin86 heeft genoemd:

"Hypothyreoïdie genoemd, en een te hoge productie Hyperthyreoïdie. Hyperthyreoïdie komt zelden voor bij de hond. Daar en tegen komt Hypothyreoïdie wel voor.

Het schildklierhormoon zorgt er voor dat cellen brandstof verbranden voor energie zodat zij hun taken kunnen verrichten: voedsel verteren, hormomen produceren, urine filteren, reserves opslaan, afvalstoffen verwerken etc etc.

Als de schildklier te weinig hormonen afscheidt ontstaan er dus allerlei problemen in het hele lichaam! De huid bijvoorbeeld zal dunner, minder elastisch, schubbig, korsterig en ontsteking-gevoelig worden omdat het hele proces van aanmaak van nieuw en afsterven van oude cellen wordt verstoord.

Er zijn zoveel symptomen te noemen, maar de voornaamste zijn:

slechte huid en vacht, pigmentatieverlies van de haren, (een "zwarte" verkleuring van de huid, maar hoeft niet), slecht genezen van wondjes, sloomheid, depressie, abnormale loopsheid, verlies van geslachtsdrift, teven blijven leeg of voltooien de dracht niet, langzame pols, kouwelijk, dik worden. Een algemene indruk van "niet zichzelf zijn". Sommige honden krijgen ook een "trieste blik" in hun ogen omdat de oogleden gaan hangen en soms dekken ze de pupil half af . Een typische uitdrukking van een "schildklierpatiënt"."

Heel veel symptomen heeft Ziggy, zo ook de hangende oogleden, die zogenaamde "trieste blik". Ze is alleen niet sloom en ze heeft geen langzame pols. Haar huid is wel donker verkleurd. En Ziggy is juist dun ipv dik. :-\
Ik weet echt niet meer wat ik met Ziggy aan moet, het blijft continu tobben met haar.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 30 apr 2006, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#539607
Ik zou gewoon even een breed bloedonderzoek laten doen op schildklier T3 en T4 (wel beiden laten doen niet alleen de T4) en ik zou de pancreas laten testen een slecht werkende pancreas geeft stopverfachtige ontlasting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door