Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#537682
Ik had deze vraag al in een ander topic gesteld, maar niemand heeft het denk ik meer gelezen, dus breng ik um even solo onder de aandacht ;)


Ik krijg een pup maar een franse bullepup is natuurlijk heel wat kleiner als bv een dalmaatje van de zelfde leeftijd.
Dus wat ga je dan geven voor menu?! Het zullen de eerste weken veel kleine hapjes op een dag zijn. Hoe doe je dat dan?!
Mogens Eliassen heeft het in zn boek over het voorkauwen en weer opkotsen van voer door bv. de moeder, maarja, ik als surrogaatmoeder ben niet zo dol op barf persoonlijk :-X (maakt het weer opkotsen ervan natuurlijk wel weer makkelijker ;D )
Of kun je het dan een beetje gaan vertalen naar carnibest, omdat dat al zo fijn gemalen is ???
Door Lizzy
#537687
Dat verhaal van Mogens Eliasen en pups..... Zal ik zeggen wat ik vind dat je daar mee moet doen? NEGEREN! Ik vind het onzin tot en met. En ik heb ook vernomen dat Mogens dit hele stuk totaal heeft herschreven.

Ik heb Linga nooit 1 dag gemalen vlees/vleesbotten gegeven. Ze kreeg hier 2 keer per dag een vleesbot maaltijd (in de vorm van : kippennekken, eendennekken, delen van hele kip, kwartel, konijn, eend). En twee keer per dag kreeg ze een vlees/orgaanvlees + groentemix maaltijd. Ik nam gewoon de totale hoeveelheid voer en deelde dag door 4.

Wat weegt een Franse Bullpup? Kilo of 2 bij 8 weken ofzo? (ik gok nu maar wat hoor!). Nou ja, stel dat ze 2 kilo wegen en 8% van het lichaamsgewicht eten: kom je op 160 gram voer per dag (ieks! Ja, da's best weinig ;D. Ik zat bij 8 weken al op 600 gram per dag). Welke percentages wil je aan de pup gaan voeren? Kunnen we samen even kijken hoe je dat eventueel aan zou kunnen pakken!
Door Jojo
#537715
hmm tja, das weinig he?! Een kippenek weegt al een dikke 50 gram volgens mij.
Ik heb eigenlijk geen idee over welke percentages van wat voor een pupje. Wat nog een bijkomend probleem kan zijn is dat ze zeer waarscheinlijk afgeleverd wordt als brokkenpup :( (we gaan zondag pas even voor het eerst kennismaken en puppyzwijmelen). Dus een beetje gelijdelijke overgang naar rauw is misschien wel nodig......
Door Lizzy
#537732
Over het algemeen kunnen pups heel goed cold turkey worden overgeschakeld (omdat ze nog niet zo lang die troep hebben gegeten). Maar heb je enig idee wat puppesteintje weegt bij 8 weken?
Door Jojo
#537752
Lizzy schreef: Over het algemeen kunnen pups heel goed cold turkey worden overgeschakeld (omdat ze nog niet zo lang die troep hebben gegeten). Maar heb je enig idee wat puppesteintje weegt bij 8 weken?
nee :-\ ik weet het van joey niet meer maar ik ga even zoeken of ik een richtlijn tabelletje kan vinden op het fb forum :)
Door Jojo
#537759
;D Heel snel gevonden! nu ff knippen en plakken :P

volwassen 8-13 kilo

8 maanden 7.2-11.7 kilo
7 maanden 6.4-10.4 kilo
6 maanden 5.6-9.1 kilo
4 maanden 4.0-6.5 kilo
3 maanden 3.2-5.2 kilo
2 maanden 2.0-3.3 kilo
1 maand 0.8-1.3 kilo

aan het einde van 3e maand staan ze gewoonlijk op 40% van het volwassen lichaamsgewicht
4e maand 50%
5e maand 60%
6e maand 70%
7e maand 80%
8e maand 90%
volwassen gewicht 8-13 kilo 100%
Door Hanny
#537760
Lizzy,

Blij te lezen ,dat je het puppyvoer verhaal van M.E. ook wat vreemd vindt. Ik ben al druk aan het lezen en verbaasde me hevig.
Ik zou een brokkenpupje van twee kilo, dat wegen de mijne ook, als ze acht weken zijn (borderterriers) over zetten op kvv, een paar dagen na aankomst en dan na verloop van tijd wat barfspul geven.
Ik zou niet al te veel haast maken met barfen, maar ja. zo veel mensen, zoveel gedachten.
Door Lizzy
#537764
Mjah, dan zat ik er met mijn 2 kilo op 8 weken niet echt ver vandaan.

Tja, dan zit je dus op het van 160 gram voer over 4 maaltijden bij 8 weken (en qua hoeveelheid groeiend wanneer je pup zwaarder wordt natuurlijk). Dat valt nog niet eens mee. Wat weegt 1 kippenvleugel, 100 gram? Een nek, 75 gram ofzo? Lekker lastig, om een halve vleugel over 2 maaltijden te verspreiden ;D. Heb je een vleesmolentje?
Door Jojo
#537767
Lizzy schreef: Mjah, dan zat ik er met mijn 2 kilo op 8 weken niet echt ver vandaan.

Tja, dan zit je dus op het van 160 gram voer over 4 maaltijden bij 8 weken (en qua hoeveelheid groeiend wanneer je pup zwaarder wordt natuurlijk). Dat valt nog niet eens mee. Wat weegt 1 kippenvleugel, 100 gram? Een nek, 75 gram ofzo? Lekker lastig, om een halve vleugel over 2 maaltijden te verspreiden ;D. Heb je een vleesmolentje?
Nee, geen vleesmolen :-\ Maar jeetje, das maar een 40 gram per maaltijd ::)
Door roefus
#537769
Toch is dat niet zo lastig.
Ik knip de kippennekken voor Sjors ook door, met de snoeischaar. (heb het zelfs in cm stukjes gedaan, in het begin ;D )
En evengoed de vleugels.
Zo leren ze in ieder geval knagen.
Door roefus
#537773
Hanny schreef: Ik zou een brokkenpupje van twee kilo, dat wegen de mijne ook, als ze acht weken zijn (borderterriers) over zetten op kvv, een paar dagen na aankomst en dan na verloop van tijd wat barfspul geven.
Ik zou niet al te veel haast maken met barfen, maar ja. zo veel mensen, zoveel gedachten.
Als ik nu een jonge pup had, zou ik zeker geen brokken meer gaan geven.
Starten met iets 'fijn-gemalen' en/of kvv, maar ook zo vlug mogelijk 'stukjes' aanbieden en botjes om hem/haar aan het kluiven te krijgen.
Kvv of barf (of gecombineerd) is een keuze die je dan maakt.
En ook nogal afhankelijk of je het 'barfen' een beetje begrijpt en onder de knie hebt.
En de juiste adresjes, waar het één en ander te halen valt.
Bij een pup in de groei, zou ik niet graag 'klungelen'.
Door Jojo
#537774
roefus schreef: Toch is dat niet zo lastig.
Ik knip de kippennekken voor Sjors ook door, met de snoeischaar. (heb het zelfs in cm stukjes gedaan, in het begin ;D )
En evengoed de vleugels.
Zo leren ze in ieder geval knagen.
Ja maar, met zulke kleine hapjes leren ze weer niet er goed op te kauwen ben ik bang.....
Door roefus
#537779
Jojo schreef: Ja maar, met zulke kleine hapjes leren ze weer niet er goed op te kauwen ben ik bang.....
Ik heb zo'n kippennekje gewogen (was hier meestal zo'n 50 gram, ook wel eens wat meer).
Om te beginnen kun je het dan toch doorknippen, en de volgende maaltijd (van 40 gram), geef je dan bijvoorbeeld spiervlees.
Het zijn wel kleine hoeveelheden, maar binnen een paar maanden geef je bijvoorbeeld maar drie maaltijden.
Dan kan al een héél nekje.
Ik denk dat ze zo toch wel leren kauwen.

Althans, ik moest een katje aan het 'barfen' krijgen.
En deze was geen rauw voer gewend, ook geen kvv.
En zo heb ik het toch gedaan, en hij kauwde best wel.
Door Hanny
#537781
Nou, dat is wel wat positief gedacht, dat ze dan leren knagen.
Onze pupjes zouden die kleine stukjes zeker in één hap naar binnen zuigen, of happen, zo je wilt.
Afhankelijk van de pup zou ik zeker geen kleine stukjes geven, misschien als je een heel bedachtzaam etertje hebt, maar die gulzigaards hier zou ik dus echt nooit, maar dan ook nooit, kleine stukjes geven.
Door roefus
#537782
Ja, lijkt me logisch dat je naar je eigen hondje of kat kijkt, en hoe zij dat doen.
Als het een schrokop is, dan geef je een hele nek.
Want net zo goed als er wat grotere pups zijn die een hele rib doorslikken, zal een kippennek voor een kleinere pup in één keer 'binnen te halen' zijn.
Je staat er zelf bij, tenslotte.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door